Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Staří bolševici

22. 02. 2022
6
28
536

Staří bolševici byli ti, kteří do Všesvazové komunistické strany (bolševiků) /VKS(b)/ vstoupili před říjnovou revolucí roku 1917. Většina z nich zahynula během Velkého teroru třicátých let. 

mysleli to dobře,

ale dělali to

po bolševicku


28 názorů

Děkuji za návštěvu, Zeanddrichu!


Podepsal bych snad všechno, co zde řekli ..Zajíc,, ... Kamamura, i Alenakar.. (jakoby  ..mi to brali z úst!).


Alenakar
01. 03. 2022
Dát tip Zeanddrich E.

Ano. Husák byl svým způsobem tvrdý chlap. Není známo, že by ve vězení někoho "práskl". Není tak docela pravda, že si po okupaci Rusové Husáka vybrali. Situace byla taková, že se Dubček zcela psychicky zhroutil, Ludvík Svoboda věděl, co Rusové dokážou a tak se velmi bál krveprolití. Vepřel se pouze František Kriegel, který jediný v Moskvě odmítl podepsat kapitulaci. Byl to ovšem jen jeho osobní odpor a vzdor proti okupantům. Ale někdo s okupanty vyjednávat musel. Husák měl, na rozdíl od Dubčeka, nervy jako špagáty a v jednání s Rusy viděl svou politickou příležitost.


Kamamura
25. 02. 2022
Dát tip

To máš pravdu, Zajíci, proto jsem taky vždycky sympatizoval s Magorem Jirousem, a nikoliv jako mainstream s Václavem Havlem. Jirous také, pokud vím, nedostal za své disidentství ani suché z nosu. 


Zajíc Březňák
25. 02. 2022
Dát tip Zeanddrich E.

Kriminál je těžká zkouška pro každého a zvlášť komunistický kriminál padesátých let, ve kterém seděl za svůj údajný "buržoázní nacionalismus" Gustáv Husák. Sám bych na sebe nevsadil při takové zkoušce ani zlámanou grešli. Husák byl vskutku velmi schopný, proto si jej sovětské vedení také vyhlédlo jako svého satrapu. 

Lidská motivace je složitá a přesvědčení a prospěch se vždy nemusí vylučovat.


Zajíc Březňák
25. 02. 2022
Dát tip Zeanddrich E.

Kriminál je těžká zkouška pro každého a zvlášť komunistický kriminál padesátých let, ve kterém seděl za svůj údajný "buržoázní nacionalismus" Gustáv Husák. Sám bych na sebe nevsadil při takové zkoušce ani zlámanou grešli. Husák byl vskutku velmi schopný, proto si jej sovětské vedení také vyhlédlo jako svého satrapu. 

Lidská motivace je složitá a přesvědčení a prospěch se vždy nemusí vylučovat.


Kamamura
25. 02. 2022
Dát tip Zeanddrich E.

Já myslím, Alenko, že ty Husáka pochopit nemůžeš, byl prostě úplně jiná liga. Dokázal dělat věci z přesvědčení, nikoliv jen z prospěchu, a proto si také šel sednout do kriminálu. Na tebe bych si při takové zkoušce nevsadil. 


Alenakar
25. 02. 2022
Dát tip Zeanddrich E.

Zajíci,

pozor, pozor! Každý darebák se nemusí třást na majetek jako Nicolae Causescu a mít ve svém paláci i zlaté záchody posázené diamanty. Většině diktátorů jde hlavně o moc. I Gustáv Husák žil na Hradě velmi skromně, jinak to ale byl bezskrupulózní kariérista bažící po moci. Měl nadání. Dostal se až na vrchol mocenské pyramidy. Nicméně to byl ale, na rozdíl od jiných funkcionářů, vzdělanec. Bylo by to daleko horší, kdyby na Hradě seděl Biľak.


Zajíc Březňák
24. 02. 2022
Dát tip Aru, Zeanddrich E.

Aleno, všichni to obvykle myslí dobře sami se sebou. Ano, někteří si byli rovnější. Zrovna čtu Paměti Stalinovy dcery, je zajímavé jak prostý byl životní styl sovětských špiček (tedy alespoň v období Lenina a Stalina, o pozdějším období jsem se dočetl informace dosti odlišné). Lenin byl osobně velmi skromný člověk, nevyhledával luxus ani osobní slávu. Stalin už byl jiný, ten si vybudoval kult osobnosti, který mimo jiné spočíval na jeho údajné bezbřehé skromnosti. I on žil žil ovšem, co se hmotných statků týče, velmi skromně, bohatství jej příliš nezajímalo a moc nechtěl dávat okázale najevo, nýbrž jí docela neokázale využívat. Hodně revolucionářů rozdílných období si nepotrpělo na majetek, u nás třeba Jan Žižka. Tomu stačil Kalich, ten jeho hrádek v severních Čechách, kterého si ani příliš neužil. To stále ale mluvím jen o špičkách, ale obyčejní lidé hlásící se k revolučním ideologiím, často zastávali podobné postoje. Můj dědeček z matčiny strany byl například zapřísáhlý komunista místního významu. Byl to člověk, který v komunismus opravdu věřil. Také on vedl velmi prostý, neokázalý život. Takových byli miliony. A v šedesátémosmém u nás málokdo volal po restauraci kapitalismu, nýbrž po "socialismu s lidskou tváří". Sám nejsem komunista, ale neodsuzuji ty miliony obyčených lidí, kteří uvěřili, že i oni se mohou mít dobře. Z výšin jednadvacátého století si už můžeme dovolit říci, že úsilí o maximální blaho pro maximální počet lidí, je velice ošidné. Každou dobu je však třeba posuzovat jejími vlastními měřítky. 


Alenakar
24. 02. 2022
Dát tip

Víš - oni to mysleli dobře hlavně sami se sebou. Všichni si byli rovní, ale někteří si byli rovnější.    Tip.


Abakus
23. 02. 2022
Dát tip

Norsko 1 - nebojovala by som. maximum čo si pamätám z  môjho rodu bolo, keď môjmu otcovi chceli vziať susedia uhlie, tak roztočil uhlák nad hlavou a  zaútočil. Pravdepodobne sa uhlák neúpoužíva ako štandardná zbraň.


Kamamura
23. 02. 2022
Dát tip

A my, drahý Zajíci, uctivě děkujeme zase tobě!


Děkuji všem návštěvníkům.


Norsko 1
22. 02. 2022
Dát tip

Kdo je tu nejstarší bolševik ?


Ti první možná ano.


Norsko 1
22. 02. 2022
Dát tip

Tudy vede cesta


Norsko 1
22. 02. 2022
Dát tip

Píšou válečné básně a cpou se do literárních časopisů


Kamamura
22. 02. 2022
Dát tip Aru, Zeanddrich E.

A navíc, proti komu bys bojoval? "Ukrajinci" na donsku a luhansku jsou etničtí rusové a chtějí byt součástí Putinova obrozeného impéria, nikoliv Porošenkova oligarchického bordelu. Půjdeš jim kvůli tomu ustřelit hlavu? Jestli se bude bojovat, bude to další občanská válka, jako byla ta v Jugoslávii. 


Kamamura
22. 02. 2022
Dát tip

No a co by se tím vyřešilo? Ve válce bojují pěšáci, kteří se nechají zblbnout propagandou a vojenským gulášem. Ti, kdo píšou pěšákům jejich sebevražedné rozkazy se do zákopů nehrnou. 


Norsko 1
22. 02. 2022
Dát tip

Nechtěl bych bejt Ukrajinec. Ukrajinec, není Rus, ani malorus. Bojoval bych


Kamamura
22. 02. 2022
Dát tip

Takže si alibista. Skrytej hrabě to vodře, Ježíš na sebe vezme hříchy, Pilát si umyje ruce, a ty si pak můžeš otevřít další hygienicky balenou plechovku piva! ;-)


Norsko 1
22. 02. 2022
Dát tip

Nikoho nevraždím, nejsem ruskej nacionalista. Jak dopadl Rasputin ? Najde se nějakej skrytej hrabě z povídek Gogola


Kamamura
22. 02. 2022
Dát tip

Pozor, Norsko! Až vyvraždíš všechny bolševiky, nebudeš mít už na koho nadávat a svádět vlastní chyby, a riskuješ, že obrátíš svůj hněv vůči neviným lidem. 

Lepší je bolševikem ponechat jejich pofidérní existenci v říši fantazie, protože termín je hitoricky relevantní pouze pro období Velké říjnové revoluce, a to už je více než sto let. Podobně je termín "progresivisté" relevantní pouze pro americkou politickou scénu (Theodore Rosevelt původně kandidoval za progresivistickou stranu); u nás žádní progresivisté nejsou, protože koncept pokroku je pro náš národní cynismus nestravitelný.


Zajíc Březňák
22. 02. 2022
Dát tip Benetka

Ti to dělali po menševicku... :-D


Benetka
22. 02. 2022
Dát tip Zajíc Březňák

Mě na tom všem jenom strašně mrzí jak se trestuhodně zapomíná na Menšewiki... :D


Norsko 1
22. 02. 2022
Dát tip

Zdaleka ještě nevymřeli


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru