Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Maturity s Enigmou

17. 06. 2002
0
0
1006
Autor
Naso_kritik

vyjde v týchto dňoch v Hospodárskom denníku - a btw. tá knoha je naozaj dobrá! A nielen preto, že na posledných stránkach je miniprofil istého Nasa (ho-ho-hooo) a ukážky jeho básní. Je naozaj takou malou bibliou pre ľudí okolo literatúry, jazyka a vôbec.... A vôbec, pre tých, čo ešte nevedia, na www.enigma.sk nájdete tiež dobrú poéziu a vlastne aj mnoho autorov známych už z Písmaku...

Tohtoročné maturity sú už minulosťou a tí, ktorí ich nezvládli, sa „modlia“, aby letný termín dopadol lepšie. Akúsi „bibliu“ - knihu kníh - v tomto smere pripravilo nitrianske vydavateľstvo Enigma, v ktorom čerstvo čerstvučko vyšla kniha autorky Milady Caltíkovej Slovenský jazyk a literatúra. Má výstižný podtitul: Pomôcka pre maturantov a uchádzačov o štúdium na vysokých školách. Potrebný a vzácny to počin, veď literárna zdatnosť dnešnej televízorovo-počítačovej mládeže je priamoúmerná počtu prečítaných kníh. Nízka. Aj preto je to kniha vítaná. Autorka vychádza z návrhov maturitných štandardov pre slovenský jazyk a literatúru uverejnených Štátnym pedagogickým ústavom, pričom pochváliť treba anticipovanosť koncepcie tejto knihy, lebo vysoko aktuálna bude aj pre maturantov, ktorých sa dotknú nové maturitné úpravy v školskom roku 2004/2005. Kniha, rozdelená na tri autonómne (a predsa komplementárne) časti - Teória literatúry, Literatúra a Gramatika - je však prínosom pre všetky kategórie čitateľov. Osloví mladých (ale aj starších) nádejných básnikov a literátov, ktorí si môžu doštudovať základné termíny a pravidlá tvorby. V druhej časti nájdete definície literárnych období a smerov, výber naj- autorov a ich diel, rôzne tematické otázky a vplyvy literárnych smerov na slovenskú literatúru. Gramatika je už na počutie strašiakom, sú tu však elementárne fakty v kocke (ktoré by mal každý poznať) a kniha prináša veľa nových zaujímavých sociolingvistických informácií o jazyku, ktorý každý deň používate a v ktorom je napísaná táto minirecenzia. Viac už v samotnej knihe alebo na www.enigma.sk. Dočítania!


Bix
31. 08. 2002
Dát tip
avi

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru