Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Gumový pulec

04. 04. 2022
17
22
490
Autor
Gora

https://m.kosmas.cz/…ec/

Gumový pulec je nová, v pořadí již pátá kniha autora Bohumila Krejzy. Pátá, ale první, kterou napsal zejména pro děti. Knihu bych chtěla stručně představit.

 

Hned na začátku nám hlavní postava, desetiletý hoch Pulec popisuje svou rodinu:

„Jestli táta vypadá jako želva, já mám vizáž pulce. Moje hubené tělíčko se při chůzi vlní jako pulčí ocásek.

Maminka říkala, že jsem z gumy, že asi nemám v těle kosti, a babička tvrdila, že mám hlavu jako starosta, což není pravda…“

Pulcova rodina, snad kromě maminky, je něčím zvláštní – zdá se, že její nejstarší členka po nocích provozuje upírskou živnost, ostatně, podobu na to má:

„Babička chodí neustále v černém a vykouzlit jí úsměv na tváři je skoro nadlidský úkol. K tomu ta její bílá svraštělá kůže, a máte upíra jako vyšitého!“

Tatínek je vlastně nejpodivnější, tak trochu donkichotská osobnost. Bohém, stěhovák, lídr kapely Létající chrousti, posléze nezaměstnaný otec, který těžko, ale přece dozrává, bojuje s potížemi a překoná sám sebe. Přesně a s nonšalancí ho vystihla synkova charakteristika:

„Ano, můj tatínek si na záchodě brnká na kytaru, no a co? Alespoň nám doma hraje muzika. Musím ale přiznat, že to má i svoje nevýhody. Jednou jsem se málem počůral, když jsem klepal na dveře koupelny, odkud se ozvalo: Nerušit, teď hraju. Mám bezva nápad. To bude zaručeně hit!“

Nezastupitelnou roli v příběhu o hledání všeho, co je v životě (nejen) dítěte opravdu důležité, důvěry, lásky, přátelství, pubertálního nacházení svého místa mezi vrstevníky, hraje Pulcova kamarádka Agáta. Sama má od života dost „naloženo“ – alkoholismus jejího otce je sice autorem podaný v nadsázce a v žertu, ale čtenář si domyslí své…

Do rodiny Pulce nečekaně přibyl nový člen pes Čert. Nakonec se ukáže, že je to Čertice. Začaly prázdniny a hoch, věčně plný vztahových pochybností a pocitu méněcennosti plánuje bicyklovou výpravu na horu Říp, kde má být uložen poklad. A on tím, že jej nalezne, zvýší své sebevědomí a jako přidanou hodnotu zachrání rodinku před chudobou.

Agáta nesmí samozřejmě scházet, přidává se i hoch Bohoušek, otloukánek třídy. V Krejzově knize hrají pro hledače nezastupitelnou úlohu první ranní paprsky slunce, které v určitý den a čas dopadnou na horu Říp.

Na místo určení by děti nikdy po vlastní ose nedojely. Osudovým se ukázalo setkání s bigbíťákem Volantem alias Peťou, majitelem dodávky, osudovým ve smyslu praktického naplnění jejich dobrodružného plánu.

Hlavním motivem knihy je variace cesty, a sice v podmínkách ryze české krajiny. Setkání s duchem praotce Čecha je pro děti nakonec darem nejcennějším…

Závěr nabízí několik odpovědí na otázky:  uskutečnil se přece jen koncert kapely Létající chrousti? Co Agátini rodiče, dali se zase dohromady? Jakou roli v příběhu hrají nadpřirozené síly?

 

Jestli jste někdy četli Mikulášovy patálie a líbily se vám, jistě vás (vaše děti či vnuky) nadchne i kniha Gumový pulec, který si lze snadno představit jako komiks. Čtenář vyprávění snadno podlehne. Přibližuje s humorem, ale po pravdě „tak trochu jinou“ rodinu, než je obvyklé, i spoustu nesnází, které z toho plynou. Jsem sice šestkrát starší než Pulec, ale kniha mne mile překvapila a pobavila. Oceňuji hlavně autorovo pochopení pro dětské i zvířecí postavičky.

Ilustrace Terezy Doležalové pak provázejí plasticky celý děj, bez nich by byla kniha ochuzena o vydařenou fantazijní linku, inspiraci kreslířky.

 

Autor: Bohumil Krejza, kniha pro děti Gumový pulec 2021

nakladatelství: Captain & Marvin.

O autorovi: narozen 1973, žije na Mělníku

u stejného nakladatelství vydal knihy Malé město – 2010,

Jakeš vs.Predátor 2011

Hormon štěstí – 2017

Příběhy z deníku krále E. 2020

 

Povídky B. Krejzy byly publikovány v časopisech Host, Revolver Revue, Nový prostor a časopisu Tvar.


22 názorů

kvaj
02. 06. 2022
Dát tip

Došlo mi, že je to pro starší děti. Knížky pro maličké děti nedokážu moc posoudit.


Gora
02. 06. 2022
Dát tip

To je možná spíš pro starší děti, ale i já jsem si dobře početla! Krejza opravdu překvapil.


kvaj
02. 06. 2022
Dát tip

Nalákalo mě to, i když dětské knížky nečtu.


Gora
02. 06. 2022
Dát tip

Díky, to mne těší...


kvaj
02. 06. 2022
Dát tip

Pěkně jsi knížku přiblížila.


Gora
18. 04. 2022
Dát tip

Přeji mu totéž.

Karle, díky.


K3
18. 04. 2022
Dát tip

Bohumilu Krejzovi přeji dobrý prodej titulu.


Gora
04. 04. 2022
Dát tip

Luboši, trombónista, zvláště v jisté náladičce, může být také gumový! Díky.


Gora
04. 04. 2022
Dát tip

Jarmilo, možná mají doma s tatínkem taky veselo jako u Pulců:-).


Kočkodan
04. 04. 2022
Dát tip Gora

Já jsem si nejdřív myslel, že to bude vypravování o příhodách „společensky unaveného“ výborného trombónisty. (mrk)


Jamardi
04. 04. 2022
Dát tip

Vlastně znám holčičku, sice ještě nechodí do školy, ale otec je hudebník. :)


Gora
04. 04. 2022
Dát tip blacksabbath

Ivi, viď? Okouzlí... a nejen děti.


Gora
04. 04. 2022
Dát tip

Zajíci, díky...


Gora
04. 04. 2022
Dát tip

Renato, proto mne asi tak překvapila /dětská kniha/, protože jsem četla předchozí a selanka to nebyla. Díky!


Gora
04. 04. 2022
Dát tip

Jarmilo, díky...


Gora
04. 04. 2022
Dát tip

Diano, děkuju... já jsem knihu přečetla jedním dechem...


blacksabbath
04. 04. 2022
Dát tip Gora

Díky za recenzi.......ty ukázky jsou boží.....


Zajíc Březňák
04. 04. 2022
Dát tip Gora

Pěkná recenze, vzhledem k žánru recenzované knížky asi přiměřená.

Všichni něco hledají, kdo už "nalezl", nejspíš ještě ani nezačal.


bixley
04. 04. 2022
Dát tip Gora

Krejzovy knihy pro dospělé jsou dost náročné, jsem ráda, že se pustil do tvorby pro děti. Z ukázek to vypadá velice dobře a příběh je rovněž velice zajímavý. Díky za přiblížení.


Jamardi
04. 04. 2022
Dát tip Gora

Věřím, že knížka je moc pěkná. Už z díla Úterní večer je vidět, že pan Krejza má cit pro děti. Akorát teď nemám v okolí nikoho příslušného věku. Ale zvědavá jsem.


Diana
04. 04. 2022
Dát tip Gora

Moc se mi líbí představení Gumového pulce. Asi pro něj poběžím. :-)))*

 


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru