Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Volá Charkov...

26. 02. 2022
23
52
1070
Autor
bixley

Středa 23. února 2022 k večeru

 

„Máš někoho na skypu!“ volám na Richarda do koupelny. Rychle vylézá z vany a obléká se. Skype už mezitím přestal se svým typickým zvoněním.Richard spojení obnovuje.

„To je Valja,“ informuje.

Valja je Ruska žijící v Charkově, v Československu byla někdy v osmdesátých letech a od té doby je s Richardem v kontaktu. Píše docela zajímavé povídky.

„Zdravstuj, kak u vas?“ ptá se Richard s obavami.

„Nu, trevožno,“ odpovídá Valja. Není divu, že je jí úzko. „Granica blizko,“ dodává. Charkov je třicet kilometrů od ruských hranic.

Richard s ní prohodí ještě pár slov a  ubezpečí ji naší podporou.

 

Čtvrtek 24. února 2022 odpoledne

„Volals té Valje?“ ptám se. „Kolem Charkova jsou tuhý tankový boje, prý zasáhli i sídliště.“

„Zkoušel jsem jí volat, ale nehlásí se.“

„Třeba jim nejde internet,“ uklidňuju spíš sama sebe.

 

Čtvrtek 25.února 2022 večer

„Valja mi nechala na skypu vzkaz,“ oznamuje Richard a čte: „Ja v bezopasnom meste. Napišu pozže.“

Oběma se nám uleví. Valja je v bezpečí. Snad nám zase brzy podá zprávy. Nezbývá nám než čekat…

 

26. února 2022, v podvečer

Valja se zatím nehlásí, naopak jsem našla na youtube informace o konsolidaci života v Charkově

 

28. února 2022, ráno

"Ozvala se už ta Valja?" ptám se.

"Ano, večer mi na skype napsala zprávu, že je v nějaké vesnici na Krymu, ještě jsem se nedíval, kde to je."

Uf, oddechnu si poté, co jsem si přečetla zprávy o těžkých pouličních bojích v Charkově.

 

9. března 2022, dopoledne

Po několika dnech vzkazů přes skype jsme dnes opět s Valjou navázali přímé spojení.

Dověděli jsme se, že Valja je ve městě Chmelnickij, asi 800 kilometrů od Charkova, ví že je Charkov celý rozbitý, ale že její dům zatím stojí. Byla si v obchodě koupit nějaké potraviny. Vypadá velice vyhuble. Nabízíme jí pobyt u nás v Praze. Zatím prý ne, dostat se na hranice je složité, přijela by až tak za čtrnáct dní s dcerou a vnukem.

 

16. března 2022

Před pár dny nám nechala Valja vzkaz, že je v moldavském Kišiněvě. Trochu jsme zapochybovali: je to správný směr útěku před Putinem? Ale ozvala se dnes znovu, je ráda, že v Kišiněvě neslyší žádné sirény.

 

18. dubna 2022

Opět dorazily čerstvé zprávy od Valji. Je v stále v Kišiněvě, ale přestěhovala se do jiného bytu. Dcera s vnukem odjela do Velké Británie. Syn zůstal v Charkově a pracuje jako překladatel pro Lékaře bez hranic. Bombardovali v Charkově sousední ulici.  Valja děkuje České republice, že jako první poslala Ukrajině zbraně, aby Ukrajinci mohli bojovat s "rašistami", tedy ruskými fašisty.

 

4. května 2022

Jak často píše Bohumil Hrabal, neuvěřitelné se stalo skutkem! Po dvoudenním skypování, kdy Valja přijede z Kišiněva do Prahy, je konečně v Praze! Jela přímým autobusem z Kišiněva přes dvacet hodin, na hranicích Maďarska stáli dvě hodiny a vyřizovali jí vstup do Šengenu. Richard ji vyzvedl na Florenci a přijeli domů asi ve dvě. Já zatím vařila zeleninovou polévku a bramborový guláš. 

Sotva jsem Valju uviděla, tak jsem se zhrozila, byla téměř vychrtlá. Prý je nemocná, bolí ji žaludek a žlučník. Nejprve si musí udělat nějakou léčivou vodu, nějaké léčivé byliny zalít horkou vodou. Teprve potom může jíst. Polévku jsem podle ní moc osolila, tu nejedla, ale guláš jí chutnal. 

Ukázala jsem jí povlečenou postel a skříňku, kam si může dát věci. Zavolala domů, a potom si šla brzy lehnout, aby si odpočinula.

5. května ráno s ní šel Richard na náměstí OSN vyřídit registraci a další věci týkající se uprchlíků z Ukrajiny. Já zase vařila, tentokrát kuře a rýži. Valja je na dietě. Chtěli tam jít brzo, tak Richarda vzbudila v domnění, že je půl šesté, ale protože měla ještě v mobilu kišiněvský čas, bylo ve skutečnosti teprve půl páté. 

Po obědě jsem ji vzala do holešovické tržnice, kde si v Šatníku vybrala sukni a halenku (přijela jen s notebookem a taškou léků, měla s sebou jen noční košili, trepky a věci na sobě. Taky jsme nakoupily nějaké dietní jídlo v Penny.

Na pátek jsem ji objednala ke kadeřnici...

 

7. května 2022

Tak Valja je už od pátku hezky ostříhaná od jiné Ukrajinky, která přijela před měsícem. Trochu taky Valju zainstruovala stran různých dobrovolníků, kteří Ukrajincům pomáhají, na koho se má obrátit. 

Odpoledne jsme ji s Richardem vzali na procházku po Pohořelci, kolem Lorety, sešli jsme na Nový svět a došli až k Pražskému hradu. přitom jsme jí vyprávěli různé zajímavosti z české historie a ukazovali sochy Jana Nepomuckého, pamětní desky Tycho de Brahe, Jana Nerudy, domovní znamení a podobně. Na Hrad jsme nakonec nešli, byla tam spousta lidí. Valja byla nadšená, vše si fotila na mobil, že to dá na svůj Facebook. Nakonec jsme sešli Nerudovkou na tramvaj a jeli domů.

 

 

 


52 názorů

Dívat se na Prahu očima toho, kdo ji vidí poprvé. To musí být zajímavé.


Silene
09. 05. 2022
Dát tip

Podle jiného mustru autorky bixley by se ovšem Valja měla uskromnit a vyndat si z mobilu baterii. Snad autorce jednou dojde, jakou hovadinu tehdy ve svém genocidním fejetonu sepsala. 


bixley
08. 05. 2022
Dát tip dievča z lesa, Gora

Další aktualizace...


Jamardi
07. 05. 2022
Dát tip

Jsou to nervy, je to náročné. I ve zdraví se to projeví.


K3
05. 05. 2022
Dát tip

Ano padla řeč o tom, že by bylo dobré rozdělit Ukrajinu na západní a na východní. Myslel jsem si, že by to nebylo špatné, ale hned jsem to zavrhnul, protože východní by Rusové hned pohltili. Je to složité a právě proto by se to mělo řešit diplomaticky, ale to umí jenom inteligentní lidi. Stupidní české noviny? To je taky jenom jeden úhel pohledu.


To je dost děsivé, ale žije.


Gora
05. 05. 2022
Dát tip dievča z lesa

Díky, bixley, za nové informace. Ještě že Valja má v Praze přátele.


bixley
05. 05. 2022
Dát tip dievča z lesa

Čerstvá akzualizace!


bixley
19. 04. 2022
Dát tip

Ugarde, chápu, že je všecko složitější, nic není černobílé. Je to jen zpráva o ženské z města, kde se střílí, jezdí tanky a padají bomby. Řada lidí tam žila normálně, chodili do práce, děti posílali do školy. Přemýšlela jsem, co bych dnes dělala, kdyby z nějakého důvodu byly tanky v Praze (pamatuju je v osmašedesátém). Kam bych se před bombardováním schovala? Metro na Střížkově je skoro na povrchu, musela bych až na Vysočanskou. V našem paneláku ani není pořádný sklep, jen jakési technické podlaží, nevím, jestli bych se tam zachránila. Tož tak.


bixley
18. 04. 2022
Dát tip

jamardi, taky si myslím.


Jamardi
18. 04. 2022
Dát tip

Dobrá zpráva, že jsou všichni naživu. 


bixley
18. 04. 2022
Dát tip

jo, to je samozřejmě překlep.

Chtěla jsem jenom reprodukovat, jak situaci vnímá člověk, kterého se to týká a jak o tom sám informuje. Jako takovou reportáž. Zbytek ponechávám na čtenáři. 


yss
18. 04. 2022
Dát tip

Veľká Británia aspoň teda u nás sa píše s veľkým V 


yss
18. 04. 2022
Dát tip

"Valja děkuje České republice, že jako první poslala Ukrajině zbraně, aby Ukrajinci mohli bojovat s "rašistami", tedy ruskými fašisty.

toto mi už príde ako dosť umelé...v podstate celý text mi vyznie ako kalkul s čitateľom,v týchto veciach by som sprostredkovanie informácií vedela prijať možno cez istú reflexiu,kde by som spoznala pohľad,dopad,riešenia autorky / jej vnútorné "poryvy"/ atď..evidentne je to iba môj problém


bixley
18. 04. 2022
Dát tip

yss, tomu nerozumím...


yss
18. 04. 2022
Dát tip

do veľkej Británie ?"podmienkou pre vstup do Veľkej Británie

 


majú to ťažké a sú veľmi statoční ... ***


bixley
18. 04. 2022
Dát tip

Theo, přesně tak. Je hrozné, co ti lidi musí prožívat. Valja má určitě o syna strach.


Z krásné země zůstanou trosky. Z lidí uprchlíci. Putin nepotřebuje Ukrajince, chce jen další území. Neskutečné, že se tohle dneska děje! 


bixley
18. 04. 2022
Dát tip

Posílám aktualizaci.


veľmi držím palce***


bixley
18. 03. 2022
Dát tip dievča z lesa

Ugard, díky za zajímavý příspěvek.

Průběžně text aktualizuji o nová fakta, takžepokud ode mne dostanete k tomuto textu avízo, jde o aktualizaci. :-)


Zeanddrich E.
17. 03. 2022
Dát tip Benetka

Benetko, měl jsem RJ ve škole dokonce děvět let, pokud počítám dobře - ale nejsem si úplně jist, že bych se domluvil ((bylo to dobré alespoň v tom, že jsem si na zájezdě v Petrohradě dokázal v restauraci přečíst nabídku :) ))

 


Otevřhubo, právě taková okénka mnohdy člověku poví  v jistém směru více..

Taková okénka mne baví..


K3
12. 03. 2022
Dát tip

Renato, působivá reportáž. Vážím si každého kdo o tom něco napíše. Budete hodní když je vezmete k sobě.


bixley
03. 03. 2022
Dát tip

Díky za tip,čudlí


bixley
28. 02. 2022
Dát tip dievča z lesa

Zeledo, díky.

Posílám aktualizaci.


zeleda
28. 02. 2022
Dát tip

Renato, pěkné, ale bude bohužel ještě hůře. 


bixley
28. 02. 2022
Dát tip

Díky, blacki.


bixley
27. 02. 2022
Dát tip

Díky za tipy, alegno, annie a Milane


bixley
26. 02. 2022
Dát tip

Evži, přesně tak. Díky.

 


Evženie Brambůrková
26. 02. 2022
Dát tip Gora, Alegna, Zeanddrich E.

Když je znáš konkrétně, je to ještě horší.


bixley
26. 02. 2022
Dát tip

Díky, dobře jsi upozornil, to je překlep.


Benetka
26. 02. 2022
Dát tip

...toš newim. Jako taková malá (zprostředkovaná) reportáž asi dobrý. Jak je to tam doopravdy si můžem jenom představovat. Každopádně já jelikož stále ještě podléhám branné povinnosti bych někde šaškoval s masopalem a čekal až mě zabijou... Jediné co wim na beton že bych byl zasraný až za ušima od první minuty kdy by se začalo střílet.

Jo a ještě: Měl jsem 8 let výuky ruštiny a myslim si že to je 

bezopasnom meste

I když popravdě - bezpečno tam není ani náhodou...


bixley
26. 02. 2022
Dát tip

jamardi, je to smutné.

vesuvanko, aleši, díky za tipy.


Jamardi
26. 02. 2022
Dát tip blacksabbath

Na obyčejné lidi to vždycky dopadne. 


Norsko
26. 02. 2022
Dát tip Benetka

Soljanka, úcha


bixley
26. 02. 2022
Dát tip Gora

Vzniká tady řada básní a děl, která odkazují k situaci, aniž autoři reálně vědí, jak to tam vypadá. Toto je aspoň částečně sdílená reálná zkušenost.


Norsko
26. 02. 2022
Dát tip

Bixley a její bláboly


Norsko
26. 02. 2022
Dát tip

bláboly


bixley
26. 02. 2022
Dát tip dievča z lesa, Gora

Ireno, určitě.

Díky, dievča.


Gora
26. 02. 2022
Dát tip

Díky, Renato... a dej později prosím vědět, co Valja.


***


bixley
26. 02. 2022
Dát tip

Díky, Gábi.


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru