Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Za bouře

21. 05. 2018
9
20
690
Autor
Muamarek

 

 

Za bouře loďka ve vlnách se zmítá

plachty má temné, černé jako bota

otázka času, dokud neztroskotá

mraky se šklebí, obloha je sytá

 

 Maják se tyčí, cesta do bezpečí

je barvy krve, která ještě zbyla

strnule stojí stavba starobylá

smutně se dívá – opět nevyléčí?

 

 Nad břehem racek svými křídly mává

kapitán lodi dávno ztratil syna

to právě černá plachta připomíná

nabízí ruku hladině – je tmavá

 

 „Nechci než splynout“ mocně zahuláká

do vichrů, které loďku k zhoubě ženou

„než splynout s tebou, krutá mořská pěno

„Jsi silnou ženou“ – křičí nad oblaka

 

 „Znáš slzy matky, její bědování

znáš náruč muže – a znáš jeho paži

víš, co je zrada, která na dno sráží

Vem´ si mě, pěno, měj to smilování“

 

Poslouchá chvíli, co mu odpovídá

pěna však mlčí, zlověstná, je zticha

němá je k slovům otce, který vzdychá

že jeho život je jen velká bída

 

 I když byl k smrti blíž než někdo jiný

přežil, byť zoufá, slabý je jak moucha

a mořská pěna na maják dál šplouchá

bouře se žene chvatem od pevniny  

 

 

 


20 názorů

Musaši
24. 05. 2018
Dát tip

Miroslawku ,

velmi oceňuji ,že jsi změnil styl své kritiky. Ano - toto je kritika,která má obsah,nad nímž se může autor zamyslet.Takovátokritika může být počátkem smysluplné diskuse.


Muamarek
23. 05. 2018
Dát tip

To mě těší :-)))


Jeff Logos
23. 05. 2018
Dát tip

Pěkné a inspirativní počtení


Muamarek
23. 05. 2018
Dát tip

Lnice - díky, ale mě Miroslawkův text ani neurazil, ani nepobouřil, ani se mě nijak nedotkl.

 Kdo chce - může posoudit, nakolik jeho kritika odpovídá jeho/ jejímu pocitu z této básně - a učiní si svůj názor.

Já jsem za ten Miroslawkův rád. Oceňuji, že se rozepsal - a vydatně. Nepoužil vulgarit ani oplzlostí - a jeho text má hlavu a patu. To, že s ním ani za mák nesouhlasím, je věc jiná. Ale dal si s ním práci - a to se počítá.

 Krásný den oběma :-)))


Lnice
23. 05. 2018
Dát tip
Tvůj komentář se mi nelíbí, Miroslawku. Ponechám stranou kvalitu Muamarkových vázaných veršů, tu zhodnotit neumím, ale jízlivost v podtextu připomíná spíše triumfální výstup tříletého chlapce nad podupanou bábovičkou v pískovišti. Myslím, že by se celý komentář i se zachováním Tvého zhodnocení kvality vázanosti dal napsat mnohem kultivovaněji.

Muamarek
23. 05. 2018
Dát tip

Miroslawku - díky za Tvé zastavení, obsáhlý komentář a hezký den :-)))


Miroslawek
22. 05. 2018
Dát tip

Muamarku, po čase se zastavuji a přesvědčuji se nad tvými texty opět, že jsem se nemýlil.

Již před drahným časem jsi dosáhl schopnosti zveršovat, formálně poměrně zdařile téměř jakékoli zvolené téma. Už tomu ovšem chybí přirozenost a lehkost, na těch konstrukcích a užitém jazykovém materiálu je strašně vidět, jak ti to není vlastní, jak to máš celé vypůjčeno nebo spíš vyválčeno. A k tomu respekt. Ale zároveň ouha, v kontrastu k onomu metru vyvstává, trčí neschopnost jazykově vybudovat opravdový básnický obraz. Popisně vyprávíš více či méně alegorické příběhy, které by stačily i v tom 19. století jen s bídou. Než doklopýtáš k vyjádření nějaké imprese, (po)citu, poselství, jsem dávno znaven, v myšlenkách pryč. Báseň je přece úžas, objev, tajemství, překvapení, uskutečnění předtím či zdánlivě nemožného. Ve tvém případě je to spíš neuskutečnění možného.

A je mi opravdu líto, že ti takovou věc musím psát (léta to se stále se tenčící nadějí odkládám), neboť jsi udělal vše, co bylo, je a asi i bude v tvých silách.

Po všech lidech chce osud neustálá rozhodnutí v banalitě a v řádu zanikavosti. Na básníkovi vymáhá však jako po žádném jiném rozhodnutí absolutní, odvahu projít komnatami skučivých příšer, pocákán hovny, chce po něm skok do tmy.

(Ivan Diviš, Teorie spolehlivosti)

Ty jsi na rozdíl od valné většiny opravdu skočil, odvážně, poctivě a urputně. Jednou bude i tobě na čase přiznat, že marně. Že jsi neprošel.

A k tomu ti přeji hodně sil.


Muamarek
22. 05. 2018
Dát tip

To jsem rád :-)) Díky :-)))

 

 Pěkný den, Yane :-)))


Yan73
22. 05. 2018
Dát tip

Líbí, ahoj Y.


Muamarek
22. 05. 2018
Dát tip

Díky :-)))


fialka...
22. 05. 2018
Dát tip

Síla bouře je ohromná...


Muamarek
22. 05. 2018
Dát tip

Kočkodane, Čudlo - díky oběma za zastavení :-)))

 A hezký den :-)))


Čudla
21. 05. 2018
Dát tip
/*

Kočkodan
21. 05. 2018
Dát tip
Rozhodně tady s pěnou u úst nekroutím hlavou, že se tvoje báseň čtenářstvu líbila. (lehký úsměv)

Muamarek
21. 05. 2018
Dát tip

Musaši - díky :-)))

 

 A pěkný den :-)))


Musaši
21. 05. 2018
Dát tip

Malebné. Trochu mi to připomíná nějakou baladu od Jana Nerudy. K detailům bych měl samozřejmě různé výhrady , ale celek je archaicky působivý. Tip.


Muamarek
21. 05. 2018
Dát tip

Diano, Goro, Okamžiku - díky Vám všem moc, jsem rád, že Vás to oslovilo :-)))

 

 Krásný den :-)))


Gora
21. 05. 2018
Dát tip

Také obdivuju, Marku:_))


Diana
21. 05. 2018
Dát tip

Krásný, silný příběh a ta dokonalá forma! Obdiv! *********


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru