Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

TD - Čtyřverší

23. 01. 2022
28
38
661
Autor
Gora

Tematický den: „Kupujte, kupujte, říká nápis na výloze. Proč, proč, ptá se haraburdí na dvoře.“ (Paul McCartney)

MIMO SOUTĚŽ

 

Občas přemýšlela, proč nemá ráda Vánoce. Hlavně když se ten, obchodníky a známými opěvovaný čas už zase blížil.

Sotva se naučila psát správný letopočet, byl tu podzim a přípravy, pečení cukroví, kupování dárků. Důvodů nesnášet Vánoce měla několik, ale který z nich byl skutečný? I když se ho dopátrá, musela by si jej stejně nechat pro sebe. Nač se vracet k bolestným věcem? Ano, vždy se nakonec odněkud vynoří…

Strom je impozantní, i tříletý vnouček dnes, pětadvacátého, obdivně vykřiknul: „Máte nádherný strom!“ a ona dosud netušila, že zná slovo nádherný. Nedočkavě trhal na svých balíčcích papír. Ráda přihlížela, jak se ostatní těší z pečlivě vybíraných dárečků, a své odkládala bokem. Zítra je taky den!

Potlačovanou vzpomínkou zabloudila k prádelnímu koši ve svém pokoji. Někde na jeho dně leží už dobrých pět let poměrně velká kartonová krabice, podle obrázku je uvnitř nejspíš gramofon. Už by jej měla vyndat! Stejně jako sady ložního prádla a čajovou konvičku a fukar na listí… ty věci přece za nic nemohou. Jediné, co se tam nepovalovalo, byly knihy, v případě knížek nelustrovala dárce. A že se ten, od něhož ji dárky netěšily, celé roky sám nezajímal o jejich osud, nejspíš také o něčem vypovídalo…

Děti s rodiči se měly k odchodu. Doma si své dárky budou jistě prohlížet a s některými si hrát. Těšila se z toho.

Sklidila nádobí z bohatě prostřeného stolu a sedla k televizi. V mobilu jí cinkla smska.

Á, kolega z litwebu Písmák. Občas se pochlubí novou básničkou.

Počkala, až bude sama v pokoji, a tiše recitovala:

 

Noc zmrzlých piruet

ledové kreslí květy

bez dalších propriet –

má slabost pro poety.

 

Zpěv nezmarů zní zrána

jako by slunce hřálo.

Ty – zimou usebrána –

vyhlížíš z oken jaro.

 

Dvě čtyřverší, obyčejná, amatérská. A přece - někdo nad nimi přemýšlel, napsal, poslal. Chtěl udělat radost.

Zadívala se výš, ke hvězdě na špici stromu.


38 názorů

Gora
12. 02. 2022
Dát tip

Honzo, díky...


zeleda
12. 02. 2022
Dát tip

Pěkné, Ireno. 


Gora
25. 01. 2022
Dát tip

Díky, Evži...


Pár slov a jak dovedou zahřát.


Gora
24. 01. 2022
Dát tip

Já děkuju, Přemku, a drž se ty i ...


lastgasp
24. 01. 2022
Dát tip

Těmi verši jsem ožil ze svého dočasného údělu. Díky Irenko!


Gora
24. 01. 2022
Dát tip

Díky, Táňo... jsem ráda...


Gora
24. 01. 2022
Dát tip

Theo, a mne zas potěšil tvůj komentář. To, že se povedlo zhudebnit tvou básničku/píseň pro děti je malý posun Vánoc k poezii...


Gora
24. 01. 2022
Dát tip

Diano, děkuju!


Pěkná povídečka Goro. A vztahy v rodině... co k tomu dodat. Vznikl ti tam moc dobrý kontrast. A básnička mne úplně rozněžnila :)

Když jsem byla malá, ale už né tolik, abych ještě věřila na Ježíška, psala jsem celé mé rodině vánoční básně. A pak písně. Jednu z nich jsem vzkřísila a teď už ji třetím rokem zpívají malé děti ve Školce na Svinově :) 


Diana
24. 01. 2022
Dát tip

Celé pěkné, cituplné...


Gora
23. 01. 2022
Dát tip

Já kdysi taky a nějak mi to utkvělo a teď do povídky se hodilo... ano, člověka to potěší!


Abakus
23. 01. 2022
Dát tip

Gora - ja som dostávala k sviatkom básne a vždy som sa na ne tešila - krásne básne a neskôr dostával aj môj syn - keď naši prehrali v hokeji s vami, tak dostal nádhernú útešnú báseň od toho istého autora.   


Gora
23. 01. 2022
Dát tip

Díky za milý komentář, Renato.


bixley
23. 01. 2022
Dát tip

Hezká báseň někdy potěší víc než hmotný dar.  Možná ty hmotné dary uložené v krabici skrývají nějaké nevyřčené tajemství nebo kouzlo, určitě bych je rozbalila... Dobře vystižené pocity z z vánočních svátků, které jsou hrdince proti mysli.


Gora
23. 01. 2022
Dát tip

Jani, díky, jsem ráda, že se i báseň líbí!


vesuvanka
23. 01. 2022
Dát tip

Irenko, moc pěkně napsané, básník z Písmáka svým čtyřverším potěšil nejen ji... :-))), TIP


Gora
23. 01. 2022
Dát tip

Karle, díky...


Gora
23. 01. 2022
Dát tip

Abakus, díky... vtipný komentář, tedy druhá část... k té první - někdy už se něco zadupalo tak, že vzkříšení radosti a citu je nereálné...


Gora
23. 01. 2022
Dát tip

Janino, díky... třeba by hrdinka ráda něco změnila...


Gora
23. 01. 2022
Dát tip

Hanko, díky... vše je složitější:-)


Gora
23. 01. 2022
Dát tip

Markel, zdravím:-)


Gora
23. 01. 2022
Dát tip

Z.E.: dík!


Gora
23. 01. 2022
Dát tip

Ivi, moc dík za...


Gora
23. 01. 2022
Dát tip

Jardo, díky za ocenění, potěšilo:-)


Gora
23. 01. 2022
Dát tip

Jarmilo, moc se mi líbí teorie o energii v darovaných předmětech. Děkuju.


K3
23. 01. 2022
Dát tip

Má to krásnou nostalgickou náladu.


Abakus
23. 01. 2022
Dát tip

Poznám jedného čo neznáša Vianoce a podarilo sa mu ich zničiť aj svojim deťom a manželke. A myslím, že je to škoda. 

A dostať básničku ako dar, je super. Netreba jej hľadať miesto na poličke a  ani utierať z nej prach. 


Janina6
23. 01. 2022
Dát tip

To je přesné... Z několika důvodů taky už nemám Vánoce ráda tak moc, jako kdysi v dětství. Ale u dárků vždycky cítím radost, pokud je na nich znát, že byly vybírány s láskou. No a takový dárek, který někdo vytvoří sám, je opravdu nejcennější...


Kočkodan
23. 01. 2022
Dát tip

Možná šlo o přeslechnutí a vnouček řekl „šeredný“. (mrk)

Ale tvoje dílko šeredné není.)


8hanka
23. 01. 2022
Dát tip

rozochvievajúce...určite by som ani gramofón nenechala bez použitia...neviem, kto je tým darcom, ale ak si aspoň na Vianoce spomenie...a naviac kupuje darčeky, ktoré by mohli urobiť radosť alebo byť k  úžitku...neodpísala by som ho celkom a tie veci už vôbec nie...ako vždy napísané srdcom a báseň rovnako...krásne


Markel
23. 01. 2022
Dát tip

moc *


Je to celé hezké:)


Jamardi
23. 01. 2022
Dát tip Alegna, 8hanka

To je těžké. Jestli není lepší se na něčem domluvit - třeba to může být i jídlo. Před Vánoci jsem v televizi slyšela, co se kupovat nemá, pamatuji si ponožky. Ale co je komu do toho, co druhý kupuje? Mám zkušenost, že originální dárky, které někdo kupuje s pocitem bezradnosti v sobě pak tu energii bezradnosti mají.


blacksabbath
23. 01. 2022
Dát tip 8hanka

"A že se ten, od něhož ji dárky netěšily, celé roky sám nezajímal o jejich osud, nejspíš také o něčem vypovídalo" ....proti..."A přece - někdo nad nimi přemýšlel, napsal, poslal."...mimochodem.....krásné čtyřverší!!!!!


revírník
23. 01. 2022
Dát tip 8hanka, Janina6, K3

Obyčejná, amatérská? Taková krása!


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru