Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Slušnost a neslušnost

12. 12. 2023
5
22
214
Autor
Jinys

Mám rád slušné lidi. Slušně vypadají, slušně hovoří, a dá se i předpokládat, že budou i slušně jednat.
A protože jsou slušní, předpokládají, že slušní jsou i ostatní. Lidé v domě, i lidé z nejvyšších pater politiky. Budou asi jednat slušně i s tím kdo má prokazatelně neslušné úmysly, a provádí nepřijatelné skutky. Je-li to slušné, možná ustoupí i ve věcech větších než malých.
Je fajn s nimi posedět a popovídat si.

Ale i neslušní křupani jsou mezi námi.
Rozvalují se v křesle, vlastní vlastní názor, a mluví o věcech tak, jak je vidí. Pokud se s nimi chci pustit do polemiky, musím být velice dobře připraven. Zvládají být domovníkem ve vašem domě, nebo jakoukoliv jinou práci.
Možná není tak úplně fajn s nimi sedět a mluvit, ale v blbé chvíli bych na ně více spoléhal než na ty první.

 


22 názorů

Jinys
před 5 měsíci
Dát tip K3

K3

Pohov!
Souhlasím, "slušnost" = neslušnost. 
Ale nenapsal jsem nikde ani půl písmena proti.
Jen škodolibá dáma, májící v OP jméno Ironie trochu pomýlila moje prsty ploužící se po klávesnici.
:-)


K3
před 5 měsíci
Dát tip

Pozor! "slušnost" neznamená slušnost, nýbrž neslušnost.


Jinys
před 5 měsíci
Dát tip

K3

Souhlasím, slušnost = slušnost. 

Ale existuje i "slušnost":
Ohýbání hřbetu kvůli výhodám a postavení, dělání podrazů, beznázorovost, to vše při používání korektního jazyka a dodržování společenských konvencí. A samozřejmě, jak práví klasik, dobré šatky jako nutná dekorace.
:-)


K3
před 5 měsíci
Dát tip

Slušnost se nedá s jiným slovem zaměnit, rozhodně to není slabost, jak si hodně lidí myslí, je v ní naopak nedozírná síla.


Jinys
před 5 měsíci
Dát tip

Rekapitulace II.
:-)

Máme slušného prezidenta.
Slušně vypadá a slušně, bezobsažně hovoří.
Je-li to slušné, je velice pravděpodobné, že podle rozkazu, ustoupí i ve věcech větších než malých.
Je fajn mít trakového fešáka na poštovní známce.

Ale i neslušného prezidenta jsme měli.
Rozvaloval se v křesle ( Postřech novináře, obdařeného skvělou schopností řadit informace podle důležitosti. ), vlastnil vlastní názor, a mluvil o věcech tak, jak je viděl. Pokud se s nimi chtěl novinář, nebo kdokoliv jiný, pustit do polemiky, ( Autor měl pracovní možnost ještě v dobách socíku a poznal osobu z jeho nejtěsnějšího politického okolí. ) musel být velice dobře připraven. Neměl rád blbce a dával jim to najevo. 
Nebylo úplně jednoduché s ním sedět a obhajovat konkrétní věc, ale v blbé chvíli se na něj dalo, na rozdíl od toho dnešního, spolehout.


Gora
před 5 měsíci
Dát tip

Zajímavá úvaha. Když se jde na "křupana", jak jsi ho popsal, slušně, často přestane být "křupanem". Slušnost je základ, na kterém se dá stavět - třeba i skutečně pomáhat, nejen se na druhé usmívat a zdravit?


Janina6
před 5 měsíci
Dát tip Gora

Dobrý, nezákeřný člověk. Toho hledám a podporuju. Ať ho nazveme jakkoli. A může být občas i velmi nezdvořilý... ;)


Skušnost je fajn, ale vlastní názor je lepší.


Jinys
před 5 měsíci
Dát tip

Theodor Koťátko

Ano to by bylo na delší řeč.
Já jsem ale deformován svojí profesí a proto se většinou snažím jen o vyjádření podstaty dané věci.
A civilizaci vnímam jen jako snahu o pohodlí. 
No, snad se přeci jen trochu mylím.
:-)


Jinys
před 5 měsíci
Dát tip

Theodor Koťátko

Je to trochu mimo mého textu, ale nedá mi to.
správné chování (etický kodex) = soubor prvků chování společností obecně vnímaný jako "žádoucí"
nesprávné chování = soubor prvků chování společností obecně vnímaný jako "nežádoucí"

Pokud "žádoucí" a "nežádoucí" uplatňuji bez ohledu na konkrétní věc, je vše více-méně v pořádku.
Pokud ale ve jménu jakéhokoliv dobra / nedobra uplaťňuji "žádoucí" ale i "nežádoucí" chování, nastává veliký průser, jehož název v minulosti končil většinou na: ...izmus. 

Děsí mě, že to rozhodně není jen minulost.


Jinys
před 5 měsíci
Dát tip 8hanka

Rekapitulace:

Přátelé statečně mávajíci husím brkem.
Znovu opakuji: 
Text je jen zjednodušující, svého času aktuální, nadsázka.

Opravdu chápu, a to poměrně snadno, že chování člověka je podmíněno kombinací mnoha vlastností a výsledný "vektor" jeho chování je u každého trochu jiný.
Proto rozdělit lidi na pouhé dvě skupiny, nejde.

P.S.
Ale no jo.
Text jsem tehdy napsal abych se pokochal pocitem vlastní vtipnosti a jinotajnosti.
:-)


Jinys
před 5 měsíci
Dát tip

Norsko 1
Vidíš, a mě připadne, že jsi jen zbytečné otázky pokládající hlupáček.
:-)


Safián
před 5 měsíci
Dát tip Janina6, Gora

Já bych rozlišoval slušnost a zdvořilost. Mohu být zdvořilý a přitom dělat velké prasárny. Lidé ale velkou většinou dávají přednost zdvořilosti před pravdou.


8hanka
před 5 měsíci
Dát tip Gora

dalo by sa o tom veľa...mne napríklad lezú na nervy politici v drahých oblekoch, ladiacich kravatách, plné huby kecov a výsledky ich konania... mafiáni už nevyzerajú ako kedysi...

o sebe si myslím, že základy slušnosti dodržiavam,  v určitých situáciách  vyletím podľa príslovia - na hrubé vrece hrubá záplata...slušnosť musí bokom.


Zeanddrich E.
před 5 měsíci
Dát tip Jinys

... .

Prostě jako snad vždy a všude - slušnost (forma) a obsah musí býti v rovnováze ( - a nerovnováha jejich může přijít draze... )


Norsko 1
před 5 měsíci
Dát tip

Piš něco, co je hodno tvých ctěných titulů. Sám jsi křupan


Jinys
před 5 měsíci
Dát tip

Norsko 1
Inu, pro získání ozdoby CSc za jménem, je maturita jeden z těch nižších milníků, kterých je nutno dosáhnout.
:-) 


Jinys
před 5 měsíci
Dát tip

Theodor Koťátko

Textík je zjednodušující nadsázkou, reagující na škodlivou společenskou skutečnost, že forma ( Řekněme, zde společenská. ) býva výrazně  nadřazena obsahu. 
Ale ano, jistá míra dodoržování společenského chování je nutná, jinak by se lidé vzájemně sežrali.

Ale k vaší otázce.
Vidím se v té druhé.
A troufnu si o sobě tvrdit, že především podle závěru druhého odstavce, jsem to již v životě dokázal...

P.S.
Textík jsem kdysi napsal jako reakcl na pravidelné kydání hnoje hlupáky, na bývalého prezidenta Miloše Zemana. 


Norsko 1
před 5 měsíci
Dát tip

Ty ještě nemáš maturitu ?


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru