Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

ajťák na diskotéce

10. 09. 2023
15
10
340
Autor
Danny

To takhle David začal být, jako obvykle v pátek odpoledne, zblblý z té spousty čtení a psaní kódu a překlikávání mezi programy na počítači v práci, až se mu z toho úplně vyostřovalo myšlení: počítač potřebuje tvrdou matematickou logiku a ta ani zdaleka není celý svět (jak nám dokládá Gödelova věta o neúplnosti a Nerozhodnutelnost problému zastavení, že). Tak se rozhodl že načne zábavu z jiného soudku, aby se odreagoval. Vypnul kompa, odešel z práce a doma se začal připravovat na svůj druhý život na diskotéce: bylo to něco jako ve filmu Kristián, až na to, že neměl doma žádnou manželku, která by žárlila.

Dojel tramvají, zaplatil za lístek a svetr si nechal v šatně. Přišel na parket a začal scanovat. Tak si pojmenoval pokukování po vhodných kandidátkách na tanečnici. Nakonec si vyhlédl slečnu, která se mu hodně líbila, takže si zapamatoval, že právě pro ni by si na začátku pomalých tanců měl přijít. Ovšem co se nestalo: ztratil ji z očí (nemohl na ni přece pořád při tancování zírat) a zjistil, že na parketu není. "Aha, Slashdot effect" pomyslel si.

Tohle byla hodně stará počítačová reference: v době, kdy byl internet ještě v plenkách, nebyly webové servery tolik výkonné jako dneska. Také nebylo tolik centralizovaných velkých serverů, na které by chodili všichni (jako třeba dneska Facebook). Výjimku tvořil server Slashdot (existuje dodnes), který obsahoval různé zprávy pro počítačové šílence a chodili na něj ve velkých kvantech lidé z celého světa. Sám Slashdot byl poměrně výkonný a robustní, ale když odkázal na nějakou zajímavou stránku, chudák stránka takový nápor lidí, kteří na ni začali náhle chodit z celého světa, často neustála a spadla. Slashdot effect tedy ve svém původním významu znamenal "protože odkážu na nějakou stránku, tato spadne" a David použil ve svém diskotékovém slangu přenesený význam "všimnu si nějaké holky a ta odejde pryč".

David si došel pro pivo a když se vrátil, slečna, která ho zaujala, na parketu naštěstí znovu byla. Ovšem na začátku dalšího tance začala odcházet pryč. "Nová technologie Davidsoftu, obrana proti Slashdot effectu: tracking cookie," pomyslel si. Tracking cookie ve svém původním významu je jednoduše kousíček textu, který si (trochu jako kousky chleba v pohádce o Jeníčkovi a Mařence) stránky zapisují při vašem průchodu a tím provádějí sledování: David tady jednoduše odpozoroval, kam slečna mizí, aby ji mohl požádat o tanec: zaznamenal stůl v levé části sálu.

DJ konečně řekl "zvolníme" a David došel ke slečně a pronesl ono "smím prosit". Bohužel odmítla. David, než se vrátil ke scanování, požádal ještě kamarádku této slečny u stejného stolu, ale ta odmítla taky. "Aha, hypotéza solidarity," pomyslel si. Tohle nebyl žádný počítačový termín, ale vypozorovaná hypotéza, že když Davida odmítne slečna, tak ostatní u stejného stolu ho většinou odmítnou taky: samozřejmě tam nehrála roli "solidarita" s tou první slečnou: no, spíše ženám se líbí muži, kteří se líbí ženám a odmítnutý o něco ztratí na atraktivitě, že.

Nové kolo scanování. Dost holek již bylo rozebráno jinými muži, kteří našli taneční partnerku mezi tím, co se David neúspěšně pokoušel o slečnu. Našel ještě tři jiné slečny, které se bavily v kroužku spolu s jedním mladíkem. Právě narazil na "bodyguarda". To byl další generický interní diskotékový termín: nevěděl totiž, zda je dotyčný partner, kamarád, nebo třeba i nový známý tady z diskotéky a proto takovýto obecný termín. Nakonec požádal o tanec jednu z těchto tří a dotyčná s ním šla. Bodyguard se jen usmál, nebyl to tedy asi její partner, ale kamarád, nebo třeba partner nějaké její kamarádky.

O čem tak při ploužáku mluvit? David nakonec řekl, že je ajťák a že se tancováním odreagovává od svého kažodenního počítačového světa. Což bylo přijato s empatií, protože slečna moc neměla ráda počítače. Konverzace poté malinko vázla a další písnička již byla rychlá, což byl konec této miniromance.

Poté na zastávce tramvaje cestou z diskotéky David přemýšlel: "scanning", "Slashdot effect", "tracking cookie", "solidarity hypothesis", "bodyguard"... "jaké já to vlastně mám odreagování od počítačového světa, když celou tu diskotéku vlastně 'hraju' jako počítačovou hru?"


10 názorů

Zajíc Březňák
před 6 měsíci
Dát tip

Náraz tvrdé reality. Líbí se mi hrdinovo závěrečné "prozření".


Jamardi
před 7 měsíci
Dát tip

Je zajímavé se dozvědět o profesní deformaci ajťáků. :)


dadadik
před 7 měsíci
Dát tip

Jojo, ráno jsem byla nějaká divná asi :)

jo


Danny
před 7 měsíci
Dát tip Janina6, fjorda

dadadik: nemá to být chyba, myšlenka je taková, že slečna nemá ráda počítače a tak má empatii, když hlavní hrdina říká, že si od nich potřebuje odpočinout


dadadik
před 8 měsíci
Dát tip

teda chtěla jsem vlastně napsat, že to nebylo! přijato s empatií


dadadik
před 8 měsíci
Dát tip

ježiš pardon...něco se mi blbě přesmýklo v počítači, teda v mozku :)


dadadik
před 8 měsíci
Dát tip

jo fajn

ale tahle věta -  Což bylo přijato s empatií, protože slečna moc neměla ráda počítače

mi přijde nelogická, nemá tam být, že neměla ráda počítače?


Kočkodan
před 8 měsíci
Dát tip

Nie som ajťák, aj tak som si prečítal rad. ;-)


lastgasp
před 8 měsíci
Dát tip lastgasp, Gora, Alegna, Janina6, blacksabbath, fjorda, Zajíc Březňák

Danny, skvělá fejetonová amputace života ajťáka do běžného života. Je vidět profesionalitu v širším pojetí. 


Janina6
před 8 měsíci
Dát tip Alegna, blacksabbath, fjorda

Zábavné ;) A to by si člověk řekl, jaký musí mít ajťák skvělý život!


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru