Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Ticho

04. 01. 2003
1
0
1293
Autor
utasa

Občas přijde den, kdy se všechno změní...

A  bylo ticho. Neslyšela. Prý už nikdy neuslyší.

     Viděla padat kapky vody, ale nic neslyšela. Byla zoufalá. Když šla ve tmě, připadala si, jako by byla ve vesmíru. Bezhlučném.

     Dřív jí jako ticho přišlo to, že v paneláku nikdo nekřičel. Do ticha podle ní patřil hukot radiátorů, vrzání panelů, koncert cvrčků…stačilo, aby nikdo nemluvil a nedělal rámus a bylo to pro ni ticho. To ji uklidňovalo….Ale teď?!

     Připadala si sama, ve vakuu, neschopná přemýšlet o něčem jiném, než o tichu. Někdy vzpomínala, jak štěká pes, hučí řeka, ale pak už ani toto nedokázala vyvolat. Romantická noc v přírodě už v ní, bez cvrkotu, nevyvolávala nadšení. Už po tichu netoužila.

     Když zavřela oči, pochopila, že takto vypadá smrt, jediný okamžik, kdy se nic neděje. Kdy člověk vnímá a zároveň ne.

     Postupně si na tuto prázdnotu zvykla. Naučila se žít v tichu, které, jak nakonec zjistila, není taky opravdové. Slyšela svůj vlastní hlas a vedla v sobě rozhovory. Naučila se odečítat ze rtů, mohla komunikovat pomocí posunkové řeči. Mluvit se sice neodvážila, ale prázdnotu překonala.


utasa
23. 02. 2004
Dát tip
Smutno?

Hermann
18. 02. 2004
Dát tip
je mi smutno... Hermann

Hermann
18. 02. 2004
Dát tip
je mi smutno... Hermann

AFRODITA
08. 01. 2003
Dát tip
ten den kdy se něco změní znám

hurvinek
06. 01. 2003
Dát tip
zajimave

katugiro
05. 01. 2003
Dát tip
povídka to zrovna není... hluchota by se dala zpracovat velmi zajímavě, tady je o to pokus, ale zůstává příliš při zemi, nic nepřibližuje do povídky psané tímhle stylem je pointa potřeba jako sůl, kdyby to měl být fragment pro dojem, chyběl by tomu právě jiný styl... :)

StvN
05. 01. 2003
Dát tip
Připadala si sama, ve vakuu - čtvrtý odstavec ale prázdnotu překonala - pointa našel jsem ji, mršku

Žíně
05. 01. 2003
Dát tip
Vážení krytici - vám se nezdají dostatečně silný ty jednotlivý relativizující náhledy na ticho se závěrem, že ani hluchý nežije v opravdovém tichu? To je přece i určitá pointa, ne?

Kandelabr
05. 01. 2003
Dát tip
StvN: jejda ta je ale maličká.... a nedonošná, chudinka :)

StvN
05. 01. 2003
Dát tip
Kandelabr-malá povídka, malá pointa, když si spočítám řádky a řeknu, že by byla trochu donošenější, kupříkladu jedna řádka, zaujímala by více jak pětinu samotného díla, to by pro pětisetstránkový román znamenalo dobrých sto stran, považ to

Kandelabr
05. 01. 2003
Dát tip
StvN: ale fuj, pointa přece nezávisí na počtu řádků (stránek). Tahle přímá uměra nefunguje.

StvN
05. 01. 2003
Dát tip
Z toho plyne, že může v určité chvíli dojít k úplné absenci pointy, popřípadě k naprostému zaplnění díla samotnou pointou( je v tom nějakej rozdíl?).

Kandelabr
05. 01. 2003
Dát tip
StvN: souhlasím. pointa nemusí byt naplno vyřčena, ale v tom případě musí být roztroušena po celé povídce (doufam že chápeš jak to myslím). jak říkáš zaplnění díla pointou. Prostě musí tam být něco co v tobě vyvolá nějakou emoci nebo obraz nebo něco...tady to tak necítím...možná lehounce...dopřejme autorce čas...

katugiro
05. 01. 2003
Dát tip
zajímavým experimentem je také říci pointu naplno hned na začátku a pak se až do konce snažit, aby to jako celek dávalo smysl :)

StvN
05. 01. 2003
Dát tip
tos řekl dobře - Prostě musí tam být něco co v tobě vyvolá nějakou emoci - a já se přiznávám, že mě tohle dílko zanechalo chladným.

Kandelabr
05. 01. 2003
Dát tip
StvN: v tom případě oba víme o co jde... katugiro: tohle není náhodu špatný recept. řekneš závěr, tím si většinou získáš pozornost čtenáře, protože on neví o co jde a je zvědavý co se z toho vyloupne.Ale pak to musíš nějak smysluplně zacyklit.

Cirilla
04. 01. 2003
Dát tip
někdy je i prázdnota bez ticha...*

Kandelabr
04. 01. 2003
Dát tip
tak jo fajn...smíření a tak, to je důležité. Ale něco mi v tom chybí...

Žíně
04. 01. 2003
Dát tip
Pěkné postřehy, na závěr špetka optimizmu. Jediný co mi vadí je to o tý smrti, že je to okamžik, kdy se nic neděje. Myslím, že ve smrti se toho děje až příliš (po zrození druhý nejvýznamnější okamžik života).

Narvah
04. 01. 2003
Dát tip
Zase jen konstatovani. Zadna pointa. Nic pro me.

StvN
04. 01. 2003
Dát tip
Tady mi pointa nechybí. Neni to klasická povídka, jen takovej střípek, kterej je silnej i bez pointy.

Cirilla
04. 01. 2003
Dát tip
asi tak... nač třeba point? Já žiju bez point, a taky to de...

Kandelabr
04. 01. 2003
Dát tip
když nejsou pointy v životě o to víc je potřeba mít je v povídce...

StvN
04. 01. 2003
Dát tip
Ale tohle není povídka, víme?

Kandelabr
04. 01. 2003
Dát tip
a jéje, zase škatulkování? chápu co tím myslíš, rozhodně netrvám na žádné šílené megapointě, ale ten text mi nepříjde nějak extrémně silný. Ačlověk se toho příliš nového nedoví, kromě toho, že být hluchý je hrozné (což je asi všem jasné)

StvN
04. 01. 2003
Dát tip
ten text neni silnej, ale oceňme alespoň snahu, každopádně si nedokážu představit, jakou pointu by to mohlo mít, aby to nebyla pěst na oko

Kandelabr
04. 01. 2003
Dát tip
já to oceňuju.říkám není to špatné ale něco tomu chybí. Pointu si představit dokážu. třeba nějakou drobnost, ke které se hrdinka uplne, nebo já nevím, prostě forek, který by ze záznamu udělal něco víc.

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru