Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Zlatý chrám

19. 04. 2023
14
12
351
Autor
Ozzozorba

Čoj-chej byl převozníkem na žluté řece. S odřenou loďkou převážel lidičky na druhý břeh.

Řece se říkalo žlutá, neboť byla po většinu roku zakalená od bahna a jílu. Často pršelo a jediný most mezi dvěma vesnicemi byl potopen v kalné vodě.

Otec, který mu živnost předal, radil:

„Nepádluj rychle ani pomalu. Budeš-li pádlovat rychle, tvá síla brzy odejde, a když zabíráš pomalu, nevyděláš si ani na chleba.“

Čoj-chej měl dobré srdce a převážel i chudáky, které zastihla rozvodněná řeka, a nemohli se dostat na druhý břeh. Byli v nouzi a hladoví, a možná proto vyprávěli zajímavé příběhy.

Bohatí kupci mlčeli a jejich srdce bylo tvrdé jako žula a v hlavě měli jen starosti.

Jednoho dne se mu žebrák s krásným úsměvem na tváři svěřil, že vlastní zlatý chrám. Čoj-chej pádloval a přitom se usmíval, protože na dřevěné pryčně seděl otrhaný chudák, který neměl ani kapsy.

„Počkej a nesměj se mi,“ pravil otrhanec. „Trvalo mi to deset let, než jsem chrám postavil. Každou cihlu jsem vyrobil, mramor nalámal, kameny obrousil a všechny stěny obložil zlatem. Chrám je v mé mysli.“

„Nač je ti chrám v hlavě?“ ptal se převozník.

„Uvnitř chrámu jsem dosáhl takového štěstí, že jej nechci vyměnit

za nic. Jsem tak šťastný a blažený, že pocit nedokonalosti a neklidu ve mně vyhasl jednou provždy.

Když jsem ve svém zlatém chrámu, nic mne neruší, nic mi nevadí. Jsem stále šťastný a nikdy se necítím špatně.“

Čoj-chej zabral pádlem v kalné vodě a tiše žebrákovi záviděl.


12 názorů

„Uvnitř chrámu jsem dosáhl takového štěstí, že jej nechci vyměnit

za nic. Jsem tak šťastný a blažený, že pocit nedokonalosti a neklidu ve mně vyhasl jednou provždy.

Tak nevím, jestli je ten skok a "za nic" chtěný, je to zřejmě omyl. Ale to není až tak podstatné. Příběh je napsaný střídmě, jak se k ději přesně hodí. Možná bych čekal nějaké to větší moudro na konci... ale samotná myšlenka chrámu v hlavě není vůbec špatná...

 

 


Zajíc Březňák
před 11 měsíci
Dát tip

Samozřejmě přenášení pojmů jako stoicismus či kynismus do východního myšlení je vždy velmi nepřesné.


Zajíc Březňák
před 11 měsíci
Dát tip

Janina6 to vystihla dobře, žebrákův přístup se podobá postoji stoika či spíše kynika, který si vystačí sám a ve svém zlatém chrámu už nic nepotřebuje, kdežto převozník je šťastnější přesně z těch důvodů, které vyjmenovala Janina6. 

Jinak ovšem nic proti, byl bych nesmírně šťastný, kdyby se mi jednou podařilo podobný "zlatý" chrám vybudovat.


Ozzozorba
před 11 měsíci
Dát tip

... úhel pohledu :) 


Janina6
před 11 měsíci
Dát tip Zajíc Březňák

...a tiše žebrákovi záviděl, aniž si uvědomil, že on sám je mnohem šťastnějším člověkem. Protože nesedí uzavřený ve svém dokonalém chrámu, ale žije mezi lidmi, povídá si s nimi a pomáhá jim, dělá něco i pro svět kolem sebe...


kvaj
před 11 měsíci
Dát tip Ozzozorba

Je to pěkný příběh. Cítím z něj Konfucia. Tip.


Ozzozorba
před rokem
Dát tip

ANO:)


Próza_měsíce
před rokem
Dát tip Ozzozorba

Ozzozorba: mohli bychom tuto povídku nominovat do soutěže PM? Díky, napiš sem odpověď anebo sz na Prózu_měsíce.


souhlasím s kolegy


vesuvanka
20. 04. 2023
Dát tip blacksabbath

Moc pěkný příběh k zamyšlení, TIP


K3
20. 04. 2023
Dát tip blacksabbath

Vyrovnanost, smíření. Pravda.


javavia
19. 04. 2023
Dát tip Ozzozorba, blacksabbath, Aru

Vnitřní štěstí je to největší bohatství,  které může člověk mít... pěkný příběh k zamyšlení...a určitě si přečtu i něco jiného od Tebe 


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru