Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

TD - Kdo chce kam . . .

23. 04. 2023
10
10
228
Autor
blacksabbath

„… Tak neklopýtáme o skály, ale o nejprostší, hladký a sám o sobě zvětralý kamínek.“ (Michajlovskij)

 

MIMO SOUTĚŽ

 

Ouha - najednou se přede mnou tyčí schody z kamenů. Vypadají, jako by je někdo nedbale vytesal do skály. Jsou vlhké, kluzké.
Kam jdu? Aha, už vím. Chtěla jsem najít pár opálů.
(Když jsem jako malá pobývala u babičky, nacházela jsem je na zoraných polích.) *
Proč hledám právě opály? Asi proto, že se často spojují s láskou. Hledám snad právě ji? V mém věku?
No, může být. Ty-jó, tak proč se hrabu nahoru? Měla bych hledat v brázdách.

Konec. Dál už je jen skalní komín. Mám po něm vylézt? Pokouším se najít tři pevné body. Žádný chyt, žádný stup. Stěna se drolí.
Zpátky dolů!

Kloužu. Schody mezitím porostly mechem. Přidržuji se mokré stěny. Sestup končí, zeje na mě jenom díra.
Vejdu se?
Snažím se do ní nasoukat. Jde to. Ale je to užší a užší.
"Kap, kap, kap."
"Častá krůpěj kámen proráží." Jo! Je kolem mě nějak volněji.
Slyším vlastní echo: "Jeden by neměl zestárnout, dokud nezmoudří."
Proč jen jsem se drápala nahoru? Mám odřené lokty a i kolena.

_________________________

* Malá vesnička jménem Bohouškovice (právě tam jsem trávila prázdniny u svý prarodičů) se nachází nedaleko (cca 2 km) od městyse Křemže. Poblíž se také tyčí nejvyšší hora jižních Čech Kleť.

Většinou se zde nachází kousky o velikosti přibližně do deseti centimetrů, vzácněji se však můžou objevit i vzorky vážící několik kilogramů. Zdejší opály se také můžou pochlubit celkem pestrou paletou barev. Nejčastěji narazíte na bílé, nažloutlé, béžové či hnědé. Zřídka jsou zde pak k vidění i opály červené, namodralé nebo dokonce černé. Mezi nejvzácnější však patří ty zelené a tzv. dendritické. Nejvíce estetické a hodnotné jsou práve již zmíněné dendritické opály, kterým se také někdy přezdívá mechové nebo keříčkové. Ty tvoří pozoruhodné obrazce ve tvaru stromečků či keříků.



 


10 názorů

K3
před rokem
Dát tip blacksabbath, Gora

Jsi hold dobrodružná povaha. Hezky si vylíčila svou touhu nezastavit se před ničím. Opál je i česká odrůda jablek. Nejprodávanější jablko v USA a v západní evropě. My jsme zaspali, licenci odkoupila USA a my z toho nmáme nic. Jen v Plzni Fytos snad ho mohou pěstovat a prodávat.


dievča z lesa
před rokem
Dát tip blacksabbath

zvedavosť, tri pevné body, sem-tam zvetralý kamienok ... ošetriť kolená, lakte a ... skúsim aj toto?***


supizmus
před rokem
Dát tip blacksabbath

Milé počtení, děkuju!


Kočkodan
před rokem
Dát tip Gora, blacksabbath

Asi předpokládám správně, že na Rolling Stones jsi u Bohouškovic nenarazila. I když u tebe člověk nikdy neví... (pěkně vybarvený smajlík)


Andreina
před rokem
Dát tip

Proč se drápat nahoru po kluzkých schodech a komínem? Protože musíš, protože se nemůžeš zastavit, protože zastavit se znamená konec. Protože tak to na světě chodí. Jen sny, tužby a blbý nápady ženou dopředu nás a s námi celý svět. 


Janina6
před rokem
Dát tip

Krásně poetické, barevné... prostě tvoje :-)


Jamardi
před rokem
Dát tip blacksabbath

Když jsi se dokázala dostat zase dolů a přežila jsi to, tak dobrý! Člověk si hned nevzpomene, kde jsou opály, když je nehledá každý den. :) Ráda jsem si početla. :)


Aru
před rokem
Dát tip Aru

lovci opálů právě po dočtení tvé povídky iví vyrážejí s motykami a zbíječkami na popsanou lokalitu :D


blacksabbath
před rokem
Dát tip Gora

Děkuji:-)))) a přeji klidnou neděli


Gora
před rokem
Dát tip

Kamínek zpracovaný doslovně a zajímavě, Ivi!


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru