Československá literární komunita
Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.
Přidejte seQUIRKOLOGY e)
Autor
p.s.2005
VOGUE BUSINESS
May 1, 2024
Montblanc požádal Wese Andersona, aby režíroval jeho reklamu. Udělal to – a navrhl pero.
Režisér natočil filmovou kampaň – a také si v ní zahrál – ale nezůstalo jen u toho
Christina Binkley
Když vedení společnosti Montblanc před rokem požádalo Wese Andersona, aby režíroval reklamní kampaň ke stému výročí pera Meisterstück, dostalo se mu od režiséra známého díky svérázným kultovním filmům jako Královští Tenenbaumové nebo Fantastický pan Lišák více, než očekávalo.
Anderson souhlasil s jejich zadáním, které zahrnovalo režii krátkého filmu zaměřeného na slavné dědictví a řemeslo značky, ale chtěl být také hlavní postavou před kamerou. Když se pak filmař objevil na natáčení v Berlíně, představil prototyp pera podle vlastního návrhu, o jehož výrobu německou společnost požádal. Dokonce ho i pojmenoval: Schreiberling, což v němčině znamená "písař".
To však nebylo součástí nabídky. "Další překvapení!" říká Vincent Montalescot, marketingový ředitel společnosti Montblanc, který si vzpomíná, jak si říkal: "Hej, hej, hej, hej, hej!". Návrh psacího nástroje trvá řemeslníkům Montblancu dva až tři roky. Tenhle sestavil člen Andersonova týmu scénografů podle malého modelu Montblanc. "Řekli jsme si: 'Páni, to odpovídá zadání. Můžeme ho teď vyrobit?"
Ano, mohli.
Film - součást promyšleného marketingového úsilí postaveného na plnicím peru - se začíná promítat dnes, 1. května, spolu s pop-up obchodem Montblanc na Rodeo Drive v Los Angeles.
Fasáda tohoto obchodu je natřena přesně tím odstínem zelené, který Anderson zvolil pro použití ve filmu, a interiér zahrnuje velkou část kulis, které sestavil ve studiu Babelsberg v Berlíně, kde se reklama natáčela s herci a častými Andersonovými spolupracovníky Rupertem Friendem a Jasonem Schwartzmanem. Část dekorací se později v květnu přesune na dočasnou výstavu do Hamburku, kde Montblanc sídlí.
Společnost je známá tím, že si potrpí na svérázné inovativní přístupy k marketingu. Během pandemie zahájila sérii bezplatných online kurzů kaligrafie, které vedou profesionálové. Ty se ukázaly být natolik populární, že pokračují dodnes.
Ani Anderson, ani Montblanc nejsou v krátkých filmových reklamách nováčky. Montblanc v minulosti spolupracoval s režiséry Wimem Wendersem a Spikem Lee. Anderson natočil krátké filmy jako reklamy pro Pradu, American Express a Stellu Artois.
Montalescot, který odmítl prozradit náklady na kampaň, říká, že režisér přinesl zaujetí drobnostmi, které bylo někdy těžké pochopit.
https://www.youtube.com/watch?v=tUSRyAha37w&t=10s
Krátký film začíná scénou, kdy se Anderson, Schwartzman a Friend v horolezecky oblečeni objevují v atelierové scéně údajně ve výšce 4 810 metrů na zasněženém vrcholu Mont Blancu, po němž je společnost pojmenována.
Střídají se, přerušují jeden druhého, když vysvětlují nejznámější nabídku společnosti, pero.
"Některým z nich říkali bezpečnostní pero, což podle mě znamená, že má uzávěr, takže vám inkoust neproteče do kapsy," říká Schwartzman, zatímco se za ním plahočí Friend s vlajkou s černobílým logem Montblanc. "Ve skutečnosti byla navržena s vysouvací špičkou, která uzavřela inkoust do zásoby jako špunt," opraví ho Friend a zasadí vlajku do sněhu. "Vlajka Montblanc. Já... jsem ji přinesl."
Následující desetivteřinová sekvence, během níž vstupují do horské chaty, si vyžádala 50 záběrů, říká Montalescot.
"Musím se přiznat, že jsem to někdy nechápal. Kdy to považuje za správné a můžeme jít dál?" ptá se. Montalescot říká. "Rupert [Friend] mi říkal, že on je takový vždycky."
Anderson strávil na place v Berlíně dva dny a pracoval od osmi ráno do jedenácti večer.
"Neexistuje téměř žádná pauza," říká Montalescot. "Když chcete, můžete si dát sendvič." Anderson nechal za sebou filmový štáb pracovat další týden, aby natočil další kousky, které umožní anglicky mluvenému filmu zaujmout na trzích důležitých pro Montblanc – zejména v Číně a Koreji. Mezi dalšími postavami pro tyto vedlejší díly jsou američtí herci Maude Apatow a Waris Ahluwalia a také jihokorejský herec Lee Jin-wook a čínský herec Jing Boran.
Montalescot to označuje za "úplný ekosystém kolem filmu", na který dohlíží Anderson.
Film si dělá mírnou legraci, když každá postava drží v ruce výrobky Montblanc a zmiňuje je, například "velmi dobrý papír", "další kožené zboží", "a inkoust". Je to ve stylu reklam z 60. let, kdy mluvčí drží výrobek a přitom popisuje jeho vlastnosti. Objevují se také nevysvětlené rekvizity, jako horká čokoláda a preclíky. "Myslím, že to je jeho vnímání Německa – bavorský styl," říká Montalescot. Jsou tu i záhady, například proč se Schwartzmanovy vousy, pokryté sněhem v úvodní horské scéně, při vstupu do chaty změní v pouhý knír.
Tyto akcenty zůstávají pro vedení společnosti Montblanc stejnou záhadou jako pro mnoho diváků. Anderson se podle svého mluvčího nemohl vyjádřit, protože v současné době natáčí svůj další film. (Podle IMDB je to komediální akční thriller s názvem The Phoenician Scheme, v němž hrají Bill Murray, Michael Cera a Benicio del Toro.)
Andersonův malý, zelenožlutý prototyp pera Schreiberling se ve filmu objevuje jako rekvizita a on sám se ve filmu objeví, když ho divákům představuje. Po skončení natáčení putoval prototyp přímo do designérského ateliéru Montblanc v Hamburku.
Společnost již stihla vyrobit 10 Schreiberlingů a příští rok hodlá dokončit sérii 1 969 kusů (Anderson se narodil v roce 1969). Prozatím budou k dispozici k předobjednání a k dodání od května 2025 za cenu 2 500 dolarů.
"Musíte přijmout neočekávané," říká Montalescot.
Translated with DeepL.com (free version)