Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Generace velkejch snů

Výběr: Zajíc Březňák
10. 01. 2024
7
25
260
Autor
Stargazer

"Ztrácím veškerou naději v budoucnost svého národa, až mládež převezme moc do svých rukou. Naše mládež je neukázněná, nesnesitelná, nestálá – jednoduše hrozná," měl snad už v 7. století před naším letopočtem pronést antický básník Hésiodos. Tato citace bývá často předkládána jako argument ochránců dnešních dětí, žáků a studentů proti kritice na ně dopadající. Ano, stará odcházející generace nikdy nebude tu novou vnímat jako lepší. Vždy na ni bude hledět s pohrdáním, s despektem, skrz prsty a bude ji vnímat jako úpadkovou formu bytí. Tak tomu bylo odnepaměti... Jenomže básníkovu zemi o necelá čtyři století později opravdu slupli jako malinu Římané.

            My jsme dnes součástí vůbec první kultury v historii lidstva, která zcela rezignovala na výchovu, která za ideál moderního přístupu k dítěti považuje jakýsi unschooling. Jsme součástí kultury, na níž slovo zákaz působí jako červený hadr na býka při koridě, kultury, která slovo trest považuje za nástroj patřící někam hluboko do středověku. Podle Komenského se „člověk musí vzdělávati, má-li se státi člověkem.“ My jsme však daleko moudřejší než on. Za pasáže „o prutech, metlách, netvorech a násilných řešeních“ by dnes slovutný Učitel národů byl i se svou Velkou didaktikou okamžitě smazán z veřejného života mnohem pečlivěji, než se o to po Bílé hoře pokoušeli habsburští jezuité.

            Máme to štěstí, že žijeme v době nebývalého blahobytu, jaký historie dosud nepoznala. Jenomže ten blahobyt není náš, nevybojovali jsme si ho, neodpracovali. Lacino jsme jej zdědili společně s demokracií, kterou jsme jako všechno, co člověk dostane zdarma a bez práce, pokřivili, znetvořili, zohavili. Všechno máme, a tak chceme víc, chceme vlastnit, chceme nařizovat, chceme ovládat, chceme zraňovat.

            Žákyně osmého ročníku ve třídě pořvává po učitelce: „Proč nás učíte ten dějepis? Nás nezajímá, co už bylo. My jsme generace budoucnosti!“ Bože, jak je to výmluvné a trefné… Budoucnost našich dětí bude bez znalosti historie (už to přece bylo!), bez klasické literatury (proč dnes nutit děti číst! koho to baví?), bez zbytečných encyklopedických znalostí (nikdy jsem to v práci nepotřebovala!) – vždyť to jsou všechno právě ty entity, které jsou dnes současné škole nejvíc vyčítány jako zpátečnické.

            Ó, jen se podívej, jasnozřivý Hésiode, jak bude naše budoucnost nádherná! Jak fatálně ses mýlil, ty falešný proroku!

            Nikdo však dosud nejsme schopni dohlédnout důsledky tohoto frankensteinovského experimentu. Jsme první, pilotní generace, která své děti přestala vychovávat, která začala vzdělání považovat za nepotřebné a přežité, která přeje líným na úkor pracovitých, která chrání hloupé před chytrými, která hrubé upřednostňuje před pokornými. Mnozí první budou poslední a poslední první," píše se v Bibli. Takhle to však Ježíš Kristus rozhodně nemyslel.

            Zatím nám ordinace dětských psychologů praskají ve švech, střediskům výchovné péče dochází kapacity. Kdo nemá omluvenku z pedagogicko-psychologické poradny, dnes jako by nebyl a pro systém se stal neviditelným. Děláme z dětí malomocné. Vytvořili jsme mechanismy bdící nad výchovnými institucemi, aby nevychovávaly příliš krutě, nepřiměřeně, aby nám nebylo upíráno právo stěžovat si, stěžovat si a stěžovat si… Učitelé se bojí učit, policisté mají strach zasahovat, OSPOD se krčí v koutě a zbaběle přihlíží. Zřídili jsme GIBS, aby měl zfetovaný lidoop v parku jistotu, že mu ze strany policie nebude zkřiven vlásek na hlavě. Máme Českou školní inspekci, kam zhrzené matky v opilosti zvrací svoje komplexy, a novodobí inkvizitoři jsou okamžitě připraveni naklusat v plné polní. Trpký návrat k předlistopadovému anonymnímu bonzování.

            Pedagog si dnes musí připadat tak trochu jako misionář vnucující vzdělání domorodému obyvatelstvu, které o to ale pranic nestojí a zaslepeně uctívá kult dítěte. Ruku na srdce – málokdo se na základní škole s radostí a úsměvem na rtu učil lomené výrazy, názvosloví oxidů, prvoky nebo láčkovce – mnozí se tím však potom možná celý život úspěšně živili. A od toho je tu základní školství, dát mladému člověku povědomí o světě, dát mu rozhled a elementární základy vzdělání, než se rozhodne, čím chce ve svém životě být. Nicméně doba se posunula. V bermudském trojúhelníku českého školství učitel-žák-rodič se rozložení výchovných sil přeskupilo ve prospěch moderní rodiny, vedoucí svůj dějinný boj proti institucionálnímu vzdělávání. Proti známkám a konkurenčnímu prostředí, proti zákazu mobilů, proti vědomostem, proti domácím úkolům.

            Nikomu není příjemné být kvůli škole v každodenním konfliktu se svými dětmi, jež často bláhově považujeme za jediné bytosti, které nás opravdu milují. Dnešní rodič však nabyl jakousi úchylnou představu, že místo práce na výchově vlastního dítěte bude pro něj pohodlnější vychovávat jeho učitele – z něhož si udělal lovnou zvěř. Zvrácený systém mu k tomu ještě navíc dává zelenou. Ty nejpokřivenější charaktery vytváří právě bezbřehá ochranitelská péče.

            Historie se opakuje v cyklech. Vrátili jsme se zpátky někam na počátek 16. století, kdy se místo dialogu na misionáře přinášející víru a vzdělanost vystřelují otrávené šípy. Civilizace, v níž je nepřípustné vytáhnout dítěti z kapsy drogu, protože na to nemáme právo, kde se hloupost stala normou, kde se instituce hrbí před křikem parazitů a kde trestat hříchy je zakázáno, nemůže být zdravá. Taková civilizace nezadržitelně směřuje k zániku. Tak jako se zhroutily všechny velké civilizace v dějinách.


25 názorů

Jinys
před 4 měsíci
Dát tip

malej_blazen

Nějak se míjíme, co se týká obsahu komentářů. Ale nevadí, lidstvo tím nebude ochuzeno.
:-)
Opatruj se a ať se ti daří to, co chceš aby se ti dařilo.

Překlad:
...že mlaďoši co vědí co chtějí, dříve nebo později nakopou zadel cukrovce.
...že mlaďoši co vědí co chtějí, dříve nebo později najdou lék na cukrovku.


malej_blazen
před 4 měsíci
Dát tip

Jinys: asi nerozumim te casti s cukrovkou.

ale jo mas pravdu, je spousta neduhu,  ktere se deji, treba kupovano si vzdelani, ale to je take problem skolstvi jako takoveho, proc vubec skoly mohou prijimat dary s kuprikladu socialni sluzby ne (coz neznamena, ze se tak nedeje, ale minamlne je to soucast kontrolingu. Pro ve skolstvi nejsou povinne supercize etc.?

nicmene ani kupovani si vzdelani neni zadna novinka. 


Jinys
před 4 měsíci
Dát tip

malej_blazen

Nesoudím, snažím se popsat stav!
Proto netvrdím, že za vše blbé mohou mlaďoši. Píšu o "společnosti" a tu, jak se mnou asi budeš souhlasit, jen mladí netvoří. Například sleduji, že je dost pravděpodobné, že mlaďoši co vědí co chtějí, dříve nebo později nakopou zadel cukrovce.
:-)


Jinys
před 4 měsíci
Dát tip

Jamardi

Podstatné je, jestli žáci na konci školy museli zkoušky složit, nebo jim je mohli rodiče koupit.
:-)


malej_blazen
před 4 měsíci
Dát tip

Jinys: no nevim, ale nevsiml jsem si, ze kdyz prijeli Nemci, Rusove anebo v unoru 1948 by obyvejny clovek neco zmohl, ovlivnil. Samozrejme byt na blbem miste v blby cas, je proste... blbe. Nerikam, ze vse lze ovlivnit. Jen si nemyslim, ze by za to mohla soucasna mlada generace. Svet se nemeni.


Jinys
před 4 měsíci
Dát tip

malej_blazen

Přemýšlel jsi o někdy tom, že pokud budeš v blbou chvíli na blbém místě, může včelka z odstřelovačky, proletět i tvou hlavou?

Jistě, ptám se nevím to... 
:-)


Jinys
před 4 měsíci
Dát tip

malej_blazen

Přemýšlel jsi o někdy tom, že pokud budeš v blbou chvíli na blbém místě, může včelka z odstřelovačky, proletět i tvou hlavou. 
Nic nemůžeš sám ovlivnit!
Statní moc ale můžeš (zatím) ovlivnit chozením k volbám.
Tak co je horší, pokud jsi zvyklý si sám kočírovat život?


Jamardi
před 4 měsíci
Dát tip

Dnes se říká, že šikoký a povrchní rozhled je lepší než užší a hlubší. Je to asi i tím, že dřív bylo zlo spojeno s úzkým zaměřením na  něco. Třeba irská zpěvačka Sinéad O´ Conor strávila v mangdalénské prádelně 18 měsíců https://medium.seznam.cz/clanek/lina-klimarova-30-000-zen-veznenych-v-magdaleninych-pradelnach-vcetne-sinead-o-connor-39334 nebo herec Oto Ševčík v dětství propadl z tělocviku https://medium.seznam.cz/clanek/kveta-houskova-knizepan-z-princezny-ze-mlejna-byl-nemec-a-v-mladi-musel-k-hitlerjugend-cesky-se-naucil-az-po-valce-37387

 


Jamardi
před 4 měsíci
Dát tip

Velká ignorace je vždycky zlá. Teď se asi opravdu děje ten pokus, že si každý vybírá svůj způsob vzdělávání, nedá se nic dělat, musí se počkat, jak to dopadne. Nejvíce jsou vystrašení starší lidí, mají zdravotní problémy a potřebovali by, aby jim když potřebují, někdo rychle a kvalifikovaně pomohl. Žádné až se mi bude chtít, až budu mít správnou motivaci, ještě jsem nezjistil, jak se to řeší, protože nikdo dosud nepodnítil můj zájem, abych se o to začal zajímat. A také šikovní řemeslníci jsou potřeba....

Četla jsem rozhovor s pedagogem, který učil v soukromé škole v zahraničí. Rodiče platili vysoké školné. Děti nemuseli chodit do výuky, nemuseli nic, jen na konci studia složit zkoušky. Prakticky to probíhalo to, že tři roky neměli o školu zájem a čtvrtý makali jak fretky. Bylo to velmi náročné na čas učitele, protože pro mladší žáky musel být zbytečně k dispozici a čtvrťákům pak poskytoval doučování mimo normální rozvrh. Ale měl to velmi dobře zaplacené. Takže fajn, to by mohlo být i u nás.


malej_blazen
před 4 měsíci
Dát tip K3

Jinys: myslim, ze ne. Agrese je vzdy agrese, na pripadu vysinuteho jednotlivce alespon vsichni vime, nebo alespon skoro vsichni, ze je to spatne. Je-li agrese a nasili posveceno statni moci a normalizovano je to o to horsi.


Jinys
před 4 měsíci
Dát tip

malej_blazen

Každý píšeme trošku o něčem jiném. 
Popisuješ děsivé skutky lidí proti lidem, které byly, jsou a budou. Většinou je ale více - méně znám "důvod".
Já se děsím "náhodného výběru" obětí, proti kterému není obrana!
Byť jistě neplatí na 100%, tyto zločiny podle mne konají slabší kusy, jejichž chování je do značné míry výsledkem "rozmazlování" společností, která po nich nepožaduje zodpovědnost za sebe ani za jiné.

Možná trochu mimo, možná ne.
Třeťák, který kdyby byl mým spolužákem, byl by mezi 4 až 5 má v soudobé "škole" samé jedničky. Údajně pro povzbuzení.
Já ale vím, vytáhl jsem ho asi 2x na kolo a také jsem se s ním učil, že je velice líný. To co ho zajímá, ale ovláda skvěle. 
Jak říkali naši dědové: "Dlouhý bič a malý dvůr."?


malej_blazen
před 4 měsíci
Dát tip K3

jinys: jo to mas pravdu! Ale ja tentokrate myslel na ty nejmensi, ty zavreny zakladky, stredni etc. Ale mas pravdu, ze vejsky byly zavreny sest let. Ale napada me, ze hodnotit, ze se po valce nikdo nestrilel, nikdo si s nikym nic nevyrizoval, nikdo se nezabijel... mno...spousta lidi si agresi vybila tak jako "legalne" oblibene lyncovani, odsun Nemcu, to rozhodne neprobehlo bez krve proliti...


Jinys
před 4 měsíci
Dát tip

malej_blazen
Máš svůj názor, já mám jiny.

Ale stejně mi ještě alespoňˇjedna věc nedá: 
Mému tátovi zavřeli VŠ na šestl let. (1939 - 1945)...
:-)
Za války se živil jako instalater a po válce bez problémů dostudoval. Nikdo se nehroutil, nestřílel do bezbraných lidí. A že těch kvérů po válce mezi lidmi bylo.


Alenakar
před 4 měsíci
Dát tip

Květoni,

vždycky ale přece musí někdo někoho ovládat, někdo na někoho vyzrát. To platí už na subhumánní úrovni, natožpak na té humánní. Říká se taky scientia potestas est - vědění je moc.  A každý nemůže být špičkovým lékařem, jaderným fyzikem nebo třeba "jen" Tomášem Baťou.


Pokud by inteligence z evolučního hlediska přinášela člověku samé výhody, po dvou milionech let by neměli být blbci stále ještě v převaze.


Alenakar
před 4 měsíci
Dát tip

Příspěvek je sice velmi dlouhý, ale je velmi dobře napsaný a za to dávám tip.

Chybou tohoto příspěvku ovšem je, že se zabývá jen školstvím, patrně jen základním školstvím a ne tím, co následuje po škole - tedy "skutečným životem", během kterého se musíme něčím živit, během kterého se můžeme stát třeba milionářem, populárním zpěvákem nebo bezdomovcem. Snad každý jednou konečně pochopí, že podnikatel musí umět poodnikat, že skutečný zpěvák musí mít hudební sluch a musí umět zpívat a že bezdomovec bývá ten, co neumí zpravidla nic než lít do sebe alkohol. Skutečný život děti velmi rychle "vyškolí"... Každá prosperující firma má svá vnitřní nařízení a patřičné požadavky a když se jim nehodláš přizpůsobit, tak táhni...

Já jsem člověk paleokonzervativní a libertariáni a jejich destrukce školství jsou mi také proti mysli, ale ještě nejsme tak daleko, abychom od státu brali peníze jen za to, že existujeme. Dokud většina lidí ještě pořád musí poměrně tvrdě makat, rozvráceného školství bych se až tak nebála. Škola života lidi všechno potřebné děti dodatečně doučí - to za prvé a za druhé: odborné školy od středních po vysoké, musí být opravdu odborné, pokud chtějí lidi reálně připravovat na jejich profesi. To je realita. 


malej_blazen
před 4 měsíci
Dát tip K3, Gora

Jinys: ano priciny valek byvaji slozitejsi (nevim co davaji na ct nemam televizi), ale kdo je agresor a kdo se brani vime vsichni jasne. Teda bohuzel to spousta lidi nevi a haji nesmyslne agresora a svete div se velka vetsina techto obhajitelu je z te starsi generace, to zas prijde smutne me.

Samozrejme nic neni vsemocne, ani psychiatrie a jeji systemy, ale nahodou se v tomto odvetvi (parologii) dost pohybuji a vidim jak laxne, s despektem a prehlizenim moznych rizik se ke vsemu tomuhle pristupuje. A to od policie, pres psychiatrii az k politikum konce.

No pravda v dnesni dobe je techto masovych vrazd nepomerne vice nez v minulosti, coz ovsem neznamena, ze nebyly, viz zminovana Hepnarova. Ostatne uz ve Svejkovi je zminovan ten hlupak Herostratos, ktery podpalil Artemidin chram v Efezu, aby se jeho jmeno dostalo do historie! Nicmene bych soudil, ze za tim stoji velky vliv medii, kdy kazdy hovado se muze vystrilenim skoly stat slavnym(sic!?). V muzi bez vlastnosti je krasne popsany takovy rakousko-uhersky Kajinek, ktere mu do vezeni chodi stohy dopisu obdivovatelek. A co takovy Babinsky?! Do dnesnich dnu se o nem zpiva a vypravi, pod nanosem legend a mytu je vsak prachsprosty vrah a zlodej, Jack rozpracovac, Robin Hood (opravdu bohatym bral a chudym daval?) - autor ma pravdu! historie se opakuje - nihil novi sub sole!

A shrnuti? Odolnejsi, vzdelavatelnejsi, vykonejsi a skromenejsi (muzu byt hrdy na svoji pokoru?)...

v cem odolnejsi? Probuh jak to lze srovnavat svet pred 80, 50, 30 lety. Vzdyt je to neco uplne jineho. Kdo z nas se setkal s tim, ze mu zavreli skoly na rok? To chceme porovnavat? Tak to si nevidime do huby. Vzdelavatelnejsi? Ano nauka jedne strany se do nas lila pod tlakem a devadesatkove vzdelavani vs dnesni zahlceni technologiemi a informacemi, to asi taky neni srovnatelne. Pry dnesni deti nectou - ctou, ale jinak. Nectou knihy, ctou texty, titulky, clanky etc. 
vykonejsi? Nevim jak to pomerovat. 
skromnejsi - mozna, kazda generace ma svoje a ze ma dnesni generace plnou hubu prav, to tak asi je no. Nicmene my jsme se za ta svoje zase neprali skorem vubec (at zije normalizace).

Otazka je co je gro veci? Kde se to bere? Dnesni generace se nezajima o dejiny, o vzdelavani, ale kdo to ma podnitit? Skola? Neb rodina? Kdybych nemel dedu, tak by me nikdy historie nezajimala, kdyby muj syn nemel me, tak jeho taky ne. Ano dobry ucitel zmuze ledacos, ale zaklad je v rodine. Paklize chceme nadavat na soucasnou generaci, nadavejme tedy sobe.


Jinys
před 4 měsíci
Dát tip

Ta psychyatrie jedna psychiatrycká...
:-( :-(


Jinys
před 4 měsíci
Dát tip Stargazer

malej_blazen

- příčiny válek bývají složitější, než nám podává současná ČT.
- sebereformovanější psychyatrie skryté patologické myšlení neodhalí. Pravda ovšem je, že je málo psychiatrů. 
- nepamatuji si tento typ "mladých sráčů" v době mého mládí. ( Cílené atentáty samozřejmě byly, ale Hepnarová byla snad jediná co pamatuji. ) Pokud by na západě tehdy byl takový případ, komunista by ho radostně zveřejnil v Rudém Právu.

Shrnutí:
V průměru jsme byli pravděpodobně odolnější, vzdělavatelnější, výkonější a skromější než je dnešní generace. 
Závěr činím na základě malého, (statisticky nevýznamného) "vzorku" dětí, kreré se kolem mě vyskytly za posledních cca deset let a kterým jsem věnoval něco svého času... 
Nicméně tvrdím, že společnost je vážně nemocná.
Fakt bych byl moc rád, kdybych se mýlil a tento obraz by byl jen výplodem mojí zasmušilé, hašteřivé, senilní, stařecké mysli.






K3
před 4 měsíci
Dát tip Alegna, malej_blazen, gabi tá istá

Podobné texty jsi tu již měl dřív, že? Já to zdaleka nevidím tak černě, tedy přesněji, zdá se mi jako bys tu házel všechny do čtyř pytlů. Všechny děti, všichni učitelé, všechny školy, všechny rodiče. Spousta věcí se mi samozřejmě nelíbí taky. I mě se třeba zdá podle toho jak čtu, nebo vidím vTV, že se snad každý šikanuje, že děti jsou panovačné, protože se jím nemůže dát pohlavek. Píšeš třeba, že jsme první generace, která přestala děti vychovávat, která považuje vzdělání za přežitek. S tím jako rodič a prarodič nemohu souhlasit. Výchova dětí pro nás byla vždy na prvním místě. Od malička jsme se jim snažili vštípit, že vzdělání pro ně musí být v první řadě. Protože výše vzdělání přináší kromě vyššího platu i větší míru svobody. Nikdy jsem je ale nebil. Náš nejstarší ode mě sice jednou facku dostal, protože na mě byl sprostej, ale moc dobře věděl, že si ji zasloužil. To byla vyjímka. Vždycky jsem byl pro zákaz všech tělesných trestů doma i ve škole, protože hranici mezi výchovným pohlavkem a ranou pěstí vidí každý jinak a jinde. Měla by být ale možnost trestat jinak než fyzicky. To že mají děti třeba své mluvčí, kteří mohou za ostatní diskutovat s učitelským sborem a vznášet své požadavky se mi líbí. Jsou ale velké rozdíly mezi školami i mezi učiteli. Mezi žáky, učiteli, a rodiči by měla být určitá rovnováha vzájemné vstřícnosti a pochopení. To je myslím to nejdůležitější. V tom má ale největší moc ředitel školy, na kterých záleží v prvé řadě. Hodně škody dělají ale samotní rodiče, kteří své rozmazlené děti neúměrně hájí. V tom s tebou naprosto souhlasím. Kolem škol by se mohlo ale diskutovat donekonečna. Za tvou úvahu jsem ale rád a vážím si ji. 

 


malej_blazen
před 4 měsíci
Dát tip

Jinys: ale vzdyt to desive reseni potizi mladeho srace mnohem vice vypovida o absolutne nezvladnute reforme psychiatrie a celkove dost propustnemu systemu zdravotnictvi. Ale rozhodne to nic nevypovida o mlade generaci. Nebo snad rozpoutani valky na vychode jednim 70letym skrckem cosi vypovida o vsech 70letejch anebo zaprcatelejch?


Jinys
před 4 měsíci
Dát tip

A abych nezapoměl.
Dětičky 17, 15, 14, 7 let, za celý svůj život nepřečetly jedinou knížku! 


Jinys
před 4 měsíci
Dát tip

Ano, i dnes jsou majetní lidé, zbohatlí prací, kteří svoje děti učí pracovat a neumetají jim cestu.
Nicméně, znám matku, která před svými, ne zcela nejchytřejšími a dost línými dětmi, pravidelně dehonestuje jejich učitelky a líčí je jako blbky s jediným záměrem dětičky týrat. 
Aktuální poměr mezi těmi prvními a druhými nejsem schopen přesně určit. 
Vychází mi ale, že těch druhých je víc...
:-(
Děsivé řešení osobních potíží mladého sráče, v závěru minulého roku, mi bohužel dává za pravdu.


malej_blazen
před 4 měsíci
Dát tip K3

Jezis proc tak apokalypticky? Nevim jak vy, ale ja na vychovu sveho syna rozhodne nerezignoval.

Jak pise Ernst Curtius ve sve knihe Evropska literatura a latinsky stredovek, nadavat na prichazejici generaci to je tzv. Literarni topoi.

A vubec mi prijde vtipny tohle to generalizovani a pofnukavani nad tim driv bylo lip. Jak nase a ta predchazejici a jeste i ta predpredchazejici generace byla lepsi nez ta soucasna a musim se usmivat nad tim jak ty prechazejici generace meli svet hezci, zelenejsi, ve kterem se jeste mohli vrazdit lidi v koncentracich a shazovali se jaderny bomby a popravovalo se ve smyslenejch procesech. Ne nejsem vyznavacem - ano, bude lip, ale rozhodne ano, bylo lip nikdy nebylo.

To, ze jsou jiste instituce bezzube a nic nezmuzou, to jiste mate dilcim zpusobem pravdu, ale vzdy je to o lidech.


Zajíc Březňák
před 4 měsíci
Dát tip

Skvělá úvaha a já s ní souhlasím. Tip + výběr.


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru