Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

PARTICIP (2)

19. 10. 2023
1
0
64
Autor
p.s.2005

 

Sám již zmíněný multimediální umělec Tomáš Vaněk prohlašuje, že označujícím termínem particip klasifikuje akce koncipované pro určité místo či situaci.

 

Místem naší úvahy bude tedy město, respektive, rozkládající se na obou březích řeky, dvojměstí, které pro potřebu této eseje, s ohledem na aktuální stav myslí jeho více nežli 50 000 obyvatel, zkusmo nazvu Buranov.

Městem, už tak rozděleným na poloviny vodním tokem, nadto vede kolmě napříč na řeku čtyřproudá silnice, na obou koncích na okrajích města opět ústící nazpět do dálnice. Řidiči jsou po ní, dělící město na čtvrtiny, zvyklí jezdit rychlostmi vyššími nežli povoluje příslušná vyhláška kamionům, nákladním i osobním automobilům, stejně jako motorkám. Služebním bicyklům a soukromým jízdním kolům je vjezd na tuto trasu zakázán – ale nebyl-li by, i burani v jejich sedlech by zajisté dosahovali výkonů nejméně dvakrát lepších nežli svedou průměrní olympionici. 

 

Zhruba v polovině délky této závodnické městské ulice stojí přímo bezprostředně podélně o 6 metrů mimo ni dvouposchoďová prvorepubliková budova jednoho ze dvou městských policejních velitelství opatřena na čelní fasádě přesně 32 dvoukřídlými okny.

Směřujícími, to se ví, všechny pohledy z různých výšek na zhruba kilometrový úsek dotyčné ulice.

Na níž tedy mají uniformovaní i neuniformovaní policisté celé dny provoz plně pod kontrolou.

 

Proto, když se navečer stejně uříceně vracejí dopolední řidiči nazpátek, ženou se opět rychlostmi nad všechna znění souvisejících předpisů, včetně těch, například, o ochraně životního prostředí.

A takto vrchovatě naplněni svým údělem, jedním, dvěma, mnoha, sesednou se drajveři večer v hospodě, v níž se občas jejich řeči stočí i na téma historie rychlostní silnice samé.

 

Ojínění vůní chmele dohodnou se samozřejmě snadno, že kvůli čtyřproudé asfaltce vybourali bolševici, jimž hromadně chodili k volbám, historické okrsky obou původních měst, a na těchto místech nastavěli i několikerá sídliště výškových panelových oblud. Zapomínajíce ovšem na související okolnost, že do těchže místností docházejí i ke všem volbám nynějším. Které však k pojetím těch minulých silnic nepřidaly nic nového, natož aby oni sami v rámci vymýšlených nových urbanistických koncepcí aspoň na tlaku plosek nohou vůči pedálům plynu ubrali.

 

Bolševici buransky vybourali, a současně zdejším buranům, kteří se nikdy nezajímají, dodnes nesdělili, že původním záměrem celé popisované komunikační spojnice bylo umožnit co nejrychlejší průjezd tankových kolon městem. Přímo, přímo, se Slovenska i Polska, bez zbytečných zpomalování klikatinami historických uliček, naprjod, naprjod, urá, urá, směrem na Západ.

Až za obojí břehy Rýna, nejméně k samé francouzské řece Seině – jakže daleko od bystrého toku říčky stékající z nedalekých hor do kraje zapomenuté zdejší provincionálnosti, a dělící ode věků původní dvojměstí na ony dvě půlky jakby na dějiny vystrčeného anusu.

 

 


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru