Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Účet

21. 01. 2003
1
0
1545
Autor
Mortimer

           Končí další vlahý večer. Světlo vycházejícího měsíce ozařuje malou hospůdku na okraji města. Z budovy se line hluk, způsobený osazenstvem, které ji naplňuje až k prasknutí. Hukot davu znásobuje i pětice mladíků u jednoho ze stolů. Před každým z nich stojí sklenice z poloviny plná zlatavého moku. Na čtyřech tvářích je vidět, že právě rozpitý půllitr není první ani poslední. Pátý z kamarádů opilý dozajista není  -  narozdíl od svých spolustolovníků se mu ve tváři zračí silný výraz nervozity a obav. Co chvíli mu pohled zabloudí k papírku počmáraném množstvím číslic a čárek.

            Za chvíli to již nevydrží, účet politý pivem zvedne a položí ho před mladíka, který sedí vedle něj. Ten jen pokrčí rameny a jedním lokem dopije svou sklenici. Ve světle osmého piva se situace hned zdá méně nepříjemnou.

            Nervózní mladík si odkašle aby upoutal pozornost všech sedících, což se mu z větší části i podaří.

„Pánové, jestli jsem to dobře spočítal, tak jsme právě udělali účet asi kolem tří litrů. Doufám, že tady máte dost peněz. Já tady totiž mám asi jenom kilo.“ Tázavě se podívá na ostatní.

„Dej to sem,“ vyrve mu papírek z ruky mladík s mohutnými kotletami. Opilecky na účet zamžourá a pokusí se něco přečíst. Posléze, když mu neustále přebývá jedna nula, to vzdá. „Hm, asi máš pravdu. Tak to jsme v pytli, protože já mám pade.“

Chvíli je kolem stolu ticho. Pak se zvedne jeden z kamarádů, mající zelené vlasy: „Hele, mám nápad. Já ty prachy vyhraju na automatu.“ Než stačí kdokoliv cokoliv říct, je pryč. Během čtvrt hodiny přivrávorá zpátky a smutně si sedne. „Tak, co ?“ vyzvídají kamarádi. Příchozí si povzdychne: „Prohrál jsem na tom dvě kila.“

Střízlivý mladík obrátí oči v sloup a tiše zanadává. Ostatní, stále pod vlivem vypitého alkoholu, to nevidí tak černě.

„Sem to vychytal, chlapi,“ ozve se jeden z pijanů, který se právě vrací ze záchod, „Na záchodech je takový šikovný vokýnko. Prolezem tim a  sme v pohodě.“ Trojice opilců si oddychne, mají to z krku. Jen Nervóza chce něco namítnout. Vzápětí je však umlčen ostatními. Nakonec je rozhodnuto, že se všichni postupně vytratí a on půjde poslední. Na jeho námitky není brán zřetel a brzy je vše dohodnuto. Za chvíli je za stolem sám, kde si sám sobě nadává, kam, že to vlastně vlezl. Už, už chce odejít také, když tu náhle se u stolu zjeví statný číšník a dožaduje se placení. Mladíkovi zaplaví mysl vlna paniky, která je vzápětí vystřídána sérií velice sprostých nadávek.

Rozhlédne se po lokále a zrak mu padne na dveře otevřené na ulici. „Tak vy byste chtěl zaplatit, že jo ?“ začne po chvíli a nenápadně se začne přisouvat ke spásnému východu. Vzápětí se prudce otočí a vyrazí směrem ven. Naneštěstí si nevšimne natažené nohy jednoho štamgasta a v plné rychlosti narazí do veřejí, které někdo právě zavřel. Skleněná výplň náraz nevydrží  a on se v záplavě střepů svalí na beton ulice. V hospodě všichni naráz ztichnou a pozorují uprchlíka. Ten se zvedne a potácivě zmizí ve tmě. Pochvíli ruch v budově opět obživne. Číšník se otočí na barmana: „Tak tohle jsem teda ještě neviděl. Zato mu ty tři stovky klidně odpustím.“


Mortimer
28. 01. 2005
Dát tip
Právě mi doteklo, kdo že to jsi :) Tohle je můj domácí úkol na Seminář tvůrčího psaní, navíc jsem v tu dobu k psaní zasednul po docela dlouhý době, takže to je docela dost vidět....

Roggy
27. 01. 2005
Dát tip
Jako hříčka to nejni špatný, ale možná je na tu jednoduchost moc dlouhý....

Právě sem si přečetla tvoji povídku a myslím si, že je moc pěkná, ale taky si myslim, že číšník zažil už i horší věci. Ale celkovvý dojem je vážně dobrej...

Plopez
11. 03. 2003
Dát tip
MOrtimere, je to dobrý. Mám v sobě pár dvanáctek, nutno dodat. Nehraje si to na nic moc intelektuálního.

Plopez
11. 03. 2003
Dát tip
i když ta pointa mohla být víc propracovaná. nevěřim, že číšník nezažil drsně jší scény.

Outlá
03. 02. 2003
Dát tip
Mortimere, trochu moc předvídatelný. Opravdu trochu moc. Spíš si dávej pozor na příběh než na obraznost a básnivost výrazů. Žádná atmosféra, nic novýho, lehce ukecaný a spousta zbytečných rádoby-charakteristik přísedících. Navíc to nemá žádnej vývoj, gradaci...jenom jednu linku. A to je málo. Přesto je to pěkný, kámo.

Mortimer
30. 01. 2003
Dát tip
Tak se mi konečně podařilo doplnit zbytek mého veledíla. Zde vám ho přináším v plné šíři.

Mortimer
23. 01. 2003
Dát tip
Omlouvám se za nedokončenost povídky ale zdá se, že jsem ještě zcela nevychytal opravování chyb v textu a zbytek jsem nedopatřením smazal. Budu se snažit to v blízké budoucnosti dopsat do původní formy.

fungus2
21. 01. 2003
Dát tip
hm. líbílo se mi to.

JASAN
21. 01. 2003
Dát tip
:-))))

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru