Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Definice lásky

13. 10. 2002
1
0
497
Autor
Memphis

...jeden z možných pohledů na tak složitou směs pocitů, jakou je laska...

...láska by se dala definovat jako nepřemožitelné nutkání něčeho, co clověk nemá - může to být klidně dobré jídlo, ale především to představuje lidské odlišnosti...
Čolito
30. 10. 2002
Dát tip
tenhle citát moc pěkný!

Bloud
18. 10. 2002
Dát tip
Domnívám se, že gramotnost nijak nepomohla lidstvu lépe se vyjadřovat. Nemyslím tím to, že většina lidí píše s chybami, ale spíše fakt, že málokdo přemýšlí o tom, co a jak vyjadřuje. Co se týče literatury: láska zde sice vždy měla svoje místo, ale málokdy dominantní. Homér píše svou Iliadu o hněvu, epos o Gilgamešovi je spíše o nesmrtelnosti, přátelství a lidství než o vztahu obou pohlaví, středověká a barokní literatura byla zaměřena více na Boha než na člověka (pokud jde o středověkou dvorskou lyriku, byla spíše naplněním ideálu dvornosti než vyjádřením skutečných citů). O významné úloze lásky tak, jak je chápána dnes, bychom mohli mluvit snad za humanizmu a za romantizmu - ale i tak byly vedle ní mnohé velmi důležité motivy (vztah člověka k přírodě, národní obrození apod.). Snad je pravda, že lidé nemají menší potřebu vyjadřovat se k lásce než měli kdysi; mají ale (alespoň ti píšící) menší potřebu vyjadřovat se k ostatním věcem. A tady je něco špatně...

Memphis
18. 10. 2002
Dát tip
Musim priznat, ze timto pohledem jsem se n ato divat nezkousel. A musim taky priznat, ze souhlasim.

Memphis
15. 10. 2002
Dát tip
Jeanne se opravdu vytahla a zde je moje poklona Tobe -hluboka poklona-. Ale i pres to naprosto nesouhla s tim, ze lasku nelze k nicemu prirovnat. Ackoli je to vskutku neco vyjmecneho a naprosto nezamenitelneho, je to stale -odpuste ten vyraz- "pouze" pocit, sice hluboky a prociteny, ale pocit. A jakoz takovy se da, anebo spise, se musi vyjadrit, jinak by nemelo smysl ho vubec prozivat, kdyz nemate moznost se o nej podelit. Vznikl by pouze prazne "neco".

Memphis
15. 10. 2002
Dát tip
K pripomince, a to padne, od Blouda musim podotknout, ze o lasce se psalo odjakziva. Je to vlastne nejstarsi a nejuplatnenejsi tema, ktere bylo kdy pouzito a zpracovano a to ve vsech moznych formach. Jiz z doby, kdy se nam dochovaly prvni pisemnosti se muzeme docist o vztazich dvou lidi. A stene to pokracovalo prez cely stredovek az do doby romantismu, kdy tomuto snazeni byla nasazena "koruna". Muj osobni nazor je, ze dnes lide vseobecne nemaji mensi potrebu vyjadrovat se o lasce, pouze se zlepsili podminky. Dnes je prevazna cast lidstva gramotna, coz jiste napomohlo vyjadrovani lidi, at uz k cemukoliv. A nesmime opomenout nova media, jenz davaji novy prostor -vsem-.

Bloud
14. 10. 2002
Dát tip
Jeanne: Myslím, že se mýlíš. Nedávno jsem byl na koncertě, kde mě jistá skladba Šostakoviče přesvědčila, že může existovat mnohem větší utrpení, než je utrpení lásky, mnohem větší utrpení, než si vůbec většina z nás dovede představit (jednalo se o zkudebněné zkušenosti z gulagu). I bez toho mám ale už delší dobu pocit, že evropská civilizace lásku příliš přeceňuje, a v poslední době zvláště - vlastně ne přeceňuje, ale má k ní dosti zvláštní přístup. Zpívá se spousta písní o lásce, spousta veršů je čtena - a jen poskrovnu jsou známa díla filozofická o udržení přátelství a náklonnosti. Máme se odevzdat citu a nepřemýšlet o tom? Ne. Uměle vytváříme propast mezi rozumem a citem tím, že nepřemýšlíme o citech...

Jeanne
13. 10. 2002
Dát tip
lásku snad k ničemu nelze přirovnat. Každé štěstí je v porovnání se štěstím lásky podprůměrné, každá bolest z lásky je v porovnání s jinou slabý odvar. Možná se mýlím. Za filoz. úvahu T

Astalavista
13. 10. 2002
Dát tip
Tý jo, Jeanne vysekla další a minimálně na úrovni původní...!:)

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru