Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Opouštěná

10. 10. 2023
20
22
281
Autor
Alenakar

všimla jsem si že všechno co nemám

mi připadá krásné

 

včera

po probuzení

slunce spadlo na zem a odkutálelo se

květiny se samy sťaly

já jediná zůstala naživu

ale vůbec si tak nepřipadám

 

čekáš na někoho

kdo se nikdy nevrátí

pokoušíš se žít bez něj

a doufáš že si uvědomí

že nemůže žít bez tebe

- doufat nestačí

 

Rupi Kaur

 

 

 

Opouštěná

Alena Kaur

 

Být milovaná a pak opouštěná

zas na peróně mávat vagonům?

Stát, znehybnět a zblednout jako stěna,

jak držela bys v ruce Gorgónu

 

za vlasy z hadů?  Proměnit se v kámen,

v kus ledu, v sochu, ve sloup ze soli?

Za návrat toho, který vždycky zklame

se modlit znova? Slíbit cokoli?

 

Stát na peróně jako na útesu

a bez hnutí se dívat do polí,

jak vlak se v dálce zvolna blíží k lesu

a mizí z očí?  S pláčem zápolit,

 

než ovládneš se, otočíš se zády

ke kopcům v mlze, k lesům v oparu?

Dost minulosti!  Mysli teď a tady

na nový příběh. Nežij postaru.

 

 

 


22 názorů

Alenakar
před 5 měsíci
Dát tip 8hanka

Hanko,

je to přesně, jak píšeš. Když se s odstupem podívám na různé své "životní katastrofy", které jsem považovala v mládí za konec světa, nejenže mi připadají bezvýznamné, ale dokonce jsem ráda, že jsem se s některými lidmi rozešla, protože když si s klidnou hlavou představím, jak by asi vztah s tím nebo oním dál pokračoval, musím si říct: teprve kdybychm se nerozešli, nastala by skutečná katastrofa.


8hanka
před 5 měsíci
Dát tip

jáááj, aké mi je to blízke...depresie, váľanie sa v bahne, ľutujte ma...som rada, že som to prežila a je to za mnou...keď som mala ...násť, hneď všetko so mnou zamávalo, toľko utrpenia, sĺz, prečo ja? ...niekto rokmi dozreje, niekto nie, aspoň v tomto som už na tom lepšie:)


Alenakar
před 5 měsíci
Dát tip 8hanka

Hanko,

když jsem si četla básničky Rupi Kaur, bylo mi jasné, že ona je ve svých letech mnohem silnější, než jsem bývala v jejím věku já. Z jejích textů se dá soudit, že když upadne, brzy se zas zvedne ze země a jde dál a ještě je schopná inspirovat k tomu jiné. Já jsem byla v jejím věku naopak dekadentka s věčně zlomeným srdcem. Když jsem spadla, zůstávala jsem dlouho ležet v bahně. (Hlavně, aby mě všicni viděli a litovali mě...) Četla jsem české dekadernty, hlavně Karla Hlaváčka a to v době, kdy "frčeli" spíš beatnici, třeba Václav Hrabě. Soudila jsem tehdy, že básníci a básnířky musí být nutně smutní, ba zoufalí a že "skutečný umělec" prostě nemůže být veselý.  Dnes už to vidím trochu jinak. Dnes jsem schopná napsat ty poslední dva veršíky z textu, který cituješ. V sedmnácti nebo v osmnácti bych ale takový závěr považovala za trapný. Snažila bych se, aby se můj čtenář propadl do deprese a aby už v ní zůstal.


8hanka
před 5 měsíci
Dát tip

Dost minulosti!  Mysli teď a tady

na nový příběh. Nežij postaru.

presne


Alenakar
před 5 měsíci
Dát tip Gora

Vánice

2. 12.  2023  10,15

 

Vánice v očích,

        tvá skloněná hlava,

nejasné kontury chodníku,

víc soli v slzách...

 

Zima spíš londonovská 

               než česky ladovská.

Už jen psí spřežení a rychlé sáně!

 

Fouká to, smetá to

                z kdejaké střechy

oživlé vločky,

útržky árií meluzíny,

tu sněžnou slepotu

známou ze severských ság

 

a v sklopené hlavě

poryvy trhají rozvité věty

na bílé okvětní plátky,

na střípky vířících slůvek:

 

ona a já

      zas každý zvlášť,

  vlající plášť,

jen žádnou zášť...

 

Jen co pak vytáhneš patu

z pasti závěje,

tvá stopa zmizí

a nezbývá víc

       než zrnitý přízrak

                 v povážlivém předklonu.

 

Ještě ne pád,

ale už hluboké pochybnosti,

zda cesta je skutečně cíl.


Alenakar
před 7 měsíci
Dát tip Gora

Goro, jsem ráda, že Rupi znáš a budeme si o ní moci podiskutovat. Myslím, že může být přínosné diskutovat o nejúspěšnější básnířce na světě.


Alenakar
před 7 měsíci
Dát tip dadik

dada,

já proti těm překladům nic nemám. Myslím, že jsou udělané profesionálně a oceňuji, že překladatel dodržel zvyk Rupi nepsat čárky a velká písmenka.


Gora
před 7 měsíci
Dát tip

Mléko a med mám, vyhrála jsem v jedné soutěži právě tuto sbírku.

Tip.


dadik
před 7 měsíci
Dát tip

Dík, taky jsem si to mohla najít, že :)


Alenakar
před 7 měsíci
Dát tip dadik

dada,

překlady Rupi Kaur dělá Petr Teichmann. Naposledy přeložil její sbírku "Mé tělo, můj chrám".

Atticuse překládé Eva Klimentová.


dadik
před 7 měsíci
Dát tip

A kdo dělá ty překlady?


Alenakar
před 7 měsíci
Dát tip

dada,

citáty z Rupi jsou celkem u deseti mých R.K. variací. Jednu básničku o kolonialismu ( Pod žezlem královny Viktorie ) jsem nechala bez citátu, protože R.K. kritizuje západní kulturu s její povýšeností a kolonialismem obecně. Je to pro ni, jakožto pro imigrantku do Kanady, klíčové téma.


Alenakar
před 7 měsíci
Dát tip

Jam,

pokusila jsem se uzmout Rupi Kaur pár námětů, ale v tomto případě mě inspirovalo pouze slůvko "opouštěná". Kaur tak nazvala jednu kapitolu své sbírky "Mléko a med". Představovala jsem si, jak to asi vypadá, když někdo někoho pomalu opoští a vybavil se mi pomalu odjíždějící vlak.


dadik
před 7 měsíci
Dát tip

mně ta Rupi sedí, zatím co jsem tu u tebe četla

:)


Alenakar
před 7 měsíci
Dát tip

Evženie, díky. Jsem ráda, že se líbilo.


Alenakar
před 7 měsíci
Dát tip

Kočkodane,

les v oparu je plný skřítků, víl a jedovatých hub a není bezpečné vystupovat z vlaku uprostřed hluhokého hvozdu. Naopak je třeba pevně zavřít okna, aby do vagonu třeba nenalétali netopýři a sovy.


Alenakar
před 7 měsíci
Dát tip Zeanddrich E.

Phil,

moc děkuji za komentář.

Já dva poslední verše vynechat nemohu. Psávala jsem hlavně sonety a napsala jsem jich asi několik tisíc, takže jsem zvyklá zakončovat báseň (hlavně tedy anglický sonet) pointou. Pointa v sonetu většinou vyjadřuje jakési vyústění myšlenkových pochodů, úsudek, který má stabilizovat myšlení a cítění. "Klasická" báseň by měla ze čtenáře udělat trochu životaschopnějšího člověka, měla by mu pomoci žít. Moderní básně naopak většinou uvrhnou člověka do ještě většího zmatku a často neurotický modetrní básník přenáší svůj zmatek a nejistotu i na čtenáře. Pryč od takových básní!  Četba instabásníků mě na jedné straně hluboce zklamala, na druhé straně oceňuji, že oni se zase, asi po sto letech znova pokoušejí čtenářům pomáhat žít.  


Jamardi
před 7 měsíci
Dát tip Zeanddrich E.

moc pěkné


Krásné.


Kočkodan
před 7 měsíci
Dát tip

Les v oparu je asi básnicky inspirativnější než opar na rtu.


Philogyny
před 7 měsíci
Dát tip Alegna

Mě vždycky fascinovala Medůza, kdysi k ní hodně načítala. Při čtení jsem stála na tom pomyslném peróně a viděla les s oparem, co hezčího může být... Dobrý text, já bych asi vynechala poslední dva řádky a otevřený příběh pro čtenáře.


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru