Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

TD - Ledové krupky

25. 09. 2022
21
35
518
Autor
Gora

Volné pokračování dílka:

Výdejní okénko

 

V kavárně si dával zásadně čaj. S turkem skoncoval po třiceti letech v osmdesátém devátém.

Díval se přes okraj šálku z růžového porcelánu na ženu se zelenýma očima, kterou náhodně spatřil ve městě, a ona pozvání přijala. Kdysi už se potkali...

 

„Snad každý mě tu zná,“ dodal téměř omluvně a spíš jen tak, aby něco prohodil, po uvítacím baletu personálu kolem jejich stolku.

„Známý jako pětka,“ zažertovala. „Doufám, že ne falešná!“

„Co si o mně myslíš,“ vehnala mu její slova ruměnec do tváří. V tu chvíli vypadal velmi mladě. „Povídejme si raději o tobě.“

„Dobře, Dalibore. Jen mě včas zastav!“

Uvědomila si až tady a teď, jak zvláště zní tykání s mužem o dvacet let starším, a rozpaky se téměř zajíkla. Na dvoudenním kurzu civilní obrany kdysi seděli tak blízko, hlavy nakloněné k sobě a pod lavicí listovali zakázanou literaturou. Tenkrát jim vzhledem ke společným zájmům o jógu a samizdat spíš připadalo divné vykání.

Kde však bylo spiklenectví nad knihami dnes?

Čas zatáhnul za oponu a mohli se nahlas bavit, o čem chtěli.

„Vzpomínáš na doktora Neudorfla, jak přednášel v masce několik hodin v kuse, jen aby nám dokázal, že to jde a nakonec se zhroutil?“

Vyprskla smíchy. Byla tehdy v té beznadějné nudě přímo nadšena, že usedli vedle sebe, a zoufalství nad dvěma zdánlivě promarněnými dny se postupně rozplynulo. Rádi na školení civilní obrany zavzpomínali a čas od času se nezávazně a v přátelském duchu scházeli.

Dnes se však nadšeně rozpovídala o Praze a studiích, které jí byly ještě před pár lety zapovězeny. Sylvie měla sice hodně učení, zdravotnické vzdělání jí pochopitelně nedalo dostatečnou průpravu na žurnalistiku, doháněla, co bylo třeba, po večerech. Ale žila, jak si vysnila a byla šťastná.

„Odmalička jsem totiž chtěla psát, ne být sestřičkou,“ svěřovala se bez rozpaků Daliborovi.

Díval se na její mladistvé nadšení, přikyvoval a tak trochu záviděl.  Nepochyboval, že školu dokončí.

„A co ty, Dalibore, proč ses rozhodnul pro farmacii?“

Horlivě míchal čaj a dlouze pil, aby získal čas. Jak vysvětlit  mladému a zcela svobodnému stvoření, jak to u nich doma chodilo? Zaměstnání vlastně vybírali dětem rodiče, věděl to i od svých kamarádů na základce.

„Nikdy mě nenapadlo doma oponovat. Ostatně otec byl důstojník z povolání, a kdyby jen to, navíc politruk. Na nástěnce v kuchyni rozpis „služeb“ a trestných bodů, pokud nebyly úkoly plněny. Umíš si to představit, Sylvie?“

Nevěřícně protočila oči.

„Vojáci si mě vyhlídli už někdy v osmé třídě a pronásledovali pak i na gymplu. Moje matka, lékárnice, ustupovala otci celý život a ve všem, přesto prosadila, že jsem směl vystudovat farmacii a ne vysokou politickou v Bratislavě.

Nikdy za to mámě nepřestanu být vděčný.“

„Nakonec jsi tedy v zaměstnání spokojený?“

„Jistě, teď už ano. Knížku KSČ a funkci okresního lékárníka jsem položil hned v listopadu 89 a ani nevíš, jak se mi ulevilo. Ta nesvoboda byla pro mě příšerná!“

Vyšli z podniku ven a on Sylvii kousek doprovodil na Objížďkovou. Zalézalo za nehty a nad Krumlovem se zatáhlo.

„Psí počasí, viď? Vzpomínáš, jak jsem po tom školení úmyslně chodila z práce o dva kilometry víc, jen abych se s tebou jakoby náhodně potkala?“

Zasmáli se. A Dalibor by ani zanic nepřiznal, že tenkrát také denně, navlečen v bundě, vyhlížel ze své kanceláře, kdy na okruhu kolem města uvidí dívku v hnědém utíkáčku. Rychle zamknul a jako malý kluk proběhl vrátnici klusem, jen aby Sylvii neminul.

Podali si ruce a mladá žena jej letmo políbila na tvář. Pak přidala do kroku.

Z oblohy začaly padat ledové krupky. Dalibor si povytáhnul límec pláště a vydal se opačným směrem.


35 názorů

Gora
26. 09. 2022
Dát tip

Karle, díky, moc mne to těší.


K3
26. 09. 2022
Dát tip

Přečetl jsem si pro jistotu ještě jednou "okénko," abych snáz navázal nit, a velmi mě to zaujalo.


Gora
26. 09. 2022
Dát tip

Když jsme za ním přijeli na přísahu, byl zničený... ale dostudoval, no. VŠ k ničemu.

Nástěnkovou činnost jsem vždy nesnášela.


Abakus
26. 09. 2022
Dát tip

Gora mne vykresľovali sľubnú kariéru nástenkára. To bolo naozaj odolateľné.

Ťažko sa podriaďujem autoritám - v zelenom zvlášť.


Gora
26. 09. 2022
Dát tip

Biskupe, dík, pozorný čtenáři, poupravím, jako vždy jsem ještě narychle přepisovala skoro celé...


Gora
26. 09. 2022
Dát tip

Květoni, díky... ano, naštěstí je to dnes docela jinak a dobře tak!


Gora
26. 09. 2022
Dát tip

Renato, dík, no, dříve se rodičům neodporovalo, prostě to tak bylo, jak oni řekli...


Gora
26. 09. 2022
Dát tip

Abakus, vidíš, a můj bratr se neubránil. Po 89 mu škola byla k ničemu. Děkuju ti.


Dobře napsáno, i když je děj předvídatelný, není to na škodu; mě se líbila spíše druhá polovina...

Tyhle věty mi přišly poněkud kostrbatější:

Díval se přes okraj šálku z růžového porcelánu na ženu se zelenýma očima, kterou náhodně spatřil ve městě, a ona pozvání přijala. = Když vyndáš tu vloženou větu a přečtš si to bez ní, moc to nedává smysl.

„Snad každý mě tu zná,“ dodal téměř omluvně a spíš jen tak, aby něco prohodil, po uvítacím baletu personálu kolem jejich stolku. = "po uvítacím baletu"... je dobrá metafotra, ale tady to přijde jako přílepek.

Tady je dialog useklý:

„Vojáci si mě vyhlídli už někdy v osmé třídě a pronásledovali pak i na gymplu. Moje matka, lékárnice, ustupovala otci celý život a ve všem, přesto prosadila, že jsem směl vystudovat farmacii a ne vysokou politickou v Bratislavě.

Nikdy za to mámě nepřestanu být vděčný.“

 

Celkově velmi povedené.


Ach, jak pravdivé. Teď už naštěstí s úsměvem.


bixley
25. 09. 2022
Dát tip

Ireno, zajímavé setkání dvou lidí na jedné straně rozdílných, na druhé si velice blízkých, podané neméně zajímavým způsobem. Oslovilo mě nejen ono nutné podřízení se rodičům v naší generaci, ale i usilování oné mladé dívky,touha jít za svým snem.


Abakus
25. 09. 2022
Dát tip

len tak mimochodom na vojenskú politickú akadémiu chcela poslať moja triedna mňa. Ubránila som sa  zubami nechtami a kopancami pod stolom.


Philogyny
25. 09. 2022
Dát tip Gora

Sýs psal dobře, kdo jiný by to mohl říct, když ne babička. Je to moudro času. Naštěstí mu čas nesebral nohy.  Moje hlava si pamatuje jenom to, co chce, neovlivním to. 


Gora
25. 09. 2022
Dát tip

Máš pamatováka! Díky za vtipnou báseňku.


Philogyny
25. 09. 2022
Dát tip

Ten v almanachu není, ale naběhla mi jedna, co kdysi rozesmála, šla nahledat...

Kdo tedy vlastně léčil

Pan doktor Bílek?

Babička sama nejlíp věděla co ve mně neklape

šla na sám kořen nemoci

Pane doktore

Zase si hrál s Františkem

 

Kdyby mi v hlavě raději zůstávala účetní osnova...  :)

 


Gora
25. 09. 2022
Dát tip

Babu, díky...


Gora
25. 09. 2022
Dát tip

Díky moc, neznala jsem. Na Wiki píší v souvislosti s ním i o K.Sýsovi, se kterým jsem si kdysi vyměnila korespondenci o psaní poezie... bylo mi šestnáct.


Philogyny
25. 09. 2022
Dát tip Gora

Tenkrát to vydalo nakladatelství PnD

Poezie mimo Domov na podzim roku 1979 nákladem 900 číslovaných výtisků a sto výtisků autorských označeným písmenem A. Mám ho.  :)


Philogyny
25. 09. 2022
Dát tip

Goro, Daniel Strož. 


Gora
25. 09. 2022
Dát tip

Phil, jsem také "pamětnice" podobných akcí z kláštera v Mnichově. Zdá se to být tak dávno, ale bezpečné to nebylo vlastnit podobné tiskoviny. Děkuju za komentář + foto.

Na tvé fotce jsem vyluštila podpis - Daniel, ale dál ne. Znám to příjmení?


Gora
25. 09. 2022
Dát tip

Luboši, to je dobře, protože kdo ví, zda bys dílko dočetl ve zdraví... díky.


Philogyny
25. 09. 2022
Dát tip

Vzpomněla si při čtení na Almanach české zahraniční poezie s přípisem a šla pohledat. To jsou ty doteky. Tvoje povídky mám ráda. 

https://philogyny.rajce.idnes.cz/Pismak/1560869883


Kočkodan
25. 09. 2022
Dát tip

Irčo, já jsem tvoje dílko v masce (ani pleťové) nečetl. (mrk)


Gora
25. 09. 2022
Dát tip

Diano, ráda tě vidím, děkuji.


Gora
25. 09. 2022
Dát tip

ivi, tak to za našeho dětství bývalo, tedy dost často... děkuju.


Diana
25. 09. 2022
Dát tip

Velice pěkné a zasvěcené zavzpomínání na dobu minulou. Četla jsem s velikým pochopením ***


"Zaměstnání vlastně vybírali dětem rodiče..."........před padesáti lety se moc nehledělo na to co chtějí děti, ale co pro ně bude.... z hlediska rodičů.... "nejlepší"....."...přesto prosadila, že jsem směl vystudovat farmacii....." zaplaťpanbůh za rodiče, kteří poslouchali.....jsem se nechala vtáhnou a zavzpomínala ... parádní napsání!!!!!


Gora
25. 09. 2022
Dát tip

Jani, děkuju... dlouho jsem nemohla na nic přijít, aby to nebyly jen "stížnosti" na tvrdou výchovu a školu, ale i něco trochu jiného... dík.


vesuvanka
25. 09. 2022
Dát tip

Irenko, moc pěkně napsané, ráda jsem si připomněla i Výdejní okénko, TIP


Jamardi
25. 09. 2022
Dát tip

Jo, teď  vidím, že o tom píšeš v úvodu.


Gora
25. 09. 2022
Dát tip

Jarmilo, díky, dala jsem nyní odkaz do prologu...


Jamardi
25. 09. 2022
Dát tip

Pěkné setkání,  upřímný rozhovor. O tom lékárníkovi nepíšeš poprvé, že?


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru