Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Sestra Perpetua

03. 09. 2023
13
15
250
Autor
Abakus

Inšpirovala ma k tomu poviedka sestra 

Sestru Perpetuu som mala možnosť osobne /viď chlebíčky/, ako aj ďalšie spoluväzenkyne, ktoré sedeli s mojou rodinou.

Sestra Perpetua

 

Niekedy počas druhej svetovej vojny

„Ak sa  otec vráti z vojny, vstúpim do kláštora!“ Zahlásila Anička doma  a najmä svojmu frajerovi. Chodila s ním  a vážne to myslela aj s frajerom a záležalo jej aj na otcovi. Bol to sľub ktorý dala najvyššiemu, ak to otec prežije a vráti sa.  Otec bol dôstojník /plukovník/ a povolali ho do aktívnej služby.  Anička bola vychovávaná na území kasární. Na území rôznych vojenských útvarov po celom Československu. Mala rada vojenské pochody, vojenské nástupy a vojenskú dychovku.

Jedného dňa sa vojna  skončila, otec sa  vrátil živý a Anička splnila svoj sľub. Vstúpila do kláštora, prijala meno Perpetua. Jej frajer - v tom čase sa stal bývalým, ale zase nie úplne, začal študovať za kňaza a vstúpil do rádu tiež, ale na území Maďarska. 

Rok 1951

Sestru Pepretuu zatkli, pretože bol pohon na mníšky, a pretože ukrývali istého farára, ktorý nakoniec za to ukrývanie až tak veľmi nestál. Keď ho chytili, /nechcelo sa  mu ukrývať/ vyzvonil aj to, čo nevedel. Na rozdiel od mníšok, ktoré mlčali statočne a kryli mu chrbát.

Sestra Perpetua sa musela vzdať svojho habitu a  začlenila sa medzi ostatné väzenkyne. Ak chvíľu niekde sedela, na väzenskom dvore vznikali okolo nej ornamenty. Kreslila špičkou nohy, kúskom dreva, čímkoľvek, čo bolo po ruke, po nohe a čím sa  dalo, tieto nie veľmi ľudské podmienky, aspoň trochu poľudštiť.

Poslali ju pucovať záchody. Po jej čistení boli nielen vyčistené,  ale na stene sa skveli  ornamenty a nápisy, citáty zo starého písma.  To by dokázalo rozzúriť aj ďaleko miernejšie povahy, ako sú práve väzenskí dozorcovia. Tri dni samotky za ornamenty bolo iba minimum. A to aj napriek tomu, že nik netušil ako sa  Perpetua dostala k farbám.

„Tento stolík vezmite, ukradnite a dajte ho bokom.“ Prevýchova v base je dôležitá a to aj vtedy, ak by vás pri tej príležitosti mali učiť kradnúť. Nikdy neviete, kedy sa vám tento druh socialistickej výchovy môže zísť. Navyše,ak to dostanete príkazom. Likvidovala sa jedna basa a časť inventáru sa „presúvala“ z jednej basy do druhej. A príkaz ku krádeži bol od najvrchnejšej vrchnej bacharky.

Rok 1953 – umrel Stalin, Gottwald, menová reforma.

Prepustili moju mamu, ale nie mníšky. Perpetua sedela ďalej.

Niekedy medzitým zavreli Perpetuinho bývalého milého, v tom čase už farára. Jeho rodičia dovtedy navštevovali Perpetuu v base, teraz si mohli rozšíriť pole pôsobnosti a striedať návštevy v slovenských a maďarských basách. Podplácať bacharov a posielať balíčky na obidve strany. Moc maďarskej salámy bola už v tom čase veľká. Rodičia mali síce  svoj vek, ale čo sa naučili na slovenských basách, neskôr ocenili pri návštevách bás maďarských.

Po prepustení sa sestra Perpetua vrátila k svojmu rádu a slúžila na oddelení mentálne a fyzicky postihnutých dospelých. Mimoriadne nevďačná práca, ale robila ju s láskou, až do odchodu do dôchodku.  

Niekedy  okolo roku 1972. 

Mali sme čerstvého trabanta, bez nejakých extra škrabancov – ak nepočítam to, čo sa podpísali ryby na kapote nikdy nehrdzavejúceho nemeckého skvostu automobilového priemyslu. Vybrali sem sa po Slovensku,  naši vzali dvoch pubertiakov – mňa a brata  a zastavili sme sa u sestry Perpetui. Otec zacúval a nízky múrik kláštora mu preliačil zadný nárazník.

„A máme čerstvé kláštorné tajomstvo!“ zhodnotil otec, pokrčil plecami a bolo jasné, že naše kláštorné tajomstvo bude  na večné veky súčasťou trabanta. Nehrdzavie, nemení to farbu, a iba na zadnom nárazníku je vymačknuté  malé „V“.

„Rybám to vadiť nebude“, tie si zvykli aj na horšie veci. Napríklad zemiakové cesto, ktoré som pomáhala spraviť aj ja. Dofarbovala som ho kukuricou a bolo krásne žlté.

Zaparkovali sme,  vyšli na nádvorie a zazvonili. Sestra Perpetua nás už očakávala a s ňou niekoľko mís chlebíčkov.

„Jedzte páni farári mali prísť, ale na poslednú chvíľu im do toho niečo prišlo, a tak vám Pán Boh zachovať ráčil.“ Vrhli sme sa  na chlebíčky a velebili najvyššieho.

-----------

Velebológ - Trailer

Fascinovala ma zamilovaná mladá žena, ktorá svoj sľub - ak sa otec vráti živý dodržala. A nielen to. Frajer, ktorý sa mohol nahnevať - namiesto toho vyštudoval za farára. A nakoniec  jeho rodičia, ktorí naozaj nemuseli navštevovať v base bývalú ich syna.  Táto trojkombinácia sa  málokedy stretne. 

.


15 názorů

Zajíc Březňák
před 6 měsíci
Dát tip

Zajímavý příběh - viz shrnutí v epilogu.


Abakus
před 6 měsíci
Dát tip Gora

Gora - život je krátky na to aby sme ho brali vážne - to je ku mne.

K ostatnému - dala som to sem ako nástrel - zosekané dôležité udalosti a časové súvislosti z môjho pohľadu.

Jedna bývalá spolusediaca k nám /neskôr, na slobode/ chodila hrávať karty a keďže pracovala v komunálnych službách mesta Bratislavy, ja som sa občas dostala k vyradeným korunkám, závojom  a svadobným šatám. Radosť na mojej strane bola obrovská. 

Emócie sa v próze dajú pekne držať na uzde. V neviazanej poézii je to horšie.  Tam našinec vyzvoní na seba aj to, čo by nechcel a čo by mal rád zahrabané niekde na dne skrine.


Gora
před 6 měsíci
Dát tip Janina6

Obdivuji zvláštní smysl pro ironii a humor, který převládá (nejen)v tomto tvém příběhu. Může se to zdát zvláštní, ale styl psaní je sebeobrana, svým způsobem, protože bez humoru a nadhledu by sestra Perpetua nemohla přežít poměry ve vězení a autorka by, neboť ten příběh je zčásti rodinný, tak možná pustila emoce z uzdy víc, než by se jí samotné líbilo.

Téma je hodně zajímavé, trochu jinak pojaté. Ráda jsem četla, a zvláště závěrečné resumé je vtipné, v každém případě originální, ale tak "vystřižené", až trochu "bolí".


Abakus
před 7 měsíci
Dát tip

K3ďakujem, ja som to sem dala ako pohľad z rýchlika.

Spolusediacich mojich rodičov bolo pomerne dosť. Jedna sedela možno ešte od čias Rakúsko Uhorska - za vraždu manžela a  mali ju pustiť konečne na slobodu a tak si nad ránom na plné pecky nacvičovala svoj srdcervúci príchod domov: "Betka otvor, mama sa ti vracia!"


K3
před 7 měsíci
Dát tip

Opatování těch lidí nejde jinak než s láskou. Ale nejen s láskou k bližnímu samozřejmě, síla přichází odjinud.


Abakus
před 7 měsíci
Dát tip Gora, 8hanka

Gora, kľudne. Malý dodatok - v Bratislave je námestie hraničiarov - veľké a  sídlia na ňom okrem iného fízli. Spolok obetiam komunizmu sa pokúša vybojovať, aby kus toho námestia, kde nik nebýva  a nie sú žiadne firmy,  sa premenoval na námestie obetiam pohraničiarov...Už teraz je to rozkopané.


Gora
před 7 měsíci
Dát tip

Mohli bychom tvoji mini Nominovat do PM??


Abakus
před 7 měsíci
Dát tip Benetka

Benetka dakujem,  ono sa  to ľahšie píše, keď  toho človeka mal našinec možnosť  stretnúť. Na vymýšľanie veľmi nie som.


Benetka
před 7 měsíci
Dát tip

Zajímavý příběh! Rád jsem četl. ;)


Abakus
před 8 měsíci
Dát tip

Kočkodan - odo mňa ťažko niečo serióznejšie možno uvidieť.  Ale doplním to o môj postoj k tomu celému a  prečo som to sem dala.


Kočkodan
před 8 měsíci
Dát tip

To je pěkná směs vážnosti a humoru.


Abakus
před 8 měsíci
Dát tip dievča z lesa

Dievča z lesa a džungle - som rada, že sa to dá čítať - občas s porozumením. 


dievča z lesa
před 8 měsíci
Dát tip

rada som čítala***


Abakus
před 8 měsíci
Dát tip 8hanka

Ahoj 8hanka - opatrovať mentálne postihnutých dospelých bolo asi to najhoršie, ale robila to s láskou, možno niekde nájdem korešpondenciu s ňou.


8hanka
před 8 měsíci
Dát tip

Za kusok zvanca sa lahko velebi:) Obdivujem vsetky mnisky, ktore trpezlivo opatruju chorych, vidiet tolko bolesti, umierani a mat stale silu vydrzat.  


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru