Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

PARTICIP (1)

19. 10. 2023
1
0
55
Autor
p.s.2005

 

Hned v úvodu, aniž vůbec vědí, o co se v příštím vlastně bude věcně jednat, musím všechny budoucí čtenáře napomenout, že dotyčné slovo píšeme, aniž prozatím jeho významu rozumíme, jako particip – a nikoli třeba, i když příští téma samo takovou poostravštělou variantu buranům nabízí, partycyp.

Particip tedy.

Particip.

 

Pokud bychom pátrali po lingvistickém významu slova samého, mimo teritorium souvisejících poznámek rektora AVU Tomáše Vaňka, narazíme pouze na vysvětlení znějící příčestí, popřípadě synonymně, ve smyslu nekonečného vyvozovacího kruhu téhož, participium.

Tedy cosi přidané k čemusi již jsoucímu.

 

Pokud se týká samotného slova příčestí (participium, z lat. participare – „mít účast“), souvisí s ním celá věda, jak se říkává – a tím se stává hned na úvod zdejším prostoduchým buranům jako rozvíjející význam čehokoli naprosto zcela nepřístupné.

Neparticipující s nimi, stručně řečeno.

 

Přesto na doplnění již vyjádřeného uvedu, že slovo participace má pro nás původ anglosaský, zatímco že české označení příčestí vzniklo obrozeneckým převzetím ruského slova pričástije, což je i tu částečný kalk z ještě předchozí latiny, jež slouží jako výraz pro neurčitý jmenný tvar slovesa, který má v jazyce různé funkce, s jejichž výčtem se lze i s příklady snadno ihned seznámit na internetové Wikipedii.

 

Zbývá v této souvislosti ještě alespoň zčásti osvětlit význam v současnosti často používaného slova participace, alespoň částečně zachycený výčtem mé následující synonymické řady ve znění podíl, účast, účastnictví, jakož i účastenství, atd.

 

A nakonec vše zde vstupní shrnout do tvrzení pro náš příští účel hodně zásadního a odvíjejícího se z jeho filozofického smyslu, v němž participace je jedním ze základních pojmů platónského učení o idejích sloužícím k určení vztahu jednotlivých věcí k idejím.

Jakož i souvisejícího s tím, jak se mají k hodně dávným idejím naše věci současné.

 

Též i se zcela praktickou odpovědí, jaký je autentický vztah nás, současníků, k idejím již historickým, nacházejícím se vůči nám ve stavu naprosté zapomenutosti.

 


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru