Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Tužky

13. 07. 2023
3
8
119
Autor
Jinys

Moje máma za Druhé světové války tajně studovala, angličtinu a ruštinu. Vedle němčiny, ji znalost těchto jazyků nakonec zavedla po válce ke kariéře profesorky na jazykové škole. V hektické poválečné době byla ještě jako studentka příležitostnou průvodkyní sovětské delegace v továrně KOH-I-NOOR v Českých Budějovicích, která vyráběla, jak možná někteří víte, světově proslulé tužky.
Brána továrny byla ozdobena, tak jak bylo dobou dáno, rudým transparentem se zlatým nápisem. No, konečně proč ne. Každá doba má svoje písně a rituály. To co asi zaujalo všechny věci znalé Čechy, byla slova na transparentu:
Sovětská tužka, náš vzor!
Sovětský delegát, který česky neuměl se mámy zeptal, co je nad branou napsané. Když mu nápis přeložila, do rozpačitého ticha tiše pronesl:
"Soudruzi, my jsme ale přijeli se u vás naučit tužky vyrábět."

Dnes se všeobecně tvrdí, že se poválečné Československo stalo obětí tlaku Sovětského Svazu. Bude to do značné míry pravda. Výše popsaný pitomoučký příběh, ve mně ale vzbuzuje důvodné podezření, že bezbřehé vlezdoprdelení situaci o mnoho zhoršilo.

Ale co, už to není aktuální!
Náš nový Velký Bratr za oceánem je konečně ten pravý, a má nás opravdově rád. Bude-li cokoliv po nás chtít on, nebo parlament hvězdnatého Tábora bezpečnosti a prosperity, je v našem zájmu jim bez zbytečných otázek a jiných keců, co nejrychleji vyhovět. Lépe ovšem bude, odezírat nahlas nevyslovená přání se rtů.

Nebo, že by to bylo jinak?

 


8 názorů

Jinys
před 10 měsíci
Dát tip

Ano aleš-novák, také se mi tento vtip matně vybavuje. :-)


Andreina
před 10 měsíci
Dát tip

Žoldáci měli vždycky ve zvyku měnit pány podle toho na jakou stranu se přiklonilo štěstí.


Jinys
před 10 měsíci
Dát tip

Ale ten "neprostý lid" také, Andreina. A stejně jako dnes se ty kategorie občas změní.
Všimla jste si, kam až to může dotáhnout obyčejná zelená guma?


Andreina
před 10 měsíci
Dát tip

Jinys, myslím, že "prostý lid" lid měl stejné názory tehdy jako nyní. 


Jinys
před 10 měsíci
Dát tip

Nikoliv Andreina je to v lidech, ne ve vládách.
V tom se svět nemění.


Andreina
před 10 měsíci
Dát tip

Svět se mění. Dnes vláda leze do zadku jiným mocipánům. Však se to měla kde naučit.


Jinys
před 10 měsíci
Dát tip

Proč to dělat jednoduše, když to lze dělat složitě? :-)


aleš-novák
před 10 měsíci
Dát tip Zajíc Březňák, Philogyny

Historka s transparentem je úsměvná.

Traduje se, že americký vesmírný program NASA investoval 120 milionů dolarů do vývoje propisky, která fungovala i ve stavu bez tíže.

Sovětští raketoví inženýři vybavili posádku...tužkami Koh-i noor ...


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru