Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Náročné hľadanie s Orfeou

Výběr: Lyryk
05. 05. 2003
2
0
932
Autor
Naso_kritik

vyjde (niekedy v týchto dňoch) v Hospodárskom denníku

Dvanásť do tucta má už básnických zbierok slovenská poetka Mila Haugová. Vo vydavateľstve Slovenský spisovateľ vyšla jej najnovšia zbierka s názvom ORFEA alebo zimný priesmyk. Pre tých, ktorí poznajú Haugovej poetiku nebude žiadnym prekvapením, že sa musia vyzbrojiť slušným arzenálom hĺbavosti a chápavosti. V jej najnovšej zbierke, v ktorej absentujú kapitoly a titulky básní a bodky (nové vety si treba jednoducho domyslieť), totiž obyčajná empatia nestačí, čitateľ musí byť sčítaný a erudovaný, podkutý gréckou mytológiou, musí sa trpezlivo a cieľavedome ponárať do obsahu Haugovej poetiky, do jej nepriamočiarych odkazov, do významov poskrývaných v zátvorkách, do neznámych či menej známych slov (ananké, apsida, genotext, atď.) do niekedy až absurdného slovosledu. Haugová si rečovo-významovo vypomáha nemeckými, francúzskymi a anglickými výrazmi (ale aj gréckymi a latinskými), odvoláva sa na starú grécku kultúru, čo naznačuje, že pri hľadaní jej Orfey (alebo pri hľadaní s jej Orfeou) treba ísť naozaj do hĺbky, do samotnej podstaty filozofického vnímania sveta slovenskej poetky, v ktorej ponímaní hudobník a spevák (a hľadač svojej Eurydyky) Orfeus je ženského vydania. Spoločnou črtou všetkých básni sú „rebríkové konce“, zámerne skonštruované a poposúvané jednoslovné vety, ktoréniekedy predznamenávajú nasledujúcu báseň. Alebo časť celku, keďže kniha o Orfee sa dá vnímať ako jedna rozsiahla báseň.


Naso
08. 05. 2003
Dát tip
Follrichová... stará známa... že pozdravujem. :-)

Záclona
02. 05. 2003
Dát tip
Mám z toho strach - ale aj túžim tú zbierku pokoriť :o) Že či na ňu mám. Je Euridyka alebo Eurydyka alebo Euridika :o) ??? Pekne si to napísalo, veď vieš, že som Tvoje recenziový fanda. Teraz som robila seminárku na Žurn. žánre o recenzii, analyzovala som SME, Pravdu a Národnú obr. Škoda, že mi Follrichová nezadala Hosp. denník !!

Lyryk
30. 04. 2003
Dát tip
Hle, jak otevřeně elitní (nikoli pejorativně elitářské) pojetí poezie je vydáváno - to potěší .-)

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru