Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Myšlenky pozdě v (noci) dešti - Prší

13. 05. 2000
0
0
1006
Autor
Ferda

Kráčím stísněným tichem temné ulice. Mé kroky se osaměle rozléhají prostorem. Zamyšleně se choulím do svého černého pláště a dál si razím cestu ne-lítostnou deštivou clonou. Z obou stran mě svírá hradba bezcitných domů; slepé a hluché. Jak zoufa-le chladné jsou jejich zdi! Hledím do zádumčivě matného svitu plynových lamp, rostoucích ze stude-né dlažby v pravidelných odstupech, jako opuštěné postavy vojáků po poslední bitvě. (V jednom okně se ještě svítí. Slabá zář svíčky se stěží probíjí přes mastné a mnoho dní nemyté sklo. To jen do-kresluje ponurost této noci.) Každý krok připomí-ná, že se z nebe okamžik co okamžik valí proudy jakoby trestající vody. A právě v té nacházím to, co nenaleznu v ničem jiném: je to jakási naděje, že se člověku přece jen podaří obrátit se na tu správnou cestu. Kapky mi dopadají a stékají po tváři. Svým mrazivým dechem jen podporují svoji aktuálnost a naléhavost. V takových chvílích se propadám hluboko do svého nitra. Člověk se ve své domýšlivosti a zpupnosti povyšuje nade vše o čem si i jen vytváří představy. Chce si podmanit VŠE a VŠECHNY. Jak dobře dělají ty holé stěny, které míjím, krok za krokem stále stejné. Jsem zcela po-nořen do víru svých myšlenek. I přesto velmi dob-ře vnímám ten nezadržitelný prou vody. Pár kroků přede mnou se vynořuje shrbená, stejně jako já zahalená postava. (Spatřuji jakéhosi muže.) Pozve-dám oči, snad k pozdravu, nevím, ale jistě z lid-ské zvědavosti, jejíž odrůda často hýbe nejen s mojí duší. A když se duše nedokáže sama osvobo-dit, bývá zle..., velmi zle! A kolik utrpení lidé museli přenést! Očekávám alespoň letmé pokynutí. Míjíme se. Ne, spatřil jsem jen prázdný výraz v očích, ve kterém nebylo nic, nic co by alespoň naznačovalo lidskou duši. Déšť mě uvádí do stavu vytržení hraničícího se stavem, ve kterém se oci-tají šílenci. Vzbuzují ve mně úzkost a smutek nad vlastní nemohoucností činů pro lidstvo. Svými kap-kami se alespoň snaží vytrhnout člověka z jeho bludné představy o sobě jako o svrchovaném vlád-ci nade VŠÍM. Nelítostně, protože ho odhaluje. Déšť padá i na toho nejmocnějšího, který se pod tím závojem stává tím, čím ve skutečnosti je. Pouze slabým, nepatrným a ješitným tvorem jako ostatní v dálavách vesmíru. Já se rád procházím v dešti. Střetávám se v hlubokém přemítání s nabá-dajícím strážcem. Procitám ze spánku. Byl to jen sen! Ale kolik pravdy v něm bylo!
Ferda
19. 10. 2001
Dát tip
Jo, jo, nejen dějem živ je člověk, Nonamee.

Ferda
19. 10. 2001
Dát tip
Hm, když teď tak na to koukám, koukám, že ten konec je vážně možná trochu ujetej...no, neva.

Anonym
13. 04. 2001
Dát tip
Je to dost nudny nema to zadny dej

K55
13. 04. 2001
Dát tip
Je to bez deje

Ferda
25. 08. 2000
Dát tip
Nemusím? Tak to je fajn. Vcelku s tebou souhlasím, právě až na ten konec. Ten mi neber. Podraznepodraz, tak se právě píše! Měj se taky tak.

McCoal
18. 05. 2000
Dát tip
Ferdo, nic ve zlým, ale tohle neberu. A to hned z několika důvodů. Zaprvé: nemá to celkem žádnej děj. To by celkem nemuselo vadit, ale na náladovku to zase dělá dojkem, jako by to mělo bejt o něčem, jenomže se neví moc o čem. Ale hlavně to zabil ten konec. Napsat, že se člověk probudí, to je podraz na čtenáře. Tak se prostě nepíše. Ale rozčilovat se na mně nemusíš. Měj se fajn.

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru