Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Sonet o houslích a Modrém portugalu

25. 09. 2023
5
10
142

Sonet o houslích a Modrém portugalu

 

Když zazní tón a ztichne šum

Když  sklenku do ruky ti vtisknu

Když slyšíš srdce tlouci, víš že je to um

Když ve sklence vidíš jiskru

 

Tehdy je harmonie něžná a sytá

Ty soucítíš a hrubost je hloupá a lichá

Mír vlní se krajinou a vlaštověnka létá

Noc spí, měsíc se houpá, jitřenka vzdychá

 

Doušek ticha klidně si dej  

Tóny jdou po sobě piano pianissimo

V tom začne tance rej

 

Tehdy je chvíle pro šeptání

Básníci bývají vyčerpáni

Inspirace přichází znenadání.

 


10 názorů

Rhodesie
před 7 měsíci
Dát tip Antonín Bogar

Ať je to, co je to - mně se to líbí hodně... :)


Antonín Bogar
před 7 měsíci
Dát tip

Díky Jano. Pro mě je důležitá myšlenka dílka a  ta se dá, aspoň myslím vyjádřit více způsoby. Pokusím se o to. Jenom najít čas.


Janina6
před 7 měsíci
Dát tip Gora

Zkus to, ale je možné, že se tvoje verše budou pevnější formě "vzpírat", je to přece jen tak trochu násilí na něčem, co už mělo nějaký hotový tvar. Třeba zjistíš, že tvým myšlenkám a obrazům bude víc vyhovovat volnější forma, jen to prostě nebude zrovna sonet... Každopádně to bude zajímavý experiment.


Antonín Bogar
před 7 měsíci
Dát tip Janina6

Vážení, jestli si najdu čas, tak tenhle sonet přepracuju a by byl podle regulí, jak je sem napsala Janina.


Antonín Bogar
před 7 měsíci
Dát tip

Díky Gora:-)


Gora
před 7 měsíci
Dát tip

Za snahu přiučit se a za téma tip...


Antonín Bogar
před 7 měsíci
Dát tip

Díky za vysvětlení Jano.


Janina6
před 7 měsíci
Dát tip

Ahoj, na internetu jsem toho o sonetu v češtině moc nenašla, je tam spousta anglických článků v příšerném jakožepřekladu. Sama si raději půjčuji tištěné knihy o versologii. Takže co tu teď napíšu, ber prosím jako hrubé zjednodušení. Sonet se skládá ze dvou slok o čtyřech verších a dvou slok o třech verších (lze rozdělit i na tři sloky o čtyřech verších a závěrečné dvojverší). Použit je především pětistopý verš jambického spádu (tj. deset slabik), může se střídat i s jedenáctislabičným veršem. Obvyklé rýmové schéma sonetu je a-b-a-b, c-d-c-d, e-f-e-f, g-g. Ale je pravda, že v modernějším sonetu (mně se líbí třeba sonety Jiřího Žáčka) se často s rýmovým schématem různě experimentuje. Každopádně by ale měl mít pravidelný rytmus a shodné délky veršů (tedy ty počty slabik, většinou 10 nebo 11).


Antonín Bogar
před 7 měsíci
Dát tip

Díky za kritiku Jano. 

Já jsem vycházel z této definice sonetu:  https://cs.wikipedia.org/wiki/Sonet

Můžeš mně sem napsat co všechno musí sonet splňovat? Nebo kde to mám najít?

Pár sonetů jsem přečetl.

Já se příště polepším.


Janina6
před 7 měsíci
Dát tip

Kolik sonetů jsi přečetl? A neměly třeba pravidelný rytmus, stejný počet slabik ve verších? Systém v rozložení rýmů? Napodobil jsi jen jediný znak sonetu - že se skládá ze dvou čtyřveršových strof a ze dvou tříveršových. To mi připadá málo na to, nazvat tuhle báseň sonetem.


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru