Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Variace na Nietzscheho

Výběr: hermit
03. 01. 2003
3
0
2739
Autor
Quoniam

Zlí lidé také mají písně.
A jak pěkně tancují.
To byste se divili.
Pár jsem jich už viděl.
Byli docela hodní.
A jak pěkně se smáli.
Možná, že ani nebyli tak zlí.
Možná, že ani nebyli.

Eupteryx
24. 02. 2003
Dát tip
Hm, diskuze místy jako líheň. Soumrak bůžků po ruce nemám. Je z něj věta Jen dokud má člověk v sobě ještě chaos, může porodit tančící hvězdu?

Narvah
30. 01. 2003
Dát tip
Možná, že ani nebyli tak zlí. Hm. Ale oni jsou. Vždy mě to vrátí zpět mezi ně. Já jsem mezi nimi a zlo z nich plodí zlo ve mně. Kruh. Za "možná" *.

hermit
14. 01. 2003
Dát tip
Bříza: ten překlepovej trik s tou píšou byl dobrej! :o))) S_V: já vím, že do Jihlavy teď nemůžeš, to bylo spíš tak akademicky řečeno... a je to dobře, že víš, že nemůžeš...:-) přijedu, zjevím se, dám vědět... ovšem musím podotknouti, že s Brízou se už na víno chystám asi tak dva roky, že Břízo? ;-)))

Bříza
13. 01. 2003
Dát tip
Stando - mám obavu, že zapomínáš, že existuje cosi, co Fromm nazval "antropologická konstanta". "Mýtus" je nezpochybnitelná lidská potřeba - a způsob, jakým se člověk pomalu a bolestně dobírá pochopení. V nejmenším nejde o nostalgii. Jde o cosi, co bych nazval "duševní" ekologií. T.j. poznávání člověka, jako bytosti - a respektování jeho charakteristik. Problém "Ego" do toho myslím nepatří. Tvé ... "týkající se víc lidí, než idejí" ... mi připadá, jako protimluv. Kde nalezneš lidi, nalezneš i ideje. Považuješ - li za zdravé šíření lhostejnosti, nezbývá mi - než zůstat stát v rozpacích. Proč se potom divit vzrůstajícímu kultu násilí, rozpadu elementární etiky, krizi vztahů, rodin a hodnot, které jsme svědky? Cožpak právě Tvůj přístup nevede ke stavu, kdy o úroveň níže si dezorientované tlupy "bijců" vytvářejí vlastní zvrácené mytologie? Není právě toto "prázdno, které zůstalo po Bohu" příčinou zaplňování vákua nejrůznějšími nacionalismy, ekonomismy, rasismy", workoholismy, heĺls angelismy a jinými "módními vlnami" ? Není ztráta Smyslu u kořenů oné síly, která plodí beznaději ? Není generace obětovaná drogovým dealerům obětí této beznaděje ? V Tebou proponovaném světě a systému hodnot se je třeba smířit s nesmyslnými a kontraproduktivními útoky teroristů - ať to jsou frustrovaní školáci, nebo náboženští fanatici. Něco jsi přehlédl ! Něco PODSTATNÉHO !

hermit
13. 01. 2003
Dát tip
Souhlas s posledním Standou. ;o) Fakt by asi stálo za to se někdy sejít a tohle probrat u velveta. Nebo tak. Břízo: mýtus je ale bezezbytku plodem lidského myšlení, jeho proměnlivé interpretace světa. tak to nějak funguje, že se člověk utešuje kousíáním do vlastního ocasu, ale proč ne. v tomhle směru je mi bližší pojetí (Stando, viz Benda ;-) jižního buddhismu, meditační techniky, vycházející z psychohygieny, a její součástí může být i využití mýtu, toho, co nezáváme "náboženským citem" (sakra, já nemám nic proti němu! vůbec ne! - je to součást lidí, jací teď jsme a výsledek tisíciletýho vývoje psychiky a vnímání, výkladů, ale prostě i jen vítězství skupin lidí s určitými "náboženskými" dispozicemi) (btw, kde by byl náš "konflikt s Bohem" kdybychom vyrůstali v buddhistických zemích?) Bůh (starý Bůh křesťanského pojetí - v našem pojetí) musel odejít... jak jsme jeho obraz vytvořili, tak ho zase mažeme... Základem je (imho) definovat si pro sebe, CO je pro mne Bůh? čím ho nahradím, když se mi rozpadl (spolu s jansě strukturovaným světem) na kusy... ? čeká náš předefinování výkladu světa, který měl dosud (a zatím vždy jeden) smysl, čeká nás nalezení nového "Božství" bez (žárlivého;-) Boha... smíření se s tím, že výskyt člověka (čili vědomí) v této části byl shodou přesných okolností, ale nebyl součástí Plánu, prostě se TO stalo, VÍME O SOBĚ, a musíme se s tím nějak vyrovnat... ale jestli to stihneme udělat dřív, než se vybijeme, nebo to nestihneme, to je asi opravdu jedno - z vyššího hlediska, nám lidem to být jedno samozřejmě nemůže, už třeba jen pro pud sebezáchovy... a na lidi bych snad ani cosi jako konstanty neaplikoval.... (bolest bolí, je lepší mít rád než nenávidět - ano) člověk je zvíře s potencialitou Bohočlověka... každý dobře víme, jestli dole nebo nahoře na tom žebříku tzv. "lidské cesty vzhůru" je nám líp... "...cesta tu sice není, ale jít někam musíme, nebo z toho zblbneme," řekl bych, bejt Švejk...;-)) avi, Krele, ty to nečti! .o)

hermit
13. 01. 2003
Dát tip
Souhlas s posledním Standou. ;o) Fakt by asi stálo za to se někdy sejít a tohle probrat u velveta. Nebo tak. Břízo: mýtus je ale bezezbytku plodem lidského myšlení, jeho proměnlivé interpretace světa. tak to nějak funguje, že se člověk utešuje kousíáním do vlastního ocasu, ale proč ne. v tomhle směru je mi bližší pojetí (Stando, viz Benda ;-) jižního buddhismu, meditační techniky, vycházející z psychohygieny, a její součástí může být i využití mýtu, toho, co nezáváme "náboženským citem" (sakra, já nemám nic proti němu! vůbec ne! - je to součást lidí, jací teď jsme a výsledek tisíciletýho vývoje psychiky a vnímání, výkladů, ale prostě i jen vítězství skupin lidí s určitými "náboženskými" dispozicemi) (btw, kde by byl náš "konflikt s Bohem" kdybychom vyrůstali v buddhistických zemích?) Bůh (starý Bůh křesťanského pojetí - v našem pojetí) musel odejít... jak jsme jeho obraz vytvořili, tak ho zase mažeme... Základem je (imho) definovat si pro sebe, CO je pro mne Bůh? čím ho nahradím, když se mi rozpadl (spolu s jansě strukturovaným světem) na kusy... ? čeká náš předefinování výkladu světa, který měl dosud (a zatím vždy jeden) smysl, čeká nás nalezení nového "Božství" bez (žárlivého;-) Boha... smíření se s tím, že výskyt člověka (čili vědomí) v této části byl shodou přesných okolností, ale nebyl součástí Plánu, prostě se TO stalo, VÍME O SOBĚ, a musíme se s tím nějak vyrovnat... ale jestli to stihneme udělat dřív, než se vybijeme, nebo to nestihneme, to je asi opravdu jedno - z vyššího hlediska, nám lidem to být jedno samozřejmě nemůže, už třeba jen pro pud sebezáchovy... a na lidi bych snad ani cosi jako konstanty neaplikoval.... (bolest bolí, je lepší mít rád než nenávidět - ano) člověk je zvíře s potencialitou Bohočlověka... každý dobře víme, jestli dole nebo nahoře na tom žebříku tzv. "lidské cesty vzhůru" je nám líp... "...cesta tu sice není, ale jít někam musíme, nebo z toho zblbneme," řekl bych, bejt Švejk...;-)) avi, Krele, ty to nečti! .o)

hermit
13. 01. 2003
Dát tip
tiskové opravy: kousáním toho, co nazýváme náboženským citem Bůh křesťanského pojetí - v našem případě... atd. :o)

Bříza
13. 01. 2003
Dát tip
:c) S předposledním Standou a s velvetem se nesouhlasit nedá ! Dej vědět Hermte, až se tu někdy zjevíš. Nicméně - Tvůj příspěvek bych pojmenoval asi jako : "příliš mnoho nepřesně definovaných pojmů". Měl bych k tomu co říci, ale vzhledem k výšeuvedenému (nevhodné místo a prostředí) váhám. Máte nějaký konkrétní návrh ? Domluvíme - li termín, zvu Vás na vínko - či dáte - li přednost čemukoli jinému - i zcela asketicky a koncentrovaně.... ? btw: hezký den ! :c)

hermit
13. 01. 2003
Dát tip
já času mám dost docela, ale nikdy ten volnej večer nestačí na cestu do Phy a zpět...;-)) ale koukejte, od 10. do 14. února budu v Pze na nějaký stáži, tak to by se asi dalo něco domluvit, esli se z toho stážování utrhnu nějako včas... a nechcete přiject do Jihlavy, tagle, có? ;o)

Bříza
13. 01. 2003
Dát tip
OK píču si ! :c)

Bříza
13. 01. 2003
Dát tip
SAKRA !!!! Kdybych to uměl, tak by tenhle příspěvek celej zčervenal - - umění nechtěného ;c) .....

Quoniam
13. 01. 2003
Dát tip
Radost: No, já si teda nemyslím, že by Nietzsche byl "příklad "univerzální myšlenky"". Naopak bych řekl, že téměř každá jeho myšlenka byla striktně polarizovaná, občas až nenávistně.       Ovšem jako "špatný filozof" po sobě zanechal neinterpretované symboly a pojmy, dokonce celé koncepce. Zneužitelné může být cokoliv: Bible, Korán,... Nietzsche - ten je zneužitelný nikoliv pro svou univerzálnost, ale spíše pro svoji neukotvenost v pojmech a(!) fragmentárnost sváho stylu: "Co tě nezabije, to tě posílí." může být životní filofie hlavní postavy Saint-Exupéryho Citadely... a může to být hláška hrdiny akčního filmu.       Nietzsche některé věci prostě nevidí... což je, myslím, v rozporu s univerzálností. Bříza: Myšlenka tvého prvního příspěvku je zajímavá - nicméně, je dualistická. Vypichuje dvě koncepce oproti jiným, možným. Což je sice vhodné pro diskusi, ale pomíjí celek. Docela rád bych na ni zareagoval, ale nemůžu se k ní přiblížit - dualitu jsem už odložil.       K těm ""nezralých" intelektuálům". Ta myšlenka odpovědnosti je mi sympatická, ale cítím ji jako osobní. Tedy ne My, ale Já nesu odpovědnost za své myšlenky a činy (což je totéž) a jejich působení. ------------ Diskutujícím: Téma se nám rozlévá a už je nestačím celistvě reflektovat. Přesto, za názory a myšlenky děkuji. Bylo mi ctí. P.S.: A pište, prosím Vás, Nietzsche (nejmenuju, vždyť víte :-) ). Hezký den.

Bříza
10. 01. 2003
Dát tip
Tady je možná nejdůležitější místo Písmáka ! Quoniam vyprovokoval střet koncepcí, z nichž jeden pól představuje Stanislav a Jungův pohled - a druhý pól názor Radosti o myšlence, jako zbrani. Možná právě tento střet stojí u kořene vzniku "modrnity" a zásadních problémů, které ohrožují naši civilizaci. Můj názor je, že nikoli nadarmo tu bylo varováno před nedostatkem zakořeněnosti. Intelektuální pýcha části lidstva brání dosáhnout moudrosti a pochopení tam, kde do hry vstupuje ego. To opravdu JE problém ! Ne že jej tam "Jung viděl" ! Mimochodem to dílko je velmi pozoruhodné !

Bříza
10. 01. 2003
Dát tip
(ve sl. modernita chybí "e"... )

Wopi
10. 01. 2003
Dát tip
Sláva, našel jsem spřízněnou duši! :) (Mně nad V dlouho cukala ruka...)

hermit
10. 01. 2003
Dát tip
tož du se svou troškou :-)

Bříza
10. 01. 2003
Dát tip
Stando - promiň: mám pocit, žes nepochopil, proč jsem to SEM napsal. Písmák je plastická líheň, která nabízí možnost orientace ve světě pro řadu "nezralých" intelektuálů. Máme odpovědnost za jejich vývoj. A není to "spasitelský komplex" jak by to snad pojmenovala Rivka. Je to "duševní hygiena pospolitosti" (abych se vyhnul dehonestovanému výrazu "společnosti"). Jinak jsem rád, že ses zasmál. hezký den Bř

hermit
10. 01. 2003
Dát tip
Bříza, S-V: a když se snažíš tyhle dva póly sblížit (nebo aspoň je navzájem přiblížit) v SOBĚ, to je teprv maso... ;-) btw - skvěle o modernitě pojednává Zygmunt Bauman v knize Tekutá modernita. To téma je opravdu pro současnou společnost i pro osobní orietnaci ve světě zásadní, myslím.

ikarka
10. 01. 2003
Dát tip
díky za avi :-)

Radost
10. 01. 2003
Dát tip
první Břízův postřeh chápu, ale tomu druhému nerozumím. Fakt ne. Odpovědnost za něčí vývoj? Jak bysme k tomu přišli? Psaním názorů na názory cizích...:-))? navíc nemám dojem, že bychom si s S_V nějak odporovali, nebo zastávali jiné názory. Já jen tak vážně neberu Junga :-)))

Krel
10. 01. 2003
Dát tip
jo kdepak avi to je balzám na mou duši:-//

Radost
09. 01. 2003
Dát tip
Ad Nietzche: tenhle člověk filosof nebyl, jen takříkajíc hlava otevřená. A co viděl a vymyslel... Jung to viděl jako problém :-)) (Což mě nepřekvapuje) co se týče interpretace, dezinterpretace, seškrtávání a cenzuru, tak Nietzsche je právě výborný příklad "univerzální myšlenky" - takové, která se dá obrátit kamkoliv a svou formulací působit jako bezvadná zbraň. (Mimochodem, jako jakýkoliv jiná forma idealismu) Už jen to jméno zní tak temně, ne? Co se týče básně samotné, přijde mi jak příliš tence nakrájený salám...:-) a souvislost Nietzchem? žeby hřeby?

Wopi
09. 01. 2003
Dát tip
tence nakrájenej salám se dá taky spucnout, pokud neni nakrájenej před 14 dnama, jako u nás v sámošce :)

houba
08. 01. 2003
Dát tip
mi to připadá příjemný....:o) tip*

Quoniam
05. 01. 2003
Dát tip
Rivka: Ta "říkanka" je z rodu zření, takže dáma zvaná Forma prošla nepovšimnuta. Pokud si však vzpomeneš, co ti to připomíná, rád se poučím, kde jsem si nakradl. Stanislav_Vašina: Pár glos na téma Friedrich: - K N. mám od počátku ambivalentní vztah - Dezinterpretace N., toť oblíbená kratochvíle demagogů. Málokomu v dějinách se poštěstilo být tolikrát překroucen. - N. byl brilantní pozorovatel a fenomenální medium, ovšem velmi(!) špatný filozof. A občas docela dobrý básník. - S názorem C.G.J. na N. se zcela ztotožňuji, jen bych si z jeho balíčku gesammelte werke vybral jinou pasáž. Ale v tomto bodě se jinak, myslím, zcela shodneme.

Rivka
05. 01. 2003
Dát tip
Šak já jsem si teď vzpomněla - ale to nebyla krádež, to byla jenom reminiscence, a ještě navrch jenom moje - Bůh suď proč Skácel a Print (zlé básně píší se, zlé mapy čtou - ani nevím, jestli to cituju správně, nemůžu to najít). Fomo Fomiči:c)

katugiro
05. 01. 2003
Dát tip
...jako číst jakoukoliv filozofii bez filtru zakořenění, i když, pravda, u něj jsou důsledky vážnější... :)

Wopi
05. 01. 2003
Dát tip
stejně - v jednoduchosti je krása, nic naplat (říkal jsem, že se budu vracet) :)

ikarka
03. 01. 2003
Dát tip
mně se to taky líbí....

katugiro
03. 01. 2003
Dát tip
Wopi už neni jedinej, nojo a teď ještě ikarka :) Nietzscheho mi to taky nepřipomíná, ale znám ho málo, takže mě to tak nebere. Ten text se trochu zacyklil... což se v životě stává. Zlí lidé občas dokonce tancují lépe než ostatní... :)

katugiro
03. 01. 2003
Dát tip
Stanislave, je to působivé, ale souvisí to nějak s Variací? Archetypy bych Quoniamovi nevnucoval, to by pak báseň nabyla obludně zásadních rozměrů :)))

Rivka
03. 01. 2003
Dát tip
Kdybych já jenom přišla na to, co mi to připomíná. Formo formo, kde já už jsem tě viděla... Formičky, Fomo Fomiči!

Krel
03. 01. 2003
Dát tip
zajímavé...

Pája
02. 01. 2003
Dát tip
:-)

Quoniam
02. 01. 2003
Dát tip
Stanislav_Vašina: On ani ten Nietzscheho nápad není bůhvíco. Aneb Soumrak bůžků aneb Jak filozofovat kladivem, kap. Výroky a šípy, č. 22.

Wopi
02. 01. 2003
Dát tip
to jsem fakt jedinej, komu se to líbilo? to mě teda mrzí, protože je mi to velice blízký

hermit
01. 01. 2003
Dát tip
zajímavý text, nechám si ho uležet.

Wopi
01. 01. 2003
Dát tip
tohle mě vysloveně hluboce oslovilo - sem se budu rád vracet

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru