Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Něco o vzniku tělocvičné jednoty Sokol

Výběr: Pája
24. 09. 2002
7
0
2332
Autor
Theo_Retick

...není mým cílem přetvářet historii, jen ji ukázat takovou, jaká byla...

 

Něco o vzniku tělocvičné jednoty Sokol

 

 

 

      Nošením dříví do lesa, anebo nošením čehokoli, čeho je moc někam, kde je toho ještě více, by bylo vyprávění o zakladatelích Sokola, panu Tyršovi a panu Fugnerovi. O tom jaký kdo byl, co pro danou věc vykonal, kterak přiložil svou vlasteneckou ruku k dílu tak monumentálnímu a nesmrtelnému se dočteme i v té nejběžnější sokolské příručce, avšak já bych vám rád prozradil něco více.

        Nebudu se tajit svoji náklonností k historickým výzkumům a ačkoli vznik sokola nepatří do věků mě nejoblíbenějších, přesto jsem neváhal a na celou tuto záležitost jsem se podíval opravdu střízlivýma očima.

        Nedovolím si nikterak spekulovat a ani zatajovat skutečnosti, tak jak byly a tak jak se je někdo snažil předělat. Počátek všeho sokolstva byl v rukou několika málo jedinců. Vše se odehrávalo v myslivně Král poblíž Svaté u Zdic (V. Kočka – Dějiny Rakovnicka/1936). Místní obyvatelé moc dobře znali onu hlučnou partičku okolo bankéře Fugnera a trošku vyzáblého Tyrše, kteří se tak rádi a tak často nechávali hostit ve výše jmenované myslivně u člověka jehož jméno bylo Malina. Množství alkoholu v přepočtu na jednu osobu a jednu myslivnu nebylo dle mých informací na inkriminovaném místě dodnes překonáno. Stalo se tak 16.6. 1860. Tehdy, tak jako vlastně i jindy sedávala trojice přátel “z mokré čtvrti“ u svých pohárků a bavila se zejména o národnostních konfliktech tehdejšího mocnářství. Touha zahrát si partičku karet (bohužel druh oné karetní hry jsem nevypátral), vedla k tomu, že Malina běžel podobně jako kdysi před lety někde kolem Marathonu jistý běžec, do nejbližšího stavení, aby zde vyzvedl polovinu mužského osazenstva příbytku. Onou polovinou se stal vlastně nejdůležitější článek celého procesu. Jeho jméno se stalo synonymem síly a odhodlání. Jmenoval se Antonín Sokol (V. Bouška – Berounsko/1907).

      Máme tedy již celou partu pohromadě a začíná pořádný karban. Sázka přebíjí sázku. Jedna nadsázka střídá druhou a značně unavení druzi vymýšlí vylomeninu za vylomeninu. A byl to právě Fugner, kdo dostal nápad založit spolek vlastenců silných nejen na duchu, ale i na těle. Fugner podal návrh, že pokud vyhraje dvě hry za sebou (zde jsem se musel spokojit s výkladem nespolehlivých zdrojů), bude financovat celou záležitost z vlastní kapsy. Toto prohlášení způsobilo značné nadšení. Byl zde však ještě Tyrš. Tyrš byl tomuto nápadu velmi nakloněn, avšak nemohl akceptovat Fugnerovo příjmení jako název vlasteneckého spolku. Začala hádka, vložili se do ní i Malina se Sokolem. Fugner byl nucen ustoupit. Tyrš samozřejmě prosazoval svoje jméno, ale ani to nakonec neprošlo. Tyrš, jakožto vzdělaný člověk získal vědomí, že nejlepší bude, pokud si zahrají pouze Malina se Sokolem. S takovou variantou souhlasili všichni. Přeci jen se zdálo býti lepším, jméno české, než jméno cizí. Hra začala za povzbuzování obou nezúčastněných mužů nabírat na spádu……mnoho se tehdy pilo. S výsledkem vás již zatěžovat nebudu, jen si myslím, že my členové Sokola buďme rádi, že to dopadlo, jak to dopadlo.


Theo_Retick
28. 09. 2002
Dát tip
SW, díky.....:-)))) lmat, máš hezký představy, ale snad e to takhle přeci jenom lepší:-))))

Theo_Retick
27. 09. 2002
Dát tip
Clim, díky:-))

Cyndi
27. 09. 2002
Dát tip
tak teda... ty "opravdu střízlivé oči" ti moc nevjeřím, milý autore... :)))) myslivec malinního typu zavání cimrmanovětrem a celkové ladění tvé vyprávěnky bych situovala někam kamsi třeba do nějaký lhoty... co, ty? :-)))) ale tipanec jak lívanec*

Theo_Retick
27. 09. 2002
Dát tip
Cyndi, je mi opravdu moc líto, že mne přirovnáváš, nebo snad naznačuješ.....nene...Malina je příjmenní v tomto kraji velmi časté, nepříklad hajný Malina z nedalekého Újezda byl za 2.svět. války ochráncem partyzánů, jež měli v blízkosti jeho hájovny Doubravka kryt......vše vychází z přesných dějinných rozborů a z pečlivého výběru kvalitních podkladů.......moc děkuju:-))))

Cyndi
27. 09. 2002
Dát tip
Theo: Litovat netřeba ničehož, nenaznačuju ani slovíčkem... jen srovnávám. :-)))))))))))

Theo_Retick
27. 09. 2002
Dát tip
Cyndi, prosím, nesrovnávej...já nechci být srovnán:-)))

Cyndi
27. 09. 2002
Dát tip
Theo: srovnán, kusatě zarovnán a do hladka přerovnán... dyk to zní celkem fajně, né? :-)))

Theo_Retick
27. 09. 2002
Dát tip
Cyndi, děkuji, neprosím si:-)))))

Seregil
27. 09. 2002
Dát tip
Velmi zajímavý.... :-)

Theo_Retick
27. 09. 2002
Dát tip
Seregril...to věru:-)))

SW
27. 09. 2002
Dát tip
Chtip z II. světové. Stalinova vojska obsadila město Orel. Hitler ze vzteku vstoupil do Sokola...

Pája
26. 09. 2002
Dát tip
:-))))))))))********skvělý :-)))

Theo_Retick
26. 09. 2002
Dát tip
Pájo, moc děkuju:-)))******

Climaster
26. 09. 2002
Dát tip
:o)hisória...zaujimavé*

Theo_Retick
25. 09. 2002
Dát tip
díky:-))

Miroslawek
25. 09. 2002
Dát tip
já jsem členem Orla

Theo_Retick
25. 09. 2002
Dát tip
jojo, škoda že je těch Orloven tak málo, Miroslave:-)).......ha, víš že o vzniku Orla nevím mnoho? že by se to odehrávalo v podobných souvislostech jako vznik našeho Sokola?:-))

Litochowitz
24. 09. 2002
Dát tip
.....tohle je gut.-)))

Algaranna
24. 09. 2002
Dát tip
:-)) No, mne celkem i prekvapilo:-)

Litochowitz
24. 09. 2002
Dát tip
Alg, v čem překvapilo?

Algaranna
24. 09. 2002
Dát tip
Nikdy sem nepremyslela nad tim jak byl zalozen Sokol a tak mne prekvapila cela ta zalezitost:-)

Litochowitz
24. 09. 2002
Dát tip
Alg, ber to spíš jako takovou pověst....ten základ je pravdivej a to okolo jen poupravený.....:-)))

Algaranna
24. 09. 2002
Dát tip
dobra:-)

skromna
24. 09. 2002
Dát tip
Ať žije sokol !!
Litochowitz
24. 09. 2002
Dát tip
ať žije!!!!!

clementyna
24. 09. 2002
Dát tip

Ať žijou sokolíci !!


Litochowitz
24. 09. 2002
Dát tip

clement, tak to má být!!!!


clementyna
24. 09. 2002
Dát tip
:-)))) já vim sokolíku :-))))

Rowenna
24. 09. 2002
Dát tip
Nazdar, bratři a sestry.

papouch
24. 09. 2002
Dát tip
cvičenci běhají po schodech ▁▂▃▄▅▆▇█▇▆▅▄▃▂▁ nahoru a dolů :-))

Theo_Retick
24. 09. 2002
Dát tip
díky všem za čtení:-)))

řásná
24. 09. 2002
Dát tip
:-))))))))) *

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení

© Dobrý spolek

Nahoru