Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Továrna / Stíny

04. 06. 2022
2
9
276
Autor
Cookie Moon

 

Továrna

 

Nadechoval svěží vlhkej vzduch, zachytával oranžový paprsky a pozoroval, jak po asfaltu a zdech kolem něj rýsujou ostrý hrany dlouhých stínů. Září už muselo začít. Slunce bylo níž a bylo i cítit, jak se u dna údolí drží vlhkost stahující se z okolních lesů. Noci, kdy se dalo dlouhý hodiny ležet na vyhřátý lepenkový střeše a přemýšlet o únikových cestách, byly pryč.

 

Odrazy ve sklech stále ještě spících kanceláří výškové budovy s ním držely krok a klouzaly po nerezových lištách a okeních rámech. Občas to praskavě zajiskřilo. Slyšel všechno. Věděl, že každá věc nejen nějak vypadá, má svý slovo, který nějak zní, ale taky svoji hudbu. A i když organismu továrny nikdy úplně nerozuměl, její hudbu znal nazpaměť. Teď, když už byl už docela vzhůru, ve světle čerstvýho pulzujícího dne, ji naplno vnímal.

 

Siluety rezatých trubek, propadlých venkovních schodišť a dalších konstrukcí trčely ven z plášťů budov s popraskanýma okenníma tabulkama. Narozdíl od udržované a lesknoucí se administrativní budovy vydávaly paprsky při dotyku s nimi zajímavej skřípot. Podobně pak i ztvrdlý žlutý jehlice suchý trávy ve škvírách mezi vymletými zuby betonových bloků nebo mladý břízky s kořínky nápaditě zaklíněnými v prasklinách cihlových stěn a okapových žlabů. Útroby bestie vyrážely pravidelný rytmický údery a chropětní strojů. Složitým systémem trubek svírající budovy jako oceloví hadi proudily plyny a páryv těch úzkých to syčelo vysoko, v tlustých a mohutných to dunělo temně.

 

Asfalt mezitím začínal napouštět areál vlnama horkýho vzduchu, kterej hlavně v létě zpomaluje už tak pomalý plynutí času. A už teď věděl, že kolem poledne v tý obrosvký asfaltový kaluži zas všechno uvízne a bude se zdát neuvěřitelný, že jeho čas tady je vlastně jen o málo delší, než ten, který potom stráví v garáži.

 

Zatím to ale odsýpalo a slunce klouzalo po velkých bílých číslicích na rozích budov značících, že do cíle zbývá ještě několik bloků. Ještě má chvilku. Za jednou z nich se na horizontu náhle vylouply siluety čtyř postav. Drobné rozdíly v jejich chůzi násobily až absurdně dlouhé stíny táhnoucí se skoro přes celou ulici až k němu. Pravidelné rytmické pohyby co chvíli jako jemná melodická linka doplnil vyfouknutý oblak kouře. Zase to zajiskřilo. Byly to jen malý záchvěvy, ale byl za ně rád.

 

Věděl, že všechno se někde ukládá. Že nic není nikdy ztracený a nemizí jen tak do vzduchoprázdna. Všechno jsou to kousky, který do sebe pomalu zapadaj a dohromady skládaj něco, o čem zatím vlastně nic moc neví. Věděl ale, že všechen čas je jeho. I ten, kterej pod rukama ujíždí v krabicích na gumovým pásu. I ten, co se v podobě tmavých oblaků rozpouští nad komínem továrny. Všechno to zapadá do něčeho mnohem většího, co zatím není plně schopnej pochopit. Ale naprosto jistě ví, že to má nějakej smysl a že teď je přesně tam, kde by měl být. To byla absolutní jistota.

 

Stejně jako ta, že i po týhle ranní směně bude následovat noční. Garáž bude sluncem vyhřátá až dlouho do noci, takže chlad ho vyžene nejdřív až k ránu a zítra je sobota. Měl pocit, že se do toho zase dostává. Chytil groove, rytmus, kterej začínal fungovat a držel ho v kurzu. Jen nevypadnout, nevykolejit, jen zase na něco nenarazit.

 

Blížil se ke svýmu cíli a cejtil se dobře. Náhle si všiml stínů dalších postav kousek od něho a jeho vlastního mezi nimi. Oproti všem ostatním komicky poskakoval. Trochu se zastyděl a zklidnil krok. Ale cítil se opravdu dobře.


9 názorů

Crazy Ema
01. 10. 2022
Dát tip Cookie Moon

Oproti tvým ostatním věcem na mě tahle povídka působí prázdně, trochu bez hlubšího obsahu. Myslím si, že je dobrý, abys do psaní projektoval svoje osobní pocity a zkušenosti, veškerá umělecká tvorba je podle mě právě o tom, že nějak vystihuje autora a jeho osobitost. Nestojíš u pásu jako ostatní, i když o tom třeba píšeš. Chtělo by to spíš jen víc rozvinout, jak to i sám říkáš. Přijde mi škoda, že jsi nepracoval víc se zvučností textu a těch prázdných věcí bez hlubšího obsahu, o kterých píšeš, a tím jím vdechnul víc života. Po větě "Věděl, že každá věc nejen nějak vypadá, má svý slovo, který nějak zní, ale má taky svoji hudbu." jsem očekávala něco víc a myslím si, že jako profesionální muzikant to zvládneš i třeba o něco líp než někdo, kdo hudbě nerozumí. Klidně bych na tom zkusila dál zapracovat a ten text nějak vyšperkovat nějakýma tónama nebo melodiema, stejně jak to děláš s kytarou, přihoď tam ještě pár smyček a bude to dokonalý. 


Cookie Moon
06. 06. 2022
Dát tip

Napadá mě na základě kritiky teď, že by možná pomohlo si do textů až tolik neprojektovat svoje pocity a zkusit si držet maličko větší odstup a trochu víc sloužit textu. Tady jsem sklouznul ke svým vlastním pocitům při práci v továrně, namísto abych rozvinul zajímavější začátek


Cookie Moon
06. 06. 2022
Dát tip

Děkuju moc všem za kritiky. Myslím, že abych něco kloudnějšího napsal, budu si na to muset vyhradit opravdu čas, což teď nějak nedokážu. Sám mám pocit, že tohle jsou spíš jen takový střípky něčeho většího, co do sebe možná jednou zapadne, když tomu dám fakt čas a péči (podobně jako hrdina v textu), ale zatím to samo o sobě nic moc není, s tím naprosto souhlasím. Spíš si hledám náměty a kousky světa, který ve mně nějak uvízly a z kterých by se ten můj fikční dal nějak poskládat...tak trochu si to tady zkouším. Velký dík opět Silene za vyčerpávající zpětnou vazbu! 


K3
06. 06. 2022
Dát tip

Zvláštní tísnivá nálada v tomhle krátkém vyprávění je asi to nejcennější.

Továrna je i pro mě vzrušující záležitost i když jsem nikdy nebyl její součástí. Jako fungující mechanismus který má svůj řád, svou hudbu a "občasvyplivne" nějaký výrobek. Ti si dobře vykreslil. Je tam pár překlepů nebo by se někde dal vylepšit slovosled. Jinak to na mě to působí jako úvod k něčemu delšímu. Takhle samo o sobě je to dost osamocené, jako kdyby to nebylo uzavřené.


Silene
06. 06. 2022
Dát tip

Cookie, k samotné výstavbě textu coby celku si jej ještě jednou přečtu, tu jsou obligátně postřehy spíše detailistické. Snad ti k něčemu a neumoří.

Chyby a postřehy:

okeních = okenních

Teď, když  byl  docela vzhůru, = dvojí už je záměrné?

Dtto v souvětí začínajícím slovy Drobné rozdíly (...) výskyt dvojího  (k uvážení)

dtto groove pasáž při závěru (až, až) = vůbec si nejsem jista, kde všude jsou vážně zapotřebí; chce se to zamyslet, kdy jde o míru, o hraničnost, stupňování atp. (já tak nečinila)

Narozdíl = na rozdíl

zpomaluje už tak pomalý = nevím, zda je duplicita slovních základů k prospěchu, uvážit

o málo delší, než ten, který = delší než ten, který (ubrat interpunkci)

Složitým systémem trubek svírající budovy  = tu si nejsem jista, zda má svírat sama budova (být tísnivá), nebo možná pravděpodobněji opět pospoziční přívlastek, a tedy instrumentál: systémem trubek svírajícím budovy

cit. v těch úzkých to syčelo vysoko, = skvělé! Čím? Zachycením nepatrného zlomku mého mentálního času mezi prostorem a zvukem, ještě před zpřesněním v toku dalších slov. Celkově vlastně přemítám, jaký hudební nástroj, ovšem spíš těleso trubky i celá továrna jsou. Nemíním tak, že by měl být reálným ve smyslu některého ze stávajících. Svou fantazií hrát na budovu. No, opět jak se to vezme, neboť míra personifikace překračuje navržené pojetí. Ona je jakýsi živý, dýchající automatofon. (A bestie slovy autorovými.)

Úvodní rýsování oranžovou: Když po zdech kreslí geometr Slunce, že se jeden nemůže vynadívat, jestlipak spíš ne malíř... Držet krok s klouzajícími odrazy. Tedy obráceně, ony drží. Trčící siluety: Jsou kovový ježek.

Text mi svou atmosférou, která je pro autorovu tvorbu tak charakteristická, připomněl báseň, tuším sonetového rastru (bez záruky) slovenského autora Milana Ladyky Papučáreň. Zdali ovšem někde oficiálně k dočtení a v jaké výsledné podobě, bohužel nevím.

dále: Vnímat kouř z úst za chůze coby jemnou melodickou linku. (krása)

. subj. K čtenářově uvědomení, zdali jen rozdíl teplot nebo koncentrace zplodin, je asi potřeba vrátit se k ostrosti rysů a stínů, ano. Neztratit se ve vlastní hlavě. Moc prima. 

Odstavec uvozený slovy Věděl, že všechno (…) je sycen neurčitostí výrazových prostředků jako žlutá limoška bublemi a syntetickou žlutí. Z hlediska obsahu sdělovaného sedí velmi přesně, avšak při konfrontaci s fantazijností ostatního textu se „nudím“, jsem zklamána, zanesena na plicích slovní vatou.

Cit. Náhle si všiml stínů dalších postav kousek od něho a jeho vlastního mezi nimi.

. Sám vizuální postřeh stínového divadla / spíš stínové animace, že?, je skvělý. Svým verbálním vyjádřením pokulhává. (Možná si rozmyslím, ještě se mi motá hlava.)

(tech. Převedla jsem si i na spisovnou. Místy mi zní lépe.)

edit. pouze pokus o sjednocení fontu


yss
05. 06. 2022
Dát tip

Čítala som to včera, čítala som to dnes. Píšeš v podstate veľmi dobre, tá transformácia k čitateľovi je intenzívna, skoro až vizuálny obraz...napriek tomu všetkému, po prvých troch odstavcoch som sa nejako prichytila pritom "že šmirujem koniec, alebo či mám preskočiť odstavec". Pre mňa to asi išlo príliš jedným smerom, bez nejakého zvratu, chýbala mi asi väčšia akcia, dynamika textu...ale asi najmä fakt tá jedna rovina.....tie vnútorné rozpravy sú do istej miery "znepokojivo naznačujúce", ale akoby mi to nestačilo..nesadlo mi to, evidentne chyba v mojom prijme 


Luzz
05. 06. 2022
Dát tip

poetika průmyslových areálů a brownfieldů. paráda. zvuky, obrazy, hudba. čtenář pozoruje s tebou, skoro cítí ten asfalt a odér zrezlýho kovu. dobře zachycenej ten moment, kdy plynutí času polevuje.

továrna jako živý organismus - jako jo, člověk má skoro chuť říct - to tu už bylo... ale tady je to podaný tak, že jsem se ráda začetla a bavilo mě to. 

jen mě tedy vyrušily ty další postavy v druhé polovině textu; celý se to posunulo někam jinam... jako by to, co bylo předtím, bylo jen intro k nějakýmu "ději"... ale text v podstatě končí, aniž se cokoliv stane... přemýšlím, proč vlastně... jestli to třeba měl být jen prostředek pro zdůraznění klidu hlavní postavy... že i když se objeví ty čtyři postavy, tak jeho to nijak nerozhodí... i když to zneklidnění tam je - v podobě obavy - "jen nevypadnout, nevykolejit..." - rozhodně k zamyšlení.


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru