Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

parbrukar

21. 06. 2002
2
0
579
Autor
jk_pg

Tuto hru jsme zplodili k příležitosti Posledního zvonění na našem ------.

A protože všichni, kdo měli tu čest se podílet na této hrůze, si zaslouží také malé místečko na \"výsluní\", uvádíme zde i jejich jména (samozřejmě bez jejich dovolení) na oficiálním propagačním plakátu.

Doufáme, že všichni pochopíte následujících pár stránek jako recesi.

A kdo je za toto nejvíce zodpovědný? Dva lidé – autoři a vrchní buzermani

Jana Knechtlová a Petr Giovagnoni

 

DSPOBD

(Divadelní spolek pro obnovu budovatelského dramatu)

 

uvádí hru

 

VAŠKA KÁNI

(laureáta státní ceny)

 

PARTA BRUSIČE KARHANA

 

Geniální hru z období první Pětiletky

Obsazení: Karhan – Olga Trusková

Karhanová – Jana Firytová

Jarka – Eda Novák

Tulach – Anna Veselá

Božka – Honza Hafner

Fikejs – Vítek Hofman

Záruba – Tereza Špačková

Vlasta – Bára Veselá

Sektorář – j.h.

Chór – Petra Pšánská

Křoví a jiní…

 

Brzo budeme za horama,

Přijďte shlédnout naše drama,

Dýjadýjadáá.

 

Pátek 17.5.2002 od 10 hodin

 

Děkujeme školní knihovně za zapůjčení historických pramenů.

Vážené paní profesorky a páni profesoři, kolegové studenti!

 

Dovolte mi začít poněkud odlišně: DOST JIŽ BYLO PROMARNĚNÝCH POSLEDNÍCH ZVONĚNÍ! Vždyť i čas, který netrávíte ve školní škamně, byste měli nějak nějak “funkčně” využít, aneb, jak se říká-8 hodin pracovat, 8h odpočívat a 8h se vzdělávat..

Vyndejte si tedy poznámkové bloky, profesoři si Vás z dnešní látky v příštích hodinách prozkouší. Tak, už jste připraveni? No co je? Že s sebou nic nemáte? No to Vám nezávidím..o to větší budete muset dávat pozor.

Několik slov úvodem: říká vám něco pojem “budovatelské drama? Že ne? Není divu. Tento specifický žánr je neprávem opomínán nejen předními, ale všemi divadelními institucemi, ačkoli je integrální součástí české literatury 2.pol.20.stol.

A co okřídlené sousloví “škola hrou”? To už byste znát měli, jasně, Komenský a kdesi cosi..

Škola hrou je tu každopádně od toho, aby zaplnila bílá místa ve vašich hlavách...názorným, a tudíž hůře vymazatelným příkladem.

Rozhodli jsme se představit vám jedno z nejreprezentativnějších budovatelských dramat: je to hra z první 5-tiletky…………..Parta brusiče Karhana. Autorem je světoznámý dramatik lidového původu, pan Vašek Káňa. Připište si ještě, že celá jeho parta byla poctěna státní cenou 1951.

Byli jsme si dobře vědomi obsahové náročnosti díla, a proto uvádíme jen stručný výtah sestávající z několika obrazů. Můj komentář snad vše dostatečně osvětlí. Pro méně chápavé diváky nyní pro jistotu pro úplnost představím hlavní protagonisty.

Brusič Karhan! 60-ti letý brusič z lidu, člověk houževnatý, pilný, v práci oblíbený, nekuřák, nestranník…což je jeho jediná vada na kráse…..ne, Karhane, teď nám ten vřed neukazuj, prosím tě..

Karhanová, jeho o 10 let mladší žena, matka, bojovnice u sporáku, dennodenně vydatnou krmí konejší údernické žaludky svých nejbližších.

Brusič Jarka, 25 let (povzdech a zasněně): Mládí je mládí….pionýr, svazák- a teď?- zvídavý hoch, nadšený úderník, oddaný straník…vyvolávací cena: Leninovo ucho-kdo dá víc? Vidím, že jste přišli opravdu nalehko. Přesto jsme spolek natolik dbající o vzdělání mládeže, že po představení si můžete Jarku detailně prohlédnout.

Brusič Tulach, 25 let (povzdech a zasněně): Mládí je mládí….pionýr, svazák- a teď?-pracant, vskutku úderník…vyvolávací cena: Jarka! Kdo dá Jarku za Tulacha?

Po chvíli k hercům: Zvláštní-nikdo nemá Jarku a ještě ho nechce dát. To máme dneska diváky, sak na ryby/potvorstvo jedno/chaloupky na vás

Ale v továrně nepracují, milí muži, jenom muži, živy jsou prací také ženy, ženy.Tu přichází jedna z nich, mladá magnetářka Božka, trumf v rukávu celé brusírny. Její míry (prsa –pas-biceps) jsou 90-60-90, a k bruskám se chová tak něžně, jako by to byly její vlastní…pomlka…brusky.

Další úderníky jen ve zkratce: Vlasta, Záruba,

Fikejs….ale ano, Fikejs, černá ovce 5-tiletky! Tento 60-tiletý brusič ještě nevysušil bahnisko zpátečnického myšlení předúnorových nihilistů!! Řečeno s E.F.Burianem: doufejme, že třídní hledisko, hledisko tvůrčího zaujetí pro nové společenské zřízení, zvítězí v závěru nad lží a nenávistí!

 

Také intelektuálové jsou v Káňově hře přítomni, jsou však již zapáleni pro dělnickou věc. Tu máme jednoho z nich: tatíčka opatrujícího plnění plánu, jediný intelektuál ve hře -Sektorář.

Nyní se pohodlně usaďte a dovolte naší skrovné divadelní společnosti zaplésti Vás do sítí dělnického života. Doufáme, že naše zinscenování se nijak nedotkne vašeho estetického ani náboženského ani jiného cítění.

 

Upozorňujeme Vás, že během představení je zakázáno kouřit, pořizovat jakýkoli audio či video záznam a vyrušovat nevhodným zacházením s mobilním telefonem.

 

O1:

Na začátku se hry se ocitáme u Karhanů v kuchyni.

Neděle odpoledne, opakuji, neděle odpoledne a Karhan se má vrátit z práce.

Ze zákulisí..:nepřišel…”

Karhan dobře ví, že také jeho zásluhou bude všechno patřit všem.

Obraz 1.

Karhan, Karhanová, Jarka

Jarka u stolu píše, Karhanová u \"sporáku\" s chlebem namazaným máslem v ruce, Karhan vchází do dveří, křoví prochází,krade, ujídá Karhanovi chleba

K-ová: No, kde jseš, probůh?

K:Copak ti Jarka neřekl, že jsem na schůzi výrobního výboru?

J: Řek jsem to!

K: Tak co ty tady tedy lamentuješ?

K-ová: Táto-ženil ses se mnou nebo s fabrikou , že mi oní ani nic neřekneš?

K: nehloupni! Sektorář pro mne vzkázal, tak jsem to nemohl odříct. Mají nějaké výrobní starosti a chtěli taky slyšet moje slovo.

K-ová: Ale to mi máš říci tak den předtím, abych se ti nehonila s jídlem.

J: Ale, maminko, copak se dá v závodě určit, aby všechno klaplo na vteřinku? Výroba to není jako uvařit kastrol omáčky. To je práce od nevidim do nevidim, aby pětiletka byla splněna během nejbližších 14-ti let.

K-ová: Jistě, jak jsem mohla být tak slepá.

 

O2:

Středobodem Káňova dramatu je rozplétání hustého přediva vztahů v brusírně a revolverárně. To jsou také místa, kde se děj odehrává nejčastěji. Továrenská práce je přitažlivá pro lidi nejrůznějšího věku…vchází Tulach…a pohlaví. Jak sami poznáte, ne všichni jsou pro usilovnou spolupráci...

Obraz 2.

Tulach, Fikejs, Záruba

Tulach hledá práci, Fikejs se Zárubou se flákají a křoví se pohybuje jednotně (někdo předcvičuje)

T: Práce, práce, pětiletka, radost…….ale kde tu práci mám?

Z: Kdepak máš práci?

T: Tu mě dáte, doufám, vy, ne?

F: Tak mu dej, Pepíku, nějakou, ať si vydělá.

T: Vy jste ale , páni, samá legrace a žádná práce, pětiletka, radost.

Z: Hele, dokonce je vtipnej.

F: Tak už pána nezdržuj a dej mu práci.

Z: Ale prosím, tady je volná bruska. Můžeš začít, mi ti překážet nebudeme.

T: Ale taky byste měli přidat ruku k dílu,vždyť je to jen práce, pětiletka, radost.

F: To tak!

O3:

Jarka a další mladí úderníci jsou pravými iniciátory socialistické výroby, a snaží se ji uspíšit vlastními zlepšováky. Všichni jsou zvědaví, jestli se jeho pokus podaří, jen Fikejs stále rýpe.

Obraz 3.

Jarka, Božka, Sektorář, Fikejs, Záruba, Karhan

Sektorář, Fikejs, Záruba a Karhan jen tak stojí, přibíhá Jarka a Božka

J: už to běhá, už to fachá, už to chodí,

teď může dělník makat zároveň na 3 strojích.

B: Ano. Pojď te se hned podívat,

Že úderník nebude již na jednom stroji zívat.

S: Cože? Cože? Napětím se celý chvěji,

To teď budeme mít tedy

Pětiletku rychleji.

B: Samozřejmě, všecičko jsme vylepšili

A na našem hospodářství záplatu zapošili,

Teď nezbývá již nic jiného nám,

Než udržet v chodu tenhle krám.

(Jarka a Božka odběhnou)

S: A toto vylepšení zdá se dobré býti,

Takhle budem hnedle pětiletku míti.

F: I co. Ušetříme párek strojů,

Dělníci však potom půjdou – půjdou do rozbrojů.

Berete práci slušným lidem,

Toho chcete dosáhnout tím svým vlivem?

Z: Správně. Je to lumpárna,

Je to nesociální.

Takhle chcete jednat s náma s chlapama,

Jak s kapitalistickou sviní?

S: Ale kdeže, ber to s klidem ,

Takhle dáme práci více lidem.

Více strojů tak vyrobíme …

Z: Hmm… tak jest!

S: A ty stroje, chléb pro všechny je přec.

F: To jsou jenom hezké řeči,

Ale že dělník proto potom brečí,

To neznámá pro vás pány je.

S: Vidím, že nechápete mne.

Vysvětlete mu to, prosím, soudruhu Karhane.

K: Bohužel, jsou to tvrdé hlavy, jsou k nepředělání

To politická neuvědomělost, ta jim brání.

 

O4:

Sektorář s Karhanem se nakonec domluví, že je třeba koupit nový výkonnější stroj, tzv.centrlesku, čímž bude plnění plánu v brusírně konečně předehnáno. Zodpovědným soudruhům však nyní leží v hlavě revolverárna, kde…ale to Vám poví Vlasta

Obraz4.

Vlasta, Jarka, Božka, Tulach, Sektorář,Karhan

Všichni stojí nebo posedávají.

V: Výkon se teď zvedl, ale jeto vlastně stejné, protože nám ho žerou zmetky. Musíme mít na to jiné lidi, víte přeci, jak to vypadá na revolverárně. Tam jsou, jak na vodě. Jednou zaberou a jindy to koukají pěkně odflinknout

B: No jo, to ale bude ostuda, nedáme-li první sérii motorů ke sjezdu strany.

J (k Sektorářovi): A děláte s tím tam nahoře něco, soudruhu?

S: No, vedení chce hodit na revolvery druhou směnu.

T: A kde vezmou lidi?

J: Jo, z koho ji postaví?

B: Z nás!!!! (počítá) Jeden, dva, tři, čtyři…..

J: Sakra, holka, to je nápad!

T: Postavíme druhou směnu.

J: A půjdeme revolverářům ukázat, jak se dělá v pětiletce!

V: To znamená….brigádu.

B: Šestnáctky!!!

S: Od rána od šesti do večera do deseti.

T: To se vždycky ve dvě hodiny přestěhuje brusírna do revolverárny a pak KDO S KOHO!

B: Šestnáctky – už se těším!

J: Kdo se tedy hlásí?

Všichni (se hlásí):Já! - do toho vleze do scény Zaza a ptá se publika, zda jsou všichni normální, a Kibic v

publiku říká, že samozřejmě NE

T: Nechte je být, oni na to mají příliš něžný tělo. My tedy půjdem.

J: Tak tedy platí. Ať vidí, že nejsme žádní bramborové.

 

O5:

Život dělníka, to není procházka růžovým sadem. To máte brigády, pak brigády, případně nápomocné brigády. Ale dělníci nejsou jenom suchaři, co strkají hlavu do písku před takovými problémami, jako je např. ten kus citovýho života! Copak i taková láska není setsakramentsky potřebná věc-když se za to umí chytnout? Podchytit i tyhle věci patří přece tak nějak k práci s člověkem.

Obraz 5.

Jarka, Božka, Tulach, Karhan

Karhan spí, ostatní improvizují

B. Hele, táta usnul. Má taky chudák starej dost.

T: Tak to se jdu na tu centrlesku podívat sám. (odejde)

B: Já jsem nějaká rozlámaná…..Jarko, pojď mě napravit.

(Jarka napravuje Božku)

B: Teda ty máš ale sílu.

J: To se ti zdá…

B: Já mít takovou sílu, tak….

J: Co?

B: Šla bych dělat do kovárny na buchar.

J: Ty máš ale nápady.

B: To je krásná práce. Oheň ti lítá pod rukama, beran hřmí jako hrom, země se pod tebou třese, to se cítíš tak…

Tak, že bys byl v stavu překonat celý svět.

J: Ty máš básnickou žílu.

B: jdi ty.

J: Měla bys odejít z fabriky a popadnout do ruky pero.

B. Já bych psala básně, jen se nesměj.

(přijde Jarda a přednese báseň)

Všichni jsme mladí

Vítězslav Nezval

Modré a bílé průvody mužů a žen,červené šátečky pionýrů,

mladý je ten, kdo bojuje

za šťastný život s armádou míru.

Mladý je básník, jenž zpívá pro mladé,

mladá je píseň, holubička čistá,

všichni jsme mladí, mladí, mladý je každý komunista.

 

 

Mladý je ten, kdo obnovuje svět,

jenž upadl málem do rozvalin,

ať je mu, ať je mu šestnáct či sedmdesát let,

mladý, ach, mladý je soudruh Stalin.

Mladý je básník, jenž zpívá pro mladé,

mladá je píseň, holubička čistá,

všichni jsme mladí, mladí, mladý je každý komunista.

 

B: Tak tedy, já bych psala básně.

J: O lásce?

B: Ano…a taky o pětiletce, o strojích, o nás…..o tobě. Jarko pojď si ke mně sednout.

(oba se cukrují a až na zakuckání Chóra odejdou do zákulisí)

 

O6:

Nedostatky v revolverárně se díky údernické solidaritě brzy podaří překonat a nadšení nezná mezí. Uprostřed práce si dělníci uvědomují i její podstatu a důležitost v systému, což dokládá zdravou hloubavost českého soudruha.

Obraz 6.

Tulach, Božka, bubeník

Všichni stojí a radostně gestikulují, buben zdůrazňuje jejich řeč.

T: Holka teda řeknu ti….s Karhanem je radost dělat. U něj člověk teprv pochopí, co znamená mít zlaté ruce. Kolikrát nad něčím stojíš, mutýruješ si s tím hlavu a on jen přijde, sáhne do toho auž to jede.Takových Karhanů kdyby bylo.

B: Škoda, že jedeme jen dvě směny. Já bych ráda dělala s vámi v noci na centrlesu.

T: Líbilo, líbilo… ty bys chtěla vydržet noční šichty?

B: Když jsem vydržela na revolverech šestnáctky, tak co bych nevydržela taky noční šichty! Nejsem snad svazačka?

T: Už jsem ti kolikrát řekl, že noční práce žen je zakázaná.

B: No, ptaly se komsomolky, jestli smějí v noci kopat zákopy, nebo stát za kulometem?

(bubeník začne najednou zničeho nic bez přestání bubnovat, dokud ho Božka \"kopnutím neprobudí)

B: Tak tedy mohly stát za tím kulometem?

T: No jo, ale to byla válka.

B: A tohle není válka? Pětiletka je taky válka. Copak to nebyl útok, který podnikla brusírna na revolverárnu? To byla přeci ofensiva.

T: Pěkná ofensiva, když to vyhráli revolveráři.

B: Ano. Ale s nimi celý sektor, celý závod a…celá naše republika.

T: Pravda tedy.

B: Představ si teď dělníky, jak se sjíždějí do svých závodů, rolníky, jak jedou do okresních měst v pohodlných motorových vlacích…. V našich vlacích. Podívej, jede s nimi kus naší práce, kus našeho života.

 

 

 

O7:

Co však Gottwald, promiňte, čert nechtěl, stane se, že nový stroj se rozbije a nikdo ve splnění plánu nevěří, pochyby má i předák Karhan. Syn Jarka přesvědčí své vrstevníky a vyhlásí soutěž v rychlobrousení jako motivaci k udržení výroby. Tak se stane, že proti sobě stojí syn a otec. Čas, kterého je třeba dosáhnout, je 8 minut. Myslíte, že se to podaří? Vchází Sektorář Ahoj Sektoráři. Tak copak nám neseš nového, co?

 

Obraz 7.

Sektorář,Fikejs, Záruba, Karhan, Jarka, Tulach, Božka

Stojí a baví se, Jarka, Tulach, Božka přijdou po odchodu Sektoráře.

S: Oni brousí pístní čepy za – 6 minut. Čili o 2 minuty rychleji než vy, soudruzi.

F: Za šest?

K: To…..to je nemožné!

S: Už je to tak.

( hluk – kdo může, ten hlučí – tak 30sekund, a učinkující na scéně dělají, že se baví – není je ale slyšet)

(už bez hluku) S: Už je to tak soudruzi, vzali vás o 2 minuty, nedá se svítit. (odejde)

(přichází mladí, v rukou bedny)

J: Tak, táto, tady je první várka.

T: Soudruhu Karhane, chcete vědět, jak to děláme?

K (zařve): Nic nechci vědět!

B: Ale – soudruhu Karhane?

K: Plavte!! ( ze zákulisí přilétne kruh, který si Jarka vezme)

J: No, jsi táta, poslouchat musím. Pojďte kluci plavem. (a plavou)

 

 

 

O8:

V závěru autor jedinečným způsobem použil prvky psychologického dramatu a zanechal Karhana v boji s vlastní ctí zcela samotného.Optimistický závěr však diváka, chvějícího se o osud “svého” hrdiny, nenechává na pochybách: Karhan se nikdy nestane menším a ještě menším, aby byl nejmenším na celém světě.

Skanduje :Karhane, Karhane! A ostatní se přidávají. (Karhan zrovna zuřivě brousí)

Obraz 8.

Jarka, Tulach, Sektorář, Karhan, Božka

Karhan trpělivě brousí (někdo obrací kalendář), pak přichází ostatní, křoví stojí v pozadí a pozoruje.

T: Tak jste nás trumfnul. A teď nám řekněte, jak jste to dělal?

J: To bych taky rád slyšel.

B: To je pro nás hotová záhada.

K: Žádná záhada. Stačíváš zlepšovák a můj nový pracovní postup. Tak když to dáme dohromady….

J: Výborně, táto, vy staří – vlastně – starší dáte zkušenosti a my mladí zase páru…

B. Náš elán plus vaše zkušenosti.

Křoví: To je ono, soudruzi!!

S: Soudruzi, to je naše společné vítězství a získal tím celý závod. A pětiletka? …Jakoby už byla splněna.

K: Teď je třeba rozhoupat celý závod a tak dál…

J: Výborně! Vyzveme k soutěži celý sektor!

Křoví: Joooo

(veselí, Karhana všichni vynáší na ramenou za scénu)

A následuje nikdy nekončící potlesk


Feanor
22. 07. 2005
Dát tip
tak na tohle si pamatuju. Byli jste perfektní. No, popravdě jsem vod tý doby nic lepšího při loučení neviděl. ~ a díky moc

Rivka
25. 06. 2002
Dát tip
:))))))) To bych chtěla vidět v originál provedení:)))

Vypadá to zajímavě, ale teď na to nemám čas... vrátím se. :o)

Wopi
21. 06. 2002
Dát tip
hm, přečtu až na papíře, mžikaj mi oči :)

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru