Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Babyboomers (2. místo v Soutěži "Próza měsíce" za listopad 2022)

23. 11. 2022
10
9
311
Autor
Prosecký

Čas nezastavíš. Lidi jen občas.

Moje studentky se na přednášku z mikroeonomie neskutečně loudaly. Teprve když jsem se zaposlouchal do jejich hovoru, dozvěděl jsem se, že Sabina zase nepřijde.

"To mi nemohla napsat," rozčílil jsem se, "kdyby to tak dělali všichni, chodím sem zbytečně!"

Zřetelně jim to nebylo po chuti, ale neříkaly nic. Učitelská autorita, umocněná mým věkem na ně stále ještě platí. 

"Probereme si kapitolu 8. Oligopoly," a začal jsem bojovat s applovským  počítačem, abych otevřel prezentaci. Protože jsem ve škole jenom jednou týdně, vždycky to zapomenu. Protože se obrazovka promítala na plátno, všechny čtyři viděly, že zápasím nejprve s vyhledáním souboru a poté ho neumím přetáhnout. Určitě jsem jim k smíchu. Říkají nám Boomers, jako Babyboomers, děti z padesátých a šedesátých let. My jsme ti, kdo píšou na telefonu jedním prstem a vůbec nerozumíme těm jejich zkratkám "BTW", "imho" nebo "idk". 

Vtom jsem si vzpomněl, že mají ještě jednu povinnost:

"Upozorňuji vás, že stále ještě nemáte ani jedna přednesený referát."

Daria se přihlásila:

"Já už ho mám pripravený."

"Kdy ho chcete přednést?"

"Muhu třeba hneď."

Minule mě ztrapnila. Řešili jsme soustavu dvou kvadratických rovnic o dvou neznámých a ona měla řešení, sotva jsem zapsal zadání.

"Jak je to možné?" nevycházel jsem z údivu.

"Podívejte," ukázala mi na svém Iphonu 14, že perem napsané zadání naskenovala do nějaké aplikace a ta to sama mžikem vyřešila. To jsou věci!! Tak ony už nemusejí umět ani rovnice? 

"Tak pojďte," pozval jsem ji k tabuli a sám si sedl do auditoria s pípem a tužkou na poznámky. 

Cítil jsem zadostiučení, když také chvíli hledala, kam zasunout flashku.

"Pripravila jsem si referát o ukrajinském zemědělství."

Promítla nám podíl zemědělství na exportu, na HDP a zaměstnanosti. Průměrná mzda 9.000 hriven. 6000 korun. Potom jaké  jsou hlavní produkty. Přeložila názvy z ukrajinštiny do češtiny. Oves oves, pšenice pšenica, žito žito, kukuruza jačmen. 

"Jakou právní formu mají ty holdingy?"

Nevěděla, Hledala v telefonu. Mezitím její spolužačka Kamila našla, že holding Kernel je i na varšavské burze.

"Podívejte se," požádal jsem Kamilu, "jaký je free float!"

Darje zazvonil Apple Watch - příchozí telefonní hovor. 

"Promiňte," vypnula ho a pokračovala ziskovostí a vertikální propojeností výrob.

Zase zazvonil Apple Watch.

"Vyřiďte si to," řekl jsem, "já si také vyřizuji telefonáty během výuky."

"Promiňte," šeptla a dala se do telefonního hovoru s ruštině. Trval déle než dvě minuty. Pak skončil.

"Stalo se něco? Potřebujete si něco vyřídit?"

"Mého přítele zabila raketa."

Také od babyboomera, pomyslel jsem si.

 

 

 


9 názorů

Myslím, že tohle se fakt povedlo...


Prosecký
30. 11. 2022
Dát tip

Děkuji za důvěru. Nominací jsem poctěn. 


Autore, můžeme nominovat do PM?


Prosecký
30. 11. 2022
Dát tip

Děkuji vám všem za návštěvu. V tomto případě je na celé věci nejhorší, že, jak je tomu u mých povídek často, nebývají příliš vzdálené od toho, co se skutečně stalo, jak na Filipínách, tak na Matematickém ústavu.   


bixley
29. 11. 2022
Dát tip

Drsný závěr. A dobře popsaná dnešní výuka s počítači a Iphony...


Jamardi
28. 11. 2022
Dát tip

Zjistila jsem, že lidé jsou pod tlakem, aby okamžitě zvedli telefon. Slyšela jsem i nadávání: "Řekni mi prosím tě, co jsi dělal, měla jsem strach, jestli jsi v pořádku...." a tak je zvedají i u pokladny v obchodě, na záchodě, v koupelně a nechají se vzbudit, když spí po noční směně. V tomto případě se naštěsí k zabití přítele nepřidalo ještě další zlo. Ale kdyby to zvedla třeba v jiné situaci než na přednášce.....okamžitý příjem jakékoli informace prostě není vždy vhodný.


Gora
24. 11. 2022
Dát tip

Pointa, kterou si nikdo nepřeje.

Ráda jsem však četla text, který (na rozdíl od J.Žáka, například) vykresluje soudobé školní prostředí, Prosecký. Přesto se dají najít podobné rysy...

Dobře napsáno - překlepy z ukrajinštiny jsou úmyslné, co Kernel


To je teda hustý.


K3
23. 11. 2022
Dát tip

Drsné. Kdyby to bylo opačně tak bych tomu snad ani nevěřil.


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru