Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Malý Princ - co jsem zamlčel

22. 01. 2003
4
0
2216
Autor
Yossarian

Není to moc pěkně napsané, ale když chtít něco takového napodobit je tak těžké… Je to od srdce. Monsieur Exupéry, je vous demande bien pardon.

 

  věnováno K.

 

Musím se přiznat, že jsem vám nevyprávěl všechno.

Když jsem opravoval své letadlo a v duchu se těšil, že snad již brzy poletím domů, Malý Princ byl neustále se mnou a kladl mi všetečné otázky, na které vždy vyžadoval brzkou odpověď.

Sundával jsem zrovna řemenici, když se mě zeptal, proč se chci vrátit domů (myslel jsem zrovna na Francii a jestli ji ještě někdy uvidím).

 Ohromeně jsem se na něho zadíval a zprvu neodpověděl.

Opakoval tedy otázku.

  „Chci se vrátit domů, protože……    protože jsem tam doma.“

 Pochopil to. Přesto se ale dál vyptával:     „Co se ti na domovu líbí?“

Připadalo mi, že si dělá legraci. Než jsem stačil něco namítnout, Malý Princ pokračoval:

  „ Mně se moje planeta líbí, protože jsem se na ní narodil a jinou jsem nikdy neviděl, tedy do doby, než jsem se vydal na cesty. Až teď vidím, že jsem byl tehdy šťastný."

Posmutněl.

„Lidé si své štěstí uvědomí, až když ho ztratí," souhlasil jsem.

  „Měl jsem rád svou květinu, své sopky, ale co máš rád ty?" zeptal se.

„Mám rád lidi, snad dokonce miluji," odtušil jsem.

  „Co to znamená milovat?" Malý Princ na mě udiveně pohlédl.

Tehdy jsem se zarazil. Ten malý človíček ví, co je to mít rád, ale neví, co to znamená milovat. Podivné.

  Přemýšlel jsem, jak bych mu to vysvětlil.

Aha, už vím.     „Máš svou květinu rád, ale kdyby jich bylo na tvé planetě více, jednu z nich bys měl nejraději. A právě tomu se říká milovat."

  „Ale já mám pouze jedinou květinu!" Malý Princ se zarazil. „A kdyby jich bylo více, měl bych je rád všechny stejně!"

  Pochopil jsem, že má pravdu.

„Ano, mělo by to tak být.        Ale u nás to tak není," dodal jsem smutně.

  „Každý má někde na světě člověka, kterého miluje a který naopak miluje jej. Nejtěžší je ho nalézt.

 U nás existují tři typy lidí.

   První, ti našli svou lásku a ta láska si uvědomila, že je jejich láskou. Takoví lidé jsou šťastní.  

   Pak jsou tací, kteří svou lásku nikdy nenajdou. Ti  nepoznají, co láska je a nemohou být tedy ani nešťastní.

   Nejhorší je, když člověk patří do třetí skupiny. Najde svou lásku, ale ona nepozná, že k němu patří.

 Tito lidé jsou nešťastní."

„Nikdy bych nechtěl mezi ně patřit," odpověděl Malý Princ zamyšleně a rozbrečel se.

Přišlo mi to líto, a brečel jsem také. Ale jenom trošku. Nechtěl jsem, aby mě  viděl plakat.

Styděl jsem se za to, já bláhový.

  Malý Princ ale nepřestával. Nevydržel jsem to a zeptal se ho, co se stalo.

Odpověděl, že nevěděl, do které skupiny patřím já.

  Vzal jsem ho do náruče. Konečně se utišil.

Mlčeli jsme.

  Jen slabý vítr šustil po písku.

Oba jsme to věděli, bál se mě zeptat, jak je to se mnou doopravdy.

  Jistě by znovu plakal.


MeTB
24. 11. 2003
Dát tip
Kazda dobra kopie Maleho prince je dobra; bohuzel zustava kopii... Krome toho place (nebot podle me by Maly princ nebrecel; mozna snad uronil slzu, ne vsak brecel) je to povedene. Bouhuzel je to *jen* kopie, proto ode me bez tipu. Maly princ je moc silna kniha. Tom

Lowlander
29. 04. 2003
Dát tip
Hih, mohu se svou troskou take do mlyna? Souhlasim se StvN, že až na tu typologii lidí je to úžasné... a vlastně... chtělo by ji napsat jinak... míň názorně, jinak je to úžasné... TIP*

hurvinek
30. 01. 2003
Dát tip
vis me je celkem jedno proc jsi to napsal, me se libi jak jsi to napsal

hurvinek
29. 01. 2003
Dát tip
tak tahle vsuvka do maleho prince se mi moc libi, je v duchu maleho prince TIP

Yossarian
29. 01. 2003
Dát tip
hurvinku nesouhlasim, důvod proc sem to napsal nebyl ani zdaleka tak bezelstný. Ale děkuju. Podporu potřebuju a té tvojí si vážím.

Yossarian
28. 01. 2003
Dát tip
Stando, překvapils , zrovna od tebe bych pochvalu (no aspoň malou) za tohle smutnění nečekal.

suva
24. 01. 2003
Dát tip
myslím, že by to i mohl napsat, ale to škatulkování se mi taky nezdá, jenže - jak to pak napsat, že? Těžké. Dost těžké...

Yossarian
24. 01. 2003
Dát tip
Souhlas, ale právě to škatulkování je mojí formou sebevyjádření, Saint-Exupéry (ať je po tvém) by tohle samozřejmě nikdy nenapsal.

StvN
23. 01. 2003
Dát tip
Líbí se mi to až sem - U nás existují tři typy lidí. To škatulkování brání jednoduchosti.

katugiro
23. 01. 2003
Dát tip
těžké, kritizovat tohle... místy jsou tam až citace (ať už doslovné, nebo opisné), to o lásce je možná příliš analytické, ale zase dost zjednodušené, proto se nedá říct, že se to nehodí takže nakonec docela dobré... ještě dvě drobnosti - ten spisovatel není Exupéry, ale Saint-Exupéry a tuhle část by nenapsal, protože Malý Princ má svou růži rád ve smyslu "aimer", přičemž milovat je to samé "aimer"..., mají to chudáci trochu pomotané (taky by se dalo říct jiný systém :) )

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru