Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Pendlovky

08. 12. 2002
11
0
1572
Autor
Bodlak

Pendlovky

Upatlaný hrnek od dávno vypité kávy. V popelníku opuštěná dohořívající cigareta. V křesle poblíž stolku sedí s koleny pod bradou ještě ani ne padesátiletá žena s prošedivělými vlasy, nepřítomným výrazem ve tváři, očima jakoby obrácenýma do sebe a chvějící se bradou. Kýve tělem zcela rezignovaně v pravidelném rytmu starodávných pendlovek na zdi pokoje.

Už nemůže plakat. Všechny slzy byly dávno odevzdány opuchlé tváři.

Najednou se její kývavý pohyb zastavil. Zcela potichu se otevřely dveře.

“Mami…?” nahlédla jsem opatrně dovnitř.

Oči se nezachvěly, nenabyly přítomného výrazu, dál strnule pozorovaly vzorek na prošlapaném koberci pokoje.

Přehodila jsem jí vlněný svetr okolo ramen. Otřásla se. Zvedla jsem pomalu ze země rozházené lékařské zprávy a srovnala je zpátky do obálky.

Vyměnila jsem beze slov prázdný hrnek od kávy za nový, z nějž stoupala pára a vůně čerstvě umletých kávových zrn.

Tiše jsem odešla a zavřela za sebou dveře pokoje.

Zůstala opuštěná, jak si to teď přála. Myslí se jí odvíjel vzpomínkový film na svého muže, děti, práci, ta červená jablka ze zahrady, co je z nich tak dobrý mošt, sousedčinu chromou kočku, poslední dovolenou v Řecku, … Film, o kterém se teprve před chvílí dověděla, kdy a jak skončí.

 

Zvonek!

 

Z předsíně se začaly ozývat tlumené hlasy, které nabývaly na intenzitě. Unaveně zvedla oči.

Dveře se rozlétly a do pokoje vběhl malý Filip.

“Babičko, babičko…!” a s rozběhem se jí vrhnul okolo krku.

Zapomněla na starosti. Vnitřní tmu prosvítil jasný záblesk radosti! Vnímala jen stisk jeho tenkých dětských rukou, drátěné vlasy, modrošedé oči a mezeru po předních mléčných zubech, kterou jí během překotného Filipova vyprávění prskaly na tvář drobky z právě dožvýkávaných křupek.

“Zadrž, teroristo!” pevně ho uchopila za paže a na okamžik odtáhla od sebe! Spiklenecky mu pohlédla do těch nic netušících očí: “Myslím, že děda dnes dopoledne přitáhl obrovský meloun! Dáme si? Hmm…?”

V pokoji po nich zůstaly jen smyčky povalující se nikotinové mlhy, hrnek od kávy, přes opěradlo křesla přehozený vlněný svetr a obálka na stolku u stěny s kyvadlovými hodinami, odpočítávajícími dál nesmlouvavě její čas.

 


aRmida
11. 06. 2003
Dát tip
!!!!!!!!********

LaMouette
11. 03. 2003
Dát tip
...achjo...*

Severkanova
24. 01. 2003
Dát tip
Vůbec nejsem "povídková" ale toto je moc vydařené a přímo mne to chytlo za srdce. T''

JASAN
10. 12. 2002
Dát tip
Dobrý, dobrý

Kandelabr
09. 12. 2002
Dát tip
Příjemně navozena hořkosladká atmosféra...není co vytknout...tip

Cirilla
08. 12. 2002
Dát tip
*

Marleyna
08. 12. 2002
Dát tip
To je dobrá povídka. Mírumilovná a zároveň trochu smutná, aspoň tak to na mě působí.

fungus2
08. 12. 2002
Dát tip
Je to povedené!!TIP

StvN
08. 12. 2002
Dát tip
První část - druhá + To mi dává nulu.

Pavson
08. 12. 2002
Dát tip
Hezký. Takovej už je svět. Smutnej a šťastnej zároveň. *

Bobísek
08. 12. 2002
Dát tip
Hezký!

Helen
08. 12. 2002
Dát tip
*

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru