Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Jurij Alexejevič Gagarin

09. 03. 2024
14
18
244
Autor
Jinys

Řádky k výročí narození

„Děti, první člověk vyletěl do vesmíru.“
Tvář učitelky si už nepamatuji, ale pořád ji vidím, jak vybíhá po schůdcích do zahrady mateřské školky. Vidím i sebe, sedícího na pískovišti, jak zvedám hlavu od práce, od nákladního auta s pískem hlaďákem. Vidím ji běžet, mávajíc rukama nad hlavou s nepředstíranou radostí nediktovanou stranickým tajemníkem, ale pouze pocitem svého srdce.

Je to mnoho let. Nic s tím neudělám. Ani dělat nebudu. S časem nic dělat nemohu a s pocitem svého dětství nechci. S pocitem dětského dychtivého očekávání věcí závratných, rezonujících zpěvem písně Pocta astronautovi, v podání Gustava Broma a v pozdějších školáckých letech kvalifikovaně živených časopisem Abc.

Úspěšně jsem se tomu bránil několik dní. Je to přece pošetilé a hloupé. Dnes jsem ale podlehl. U plotu vilky, která již není školkou, jsem stál několik minut.
Stárnoucí muž s kolem, hledící do zahrady.


18 názorů

Umbratica
před 2 měsíci
Dát tip Zajíc Březňák

Jeden nostalgický tip...  

V dětsví jsem si představovala, že až budu dospělá, bude se už na dovolenou běžně létat minimálně na Měsíc, na Mars a na Venuši. Ani ve snu by mě nenapadlo, že výzkum vesmíru bude nadále pokračovat tak nějak - bez kosmonautů. Teď jsem zvědavá, zda se vůbec dožiju letu na Mars, kam chtěl Wernher von Braun letět už v sedmdesátých letech, ale nedostal na to od americké vlády peníze.


Jinys
před 2 měsíci
Dát tip

lastgasp

Švagrová má s ním fotku z Egypta.
:-)


lastgasp
před 2 měsíci
Dát tip Zajíc Březňák

Když jsme stáli u Prašné brány, projel kolem mě na dva metry blízko. Byli jsme všichni šťastní. První ve vesmíru. 


Kočkodan
před 2 měsíci
Dát tip Zajíc Březňák

Jurij přistává

ty necelé dvě hoďky

zůstanou věčné


Zajíc Březňák
před 2 měsíci
Dát tip Gora

Závěr je silný. 

 

Člověk se až diví, kolik je tu pamětníků. :-)


Norsko 1
před 2 měsíci
Dát tip

Milá túje, Stalin vyhrál válku a Chruščov tloukl o stůl svým občanským průkazem 


a2a2a
před 2 měsíci
Dát tip Jinys, Zajíc Březňák

Jinys, nevadí, to co jsi napsal, není haiku formálně proto, že poslední verš je vlastně dvojverš, ale to je jedno. Podstata vězí, že se v nás probouzí vzpomínky a ještě více, že jsme něco prožili, co je evokuje.


Jinys
před 2 měsíci
Dát tip

a2a2a

Nezapírám, že zdejší haiku většinou naprosto nechápu, a ani přesně nevím co to je, ale asi jsi to trefil.
Jen bych, pokud nenaruším autorská práva, poopravil:

Rozhlédl se
a pak ho pohladil - 
školní plot a značně vyšší tůje za ním
:-)


K3
před 2 měsíci
Dát tip Jinys, Janina6, Alegna, Jamardi

Jarmilo, každý to čekal, ale nikdo si to nedokázal představit. Větší nadšení jsem nezažil. Bylo celosvětové, bez rozdílu ras a národností.


dadadik
před 2 měsíci
Dát tip Zajíc Březňák, Gora

Vím přesně, kdy jsme se to jako děcka a kde dozvěděli...

zrovna tak, když zastřelili Kennedyho a jiné a jiné


Norsko 1
před 2 měsíci
Dát tip

Blbečku 


K3
před 2 měsíci
Dát tip Jinys, Alegna, Zajíc Březňák, Benetka, Gora

12 dubna 1961, nikdy jsem na data nebyl, ale tohle jako kdybych měl vypálené na kůži. V tu chvíli byl usměvavý Gagarin především člověk bez jakékoliv příslušnosti a tak by to mělo být.


Jinys
před 2 měsíci
Dát tip

Norsko 1

Nic mi o tom není, ale jen ze zvědavosti, prosím tě, proč se vždy musíš projevit jako...
Hmmmmmmmmmm...
Jako muž? zcela nemoudrý?


a2a2a
před 2 měsíci
Dát tip Zajíc Březňák, Marian67

Omlouvám se za rozstřílené haiku, pro jistotu ho napíšu znovu.

Rozhlédl se

a pak ji pohladil - 

školní zeď


a2a2a
před 2 měsíci
Dát tip Alegna, Zajíc Březňák, Benetka, Gora, Marian67, Jinys

Díky za tuto vzpomínku,ale i za toho muže u plotu. Chodil jsem tehdy do 5. třídy Národní školy, byl vzorným žákem a pan ředitel mne poslal někde něco vyřídit. Když jsem se vracel, místní pouliční rozhlas přebíral vysílání stanice Praha. Okamžitě jsem se rozběhl zpátky do školy a křičel. Kosmonaut, kosmonaut. Tehdy jsem se už hodně zajímal o politiku, samozřejmě v intencích Rudého práva a měl intenzívní pocit, že s tím Sovětským svazem jsme na správné straně světa. Píšu to proto, že se mi po tom idealismu, nikoliv Sovětském svazu stýská. A ten muž u plotu? Jak já ti rozumím. Pro tebe haiku, které je už starší, ale vhodné.

Rozhlédl se                                                                                                                                                             a pak ji pohladil –                                                                                                                                           školní zeď 


Norsko 1
před 2 měsíci
Dát tip Janina6, dadadik, Alegna, Zajíc Březňák

Víš, jak dopad ? Jak správný Rus, svůj život věnoval straně a zkurvenému impériu, jehož čas se krátí


Jamardi
před 2 měsíci
Dát tip Zajíc Březňák, Benetka

Slyšela jsem, že to lidé tenkrát hodně prožívali. I ta píseň "Dobrý den, majore Gagarine" prý vznikla neuvěřitelně rychle. O narození nic nevím, ale myslím, že letěl 12. 4.


Janina6
před 2 měsíci
Dát tip Alegna, Zajíc Březňák

Taky jsem tenkrát byla nadšená, a když slyším to jméno, ten pocit se mi připomene... To, že cokoli se dá zneužít, je jiná věc.


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru