Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Bajecna leta pod kone...

26. 04. 2003
23
1
3334
Autor
Andulka

  

Jeden muj dedecek mel koni moc a tak mu je sebrali. Dedovi to zlomilo srdce a zacal pit. Druhy dedecek byl chudy,  mel kone jenom dva, a do drustva je dat odmitl.  A tak se stal chudsim a jeste chudsim, ja jsem jeste ani nevedela k cemu penize jsou a tak mi to bylo jedno. Chutnal mi chleba se sadlem a se skvarkama, boruvkovy kolace a v posteli s dolikem uprostred se mi spalo moc hezky.

Kone stali hned za vchodem do staje,  netrpelive  preslapovali a otaceli hlavu.  Opirala jsem se o vratka, takova malinka vedle tech obrovskych konskych zadku a pozorovala jsem je.  Rada bych si je pohladila, ale hrozne jsem se bala, ze me naberou na kopyta a rozslapou.  Nejvic se mi libilo jak odhaneli mouchy ocasem  a jak z nich vypadavalo jedno velky hovno za druhym.

Nemeli televizi a tak nam babicka vzdycky vecer cetla cernou kroniku. Pak vytahla z kredence kostku cukru, polila ji francovkou, jednu jsem dostala ja, druha zmizela v babicce. Nekdy jsem dostala i kostky dve. Nato  zapnula radio a ja jim tancila v nocni kosili na dlazdickach. Babicka rikala:”Dedo, podivej se na tu nasi holku, to je ale komediant” a smala se na cele kolo. Me sice tanceni podle nocni stanice Prahy nijak zvlast zabavne nepripadalo, ale kdyz jim to delalo takovou radost…

Kousek opodal bydlela jina babicka a k ty zase jezdila Radka z Prahy. Pamatuji se, jak jim jednou privezli bednu merunek na zavareni az z Moravy. Radka mi jich tajne prinesla cely talir, pak druhy, treti  a nakonec jsme se presunuly rovnou do spize. Sedely jsme tam cele odpoledne  a rikaly si jakou babicka bude mit radost az zjisti, ze nebude muset zavaret. Ja se vecer odkulila domu, a jeste si pamatuji, ze od te doby jsem tam nesmela chodit.

            Babicka s dedou meli plne ruce prace na poli a s dobytkem a tak na me moc casu nemeli. Na dvore byla zelena hovna od slepic a vzdycky se mi rozmazla mezi prstama, kdyz jsem na nejake slapla. Fuj. Obcas si prisla nejaka sousedka koupit vajicka, babicka si s ni pak povidala u plotu a ja jsem musela prijit ukazat a rict basnicku, aby vsichni vedeli, jak jsem chytra.

            Jezdila jsem tam moc rada. Nenutili me cistit si zuby, nechali me cely den litat na ulici a chlebu se skvarkama mi dali, o kolik jsem si jen rekla. Byl to vrchol meho detskeho blaha.  Dnes o tom vypravim pred spanim svemu malemu a jemu to pripada  velmi exoticke, jelikoz jeste nikdy nebyl na ceske vesnici, nejedl chleba se sadlem a nevi co je to francovka.           

         

1 názor

_Honza_
07. 06. 2008
Dát tip
Psáno syrově, ale mě se to líbí. Rozpomenul jsem se na svá báječná léta pod kočku. Mohla by tam být ta čeština (hacky a carky). Kompový lidi však přečtou všechno. Přidávám tip.

Diana
10. 11. 2005
Dát tip
Vybrala jsem si namátkou - a líp jsem ani nemohla. Přečetla jsem si povedenou pohádku na dobrou noc. Dnes se mi bude zdát o chlebě se škvarkama. Ten dvorek se slepičáky přímo vidím, Andulko! T*****************************

Pisces
22. 07. 2004
Dát tip
Je to krásný. Úplně jsem měla před očima moji babičku a mé dětství, které bylo přecejen víc poznamenané velkoměstem, ale v některých bodech trochu podobné... T*****

Sandra
01. 06. 2004
Dát tip
to je nádherný, připomíná mi to doby, kdy jsem byla malá, jezdila na prázdniny k babičce, chodila na zahradu na jahody a trhat ty největší kuličky rybízu a jak jsme si z prostěradel na šňůrách na prádlo stavěli "stan" i s předsíní ... *

maia
14. 03. 2004
Dát tip
* dakujem za pripomenutie kocky cukru s francovkou. Tento fragment sa mi uplne vytratil z pamati a pritom je sucastou mojho detstva u starych rodicov.

gASK
15. 12. 2003
Dát tip
Tak tohle je takový krásně upovídaný povídání o dětství:) Aneb o co všechno přicházejí děti, co nemají na vesnici ďedů ni babiček:))) Já jsem napů moravák, takže tohle znám..hezké připomentí nedávno minulého dětství...díky ti a t*ip

Aaria
14. 12. 2003
Dát tip
Jak mně to připomíná dětství:-)

no jo, naše děti už takové babičky nemají...ale máme pár přátel, kteří takhle žijí, tak o ty zážitky ani děti nepřijdou...piš piš piš...

FRYDA
30. 11. 2003
Dát tip
+

Morney
16. 11. 2003
Dát tip
Krásný, milý.

Bossman
16. 10. 2003
Dát tip
Jsem sice asi o polovinu let mladší než ty, ale znám to. Taky jsem jezdil na venkov. Bylo tam úplně všechno až na ty koně...U nás byly krávy./*/

Andulka
16. 10. 2003
Dát tip
o polovinu let mladsi jak ja......to teda nejsi!!!:-)

LaMouette
11. 10. 2003
Dát tip
..juuu cukr s francofkou.. uaaaaa.. jo ty nase babicky.. vjedely co je dobry.. achich.. :-)*

Andulka
11. 10. 2003
Dát tip
..no, mozna proto byla tahle babicka porad takova vesela...:-)

LaMouette
11. 10. 2003
Dát tip
chicht.. moje zase blazniva.. :-) dowopravdicky:-)

Andulka
11. 10. 2003
Dát tip
...no oni ji tak lidi taky nekdy rikali...."ta babka blazniva"...ale znas lidi:-)

ShArKeY
06. 10. 2003
Dát tip
Jsi zajímavě elegantní - mělo by to být vlastně o blbosti, ale v tvém podání to zní tak nádherně naivně a umělecky... Budeš hodně dobrá, no ale nepředbíhejme...

Dero
06. 10. 2003
Dát tip
Je to pěkné, opravdu pěkné ...

Jose17
24. 07. 2003
Dát tip
Prima zavzpomínání. Závidím tu spoudtu meruněk.... T.

Gerten
30. 04. 2003
Dát tip
***

pri tech "hovinkach" jsem si vzpomnela, jak jsem doma rano projela jedno znacne vlacne od naseho psika... normalne to nedela, ale mel naky strevni potize... no, nic prijemneho ani pro jednoho z nas!!! :o)))))))))))))))))) DOUFAM, ZE JE TO PRAVDA A ZE BUDU MIT STESTI!!! :o))))))

Zly
27. 04. 2003
Dát tip
líbí se mi ty koňský bobky, hezké je to celé, fakt :-))

:o) Je to pěkné! Opravdu se to hodí jako báječné vypravování dětem na dobrou noc.

blondýna
26. 04. 2003
Dát tip
*

Jo, to je fakt dokonalý. Taky to ve mně vyvolává spoustu vzpomínek na šťastný dětství .-) děkuju *****

Andulka
26. 04. 2003
Dát tip
Pred lety jsem prijela k mamince a nasla v lednici sadlo. Namazala jsem jej na chleba, posolila a se vzpominkou na sva detska jidla se zakousla. .....Bylo to hnusny a me bylo spatne. :-))

Lamur
26. 04. 2003
Dát tip
mile vzpominani, ty umis lidi rozesmat :-) T

Humble
26. 04. 2003
Dát tip
Malej nebyl na vesnici??? To je mi ho docela líto, já jezdíval na venkov k dědovi a babičce, co žádné slepice neměli, jen králíky, které jsem krmil akátím, a bylo to sqělé. Nešlo by trochu zvětšit font? Jinak líbí moc :o)))*

Andulka
26. 04. 2003
Dát tip
Oj, diky.....lito ti ho byt nemusi, zase zna jine veci...Mam obavy, ze kdybych zvetsila font, tak by si kazdy myslel, ze pisu moc dlouze a nikdo by me nechtel cist....:-)))))))))))))

Barbar
26. 04. 2003
Dát tip
Teda já sádlo se škvarkama zbožňuju pořád, vegetarián ze mě nebude ani tři dni po smrti. Jinak zdá se, že se dostáváš do obrátek. Je to fajn. BARBAR

des_te_meer
26. 04. 2003
Dát tip
moc pekne povidani ***

Kandelabr
26. 04. 2003
Dát tip
je to miloučké. vzpomínání na dětství je osvědčené téma. nostalgie funguje téměř vždy.

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru