Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Co je ... to?

23. 05. 2002
0
0
1004
Autor
Rozara

Je to láska nebo sním?

Z myšlenky zbyl náhle dým.

Je to krása, či jen klam?

Co já vlastně všechno znám?

 

Je to píseň nebo slova?

Přehrávám je zas a znova.

Je to bída, ci snad život?

Z času zbyl jen hlavy kývot.


Rozara
30. 05. 2002
Dát tip
Katerina: ráj dětskéh smíchu, radosti, lhostejnosti, života bez starostí... Ty kritiky si neberu osobně, protože má češtinářka a všichni okolo mě mne v tom podporují a všeobecně vzato se líbí, co píšu, protože je to lidem blízké. Quoniam, Wopi::: Mohli by ste se o kravinách dohadovat někde jinde, prosím??? Díky...

Quoniam
29. 05. 2002
Dát tip
Wopi: To není špatná definice. Ale nejvíc asi záleží na interpretaci. Třeba já to cítím tak, že si ty dva stavy odporují. Buď je to láskla, nebo sen - jedno druhé vylučuje. V tomto případě je asi určující, jak to autorka myslela. Ale měl bych ještě jeden argument. Beru teď v potaz definici, již jsem uvedl já. Ve 3. (a analogicky v 7.) verši autorka píše: Je to krása, či jen klam?, což spadá do stejné definice. Otázka v 1. a 3. verši je obdobná, tudíž čárka by měla (nebo neměla) být tam i tam.

Wopi
29. 05. 2002
Dát tip
Asi jsem to nevysvětlil dobře. Tak jak je to v pravidlech řečeno, musí jít o DOPLŇUJÍCÍ SE dvě části CELKU. Viz ostatně Tvé příklady. Tónina může být dur, nebo moll. Šmytec. Přijedu ve středu nebo ve čtvrtek - to nedává žádný vyčerpávající celek, takže I KDYŽ SE VYLUČUJE, není čárka. SEN a LÁSKA NEJSOU dvě protikladné části smyslupného celku. Čárka není. S tím ČI je to opravdu obdobné pravidlo.

Katerina
29. 05. 2002
Dát tip
Rozaro, nic si z toho nedelej a zkus prozu, treba povidku... hlavne ty kritiky neber osobne, tech par slov nema co delat s tim jaka nebo nejsi ty. A o jakem raji mluvis? Ja jsem si tedy nikdy nevsimla... :-)))

Rozara
28. 05. 2002
Dát tip
možná proto, že já jsem dětská a naivní... ? a nechce se mi z toho "ráje" pryč...

Quoniam
28. 05. 2002
Dát tip
Tak Wopi, mrk sem na ty Pravidla ČP a: "Čárka se klade před spojky a, i, ani, nebo, či má-li se vyjádřit jiný význam než slučovací (odporovací, stupňovací, vylučovací, důsledkový, vysvětlovací apod.). Např.: Je tato píseň v tónině durové, nebo mollové? Pozn. 1. Čárka se neklade před nebo, zvláště jde-li o výčet možností: Vrátím se už ve středu večer nebo tam zůstanu až do čtvrtka." Zdroj: Pravidla českého pravopisu, Academia Praha 2001. ------------ Podle mne je nebo v inkriminovaných verších spojkou vylučovací, příp. zvažovací, přibližně ve významu příkladu - Dur/moll. I když pozn. 1. by se dala aplikovat také. Není to asi jednoznačný. Avšak myslím, že při daném frázování básně, by ta čárka byla vhodná. Nebo se mýlím?

Wopi
28. 05. 2002
Dát tip
No právě - když zůstanu, tak se nevrátím a naopak. Nechápu, v čem je ten rozdíl. Btw: to koukám jako blázen. Já jsem čárku před nebo neviděl snad nikdy. A s tou tóninou... nevěřím vlastním očím... to zas někdo udělal nějakou změnu češtiny??? Je to příšerné. :-/ Ale díky za poučení. A stejně - je to láska nebo sním JE výčet možností :o)))))

Wopi
28. 05. 2002
Dát tip
Takže, Quoniame díky, donutil jsi mě naštudovat tuhle část pravidel. :o))) Je to tedy zjednodušeně řečeno takhle: když se jedná o (matematicky vzato) KOMPLEMENTÁRNÍ STAV, dělá se čárka, jinak ne. Příklady: "Žádost bude schválena, nebo zamítnuta." Tyto dva vzájemně se vylučující stavy dávají dohromady kompletní celek - tedy čárka je. "Přijdu v sobotu nebo v neděli." Zde čárka není - nejde o komplementární množiny. V případě "je to láska nebo sním" bych se přikláněl k druhému případu - čárka není, nejsou to komplementární stavy, je možno představit si, že je to i láska a zároveň i sní. Vzájemně se nevylučuje. :)

Rozara
27. 05. 2002
Dát tip
já blázen jsem a duše má je prázdná, já prázdná jsem a tak vezmu si blázna... naivní a ubohé... samozřejmě... jací jsou vůbec lidé v dnešní době... díky ... kývot...přirovnání k hodinám...metafora...

Rozara
27. 05. 2002
Dát tip
já blázen jsem a duše má je prázdná, já prázdná jsem a tak vezmu si blázna... naivní a ubohé... samozřejmě... jací jsou vůbec lidé v dnešní době... díky ... kývot...přirovnání k hodinám...metafora...

Rozara
27. 05. 2002
Dát tip
já blázen jsem a duše má je prázdná, já prázdná jsem a tak vezmu si blázna... naivní a ubohé... samozřejmě... jací jsou vůbec lidé v dnešní době... díky ... kývot...přirovnání k hodinám...metafora...

Rozara
27. 05. 2002
Dát tip
já blázen jsem a duše má je prázdná, já prázdná jsem a tak vezmu si blázna... naivní a ubohé... samozřejmě... jací jsou vůbec lidé v dnešní době... díky ... kývot...přirovnání k hodinám...metafora...

Wopi
27. 05. 2002
Dát tip
to už jsi řikala :)) Quoniame: před "nebo" se dělá čárka???

Quoniam
27. 05. 2002
Dát tip
Wopi: Hm. No, já bych ji tam teda napsal. Nemůžu se na nic odvolávat, protože Pravidla mám doma. Jen podle citu. Ale slibuji, že se to doučím. Rozara: Metafora byla pochopena. Jde o to, že slovo "kývot" zní v básni nelibozvučně. Pokud si to obhájíš sama před sebou, je to v pořádku. Já jsem ti jen nabídl čtenářský ohlas.

papouch
27. 05. 2002
Dát tip
nóóó... chtěla jsi kritiku ... nemůžu, než souhlasit s předpisateli.. ty rýmy jsou skutečně velmi, velmi profláklé, dětské, naivní...

Elyanne
24. 05. 2002
Dát tip
Ano, kývot mě také dost zarazil. Všechny tři mi připadají dost nezralé...

oldsares
23. 05. 2002
Dát tip
Je to slabota.

Rozara
23. 05. 2002
Dát tip
hm

Quoniam
23. 05. 2002
Dát tip
Tahle je z těch tří nejlepší. Formou i obsahem. Pořád ještě zůstává jakási naivita, ale už současná. "... hlavy kývot" zní dost divně. Chtělo by to jiný rým, nebo nerýmovat vůbec. Dávej si pozor na gramatiku. V 1. a 5. verši ti chybí čárka před nebo. V 7. verši by mělo být "Či snad život". Hezký den.

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru