Dalmatská pohoda končícího léta roku 2002-1

zeleda

Po delší odmlce se opět připomínám s několika našimi středomořskými zážitky. Bude to několik pokračování.

Vnitrozemím Chorvatska k moři

Ljetu je mome kraj

Cesta balkánským vnitrozemím je nekonečná a únavná. Míjíme Plitvická jezera a za Kninem se silnice začíná zakusovat do bílých vápencových svahů pohoří Dinara. Před námi se otevírají překrásné výhledy na vrcholky hor, příkře spadajících do modrého jezera Peručki. Tady pro mne teprve začíná Chorvatsko. Na křižovatce Cista Provo odbočujeme doprava dolů k moři.

Silnice strmě padá v nekonečných serpentinách dolů ze skal a já jsem z toho na nervy, protože auto v ostrých zatáčkách sténá, bouchá a klepe a já jedu krokem a zdržuji provoz za sebou. Zastavujeme na jakémsi odpočívadle uprostřed a pohled vzhůru na kličky silnice ztrácející se nahoře ve skalách je úděsný.

Zadvarje, pohled do údolí Cetiny

Konečně dole

Serpentiny nás přivádějí k pobřeží a majestátní masiv Biokova se jen malý kousek od pobřeží zdvihá až do mraků. Eva kašle a mně je jasné, že jedna z jejích obvyklých chřipek je na cestě. Na té nejnevhodnější.

Pohled na třpytící se hladinu, kterou brázdí bílé stopy člunů, je příjemný a navozuje dovolenkovou atmosféru. A dává zapomenout na všechny dosavadní problémy.

Jedeme podél pobřeží až do Baška Vody. V turistické kanceláři jsme nepořídili, protože nabízené ubytování se nám zdálo příliš drahé. Vyjíždíme tedy dál směrem k Makarské. Když jsme ale odbočili od pobřeží nahoru, jakýsi děda nám skoro skáče pod auto a mává cedulí – Apartmani - Sobe. Pro jistotu zastavuji. Chce 25€ za den. Říkám mu, že chci „nešto jeftinije“
a smlouvám cenu na 20€. Měl jsem pro dědu asi slabost, a tak jsme si nakonec plácli. Apartmán je malý a útulný a nechybí mu vůbec nic. Pan domácí na nás neustále mluví a my přitom vybalujeme kufry. Jsme na místě.

Večer se jdeme projít na promenádu. Zvedá se bora - silný vítr, ale nikomu z místních to kupodivu nevadí. Městečko vyzařuje ospalou lázeňskou atmosféru pozdního léta, lidé korzují a nevšímají se větru, štamgasti popíjejí svoji kávu, Eva pořád kašle a nám se tu líbí.

Tak tedy : Dobro došli na Jadranu.

7 názorů

zeleda
03. 05. 2021

Přátelé, děkuji za vaše příznivé ohlasy. Dnes už mohu jen vzpomínat. I když to ještě nevzdávám. Láká mě ještě let na Istrii. Ta je kouzelná. Jen ten blbý virus to brzdí.

Moje žena byla dobrá řidička, ale ve složitějších partiích mi raději volant předala. Po Středomoří - Itálii, Chorvatsku a Řecku, jsme najezdili tisíce kilometrů. Na ostrovech jsme si auta půjčovali.

Přemku, tu tvou trasu ale neznám, zkus o tom něco napsat.

ještě jednou díky všem.

lastgasp
03. 05. 2021
Dát tip Gora

Jendo, díky Zahrál si na moji notu a tak trochu si mi dal inspiraci. Tu cestu jsme jeli také. Chorvatské dovolené byly pro nás pravidelnou odměnou každoročně. Píšeš to poutavě a těším se na pokračování. Jednu vzpomínku si připomenu. Ještě dnes mám husí kůži a vlasy zježené ze serpentin z Cetinje do Kotoru. Podruhé už bych to nikdy nejel.

bixley
01. 05. 2021

Taky nerada jezdím serpentinami, i když jsem nřidič. Nebo právě proto, musím spoléhat, že to ten řidič zvládne.  Ale procházka po promenádě, to je ono! Hezká fota.

Gora

Pěkný cestopis, zeledo.

vesuvanka
01. 05. 2021

Honzo, děkuji za pěkné úvodní vyprávění a fotky. V Chorvatsku jsem nebyla, a tak je blíž poznám alespoň díky Tvému cestopisu. Těším se na pokračování :-)))

revírník
01. 05. 2021

Cítím s tebou tu nervozitu, když se v takových serpentinách na tebe zezadu tlačí nějaký pospíchálek. Ovšem ten klidný večer u moře, ten už jistě za to stál.

Krásné fotky! Serpentýny znám :) Jen škoda, že Tvá parťačka byla nemocná, ale hlavně, že jste si to užili. Těším se, kam ještě zavítáte!