Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Čekání na noc

26. 07. 2002
1
0
1486
Autor
Adletka

 

 

Je vlahá letní noc – jak se o ní píše v románech a já zase sedím u okna a čekám. Je prý úplněk, přesto je všude tma – jen u mě v pokoji svítí dvě malé svíčky a potichu hraje rádio.   Čekám až všichni usnou – nejen tady v domě,ale i tam venku… Čekám až zůstaneme úplně samy – já a noc, abych mohla vidět jedinou hvězdu,co sama září mezi temnými hustými oblaky. Právě dozněla krásná sonáta a myslím na to,že ji musel její autor věnovat tmě – jsou si tak podobné – sametové, tajemné, dodávající člověku zvláštní klid, i smutek. Někdo ohlásil třetí hodinu po půlnoci… Několik málo minut nato jsem jí zahlédla – jakoby její světlo lámala voda schovaná v mračnech,jež se zase pokoušela maskovat tma. A já jsem tam někde tušila měsíc,ale na ten jsem si netroufala čekat – nikdy jsem si na to netroufla! Ta hvězda se hned ponořila zpět do hloubky noci, dohořely oba plamínky,co mi pomáhaly se v těch tmavých minutách čekání nebát a rádio skončilo své vysílání. Vzala jsem sirky a pokoušela se znovu zapálit knoty mých dvou malých naději. Jak jsem ale zapálila jednu druhá zhasla…

Brzy jsem to vzdala a řekla si, že to všechno radší zaspím s obavou,že jsem nebyla dost trpělivá, potom mě ale opět ovládl strach a já se dala na ústup – zavřela oči a ujišťovala se, že až se ráno vzbudím,budu mít kolem sebe dostatek světla. Žádné ráno ani světlo  se nekonalo, už nebylo ani další probuzení. A tak jsem nikdy víc nesměla  vidět jako jediná tu hvězdu mezi mraky,bdít s nocí ani na ni čekat.


Shadown
19. 03. 2003
Dát tip
Pěkný, má to nápad i myšlenku a nemůžu než souhlasit s tvou odpovědí Kecyblilovi. Vždiť nezviklé věci se dějí každý den a není na nich nic špatného, právě naopak. Ten kdo píše kritiku by se měl vždycky zamyslet něž napíše volovinu, vzláště když jí myslí vážně. PS: Tu jednu hvězdu chápu. Zažil jsem to, ale nebyl jsem sám s rádiem a dvěmi svíčakmi, ale sám s petrolejkou, cerltou a stupidní větou "Řekni básničku! " To víš na táboře jsme dělali pokladovku a já měl jednu z hlídek :) A řeknu ti měl jsem spíše srach že usnu a probudím se a BUDE SVĚTLO

Notreal
31. 08. 2002
Dát tip
Mně osobně se tohle dílko moc líbí. Jestli Ti to nebude vadit, tak bych ho dal také k nám do klubu. *TIP*

Adletka
31. 08. 2002
Dát tip
No,vubec mi to nevadi,dekuji,jsem poctena a to myslim smrtelne vazne:-)

Adletka
08. 08. 2002
Dát tip
Tak me napada....premyslel si vic,co jsem tim myslela,nebo o tom,co je realne a co ne? Zkus nejdriv zit?Hm,no,fakt dik za radu... kdyz uz jsme u toho - myslim,ze podle kazdeho to znamena neco jineho. Ptas se proc bych mela poslouchat radio u dvou svicek a ja se zeptam vazne blbe-a proc ne?Ja ho vazne posloucham a mimochodem-nez jsem tohle psala,sla jsem domu a na obloze jsem vazne videla v mracich jen jeden maly otvor a tam jedinou hvezdu,tak co se ti na tom nezda? Mozna,ze ty zijes hodne,ale ja bych ti(i kdyz nejsi zadny muj talentovanejsi sestra nebo bratr) doporucila,koukat se mozna vic kolem sebe,mozna vsemu nezvyklemu nedavat hned nalepku "spatne" a vic o tom premyslet...pokud to jde

kecyblil
08. 08. 2002
Dát tip
Nežiju hodně. Ale jinak máš asi celkem pravdu. Moc jsem o tom nepřemýšlel, teď bych řekl, že je to celé nějaká alegorie. Asi o lásce. Nevím. Nerozumím tomu. Trvám na tom, že jako lyrický popis reálného okamžiku je to špatné. Otvor světla ve mračnech být může, hoci je tak neobbvyklý, že si nám ho měla více popsat. Také další věci mi tam, jak už ostatně víš, připadali nesmyslné. První rovina textu mi tedy nepřipadá uspokojivá. To skryté, so je zatím může být velmi hluboké a krásné. Možná je to i trochu osobní a říká si to o citlivé posouzení, jehož jsem já náfuka nebyl schopen. V takovém případě bych ovšem dílo zařadil mezi básně lyrické nerýmované, případně povídku nebo co je tam vůbec na výběr. Rozhodně ne mezi úvahy, kde by mělo být vše jasné VĚTŠINĚ.

kecyblil
07. 08. 2002
Dát tip
No, asi je to docela špatné. Představ si, že by se to skutečně stalo: "A já jsem tam někde tušila měsíc,ale na ten jsem si netroufala čekat – nikdy jsem si na to netroufla! Ta hvězda se hned ponořila zpět do hloubky noci, dohořely oba plamínky,co mi pomáhaly se v těch tmavých minutách čekání nebát a rádio skončilo své vysílání. Vzala jsem sirky a pokoušela se znovu zapálit knoty mých dvou malých naději. Jak jsem ale zapálila jednu druhá zhasla…" Snad by to zapadlo to Létajících Cirkusů. Za prvé: na noc nikdy nečekáš sama, to by ale ještě ve tvém dílku nevadilo. Ale: proč by sis nikdy netroufla čekat na měsíc, proč bys měla poslouchat rádio u dvou svíček, proč by mělo skončit vysílání a nepřijít ráno. Také bys měla víc místa věnovat popisu oblohy. Je docela nezvyklé, aby v ní byl jen malý otvor světla v nepropustných mracích - a tak si to člověk hned nepředstaví, a všechno mu na při prvním čtení připadá ještě víc absurdní. Jak doporučuju všem svým talentovanějším bratřím a sestrám na Písmáku: zkus nejdřív trochu žít. Pokud to jde...

Amanda
29. 07. 2002
Dát tip
Zvlastni... tak trochu mrazive... Kdyz uz ale nic po tom nebylo, kdo napsal tento pribeh? :-)

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru