Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Hříšnice

Výběr: Muamarek
02. 05. 2023
16
34
445
Autor
Alenakar

 

 

Ohníčky vlčích máků

         na jejích úsporných šatech

div nezapálí tramvaj

a ztichlí beránci

      nemohou odtrhnout oči

                              od autodafé.

 

Všichni ti šedaví pánové

                  v sedadlech kolem

      skleněných stěn

jenom se dívají,

jenom se dívají,

jako by mohl vzplanout popel,

jako by mohla vybuchnout

            už roky prázdná prachárna

 

a v hlubokém tichu

       jízlivý básník - věčný kluk

                 do svého důlku v duchu cvrnká

    bouchací kuličky slůvek.

 

 

 

 


34 názorů

Alenakar
před rokem
Dát tip

Zoroastere,

myslím, že o alexandrínu zatím nevíš vůbec nic, ale i já o něm vím velmi málo.  Písmák asi opravdu není místo, kde by se o něm dala vést diskuse. Kdyby se třeba přidal Safián nebo Silene, kteří jsou skuteční odborníci, mohli bychom se dozvědět něco podnětného. Ale když nechceš diskutovat dál, beru to na vědomí.

Jako autorka tady na nějakou dobu končím. Nový Písmák není nic pro mě. Většina těch, kteří mě dřív četli asi odešla, nebo brzy odejde a já jsem byla zvyklá psát pro podstatně větší počet lidí. Návštěv na mé autorské stránce prudce ubylo, tak - co už?


Alenakar
před rokem
Dát tip

Janino,

Zoroaster se zajímá o alexandrín a tak se s ním o alexandrínu velmi ráda pobavím. Je spíše vyjímkou, že někdo tady na Písmáku projeví zájem o tak archaickou záležitost...

Mé poněkud modernějsí básničky se Z. nelíbí, a tak jsem mu jen chtěla trošku nastínit podstatu jednoho z (pouze) volnoveršových dílek. 


Alenakar
před rokem
Dát tip

Zoroastere,

jsem ráda, že se tu někdo zajímá o alexandrín a tak si s tebou o něm budu chvilku povídat.

"Mužský" a "ženský" alexandrín nejsou žádné odborné termíny, tak si jenom já sama pro sebe označuji alexandrín buď jen s mužskými rýmy nebo jen s ženskými rýmy. U mužského rýmu je důraz na poslední slabice, u ženského rýmu na předposlední slabice, tudíž má mužský alexandrín 12 slabik a ženský alexandrín 13 slabik. Jak jsem ti včera slíbila, uvádím příklady.

"Mužský alexandrín" :

 

Ó smrti živých těl, jíž noc se stává dnem,

svou šťávu tajemnou lej v moji teplou krev,

svou mdlobou smrtelnou mne spoutej v loži mém,

je měkká náruč tvá jak bílé lokty děv.

Ty vůně zázračná, z níž voní jiný svět,

můj zemský život ztaj a nadpozemský zvlň

a proseb žár a šleh, jenž spaluje mi ret

a v tváři rudý plá, mi v duši ztiš a splň!

 

Otokar Březina: Modlitba večerní, 1.sloka

 

"Ženský alexandrín" :

 

Když vlna za vlnou vždy otisk nohy smaže,

prý nikdo nebloumal po hladkém písku pláže!

Jen zplihlé chaluhy na břehy moře háže,

svůj hukot do ticha   dál vrážet

tu bude lhostejně dny, měsíce a roky...

Pleť vrásky zohyzdí a vlasy zešediví,

čas - protržená siť už nezachytí oky

víc žádný úlovek a ničím neudiví.

 

Jsou místa zmizelá i z paměti i z mapy,

pod pískem pohřbená jak obelisky v poušti,

jsou vraky pod vodou, k nimž se už nepotápí

do hlubin dobrodruh...    Kdo spouští

tak náhle oponu před koncem představení,

když herec nedohrál, ať ztichne bez ovací,

ať lidé v hledišti se zvednou otráveni

a zcela zmateni se mlčky domů vrací?

 

Alenakar:  Má Ithaka, 2. a 3. sloka.

 

 


Janina6
před rokem
Dát tip

Skvělý rozbor, smekám, bez ironie. Zjevně víš, co děláš.


Alenakar
před rokem
Dát tip

Jamardi,

díky, jsem ráda, že se líbí.


Alenakar
před rokem
Dát tip Janina6

Zoroastere,

"hříšnice" je pouhá provokatérka. Červené vlčí máky jsou výrazné a poutají na sebe pozornost stáda tupých beránků.  Básnička je ovšem zejména a na prvním místě literární hříčkou. Využívá dva verše ze zhudebněné básně Josefa Kainara "Stříhali dohola malého chlapečka". Odkazuje na situaci, kdy je dáváno do kontrastu mladé "zvířátko" (u Kainara stříhaný chlapeček a učeň, u mne provokatérka ) a necitlivé tupé stádo "šedavých pánů". (Šeď - kontrast k rudým, živočišným vlčím mákům...)

Současný webdesign Písmáku se k vázaným veršům naprosto nehodí. Proto si budu jen hrát s volnými veršíky a následně je budu zas mazat. Lidé teď moc tipů nedávají, ale neberu si to osobně. Nikdo moc tipů nedostává. - To systém!


Alenakar
před rokem
Dát tip Janina6

Janino,

kýč je ve "Druhém máji", ale Um se s ním pokoušela vědomě pracovat. Nemyslím, že by se mu oddala, jak soudí a2a2a.

...To téma ovšem Um zajímá a proto dnes přispěla "Bílým blues", což je takové pokračování "Druhého máje".


Alenakar
před rokem
Dát tip

a2a2a,

já málokdy píšu doopravdy o sobě, naopak velmi často píšu o poezii obecně a nějakým způsobem chci připomínat doby, kdy ještě zajímala spoustu lidí, na rozdíl od současnosti, kdy už poezie nezajímá téměř nikoho.

V tomto případě jsem chtěla připomenout popularitu páně Kainarovu a jsem ráda, že se mi potvrdilo, že je populární ještě i dnes.


Alenakar
před rokem
Dát tip

vesuvanko,

jsem ráda, že se líbí. Je to jen taková literární hříčka.


Jamardi
před rokem
Dát tip

Povedla se.


a2a2a
před rokem
Dát tip
Zoroaster,

neřekl bych, že je text plýtký a odráží předsudky, naopak mi přijde v prvních dvou částech autentický pohledem dívky, která spíš než vyzývavá je až přespříliš plachá a také natolik soudná, jak jí dovoluje věk, ale třeba i osobní zkušenost včetně naivity, chce se dodat záviděníhodné naivity včetně těch vlčích máků. A pak je tu poslední sloka, která má úplně jinou polohu. To, že současnost nabízí i jiný, emancipovanější svět, nepopírá, že je i jiný a ke všemu chce vzdorovat.


Rhodesie
před rokem
Dát tip

Moc pěkný, hlavně začátek...


Janina6
před rokem
Dát tip

Kýč? Taky tu žádný nevidím. Kdo tu vidí kýč?


a2a2a
před rokem
Dát tip Gora, Janina6

Hledal jsem úpěnlivě, a žádný kýč, ani jeho hranu jsem nenašel. Živý text, který nemusí oblékat "liberální kabát".


vesuvanka
před rokem
Dát tip

Pěkné, obzvláště mě zaujala první sloka :-))), Tip


Alenakar
před rokem
Dát tip

Janino,

tohle je pouze taková "situační komika" ve spojení s trochou literatury (dvěma vešíky z pana Kainara). V Druhém máji je přecejen troška autentické melancholie.


Štírka
před rokem
Dát tip

Vytvořila jsi působivou atmosféru- A ten tak trochu Kainarův styl je za mě skvělý


Alenakar
před rokem
Dát tip

Muamarku,

jsem ráda, že se líbí...  Román? To ne. Jen taková letní epizodka z tramvaje. Platím tu (asi) za konzervu a tak jsem občas trochu rozverná, snad abych sama sobě dokázala, že to se mnou ještě není tak zlé.


Alenakar
před rokem
Dát tip

supizme,

chtěla jsem do básničky vmontovat kousek pana Kainara. Někteří si toho všimli hned. Jestli může tahle "syntéza" fungovat, uvidíme.


Alenakar
před rokem
Dát tip

Goro,

žádný "těžký kalibr". Spíš tříkací pistolka.


Alenakar
před rokem
Dát tip Gora

Kočkodane,

pro někoho jsou hříšné už krátké letní šaty s nápadným potiskem. Taková provokace! Skuteční suchaři ale odvrátí oči a koukají ven. Pokrytci mohou na hříšnici oči nechat. Rozverný básník si dělá ze všeho jen legraci.


dadadik
před rokem
Dát tip

líbí


Alenakar
před rokem
Dát tip

antoninbogare,

Láďu Mišíka můžu zvláště uprostřed Blue Effectu. 


Alenakar
před rokem
Dát tip

Aleši,

kontrast mezi bohorovnými šedavými pány a "zvířátky" stále zůstává a často se projevuje v dopolední tramvaji, kde uprostřed důchodců rozkvete třeba nějaká excentrická vysokoškolačka.


Janina6
před rokem
Dát tip

Taky jsem si vzpomněla na tu Mišíkovu písničku... a snad právě proto mi nepřišla tak moc objevná. "Druhý máj" mě dnes zasáhl víc. 


Muamarek
před rokem
Dát tip

Momentka, která vydá na román. Opět je tu pro mě spoustu originálních obrazů a celá řada cest, po nichž se lze interpretečně ubírat - například ono podobenství davu přihlížejícího upálení. 

 Vynikající počin... 


supizmus
před rokem
Dát tip

Přiznám se, že nejvíc mě oslovila hned první sloka. Ty další bych osobně vypustil nebo z nich udělal úplně nový text.


Gora
před rokem
Dát tip

Chytlavý text... tip.


Kočkodan
před rokem
Dát tip

Zveřejněním Hříšnice ses podle mě k hříšnicím nezařadila. ;-) 


Antonín Bogar
před rokem
Dát tip Janina6

Hned jsem si vzpoměl na Láďu Mišíka.


aleš-novák
před rokem
Dát tip Janina6, Bačkovský

pozoruhodná aktualizace Kainara...:o)


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru