Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Vyhnálovský snížek

11. 04. 2023
20
26
346
Autor
Alenakar

Po delším čase u nás o velikonocích chumelilo. Inspirovalo mě to k básničce, která by se (skoro) dala zařadit do kategorie "Písmáci dětem".

 

 

 

Tiše sněží do tmy dvorů,

vrata jsou dál na závoru.

Vločky šustí, ztichli drozdi...

Temný duben! Máj se zpozdí?

 

Kohouti ves nevzbudili.

Hospodář dnes neudílí

instrukce své spící chase.

Dneska vzbudit nenechá se

 

ani kočka, ani myška,

pod snížkem spí pampeliška,

závěj navál na fialky

chladný vítr.  Zavál skalky.

 

Nerozkvetou tulipány?

Věčně budou spinkat panny

o svých krásných princích snící?

Sníh se sype na vesnici!

 

Ještě šípek! Ještě zámek,

co z pohádky dobře známe!

Vločky! Vločky! Bez ustání...

Kdo nás vzbudí?  Princ či tání?

 

 

 


26 názorů

Alenakar
24. 04. 2023
Dát tip

Safiáne,

jsem ta úplně poslední tady na Písmáku, která by stavěla na dojmu z viděného. Je to úplně naopak. Vnímám vázané verše hlavně jako abstraktní "hudbu", která nějak působí na podvědomí čtenáře. Jinak působí osmislabičný trochej, jinak pětistopý jamb, jinak alexandrín atd... Zajímá mě, zda a jak tyto strofické formy ještě dnes působí a obsah je pro mě při tom vlastně druhořadý.

Co se egila týče, v závěru své sbírky používá "baladický" trochej desetinásobně víc k popisu viděného než já kdykoli v minulosti. Čtenář se neustále těší na nějaký milostný příběh, ale vůbec nic se o něm nedozví. Jeden náznak střídá poeticky další náznak a výsledkem je nakonec veliké prázdno.

Zkouším teď psát speciálními formami alexandrínu, jaké používal Březina. Jestli by dnes mohly fungovat, nevím. Uvidíme. Po dekadentní poetice je tu ale pořád poptávka a já toho chci využít. Jako příklad uvádím první sloku z básníčky "Má Ithaka".

 

Dým vichr odvanul a z ohniště zbyl popel,

nad temným pobřežím pár jisker ještě víří...

Je pustá Ithaka a smutná Penelopé

se s krutou samotou   už smíří.

Dost bylo čekání na purpurovou plachtu

pod mračny obzoru tam v modrošedé mlze...

Z tmy příboj burácí!  Zbyl někde na dunách tu

snad důkaz věrnosti?  Jen prázdno desiluze...


Safián
21. 04. 2023
Dát tip

Alenakar, já z Egila znám jen Zahradu s křesly a Město jeden kámen. Když vezmu Město, je to pro mě velmi rozmanitá, zároveň ale z hlediska poetiky velmi jednotná sbírka. Jedna část přechází v druhou tak plynule, že jsem vnímal jinakost, ale nepociťoval potřebu ji podrobněji zkoumat. Tak jsou jeho volný  a vázaný verš svázány do vrstev poetickou jednotou.  Nevím , v jakém směru jsi tady chtěla uspět. Vždyť jste naprosto rozdílní. Ty jako většina lidí stavíš na dojmu z viděného, Egil chce pochopit, na co se to vlastně dívá.  I tvé nápodoby jiných jsou zkresleny. Jsi to ty, ne Rilke (ten už vůbec ne) nebo někdo jiný.  Kdyby Egil chtěl napsat soubor trochejů, který by měl stát sám o sobě,  také by asi vypadaly trochu jinak. Proto tvou inspiraci k "použití" trochejských veršů nechápu.

 

 


Alenakar
21. 04. 2023
Dát tip

Safiáne,

trochej a specielně trochejský oktosylab používá často egil, zvláště ve sbírce Město jeden kámen a proto jsem se tím veršem taky (neúspěšně) zabývala. U egila se uplatňuje baladicko - epická stránka tohoto verše. Býval to zkrátka verš vhodný k vyprávění příběhů. U mne to nefungovalo, u něj patrně ano.


Safián
20. 04. 2023
Dát tip

Alenakar, když mluvíme o vázaném verši, já také píši v trocheji odedávna žertovné a satirické věci. Vychází mi to tak zcela podvědomě. U vážnějších věcí nasadím, také podvědomě, jamb. Ale četl jsem i vážnější soudobé v trocheji. A byly moc pěkné.


Alenakar
20. 04. 2023
Dát tip

Zoroastere,

máš naprostou pravdu. Měla bych zvolnit a pokoušet zas napsat po delším čase nějaký "trhák"... Jen já ale vím, kolik času které básničce věnuji a bohužel musím říct, že mezi vynaloženou námahou a obdrženými tipy je málokdy přímá úměra.  Může se stát, že báseň psaná několik dní je úspěšná, ale zrovna tak může být úspěšná báseň napsaná za deset minut.


Alenakar
20. 04. 2023
Dát tip

blackie,

letošní duben začíná být až moc temný na můj vkus. Stačí, když se teď podívám oknem ven. Už se zas chystá na déšť.


Alenakar
20. 04. 2023
Dát tip

Rhodesie,

"rodinná báseň" - to by mohl být velmi zajímavý žánr. Třeba by se dobře prodával. "Rodinné básně" by kupoval skoro každý. 


Alenakar
20. 04. 2023
Dát tip

Jamardi,

jsem ráda, že se líbí. Díky za típek.


Alenakar
20. 04. 2023
Dát tip

Janino,

je to "skoro" pro děti... Já pro děti moc psát neumím. Napsala jsem jen pár dětských haiku. Ale to je zase žánr, kterému se nikdo jiný nevěnuje.


Alenakar
20. 04. 2023
Dát tip

Evženie,

bílé vánoce jsou žádané, ale bílé velikonoce moc ne. A ta zima nás bude provázet dál a dál. Po pěkném víkendu( má být až dvacet stupňů ) po neděli zase kolem šesti stupňů... Duben - ještě tam budem...


Alenakar
20. 04. 2023
Dát tip

Čudlo,

jsem ráda, že se líbí. Díky za hvězdičku.


Alenakar
20. 04. 2023
Dát tip

Safiáne,

ze všech mých trochejských oktosylabů se uchytily jen tyto.  Vypadá to, že tenhle typ verše je hlavně dobrým nosičem infantilního a legračního obsahu.


Temný duben! Máj se zpozdí?.....snad neee.....hezky napsané


Rhodesie
12. 04. 2023
Dát tip

Moc hezký. Pro děti i pro dospělé. Prostě taková rodinná báseň.


Jamardi
12. 04. 2023
Dát tip

Moc pěkné!


Janina6
11. 04. 2023
Dát tip Gora

Pro děti určitě fajn, jen nevím, jestli by věděly, kdo je hospodář a chasa. Zato instrukce to hezky překlopily směrem k dnešku :)


To bylo probuzení!


Čudla
11. 04. 2023
Dát tip

Hezké /*


Safián
11. 04. 2023
Dát tip

Pěkňoučká


Alenakar
11. 04. 2023
Dát tip

Diano,

u nás letos velikonoce zpočátku opravdu zimní. Hezky se udělalo až včera.


Alenakar
11. 04. 2023
Dát tip 8hanka

Knihomole,

škoda, že už Josef Lada není mezi námi...


Diana
11. 04. 2023
Dát tip

Opravdu zimní,  moc pěkná.


Karpatský knihomoľ
11. 04. 2023
Dát tip 8hanka, fialka...

Až by si tá báseň žiadala ilustráciu.


Alenakar
11. 04. 2023
Dát tip

Kočkodane,

ale včera, na velikonoční pondělí bylo hezky... Ode dneška má ovšem zase pršet, takže jsme si to včera asi vybrali na několik týdnů nebo měsíců...


Kočkodan
11. 04. 2023
Dát tip Abakus, Gora

Diví se ves vyhnálovská,

jak tu řádí zima psovská,

teď by byly bez chmurky

snad jen oči Sněhurky.


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru