Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Čo s vojnou

01. 03. 2022
9
17
476
Autor
zvedavec

 

Pred rokmi som išla so svojím veľkým psom na prechádzku.

Na opustenom mieste, vzdialenom od ľudských obydlí, som ho pustila z vôdzky, aby sa vybehal. Netušila som, že s nami na tomto mieste  predsa len ešte niekto je.  

Môj pes, ktorý z duše nenávidí mačky, objavil mačiatko a okamžite ho začal prenasledovať. Vidím to pred sebou aj dnes: Mača najprv z celej sily utekalo – a pes za ním. Ako neriadená strela vbelo nakoniec do nejakého prístrešku – lenže zrazu sa ocitlo v kúte, skadiaľ nebolo úniku. Maličké mača. Pes bežal plnou silou a na moje zákazy nereagoval.  A v tejto beznádejnej chvíli – opreté o roh -sa mačiatko zdvihlo na zadné nohy do svojej 15 centimetrovej výšky, vystrčilo pazúry a začalo útočiť. Tie jeho výpady boli veľmi nebezpečné, pes pribrzdil – a nakoniec sa vrátil.

Tiež si spomínam na chvíľu, keď som viezla v aute s otvoreným oknom svoju vnučku. Kochala som sa kvitnúcim poľom repky. Znenazdania som pocítila ostrú bolesť v palci. v okamihu som zistila, že palcom som pritlačila včelu. Tá vypustila žihadlo. Aj keď tým prišla o život.

Lenže pred mojím vnútorným zrakom sa odvíja aj iná scéna: nič netušiaci človek sa dostal do letovej dráhy včiel a tie sa cítia ohrozené. Hromadne zaútočia. Keď človek pocíti žihadlá, začne zabíjať – hlava, nehlava - útočníkov. Alebo obrancov?

Čo s vojnou?

Riešenia musia byť aj o obojstrannom počúvaní.

Ktokoľvek, kto je zahnaný do kúta, bojovať neprestane. A ak, bude čakať len na vhodnú príležitosť, ako v boji pokračovať.

 


17 názorů

zvedavec
12. 06. 2022
Dát tip

súhlasím s Tvojím názorom Entropia, jediný vinník je podozrivo jasný, a vinník všetkého zlého bol jasný už pred februárom 2022, sankcia sem, sankcia tam, sankcie v športe a niektoré tie sankcie sú obyčajné zlodejstvo, lúpež a iné likvidujú úplne nelogicky nás, Európu - európske a hlavne východoeurópske štáty

nerozumiem, prečo to naši politici dovolia a organizujú, miesto toho, aby sa hľadalo riešenie na zmierenie a prospech všetkých

 


Entropia
12. 06. 2022
Dát tip

To oboustranné naslouchání, to je problém. Někdy je viník jasný. Až příliš jasný. To je podezřelé. Nikde, ani v manželství, není vina jen na jedné straně. Mrzelo mě, když se objevil tento článek a diskuse pod ním: S grázly se nestýkej, Jorge! / Christnet.eu – zpravodajství, názory, teologie, kultura

Přitom papež není jediný, podobný názor má i takový mozek jako je Noam Chomsky.


zvedavec
07. 03. 2022
Dát tip

"Západní blahobyt vykupuje svou existencí zhruba 40 milionů otroků."

Súhlasím s podstatou Tvojho konštatovania. Isteže máš pravdu aj čo sa týka zničeného životného prostredia. Drancujú bohatí, aby boli ešte bohatší, drancujú chudobní, aby prežili.

A zároveň si myslím (aj keď nemám patent na pravdu), že zdroje by nám mohli postačiť - pri rozumnom a spravodlivom využívaní. Lenže my chceme mať viac, ako tí druhí. A stále viac. Niektorí sa dokonca chcú pozrieť na vlastné oči aj do vesmíru. Ísť na výlet. Fíha, a taká raketa toho minie! Dobre, súhlasím, nech idú, ale nech nemíňajú energiu nás všetkých. Aj keď cestu zaplatia, míňajú našu spoločnú energiu.

Píšeš: "Obrovskému množství lidí musí stačit prostředky odpovídající jedinému dolaru denně."

Áno. A iní, keď už sa nedajú z pasie vystreliť do vesmíru, tak aspoň chcú cestovať, kúpiť si v zime ovocie, ktoré dozrieva na opačnej pologuli... Aj to ovocie treba dopraviť, míňajú sa zbytočne zdroje. A tiež si kupujeme holandské paradajky, francúzske zemiaky,..., to všetko dopestovať vieme, ale niekto bohatý by zarobil menej, keby sme nemíńali zdroje na dopravu týchto komodít, tak mu to je jedno.

To bol len príklad, ktorý popisuje podľa mňa zlý systém, ktorý nie je šetrný k našim spoločným zdrojom.

---

Hlad a nedostatok má aj takéto príčiny:

Keď spolu s XY-om upečieme bochník chleba, ktorý nám spolu má vydržať pol týždňa a ja si z neho vezmem 99% (lebo napr. sme piekli v mojej peci, on len miesil), prechod na obnoviteľné zdroje to nevyrieši.  XY bude hladný, aj keď ten chlieb by nám mohol bohato vystačiť obom.

 


800 milionů lidí hladoví - právě teď, zatímco si povídáme. Západní blahobyt vykupuje svou existencí zhruba 40 milionů otroků. Obrovskému množství lidí musí stačit prostředky odpovídající jedinému dolaru denně. Peak conventional oil byl v roce mezi lety 2003-2008, teď jsme na sestupu dolů. Biodiverzita prudce klesá, toxicita prostředí stoupá tak, že začíná být problém rtuť v rybách, arzen v rýži - v normálním zboží, které vědomky - nevědomky konzumujeme všichni. Přechod na obnovitelné zdroje a zpomalení hlavní hrozby - změn klimatu - se zoufale nedaří. Zrovna včera mi jeden velmi vzdělaný člověk v hospodě říkal, že už je prostě příliš pozdě, že se mělo začít v osmdesátých letech. 

Marketing? Co ten s tím má co společného?! 


zvedavec
06. 03. 2022
Dát tip

zdroje nedochádzajú - pri rozumnom využívaní

---

Mystikuchař, na Tvoju námietku uvediem úryvok, citát, ktorý sa týka teórie marketingu  z linku https://www.marketinger.sk/free-times/je-marketing-len-o-umelom-vytvarani-potrieb-alebo-dokazu-znacky-robit-dobro

"Bernaysovi sa pripisuje zásluha na tom, že stál za zrodom mnohých aspektov moderného marketingu – od PR až po product placement – a zaslúžil sa o zmenu pohľadu na nakupovanie z „toho, čo si človek potrebuje kúpiť“ na „to, čo si človek kúpiť chce“.  

Obchodníci tak už viac nepredávali tovary, pretože ich ľudia potrebujú, ale životný štýl, ktorí zákazníci chcú žiť.

Vyvolajte hlad a ponúknite elixír

Bernaysov” marketing funguje na jednoduchom princípe, ktorý pozostáva z dvoch krokov – navodenia pocitu nedostatku a ponúknutia zázračného riešenia. Len čo si ich uvedomíte, ľahko ich rozoznáte v mnohých aj moderných marketingových kampaniach.

Tento typ reklám má najskôr navodiť pocit nedostatku a využíva na to jednu z troch základných negatívnych emócií. Prvou emóciou je chamtivosť„chýba vám niečo, čo vás urobí šťastnými”. Druhou, pravdepodobne tou najsilnejšou je strach„nie ste v bezpečí”. Trojicu uzatvára pocit nedostatočnosti„nie som dosť atraktívny, aby ma ľudia mali radi”.


Kdyby zdroje nedocházely, proč by se někdo obtěžoval přechodem na obnovitelné zdroje s řádově nižším EROEI ?


zvedavec
05. 03. 2022
Dát tip Alegna, dievča z lesa

zdroje pri rozumnom využívaní nedochádzajú, myslím si, ale to by sme mali spolupracovať, nie snažiť sa uchmatnúť si veľa na úkor iných

vôbec nie som ekologický aktivista, ale napr. baliť cukríky do 3 obalov, je mrhanie zdrojmi, rekreačné lety do vesmíru - to je tiež mrhanie zdrojmi, ale aj také zasnežovanie svahov - a míňanie elektriny (ako to, že tu nik nehľadí na uhlíkovú stopu), kvantá letákov, ktoré sú určené každému jednému z nás, ... atď, atď

vidím to tak, že zdroje sú len nerovnomerne delené a niektorým sa nedostáva, a tí sa potom zákonite správajú, ako popisuješ

 


Kdysi kdosi dělal pokusy se zvířaty - zavřel je do výběhu, který nebyl dost velký pro pohodlnou existenci. Zjistilo se, že když se životní prostor zmenší dostatečně, tak začnou být agresivní úplně všechna zvířata, i ta, která se živí rostlinami a za normálních okolností volí útěk, a ne boj. Ze Země se lidem zatím utéct nepodařilo (Alfa Kentauri je daleko, a Mars neobyvatelný, Venuše nám pak připomíná, jak dopadneme), zdroje docházejí, lidí přibývá, globální změny klimatu zrychlují. 

Ergo bych nečekal zlepšení - bude to horší a horší, až nakonec jednoho dne nebudeme my. 


zvedavec
02. 03. 2022
Dát tip

ďakujem

pri tejto téme mi veľmi do reči nie je


ysslandia
01. 03. 2022
Dát tip

* ktorý  duše nenávidí 


K3
01. 03. 2022
Dát tip

Jednou jsem zahnal do kouta zajíce...


No nevadí, naučíme se žít bez plynu a benzínu, a při houpání z větve na větev (tradice našich předků) nás jistě napadnou nějaké inspirativní verše:

Kde sehnat med, to medvěd ví,

možná je taky na větvi...

Janina - po zvířatech to chtít nemůžeme, ale zvířata přesto vycítí, kdy to druhé bude bojovat na smrt, a zbytečně neriskují - nemohou totiž za sebe někam poslat armádu, a mají jen jeden život a zdraví. Ale máš naprostou pravdu - pokud bychom zvládli žít v rovnováze s okolním světem, nemuseli bychom se prát o tenčící se zdroje tak urputně, jako dnes...


K3
01. 03. 2022
Dát tip

T.


Janina6
01. 03. 2022
Dát tip

Přesně tak... Zahnat někoho do kouta je velmi nebezpečné - i pro útočníka. Kéž by se lidi dokázali zastavit a zamyslet, než něco udělají. Po zvířatech to chtít nemůžeme, ale my bychom to snad zvládnout měli, že?


Hlas rozumu. Díky za něj!


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru