Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Albertovi

15. 05. 2000
5
0
1618
Autor
Doggy_Bag

Před chvilkou jsem si zapálil ve své kanceláři vonnou tyčinku, poslouchám Dead Can Dance a koukám, jak se kouř z té tyčinky svíjí do rytmu jako cvičená kobra. Prohlédl jsem tím kouřem až kamsi do svých osmi let a rozpomněl jsem se, jak jsem stonal, jak jsem byl nemocný, jak jsem nikam nemohl ani na krok a jak, snad jen bratrovi k vůli a mě k steku, přijel do města kolotoč. Já ležel pod peřinou , proklínal celý svět a bratr se vždycky přiřítil domů s očima na vrch hlavy a schválně mě bestiálně mučil..."Brácho, to bys měl vidět, na tý střelnici...ty vado, tam maj angličáků, hele a jednoho spregy na třicet spejlí".... Úpěl jsem pod dekou a chtělo se mi zemřít, nechtělo se mi bez maringotek, houpaček a střelnice na kolečkách vůbec žít. ...."Hele brácho, a maj tam takovýho panáčka a ten sám kouří, no nekecám... normálně mu narveš takový malý cigáro do pusy a on sám kouří"....Připadalo mi to jako zázrak, který nikdy v životě neuvidím. Bylo mi do pláče. Vzpomněl jsem si na každoranní otcův kuřácký chrchel, z čehož jsem usuzoval, že kouření vyžaduje maximální sebeobětování, sebezapření a bezmeznou pevnou vůli. A ten pindík, ta figurka, si čadí jako bych neměl 39°C teploty. Neuvěřitelné. Škemral jsem na mamince,aby na svém churavém synkovi nešetřila, ať objetuje 10 korun za samokouřícího panáčka, že se jí to vyplatí, že budu poctivě polykat prášky, že budu pít cibulový čaj s jablkem a určitě se nepoblinkám, že až se uzdravím, budu domů nosit samé jedničky, že budu starší lidi zdravil, i tu ježibabu Konopáskovou a v autobusu že je budu bez vyzvání pouštět sednout a abych dodal vážnosti své touze, slíbil jsem , že k vánocům už nikdy nic nebudu chtít, jen když maminka pošle bratra na střelnici koupit toho "zázračného vyhulence". Snad pomohl můj pláč a sten, že jsem životem zklamaný, že jsem absolutně bez vůle k životu, ať maminka odnese hned druhý den ráno do školy můj pionýrský šátek a odznáček s otevřenou hořící knihou a vzkáže všem, že se všech výhod pionýra dobrovolně vzdávám a že jsem umřel steskem. To štěstí , ta nečekaná láska k bližnímu, vytlačili ruť nejméně o dva stupně celsia výše, když jsem konečně spatřil svého bratra ve dveřích s napřaženou rukou. V ní se choulel malý zelený ze sádry odlitý panáček, zázrak, skvost, důvod proč žít dál. Čekal jsem až bratr vypadne sbírat další šokující informace o maringotkách a kolotočích, střelnicích a osmahlých výrostcích okolo nich, až odejde maminka k sousedce pro cukr na tři hodiny. Obřadně jsem panáčkovi nabídl jeho retko a zapálil. Zázrak, nepopsatelný zázrak. On opravdu kouřil sám! Neubránil jsem se a zatleskal radostí. Nevím sice, jak a kam šlukoval, ale kouřil. V intervalech se to jeho bidlo rozžhavovalo, a to prosím bez žádného tuberkulózního kašle. Nad sebe vypouštěl krásné ocelově modré kroužky. Seděl jsem a učarován jsem na něj valil bulvy, jak si pochutnává na své cigaretce. Cítil jsem se jako pioneer dobyvatel, který polomrtvý, schvácený vstane před svým vysněným cílem. Na pokraji smrti hladem, na pokraji smrti žízní, na pokraji smrti utrpením. Cítil jsem v sobě pocit naplnění, že jestliže jsem nemohl bez toho samokouřícího panáčka žít, tak po jeho dýmové exhibici s vůní spáleného pravítka mohu v klidu zemřít, protože nic na světě mě již tak nepotěší , neuspokojí, neobšťastní, neukonejší, nepohladí jako sádrový odlitek za deset korun. Poslední cigareta dohořela, kolotoč dávno odjel, ale ve mě zůstal ten pocit štěstí ještě dlouho. Vidíš Alberte, nejen čas je relativní.
Tynic
29. 08. 2000
Dát tip
Nádhera ! :o)))

kopčem
16. 07. 2000
Dát tip
málogdy sem dojat...

kopčem
16. 07. 2000
Dát tip
jat...

Lyryk
20. 05. 2000
Dát tip
Mne dětství dostalo na šachových figurkách, měl jsem jich možná dvě stovky a také jsem si vyprosil zázračné fixky, kterými jsem pomaloval tvář, když jsem jich část vyměnil za indiánskou čelenku a v tomhle bohulibém stavu jsem v pyžamu vyrazil do ulic. Moje rozesmátá maminka, když mne nakonec vypátrala někde v Bránickém předměstí, litovala tehdy a dodnes lituje, že místní fotograf měl zavřeno, že nezůstala alespoň fotka, po těch splněných snech.. :-)))

... u nás mívali takový ty hnusný vykulený barevný mončičáky cucající si prst a moje malá sestra je tak strašně chtěla, až onemocněla... a protože v rodině samejch ženskejch pochopitelně nikdo střílet neuměl, trávila babička dlouhý chvíle přemlouváním německých turistů, aby milovaný vnučce mončičáka vystříleli... sice ho měla jako první holčička ve městě, ale určitě přišel na nejvíc korunek... :-))

zolli
16. 05. 2000
Dát tip
Ja Ho znam, ale u nas meli KOURICI JEZKY! :o) Snad diky tomu, ze jsem nikdy nebyla chora v dobe kdyz u nas byl kolotoc. Snad diky tomu, že staval na planince hned za nejblizsim sidlistem a ja se tam chodila nabazit denně. Snad diky tomu, že má rodina je cela nekuracka a podporuji kampane proti koureni, jsem nikdy nemela potrebu jezka vlastnit, zato se pamatuji na spousty jinych nadhernych veci, ktere mne lakaly k nepopsani. Vetsina jich byla na deset a vice spejli a opravdu nebyl v mem okoli nikdo, kdo by mne zachranil a moje touhy vyplnil. Zmena nastala az v puberte, když u nas na chalupe se ve vedlejsi vesnici kazdorocne konela pout. Plna spousty atrakci. Moje o radu let starsi kamaradka, /vesnicky domorodec/ mne bravala sebou jako privazek k hodinkam. Mam dojem, ze by ji asi matka samu nepustila, tak jsem asi byla dobra zaminka. Vzhledem k tomu, ze za vsi kromne pouti, jejíž maringotky pravidelne nejen prijizdily, ale i odjizdely, bylo jine misto. Plne maringotek, ktere pouze prijizdeli a prijizdeli, nebyla nouze o kvalitni strelce, takze me sny se plnily rychlostí strely. Zatim co ja projevila touhu /v te dobe uz znacne oklestenou a vesmes beztak namirenou uz jen na kytky../ ma pritelkyne nelenila a kula broky dokud prodavali. Priopili dustojnici, v snaze zavdecit se lepe deve, strileli a strileli. A zaver? Lituji, ale nepamatuji se jak to koncilo s divkou. Na sve konce se pamatuji dobre, vetsinou jsem s nekym opoustela pout v rozumnych hodinach, aby me nevinne detstvi bylo chraneno, zatim co pritelkyne zustavala. O jejich navratech se lze domnivat pouze z kriku a hadek ozyvajicich se z vedlejsi roubene chaloupky, lezici v nasi enklave chranene lidove architektury. Uplny zaver: Casem se ukazalo, ze skutecne KAZDY cirkus a pout, musi odputovat, takze jsme se dockali i odjezdu onech neustale jednosmerne prijizdejicich maringotek. Myslim, ze do dnes nikdo nelituje, tech strelcu. Doggy_Bag diky, potesils mne. /Hele mas jeste toho sadroveho panacka? a jak si mu pak opatroval nahradni cigara?/

Merle
16. 05. 2000
Dát tip
jojo, jako by zahradně (záhadně) zvířecí duch sestoupil mezi nás jak šumná mlhobarva, a rozprostřel se našima očima do všech koutotich... a zazněl, zazněl strašný smích :-))))))

xpired
16. 05. 2000
Dát tip
Tím vyprávěním jsi mne chytil za srdce. Opravdu krásné.

Šílená
16. 05. 2000
Dát tip
včera jsem si tě vzala do pelíšku než jsem šla spát (tedy tvojí povídku:o). A když jsem jí dočetla měla jsem sto chutí zvednout se a jít ti napsat sluníčkovou kritiku. Moc MOC se mi to líbí - máš v sobě takovou zvláštně bláznivou moudrost! díky ti za ní!

Naja
16. 05. 2000
Dát tip
Je to pekny i kdyz to zdaleka neni slibovana uvaha. Ja takove vzpominky nemam, protoze jsem nikdy nebyla nemocna, kdyz prijely kolotoce. A ono stejne i kdybych byla - pochybuju, ze by mi nasi neco takoveho koupili. Sec ty se vracej ve svych vzpominkach dal, protoze to opravdu stalo za precteni.

Anonym
15. 05. 2000
Dát tip
Taky jsem v kanclu, bez tyčinky, ale nevadí... Líbí, má to i melodii. Pech

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru