Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Profesor Garlik

10. 05. 2003
0
0
1012
Autor
Romano

PROFESOR GARLIK

 

Profesor Garlik mohol mať okolo štyridsaťdeväť rokov, ale jeho presný vek sa nepokúšal uhádnuť nikto….

Chránil si ho ako staré posvätné tajomstvo a keby ho niekto nejakou podivnou náhodou vypátral, mal pripravené množstvo argumentácií a iskrivých slovných zvratov, s pomocou ktorých by - svoje prísne tajné informácie - úspešne vyvrátil.

Nechcel dokonca, aby niekto jeho vek, čo i len tušil a to s prostého, ba pre mnohých…. možno smiešneho dôvodu….

Bál sa ľudí.

Bál sa ich skrytých a falošných túžob, bál sa ich pokrivených úsmevov a naoko priateľských pozdravov, s ktorými sa každý deň na škole stretával.

Ale najviac sa obával toho, aby ho nikto, pre jeho vysoký vek nehodil do koša spolu s ostatnými “polovičnými umrlcami” ako bol profesor Markot alebo profesorka filozofie madam Feodora Olraková…

Profesor Garlik si to možno neuvedomoval, no svojími odmietavými postojmi ku všetkému, čo sa vôkol neho chtiac – či nechtiac dialo, si utváral osobitú a nie práve úspešnú povesť – čudáka, samotára.

Keď konečne odhodil závoj, ktorý mu aj jeho pričinením zastieral oči a pripustil si, že to, čo robí, nie je azda až také správne, najprv nad tým iba pomaličky hodil starou krehkou rukou a falošne sa usmial.

“To je jedno, aj tak zachvíľku umriem” – zachrčal večer do okrúhleho zrkadla a privretým okom mrkol rýchlo smerom do chodby, či ho čírou náhodou nezačula manželka Judita.

Našťastie sa tak nestalo a tak sa opäť pozrel na svoju vráskavú a večnou neprístupnosťou poznačenú tvár a mäkko si zahryzol do spodnej pery.

Aj tak je to všetko jedno – pomyslel si tentoraz trpko v duchu – aj tak je to všetko úplne jedno……

No až tak “jedno” to predsa len nebolo a nakoniec to celkom nečakane zistil aj on……

Keď v zime napadalo toľko snehu, že si to ani Garlik, ani profesorka Okraková za svet nemohli spojiť s nijakým podobným dňom, ktorý už prežili,v jeden studený, januárový piatok sa vybral, ako zvyčajne na prednášku matematiky a hneď, ako spravil prvé kroky pochopil, že tentoraz to vôbec nebude jednoduchá cesta….

…V ten deň sa stalo to, čo ani za čerta diabla nechcel, aby sa stalo.

Rovno pred školou, keď už - už cítil pod podrážkou pravej nohy prvý pevný schod… zapotácal sa ako vysoký smrek uprostred prudkého vetra a potom sa vycapil na zem spôsobom, že keby bol niekým iným a stál práve v tejto chvíli za jeho chrbtom, určite by sa hlasito a škodoradostne rozrehotal….

No na počudovanie, nič takého strašného sa nestalo, ba dokonca ( profesor Garlik s nosom nalepeným na studenej zemi a rukami roztiahnutými akoby práve absolvoval profesionálny zoskok s padákom si to začudovane uvedomil)…niekto zhora nad ním sa mu trochu nesmelo, ale o to milšie prihovoril.

Garlik stihol zaregistrovať, že je to príjemný ženský hlas a potom sa mu zakrútila hlava…..a pred očami rozprestrela pokojná tma.

“Tak čo, už je vám lepšie pán profesor?” – tvár osoby, ktorá naňho prehovorila bola rozmazaná, no registroval, že sa každou ďaľšou, ubehnutou sekundou vyjasnieva a naberá ostré kontúry.

Hlava mu brnela ako rozhojdaný kostolný zvon, ale Garlik to nechcel brať na vedomie a jediná vec, ktorá mu v tejto chvíli mohla na tvári vystrúhať aspoň náznak zvedavosti, bola jedna jednoduchá odpoveď na ešte jednoduchšiu otázku:

Kto ho to tam vonku do pekla zachránil?

“Pán profesor…je vám lepšie?” – usmiala sa naňho slečna Korturová a Garlik ucítil na koži jej jemný, kávou zafarbený dych.

Takže pani Konturová – preberal sa zatrpknuto z letargie – pani Korturová ma zodvihla z tej prekliatej šmykľavej zeme a teraz sedím v jej kancelárii ako kôpka hnoja a určite by som mal v nasledujúcich minútach predniesť nejaké ….nejaké tie slovká vďaky.

Nikdy by si nebol pomyslel, že sa s ním osud tak kruto zahrá, ale keď sa tak už stalo, mal by sa k veci postaviť ako chlap.

Nič sa nedá robiť, máš svojho.. ( aj keď nechceného )...záchrancu..kamarát….

Bola ním pani Konturová, asi dvadsaťdeväť ročná krásna dáma, práve prechádzajúca obdobím, v ktorom sa z mladej devy stáva strašia skúsená žena. Kedysi dávno zachytil, že sa jej narodilo dieťa, dokonca si v útržkoch spomínal, že to bol chlapec a že vážil toľko ako odrastený psík ( nepamätal si už, kto tie drísty povedal ) a teraz, keď sa popod privreté viečka díval na jej tvár, videl, že pod vrstvou makeupu sa tiahnu dve veľké, ústa lemujúce vrásky.

Prezrádzali, že jej v živote nastávajú prvé starosti…..

…..s dieťaťom a všetkým, čo sa čoskoro pekne krásne rozbehne…..

Pani Korturová nepatrila na jeho tajný zoznam ľudí s výstražným a červeným výkričníkom a tak sa rozhodol, že sa k nej bude správať primerane slušne a úctivo.

Tak bol odjakživa vychovaný.

“Ách… Pani Konturová – predniesol teatrálne – to vy ste ma odniesla z toho pekelného ľadu?”

Profesorka sa zatvárila celkom šťastne ( akiste preto, že na ňu celkom normálne prehovoril )a Garlikovi sa vôbec nezdalo, že by to hrala, čo ho na chvíľku prekvapilo a dokonca sa začal utvrdzovať v myšlienke, že Korturová je celkom obyčajná a láskavá žena.

“Áno – prikývla, ponorená vo vlastných myšlienkách…vlastne…vlastne nie….pokrútila roztržito hlavou, akoby ju niekto oblial vedrom ľadovej vody a zasnený výraz bleskovo zmizol…pomohol mi profesor Doston..a…

Čože?

Garlika zamrazilo až za ušami a v okamihu prestal počúvať….

Jej slová sa mu zrazu iba zdali, pery sa pohybovali, jazyk poskakoval hore dole a na tvári sa striedavo menil odmeraný a presvedčivý výraz….ale obsah

Obsah?

Ten absolutne nevnímal….

Profesor Doston, mňa asi porazí – pomyslel si vyľakane v duchu.

Profesor Doston bol jeho odveký nepriateľ a keď ho jedného, pochmúrneho dňa onálepkoval takýmto označením, myslel to pri plnom vedomí a v triezvom stave úplne, ale úplne vážne….

Doston ho nemal rád.

To bola neodškriepiteľná skutočnosť a na tej skutočnosti si založil celý vzťah s ním.

Bolo to úsečné: Dobré ráno pán profesor, dovidenia pán profesor , Áno, nie..áno, nie, áno..….ale také obyčajné ľudské poznámky typu: Ako sa dnes máte, to je ale studený deň však, a čo vaša žena?.....také niečo proste neprichádzalo do úvahy….

Do pekla

Garlik sa zhlboka nadýchol a potom sa premohol povedať nahlas tú fantastickú a neuveriteľnú vetu: “Takže profesor Doston vám so mnou pomohol?” – vyfúkol zo seba a pani Konturová sa odrazu zasekla, ústa jej ostali viseť v prekvapenom a veľmi biedne vyzerajúcom úškľabku a nechápavo pozdvihla oči..

“Čo…čo ste hovorili pán profesor?” – povedala.

Garlik sa zarazil.

Uvedomil, že celý čas, čo sa nechal unášať svojim búrlivým prúdom myšlienok, pani Konturová mu rozprávala a rozprávala…asi o tom ako ho zodvihli, ako ho niesli cez celú halu ako vrece zemiakov a možno aj o jej dieťati, o jej prvých starostiach, o škaredom počasí a o tom ako ju tlačia nové topánky…

….ale on vôbec, ale vôbec nepočúval….

Náhle ho ako prudká povodeň zaplavil pocit preukrutnej hanby, krv sa mu ortuťovito vyšplhala hore do končekov uší a Garlik cítil, ako naberajú čerešňovú farbu.

“Prepáčte pani Konturová… nechal som sa uniesť vlastnými myšlienkami a pri tom…ehm…som vás asi zabudol počúvať…Dobré nie – chcel dodať, ale potom sa zasekol a v duchu si poriadne vynadal, pretože tie dve slovká absolútne nepasovali k jeho stále silnejúcemu presvedčeniu: od každého živého tvora… ( pravdaže okrem svojej rodiny a psa Emila )… držať patričný a primeraný odstup.

Dobré nie – zopakoval si zreteľne a nahlas v duchu a potom súhlasne zabručal…

….. to by už prekročil určitú hranicu, určite - uvrdzoval sa - to by už zachádzalo do príliš dôverného vzťahu….

“No hlavná vec je, že ste v poriadku pán profesor – usmiala sa materinsky pani Konturová a Garlikovi sa zazdalo, že ho už - už pohladí po červených líčkach ako malého nezbedného syna….

No našťastie sa nič takého nestalo a profesorka pozrela zamyslene na zem.

“Viete…ja…dostala zo seba a náhle sa vyľakane zháčila.

Garlik si v zlomku sekundy uvedomil, že v nasledujúcej chvíli mu povie niečo vážne, niečo, čo jej práve okolo očí vykreslilo vejár ustarostených vrások….

Poznal tie chvíle a tak iba mlčky čakal a nechal profesorku ju, nech ulaví svojej mladej duši.

Cez okno s odhrnutou nažltlou záclonou videl bezoblačnú oblohu a na nej malé čierne bodky krúžiace na modrastom pozadí ako riedky a slabučký vír.

Vrany – zašepkal nezáživne v duchu – vyzerajú ako sliediace špionážne lietadlá….akoby sledovali všetko, čo práve robím…

“Viete ja vás mám celkom rada – ozvala sa konečne a Garlik odtrhol pohľad od okenného skla a prudko pozrel priamo do jej očí.

Skúmal, či to, čo práve povedala je naozaj pravda a hladal v tých iskrivých hnedých dúhovkách kúsok malej černoty, kúsok tieňu, ktorý by mu prezradil, že pani Konturová nie je vôbec iná ako profesor Doston a pár ostatných….

Lenže Garlik nič nezbadal.

No v skutočnosti ho to vôbec neprekvapilo a aj keď bol hlboko zakorenený pesimista, fakt, že Konturová by ho mohla mať naozaj rada a to dokonca takého, aký je, mu vylúdil na tvári nepodarený a málo vídaný úsmev.

“Naozaj? – odmlčal sa rečnícky – som tak trochu prekvapený, mňa totiž veľa ľudí v láske nemá, bohužiaľ je to tak….. a myslím, že aj vy to dobre viete….neustále sledoval jej pekné hnedé oči a snažil sa nájsť skrytú a dobre hranú pretvárku…no ak je to naozaj pravda, tak?”….

Pani Korturová sklopila zrak a Garlik sa odrazu zahanbil.

V okamžiku zaškrípal veľkými zadnými stoličkami, až mu na krku vyskočilo pole nepríjemných zimomriavok.

….Zbadala, že ju podozrievam?….

“Naozaj proti vám nič nemám a ak sa nehneváte môžeme ostať priateľmi, ale vôbec nie preto, že som vás dnes zodvihla z toho hlúpeho snehu…zachichotala sa…len preto, že naozaj nechcem od nikoho bočiť.”

Hovoríš ako svetaskúsený politik – pomyslel si Garlik – ale ak to nazozaj myslí úprimne…tak prečo by som mal bočiť práve ja?…ak to naozaj myslí celkom úprimne….

“Dobre – pokúsil sa opäť usmiať, až ho zabolelo v sánke a on si vduchu ironicky pomyslel, že jeho svaly si za tie posledné smutné roky od toho úkonu tak dokonale odvykli, že už načisto ochabli a možno bolo veľmi dobré, ak bol teraz jeden veľký úsmev, pretože mohli aj načisto…ale načisto odumrieť…

Natiahol svoju veľkú, modrastými žilkami popretkávanú ruku a a pritom pozoroval konce prstov, ktoré sa triasli v zohriatom ovzduší.

Profesorka Konrurová sa stále priateľsky usmievala.

Čo ak už naozaj patrím do starého železa a len sa tak z posledných síl hrám na bojovníka proti všetkým ….. čo ak by som mal konečne skloniť hlavu a tak to v pokoji dotiahnuť až k nebezpečne blízkemu dôchodku….napadlo ho odrazu a tá myšlienka v ňom vyvolala taký náhly a intenzívny záchvat odporu, až mu znechutene zatriaslo krkom…

“Je vám niečo pán profesor?” – spýtala sa, keď mu jej malá teplá dlaň stlačila štyri prsty.

“Nie, nie – len som si na niečo pomyslel – pokrútil trpezlivo hlavou – dosť nepríjemná myšlienka…a….

….a ako som sa vám niesol – uškrnul sa, aby urýchlene zmenil horúcu tému – nie som až taký ťažký však?”

“No, ani by som nepovedala, ale profesor Doston je silák, vlastne vás skoro odniesol iba on sám.”

“Určite fučal ako lokomotíva.”

Alebo ako starý tuleň

“Asi…tak nejako..tak nejako…šibalsky sa usmievala……

A to bolo dobre.

Garlik bol v duchu nesmierne rád.

Zdá sa, že získal na svoju stranu ďalšiu poblúdenú dušu…a skutočne si bol istý, že to s nám pani Konturová myslí úprimne, ale úprimne vážne.

No fiktívny kliešť, ktorý sa mu trpezlivo zavŕtal do mozgu a ktorý nepredstavoval nikoho iného ako veľkého siláka profesora Dostona, mu nedovolil, aby sa z jeho čela aspoň na chvíľku stratili všetky ustarostené, rokmi vyryté vrásky.

Keď vychádzal z kancelárie, poďakoval sa a mávnutím ruky pozdravil profesorku Konturovú, lenže pred očami nemal ju, ale Dostona a jeho tvrdú, žulovú tvár, ktorá mu celkom blízko nosa ( zdalo sa mu, že naozaj cíti jeho cigaretový dych ) kričala jednu a tú istú strašideľnú vetu: Musíš sa mi poďakovať Garlik, alebo nie…si predsa slušne vychovaný starec..alebo nie…..

Garlik zakašľal a náhlivo zabočil za roh citrónovo - žltej chodby.

Za pár minút má matematickú prednášku….

Strašne sa mu dalo ísť na záchod.

V miestnosti bolo tlmené svetlo a spoza skromne obsadených lavíc šuchotali pohyby rúk, lakťov a ako tiché zaklínadlá sa k jeho ušiam vznášali nezrozumiteľné študentské poznámky a slová.

Profesor Garlik si to nevšímal.

Bol rodený realista a realita ho naučila žiť so všetkým, čo tvorilo jeho univerzitný svet. Sám seba by označil jediným, výstižným slovíčkom: profesionál.

Dokázal do seba vstrebať všetky najnevyberanejšie, najvulgárnejšie a najhlúpejšie poznámky a vtipy, ktoré občas letmo začul, tak jednoducho, ako každé ráno do hltana vstrebával pariaci sa čaj.

Pomalým, ale istým krokom prešiel až ku katedre a potom sa zvrtol ku všetkým úprimne zvedavým aj úlisným pohľadom.

Ako realista sa tie pohľady naučil prehliadať ( aspoň tie zlé ) a pred sebou videl iba beztvarú masu a kdesi v pozadí nezaujímavé obrazy visiace na stene.

“Ták…holúbkovia moji – začal tak, ako vždy a nehľadel pritom na to, či tak označuje svojich fanúšikov alebo svojich zarytých odporcov ukrytých za hnedými lavicami. Kdesi v pozadí hlavných myšlienok si flegmaticky pomyslel, že holúbok je predsa len pekné, hladučké a milé zvieratko, ale pritom môže svojím nabrúseným zaobáčikom doďobať až ku samej kosti a to nehovoriac aké svinstvá robia holúbkovia na novučičkých sakách ľudí, potulujúcich sa pod otvoreným nebom, netušiac o tom, že sú zhora neustále bombardovaní holubincami tých najkrajších vôní a rozmerov.

….Takže ten roztomilý holúbok pasuje vám všetkým – usmial sa neviditeľne – bez rozdielu…kamaráti moji…

…..dnes vás čaká mimoriadne ťažká ale zato zaujímavá hodina, v ktorej si do tých najpodrobnejších podrobností rozoberieme…..

Škripot.

Zerezal sa mu do uší ako dobre nabrúsená píla a profesor Garlik pozrel spolovice nahnevane, spolovice prekvapene smerom k dverám.

Všetky hlavy sa ako na povel otočili spolu s ním a niekoľko desiatok očí uprene pozorovalo malú a trasúcu sa profesorku Libralovú, ktorej dolná pera sa mikala v akejsi chorobnej a nesúmernej triaške.

“Profesor Garlik…prehovorila naňho gramofónovým roztraseným hlasom a Garlik si uvedomil, že dnes sa ešte prelomí veľa pevných ľadov, pretože profesorka Libralová naňho neprehovorila už dobrý mesiac…a to jej pred tým mesiacom iba slušne povedal, aby dala usilovným študentom, ktorý si raz občas ovlažia hrdlá malým množstvom slabého piva pokoj…profesorka Libralová neznášala alkohol, čo bolo koniec koncov správne, ale Garlik podľa slov svojich študentov a takisto na základe vlastného tajného pozorovania vedel, že v svojej snahe zachádza až priďaleko.

Veľmi priďaleko.

“Áno? – zodvihol zaujato obočie – potrebujete niečo pani profesorka?”

“Áno – pán profesor – povedala teraz už skoro plačlivým hlasom – potrebujeme vašu pomoc – pani Konturovej sa niečo stalo…”

“Čože?” – tvár sa mu zamračila, akoby práve teraz okúsil ten najkyslejší citrón a okamžite sa energicky rozbehol smerom k nej.

“Čo sa jej preboha stalo?” – pýtal sa nahlas skôr sám seba…

Profesorka Libralová sa neustále hystericky triasla.

“Neviem, ale vy ste vraj u nej pred polhodinkou boli?”

Garlik súhlasne prikývol a obidvaja vyši von.

V prednášacej miestnosti aplikovanej matematiky sa rozhostil nezvyčajný hlasitý šum.

Dvere za jeho spoteným chrbtom sa s nervy drásajúcim vrzgotom opäť zatvorili a nasledujúc profesorku Libralovú mierili rýchlym krokom ku kancelárii pani Konturovej. Pokožku pod svetrom mu zavial akýsi štipľavý závan zimy a profesor Garlik sa chtiac nechtiac striasol ako premočená húsa. Čo sa tej milej stvore mohlo stať – premýšľal ako posadnutý – hádam jej len niečo citlivé neprasklo, hádam sa nedolámala, keď pomáhala Dostonovi ( alebo to bolo naopak? ) odniesť jeho deväťdesiatpäťkilové telo do tepla….len to nie……

Po prázdnych chodbách sa ozýval člapkavý klepot ich topánok a Garlikovi to na malú chvílku pripomenulo gotické zvuky uprostred hlbokej jaskyne…

“A kto ostal pri nej pani Libralová?” – dostal zo seba pomedzi spŕšky horúcho dychu.

Libralová sa neotočila a neustále cupotala rovno pred ním, pripomínajúc malú školáčku nahnevane rotujúcu po nekonečne dlhých chodbách univerzity B. I. Samuelsona.

“Ostala sama…išla som hneď za vami, keďže hovorila vaše meno…

“Moje meno?” Vari nebodaj omdlela?”

Áno, našla som ju ležať na kresle, ruky mala spustené k podlahe ako bábika a potom keď som na ňu vyliala studnú vodu z vázy na stole ….- Libralová sa prudko, čuteľne nadýchla -….konečne otvorila oči…..

To je zlé…to je veľmi zlé….mračil s detskou hnevlivou usilovnosťou obrvy…všetkému som na vine opäť iba ja…to dievča sa asi presililo a jej krehký organizmus to nevydržal….Garlik zaťal spodnú časť sánky s vervou do tej hornej a v pomarančovožltých odtieňoch žiaroviek osvetlujúcich matné dlhé chodby vyzeral ako nazúrený a nespokojný pitbul….

Keď konečne vchádzali dnu stihol si ešte všimnúť, že na druhej strane sa pri toaletách mihla vysoká, strom pripomínajúca postava a bocianovským krokom pomaličky zabočila za roh chodby.

Garlik vošiel dnu a pozrel na pani Konturovú.

Ako v polosne si uvedomil, že tá postava nepatrila nikomu inému, ako jeho najvernejšiemu priateľovi profesorovi Dostonovi……

“Pán profesor – povedala chorobne ticho pani Konturová a Garlikovi sa zdalo, že jej ševeliace pery nevykonali žiadny pohyb….akoby ten hlas vychádzal z jej naširoko otvorených nosných dierok.

“Áno?” – sadol si na pohovku vedľa nej a pritom sa vôbec nepokúšal zastrieť svoj vystrašený a “určite” aj súcitný výraz.

Tvár mala bledú a kožu pod očami fialovú ako sinky po dobrom údere päsťou.

“Pani profesorka…akiste ste sa priveľmi vysilili, keď ste sa so mnou dnes ráno babrali….to je ako zlý sen, pomohli ste mi a teraz vás pochytila taká hlúpa slabosť…odmlčal sa …mám kôli tomu taký prekliaty pocit viny, že si to ani neviete predstaviť, naozaj….”

Pani Konturová sa slabulinko usmiala.

“Ale to nestojí za to, aby ste sa nad tým trápili, určite ma tá slabosť nepochytila z toho, že som vám ráno trochu nadvihla malátne nohy…to určite nie…stáva sa mi to dosť často, bohužial….

Za jeho chrbtom sa neustále ozýval dlhý a sípavý dych pani Lovrinovej. Garlik ucítil v nose jemný zápach, ktorý mu sprvoti pripomenul skyslené hrozno a až po chvíľke ho celkom ohúrene zaradil do tej správnej poličky, nad ktorou sa týčil výstražný a vysoký nápis: Červené víno…

Takže naša neoblomná prenasledovateľka alkoholikov sama holduje životnému štýlu, podľa ktorého sa všetko, vždy a všade dá vyriešiť, no len a len so studenou a orosenou fľaškou alkoholu v ruke……V duchu sa nad tým veselo uškrnul, ale momentálne sa potreboval venovať snehovo bielej profesorke Konturovej, ktorá ležala po jeho pravej ruke vystretá ako na stredovekom škripci s rukami jemne preloženými na bruchu….

“Nepotrebujete lekára?” – opýtal sa snažiac, aby výraz jeho tváre prezrádzal, to čo sa naozaj odohrávalo v jeho duši, bolesť a pichľavé výčitky z toho, že všetkému mohol byť na vine v konečnom dôsledku iba on. Nechcel, aby sa ľudia kôle nemu trápili a jeho životná filozofia si to takisto vyžadovala, keďže bol v ohľade vzťahoch ku ľuďom večne podozrievavý a neveriaci Tomáš, musel konať tak, aby naňho nikto nemohol ukázať zlosťou roztraseným ukazovákom a potom zasyčať: To ty si tomu na vine, ty starý čudák, ktorý nechce mať s nikým nič….len ty si tomu na vine, rozumieš?…

To Garlik nemohol nikdy dopustiť.

Preto ho tá vec s pani Konturovou škrela viac ako by si sám vedel pripustiť a pod pokrývkou súcitu vedel, že je to hlavne kôli tomu…. hlavne kôli tomu, aby nenaštrbil svoju precízne vybudovanú povesť neprístupného, ale zásadového a charakterného človeka. To si o sebe myslel….a tušil, že tak nejako ho posudzujú aj ostatní, aspoň nejaká tá hŕstka….

Pani Konturová zavrtela nesúhlasne hlavou a Garlik zbadal, ako jej dole čelom putuje malá trblietavá kvapka potu.

“Myslím, že je mi lepšie….dodala potichu…len by som si niečo vypila….

Pani Lodrinová prestala sípavo dýchať, postavila sa po boku Garlika a stále vylakaným tónom navrhla:

“Donesiem vám čaj….dobre…bude to za chvíľku?”

Nečakajúc na pritakanie alebo súhlasné prikývnutie, odbehla preč a dvere sa potichu zavreli.

Garlik a pani Konturová osameli.

“Mohol by som za vás zobrať nejaké hodiny.” – navrhol jej a hoci to znelo len ako zdvorilostná fráza, ktorou už vopred čakal na jej milé odmietnutie, myslel to naozaj presne tak, ako to vyslovil.

V tom sa opäť otvorili dvere.

Na krk mu chladivo zavial chodbový rozvírený vzduch a keď sa otočil v presvedčení, že tam uvidí neustále vylakanú pani Lodrinovú s pariacou sa šálkou čaju ( ..bola by to však naozaj neuveriteľná rýchlosť.. ) namiesto toho sa popod udivene prehnuté obočie díval na žulovú tvár profesora Dostona a jeho pravý kútik pier, nadvihnutý do posmešného úšklabku.

“Garlik…prehovoril hrobovým hlasom, akoby vychádzajúcim z dna obrovskej vázy….vedel som, že ste hlúpy, ale že až takto…súcitne pokrútil hlavou a potom, po ukončení svojho unikátneho výstupu ( ako ho neskôr Garlik s uznaním posúdil ) náhlivo odišiel.

Bolo to ako zjavenie z iného sveta. Bolo to , akoby mu niekto práve prišiel povedať, že jeho rodina bola bohužial aktérom ťažkej dopravnej nehody. Garlik sa neustále díval na dvere a uvažovanie mu náhle zamrzlo presne na pol ceste, akoby ho prekvapila náhla zástava srdca a každú chvíľku mal celkom normálne umrieť.

Čo tým myslel? Čo tým ten človek myslel? Toto je absolútny vrchol – napadlo ho malátne – teraz ste profesor Doston dosiahol absolútnu špičku ľadovca nášho studeného vzťahu…..ústa mal nechápavo zvädnuté a keď vošla do kancelárie pani Lodrinová neustále na ňu civel a profesorka Konturová zašomrala niečo ako: Doston je pekný somár však…..čo mohlo mať na profesorku Lodrinovú dosť neblahý vplyv a tak jej Garlik všetko v rýchlosti vysvetlil.

Presne v ten deň sa či už chtiac alebo chtiac, čo bolo vlastne jedno, dostal do priateľského zväzku pani Lodrinovej a pani Kontuirovej a do ešte väčšieho nedozerného nepriateľstva s profesorom Dostonom.

A verte, neverte profesor Garlik sa za pár týždňov priatelil s celým osadenstvom univerzity J.B. Samuelsona, ktoré mal pred tým v hlave výstražne označené červenou zvýrazňovacou fixou. Jeho životná filozofia sa začínala celkom nezadržateľne meniť a on bol na to dokonca pyšný, pretože taká vec sa nevidí každý deň a niekedy, keď sa doma večer pozeral s manželkou Juditou na nejaký nudný film, si to vo svojom vnútri mlčky prirovnával k hotovému a nefalšovanému zázraku……

Profesor Garlik sa zmenil na nepoznanie.

Neboli to však zmeny fyzické, ale tie, ktoré mu najprv rozborili a potom znovu postavili rebríček hodnôt do úplne odlišného rámca. Z večného, odmietavo naladeného zarputilca sa stal človek s neustále vycerenými bielymi zubami, s mäkkým a nehraným priateľským úsmevom, ktorý bol za každej situácie ochotný zastaviť svoje rozbehnuté staré telo a dať sa do dôvernej reči trebárs aj s celým svetom….

No v tom harmonickom, pekne poskladanom živote neustále chýbala jedna súčiastka. Bola to súčiastka, ktorá sa nechcela zmeniť, bol to tŕň v jeho oku a zároveň jeho denná aj nočná mora. Profesor Doston.

Garlik si po tie dlhé týždne neustále recitoval jeho slová, poznámky na jeho adresu a staré známe vševediace ironické úsmevy, ktorými ho častoval tak pravidelne ako dobrá vtáčia matka kŕmi svoje vyhladnuté deti…..

Najprv sa rozhodol pre taktiku nevšímavosti a niekoľko týždňov sa pokúšal nosiť hlavu vysoko nad oblakmi, tam kde dúfal, nedojdú Dostonove štipľavé, hadie poznámky…no táto taktika sa mu rozsypala ako vrecko kryštáľového cukru.

Nedokázal sa preniesť cez jeho slovné údery…zatínali tak strašne do živého, že v niektoré dni celkom normálne uvažoval o tom, ako to môže vyzerať niekde v studenej väzenskej cele, ktorú mohol bezpochyby navštíviť, ak Dostonovi niečo zmyslov zbavený vyvedie.

Ale na to, aby mu to niečo vyviedol… mu chýbala odvaha a hlavne jednoduchá fantázia kriminálnika.

A tak si vymyslel ďalší spôsob obrany.

Pokúsil sa Dostonovi oponovať, pokúšal sa zmeniť na neho samotného a častovať ho takými istými slovnými výstrelmi akými ho obdarúval už dlhšie dni on. No nebolo to vôbec ono, Garlik jednoducho nebol Doston, tak ako z vlka nemôže byť baranina. Nedostal do vienka takú suverénnu arogantnú drzosť, taký jednoduchý a trefný zmysel pre vtip, aký mal v sebe profesor Doston. Jednoducho cítil, že to nie je on.

A Doston to vycítil tiež. Zmenil sa na chŕliaceho draka a hneď ako podvedomky vybadal, že naberá ešte väčšiu prevahu …….dával Garlikovi - jednoducho povedané - pekne zabrať.

A preto Garlikovi v momentálnej situácii neostávalo nič iné, ako utiekať sa k tým, ktorí tak neočakávane prešli z druhej strany rieky k nemu a snažiť sa Dostona čo najpresvedčivejšie ignorovať.

V škoskej jedálni bolo dusno a na oknách sa trblietali nespočetné kvapôčky zrazenej pary.

Garlik si troma rýchlimi pohybmi odkrojil kus bravčového mäsa a potom prehltol posledné sústo. Viac nechcel. Žalúdok mu pred obedom začal celkom nečakane štrajkovať a tak, hoci nerád, musel sa tentoraz krotiť. Mal rád bravčovinu s kapustou a hoci si rebríčky obľúbenosti nikdy nerobil, dala by sa v ňom zaradiť na prvé až druhé miesto….

Profesorka Konturová vyzerala sviežo a pritom, ako sa skláňala k tanieru polievky zahalenom v obláčikoch pary, jej vlasy neposlušne padali pred tvár.

Bol štvrtok a vonku sa uhostilo sychravé a šedou oblohou zakryté počasie.

Garlik pocítil za zubami horkastú chuť rasce a soli. Napil sa z pohára a potom pozrel na pani Konturovú:

“Čo myslíte, príde Doston na ten unikátny, profesorský večierok?” – nechal svoje myšlienky vyletieť spolu so zápachom rasce a mäsa z úst, do dusného jedálenského vzduchu.

Profesorka Konturová pokrčila útlymi plecami a na tvári vystrúhala pochybovačnú grimasu. Ústa mala plné obedňajšieho chodu a líca sa jej krčili ako dva veľké vrásnivé vaky, v dôsledku čoho mohla na rozprávanie na chvíľku úplne zabudnúť.

“Neviem..” – povedala napokon….a je mi to úplne jedno, ale vám asi nie, čo?”

To bola svätá pravda. Garlik mal celý myšlienkový pochod spätý s konaním, rozprávaním a vôbec…. celkovým životom, ktorý viedol Doston. Registroval všetko, čo sa okolo neho dialo, ako výkonný….neuveriteľne výkonný a posadnutý počítač….

Chcel, aby ho prichytil pri niečom, čo by po toľkých mesiacoch konečne vylúdilo na jeho tvári ten krásny, škodoradostný úsmev….chcel, aby mu vrátil všetky jeho posmešné slová, jednou jedinou veľkou ranou….

No osud mu zatiaľ vôbec neprial.

Večierok profesorov sa mal uskutočniť v priestrannej aule matematickej fakulty a plagát na jej širokých sklenených dverách hlásal, že sa tak stane presne o dva dni. Garlil bol z večierku tak trochu nesvoj ( vlastne býval z večierkov nesvoj skoro stále ) a premýšľal, či sa mu Doston nepokúsi pri tak lákavej príležitosti vyviesť niečo, čo by ho mohlo odrovnať lepšie ako celá popravčia čata. Keď sedel za katedrou, jeho staré, chudé nohy sa triasli akoby ich natiahol neviditeľným mechanickým klúčikom…..a pred očami videl Dostonovu tvár s vykrivenými, usmievajúcimi sa perami a očami za ktorými sa skrývalo tajomstvo, ktoré nemohol nikdy poznať.

Doston ho mal zakódované hlboko v hlave a Garlik veril, že to tajomstvo je nejako späté z očakávaným večierkom.

Akoby sa mu Doston v jeho predstavách mlčky posmieval.

Deň s veľkým D prišiel rovnako rýchlo ako prichádzajú veci, ktorých sa najviac bojíme a profesor Garlik odchádzal o tretej hodine popoludní z práce domov smutný, akoby celkom jasne tušil, že dnes ho čaká niečo nanajvýš strašné….Vliekol sa dole horúcou cestou a zvädnutými očami letmo registroval autá, ktoré sa niektorými chvíľkami doslova obtierali o jeho mramorovo sivý, starostlivo vyžehlený oblek…..

Autobus nezáväzne vrčal a okolo neho sa rozprestieral šum tichých, hlasitých a polotichých hlasov. Držal sa hrubej kovovej tyče a premýšľal. Premýšľal, či do toho má ísť a či by v tejto pekérnej chvíľke nebolo oveľa lepšie opäť si obliecť starý kabát, opäť upraviť svoj životný štýl a navrátiť ho do vychodených kolají.

Ale to bolo skoro nemožné.

Cítil, že voči všetkým profesorom a profesorkám na čele s rektorom, ktorí sa s ním na univerzite tak zázračne spriatelili má určité záväzky a charakter mu prísne nakazoval, aby ich dodržal. Vždy je to tak, priateľstvo je plné záväzkov – uvedomil si ako v čudnom polosne….

Priateľstvo je plné daromných a nechcených záväzkov….

Judita sedela za stolom a popíjala šálku kávy.

“Ahoj.” – povedal potichúčky a položil čierny kufrík na stôl.

“Čo sa stalo?” – spýtala sa celkom pokojne, tak ako to vedela len ona a nikto iný. Garlik pozrel do jej živých, vodnatých očí a skleslo spustil líca. Vedel, že aj keby svoje skryté tajomstvá tajil najlepšie ako vedel, nikdy by svoju ženu neoklamal.

“Dnes je ten večierok….pokrútil hlavou intenzívne, akoby práve odmietal urobiť niečo strašné a zlé…..vôbec sa mi tam nechce ísť….neviem prečo, ale bojím sa toho…..”

“A čoho sa bojíš konkrétne, nebodaj nie tých ľudí, s ktorými si sa, ako si vravel konečne spolčil….hm…

“Sám neviem, je to ako, akoby som mal nejakú predtuchu…”

“Takže predtuchu…usmiala sa…a akú?”

“Neviem…že sa stane niečo zlé…”

Garlik si odkašľal a pozrel na jej krk, do očí sa akosi neodvážil…..cítil sa, akoby všetka jeho odvaha, všetok jeho zdravý, nedôverčivý úsudok načisto vyprchal do priezračného vzduchu.

Cítil sa ako bez jediného kúska životnej šťavy..

“Prosím ťa, je to len hlúpy večierok, prídeš tam, potom odídeš a vôbec nič sa nezmení…presviedčala ho, ako presviedča starostlivá matka svoje dieťa pred prvým dňom dochádzky na školu.

Garlik sa usmial….a….

…..a dúfal, že ju tým upokojil….

Vôbec neveril tomu, že nejaký večierok nemôže nič zmeniť. Každý okamih, každá hlúpa sekunda dokáže zmeniť jeho život alebo zmýšľanie silnejšie ako ničivá povodeň….tušil, že na tom večierku sa pochytí s Dostonom, že Doston mu nedá pokoj a pôjdu po sebe ako dva panovačné levy zavreté v klietke….a to tušenie mu dodávalo chladný kalkulačný úsudok…

…rozhodol sa že všetko nechá na osud.

Keď sa niečo stane, zariadi sa podľa situácie, keď nie, od radosti sa opije tak, že ani nedôjde domov.

A ak hej, tak určite iba po štyroch….

Kráčal cestou a nad jeho bielovlasou hlavou sa hrozivo skláňali konáre veľkých gaštanov. Mesiac poskakoval pomedzi tmavé listy, akoby ho celú cestu potajomky sprevádzal a Garlik sa tomu spokojne usmial.

Premýšľal, že je už dosť starý na večierky, no keď si v pamäti systematicky prechádzal všetky vráskavé a rokmi poznačené tváre, ktoré dovárali jeho prostredie na škole, akoby sa kliešťami štípal do kože…..bolo tam predsa toľko starcov a stareniek, že v ich spoločnosti by sa ani Abrahám necítil nesvoj…..

Začal si popiskovať dávno zabudnutú pesničku a pri zvuku vlastných zošpúlených pier mu na chvíľku neviditeľný vietor odvial chmáry, ktoré mu obklopili myseľ.

Povedľa sa z čiernej tmy vyrútilo auto, oslnivo mu vrazilo predné svetlá do tváre a potom zmizlo za zákrutou a spoza kmeňov stromov sa ozýval tlmený, pradivý zvuk vzďalujúceho sa motora.

Garlik pokojne dopískal, ruky si zakvačil hlbšie do vrecák a keď mu krk pri tom úkone klesol nižšie k hrudi, pripomínal vetriaceho, poľovníckeho psa, sledujúceho svoju unikajúcu korisť.

Za posledným strom na kraji zákruty sa ukážu prvé obrysy komplexu univerzity S.I.Samuelsona. Bolo to istejšie ako smrť a Garlik sa toho aj primerane vydesil.

Cítil, že žalúdok sa mu prudko zovrel.

Spoza sklenených dverí sa ozývala rytmická, pomalá hudba a Garlikovi naplo krk ako pregĺgajúcej husi, na čo sa pevne rozhodol, že sa obráti a úplne pokojne nastúpi na prvý autobus, ktorý ho odtiaľto odvezie hoci aj do samotného, horúceho pekla. Prstami zvieral chladivú kľučku a na bruškách palcov pocítil mokré kvapky, ktorými bola preňho z nepochopiteľného dôvodu orosená….

V skle videl odraz svojej tváre a odrazu sa mu zdala iná, akoby vôbec nepatrila jemu, ale iba nejakému vychytralému podvodníkovi, ktorý sa naňho neuveriteľne podobá.

Zrovna, ako chcel urobiť ťah, ktorý by prinajmenšom o pár ďaľších koliesok pretočil jeho ďalší vývoj života na univerzite, spoza sklenenej výplne dverí sa vykreslila tvár profesorky Jantárovej a vo večerných, modrozelených šatách sa niesla po chodbe plavne ako nehmotný duch.

“Pán Garlik.” – zaštebotala a ženskou, neodbytnou silou v jej očiach ho zastavila na mieste, kde stál.

Garlik sa zdvorilo usmial.

“Asi som prišiel neskoro?.” – zabručal, hlasom, ktorý ani v najmenšom nepripomínal, to, čo mu vychádzalo z úst, keď bol obvykle pokojný a vyrovnaný.

Profesorka mávla rukou.

“Ale choďte.” – chytila ho nežne pod pazuchu a spolu sa chtiac – nechtiac ponorili dnu.

Garlik už nič nepovedal.

Preglgol veľkú slinu plnú strachu a počúval ako opätky tridsaťročnej profesorky Jantárovej melodicky klepkajú po vydláždenej chodbe. Zdalo sa mu, že je tak zvláštne iná, tak pekná a šarmantná, až mu hlavu a krk zalial čudný, hrejivý pocit.

Garlika prekvapilo koľko je tu ľudí a v nebadateľnom zlomku okamihu ostal vydesene stáť na začiatku sály a cítil, ako sa mu ruka profesorky Jantárovej jemne kĺže po lakti.

Zastavila sa a chápavo sa usmiala.

Nebuďte vystrašení pán Garlik.” – povedala mu príjemným, skoro terapeutickým hlasom. Garlik zakýval hlavou a v okamihu sa snažil z hlboka nadýchnuť, pričom si zuby jemne zacvakol do spodnej pery, čo zvykol robiť v situáciách, ktoré si urýchlene vyžadovali, aby sa aspoň ako tak upokojil.

Viečko nad pravým okom sa mu sotva badateľne trhane chvelo, čo bolo jasným následkom jeho vnútorného rozrušenia a profesor Garlik, ktorý bol na svoje telové výpadky už dokonale zvyknutý a pripravený, si ukazovákom a palcom pricvikol vzbúrenú kožu a pritom popod dlaň s neochvejnou zarputilosťou prehľadával medzi hýbajúcimi sa telami tvár profesora Dostona a s ním sa nesúce, neustále nebezpečie.

Našťastie alebo nanešťastie, nezbadal ho, to mu však na pokoji vôbec nepridávalo, ba naopak, cítil sa akýsi nesvoj, akoby stál na rozvášnenom, ľuďmi preplnenom námestí a hoci vedel, že je tam človek, ktorý ho chce zaryto zlikvidovať, jeho totožnosť ani tvár nikdy nepoznal……

Podišiel dopredu, ku stolu preťaženom misami, taniermi a pohármi… všetko plné jedla, ktoré by určite nasýtilo prinajmenšom celé predmestie mesta a stále neistou rukou si k ústam pozdvihol pohár žltého vína. Hoci víno nemal odjakživa v láske a vždy si s určitým nadhľadom spomínal, ako sa pred skoro tridsiatimi rokmi s jeho pomocou zbavil celej večere a dokonca aj obeda a pritom sa naňho dívalo dostatočné množstvo ľudí, aby z toho vznikol pekný, ako z učebnice vystrihnutý trapas. Prišlo mu akosi nevoľno a za lebečnou klenbou cítil intenzívne tupé klopkanie……. predzvesť nepeknej migrény….

“Pán profesor….všimla si ho profesorka Konturová a profesor Sundin, ktorí stáli povedľa tancujúcich ľudí a zatiaľ, čo Garlik pozeral, kam sa tak náhle vytratila profesorka Jantarová, kývali naňho a hádzali poloopilecké, láskavé úsmevy….

“Tak ako sa bavíte?” – opýtala sa pani Konturová, akiste si nevšimnúc, že Garlik prišiel len pred malou chvíľkou a profesor Sundin si podal z Garlikom ruku, pričom mu ju pri svojej sudovitej korpulentnej postave stisol s takou vervou, že Garlik mal už na samom krajíčku zdesený, srdcervúci výkrik.

“Vyzerá to tu celkom dobre, zo začiatku som sa bál… …však viete, ale teraz to už so mňa nejako opadlo….zodvihol a opäť stiahol kostnaté ramená, akoby chcel názorne naznačiť, ako sa taká vec s opadávajúcim strachom vôbec robí.

Sundin sa zatváril nanajvýš chápavo a pani Konturová potichu zaochkala a hneď sa napila s pohára oranžovej karamelovej tekutiny…..čo podľa Garlika nemohlo predstavovať nič inšie, ako dobrú a kvalitnú whisky…

Zdalo sa mu, že sem začína takpovediac neočakávane zapadávať a hoci na jeho gusto a chuť tu bola pomerne prihlučná muzika a všade naokolo toľko jedla, že nevedel, kde mu žalúdok stojí, začínal sa cítiť tak neuveriteľne dobre, až mu to samému prišlo podozrivo divné…

No asi…. aby zasa tak moc nesníval a nemyslel si, že si môže aj na tú malú chvíľku… bez zásluhy oddýchnuť…po pleci ho poklepkali dva rýchle prsty a do nosných dierok sa mu vtieravo doplazil hustý, cigaretový dym….

…Doston…napadlo ho ako v zlom sne…

…a prudko sa otočil.

Doston vystrčil hranatú bradu, potiahol perami z dohárajúcej cigarety a hneď na to mu z nosných dierok ako nazúrenému, nemilosrdnému minotaurovi vyleteli dva pásiky belasého dymu…..

Garlik sa zmohol na len na to, aby udivene roztvoril počiatočný otvor svojej tráviacej sústavy a Doston mu mohol pri troške trpezlivosti porátať v ústach všetky plomby.

Hľadeli na seba, rovno do stredu nehybných očí….

Hudba náhle zmizla za hrubými dverami reality, pohyby tancujúcich tiel sa zliali v jeden farebný, systematický vír a Garlik pod neustálymi návalmi ďalšieho a ďalšieho cigaretového dymu stúpajúceho z Dostonových nosných dierok… chorobne zakašľal.

“Zdravím Garlik.” – prehodil zo suchou istotou v hlase a jeho bezcitné ústa sa zdeformovali do niečoho, čo by sa podľa Garlika dalo s poriadne prižmúrenými očami a ešte väčšou dávkou fantázie nazvať ako- úsmev.

“Prečo ste prišili Doston.” – zatiahol ešte mŕtvolnejším zvukom ako on a pritom všetkom sa kdesi v pozadí mysle cítil ako pištoľník pred najdôležitejším a najnebezpečnejším, smrteľným súbojom….

“Prišiel som sem takým istým spôsobom ako vy, na tú hlúpu modrú pozvánku, ktorú som iba včera našiel v schránke….nič viac profesor.”

Garlik pokýval hlavou a ďalej trpezlivo znášal závany dymu, ktorými ho Doston tak láskavo častoval.

Takže pozvánku – pomyslel si pobavene – tým by si neoblafol ani sedemročného školáka kamarát, viem, čo sa skrýva pod tvojou starou mozgovou kôrou. Chceš ma zničiť, si posadnutý tým, aby si ma zničil a nič inšie ti neurobí takú živočíšnu radosť ako to, keď ma uvidíš bez jedinej známky sebaistoty ty starý klamár…..

“Viem prečo ste prišli pán profesor – vyšplechol mu do tváre Garlik a pritom bol nesmierne rád ( možno, že aj trošilinku hrdý ), že to tak zdravo a s istotou dokázal…..prišli ste sa zabaviť na môj účet, nemám pravdu…usmial sa, hoci mu bolo z toho skôr do plaču a snažil sa, všemožne sa snažil, aby Doston nezbadal ani šipku toho búrlivého boja, ktorý vo svojej duši práve zvádzal…..

“Ho,ho, pán profesor – víťazoslávne sa zaškeril – to vám teraz nemôžem povedať….myslím, že sa budete musieť nechať prekvapiť…

Garlik sa pohŕdavo usmial a potom sa prudko otočil a pozrel na tancujúci sál.

Stále nechápal, prečo sa na takéto večierky nepozývajú aj manželia alebo manželky, ale teraz na to nechcel myslieť.

Bolo presne jedenásť hodín večer a Garlik, značne omámený vínom a whisky, ktoré do seba tak náruživo lial, pozeral na schody vedúce dole do čiernej tmy.

Premýšľal, čo sa tam môže skrývať a hlava sa mu zničoho nič ponorila do intenzívnej a pichlavej bolesti.

Prekliate víno – pomyslel si prudko a zohol sa bližšie k zemi s pevným presvedčením, že bude ráno vyzerať ako zbitý pes…. ak nie horšie.

Zakaleným, opitým pohľadom pozeral na čašu, do polovice plnú jantárového moku a hneď ako z hnusom vyhrnul pravú časť nosa , nahol ju a pokojne sledoval, ako vodopádik vína z tlmeným člapotom dopadá ma lesklú dlážku.

Profesor Garlik to síce robil iba zo svojej príslovečnej mrzutosti a takisto pod vplyvom mámivého alkoholu….ale nič takého robiť nemal.

V dôsledku toho čľapkavého, jaskynného zvuku nepočul kroky, ktoré sa zlodejsky ozvali tesne za jeho chrbtom.

Akoby sa ich tichý tvoriteľ istý skutočnosťou, že Garlik ich nemôže počuť, ani nesnažil aby ich čo len trošilinku stlmil.

Zastal, mlčky sa díval a v ruke mu ovísal masívny, drevený klát.

Garlik dokončil svoj vínový obrad a náhle sa vydesene strhol….…

Klát sa s nonšalantným oblúkom pozdvihol k stropu.

…..prudko otočil tvár…

a drevo mu z tupým úderom dopadlo rovno doprostred čela…

Profesor Garlik sa s hrmotom zrútil do kaluže rozliateho vína.

Keď sa prebral, zdalo sa mu, že mu niekto veľkým prstom tlačí rovno na pulzujúce miesto, odkiaľ sa mu do celej hlavy rozlievala neznesiteľná bolesť.

Ruky mal skrútené za chrbtom a na zápästia mu tlačili silné, škrtiace povrazy.

Garlik otvoril oči.

Bol sám.

Naokolo bola uhľová tma a v chladnom ovzduší sa vznášal pach mokroty, zatuchliny a vody, všetko mu dokopy pripomínajúc vôňu rozhorúčených chodníkov po krátkej letnej búrke.

Garlik potichu zaúpel a ihneď ucítil, ako mu neviditeľná ruka bolesti pritlačila na miesto uprostred čela, tam kde celkom jasne cítil pramienok zasýchajúcej krvi. Kto to mohol byť? Kto by ho chcel zneškodniť takýmto spôsobom? – pýtal sa sám seba, hoci odpoveď už dávno poznal, bola taká jasná a tak úžasne jednoduchá, že dostal neudržateľnú chuť pochabo sa usmiať.

To by však určite znamenalo novú vlnu bolesti a tak iba ďalej tupo hľadel do čiernej tmy a pred očami sa mu vybavovali farebné, rozmazané obláčiky, aké sa ukážu každému, keď dlhšiu chvíľku hľadí doprostred slnka a potom na chvíľu zatvorí oči.

Bol to Doston.

Nik iný ho nechcel zničiť tak precítene ako on.

Garlika popadol nekontrolovaný hnev.

Musí sa dostať z tých povrazov….ale….

Ozval sa škripot dvier a dnu spolu s tieňom veľkej postavy vstúpilo tlmené svetlo.

Garlik sa vydesil, gúľal veľlými očami a na čele opäť pocítil záplavu tvrdej a bodavej bolesti….. no v tejto chvíľke mu to bolo ukradnuté. Akoby mimo hlavného prúdu myšlienok zistil, že sa nachádza v zatuchnutej pivnici a potom sa tá úvaha rozplynula v mokrom studenom vzduchu a profesor Garlik sa cez záves bolesti sústredil len na jednu jedinú vec….blížiaci sa čierny tieň a tiché, čľapkavé kroky, ktoré, akoby sa ozývali zo všetkých, všetučkých strán……

“Doston, vy prekliaty podrazák a vrah….zaúpel a snažil sa, aby tie slová dostatočne neprecítil, hoci to bolo ťažké, strašne ťažké, ale tá diera uprostred čela bola v tejto chvíli ako barometer jeho nálady….a keď na ňu nesúvisle pomyslel, ihneď zastavil nával zúrivosti, ktorý sa mu ako obrovská vlna hrnul zo všetkých strán do hlavy a každú chvíľku mal v podobe spŕšky nenávistných a vulgárnych slov vyletieť ústami von…..

Postava ostala stáť v dostatočnej vzdialenosti,aby ju nespoznal a v tom sa rozsvietilo svetlo.

Garlik z hrôzou rozšíril zreničky.

A profesor Sundin sa naňho milo usmial.

Akoby mu rovno na sivé temeno spadol obrovský, ťažkotonážny balvan.

Nevydal ani jediný náznak udiveného hlasu, ani jedinú indíciu, ktorá by hovorila, že ešte stále žije a nezamrzol na chladnej murovanej dlážke... v pivnici pod aulou katedry matematiky a pritom tam niekde hore nad ním sa celkom určite ešte stále tancujúc krúti celá, celučičká smotánka univerzity.

Garlik zúfalo zachrapčal.

“No tak pán profesor, vy…. hrdý a neoblomný človek mi tu chcete zahrať takúto hlúpu, rozcitlivenú scénku?” – uškeril sa hadito Sundin.

Jeho žlté vlasy sa trblietali ako cukrová vata a Garlikovi sa celkom otupene zdalo, že drobné krtkovské oči uprostred tváre, ktorá svojským spôsobom pripomínala mesiac, keď je práve v splne, roztúžene svietia……

“Nie, nechcem Sundin….zašomral zlomeným hlasom a aj keď sa neuveriteľne, neuveriteľne snažil, nedokázal zastaviť záchvat slabosti, kôli ktorému musel neustále a nasilu pregĺgať, aby nedal tomu naničhodníkovi najavo, aký má panický strach…

“Chcem by som len vedieť..prečo ste to urobili…myslel som… ( opäť vlna neznesiteľnej bolesti )…myslel som, že sme priatelia…

Sundin sa prehol, akoby ho niekto veľko dýkou bodol rovno doprostred chrbta ( tá predstava sa profesorovi Garlikovi vôbec nebridila ) a potom sa miestnosťou, čiernou a temnou ako čerstvo otvorený hrob ozval jeho chichotavý, detský smiech.

“Priatelia, profesor Garlik, je veľmi relatívny pojem, veľmi – Sundinove krtkovské oči dostali zlovestný, purpurový nádych – myslím, že byť priateľ s vami, by bolo z každého strany obdivuhodný a márnivý kúsok, viete, ja som nikdy nebol váš priateľ, hoci vy ste to tak mohli cítiť….zamyslene sa odmlčal …dokonca to nie je iba môj názor..je to názor viacerých, veľkej spústy ľudí pán Garlik, ale nikto nedokáže nájsť tu odvahu…Sundin roztúžene zaťal tučnučké, bacuľaté päste…tú prekliatu odvahu, skoncovať s vami….

Miestnosť sa ponorila do strašidelného ticha, Garlik počul Sundinov škrípavý dych a kdesi v neviditeľnom pozadí sa ozývali akustické, sotva počuteľné zvuky rezkej tanečnej hudby….zdvihol ľavé obočie a načúval.

Áno bolo to naozaj tak. Pekná penička – pomyslel si – veľmi pekná pesnička - a bolesť uprostred čela mu skrivila tvár ako pokrkvaný celofánový papier….

“Chceli sme, chceli sme, aby sa to stalo tu…bude to mať takú symboliku, viete – očká profesora Sundina opäť živo zasvietili a závoj utlmovanj zlosti zmizol – a aby ste si nemysleli, že som na to len sám… tak pozrite – zašepkal a tučným ukazovákom ukázal rovno za seba….

Spoza dverí sa šibalsky vystrčila tvár profesorky Konturovej.

Napravila si husté hnedé vlasy, pohodila bujnou hlavou a spolu s dráždivým zvukom klopkajúcich opätkov sa pamaličkým krokom posunula smerom k nim. Garlik sledoval, ako sa láskyplne pozerá, videl ako ladne a rázne pohybuje svojím telom a v rukách drží neodmysliteľný, nedopitý pohár oranžovej whisky…..

“Len som si nachvíľku odbehla….povedala nenútene, neustále sa zvodne smejúc…pozrieť sa, ako sa vám darí pán profesor.”

“Myslím, že je mi celkom dobre.” – odvetil zatvrdilo Garlik a na svoje a možno aj ich počudovanie bol odrazu ľadovo pokojný a všetko, všetko, čo sa teraz v jeho blízkej prítomnosti dialo, vnímal ako zlý a neosobný film…

Dávno predsa tušil, že sa dnes niečo stane, vedel, že piatok, druhého júna bude jeho osudný, prelomový deň, tak ako každé choré zviera vie, kedy musí umrieť…zdalo sa mu to tak prosté a koniec koncov správne, že dostal neuveriteľnú chuť len tak zavrieť svoje priesvitné, starecké viečka a ponoriť sa do nekonečne dlhého spánku….

Bolo mu odrazu všetko ukradnuté….. a bolo mu ukradnuté aj to, keď v polosvite zbadal, ako Sundin vyťahuje spoza rozložitého, možno že aj najširšieho chrbta, aký za celý svoj život videl, fľašu plnú chutného pomarančového destilátu a v tej druhej drží malú rúčku profesorky Konturovej a spolu vyzetajú ako šťastný, pubertálny párik zaľúbených stredoškolákov….

“To je veľmi chutná whisky…ozvala sa pani Konturová…mám ju veľmi rada, ako ste si už určite všimli…a vám…povedla potichu…vám dovolím vypiť celučičkú fľašu pán profesor…

Garlik zavrel oči.

Chcú ma opiť – pomyslel si – a potom ma odkrágľujú ako nepotrebného starého králika.

Nikdy netušil a nikdy by si ani nebol pomyslel, že profesorka Konturová svoje priateľstvo k jeho maličkosti len tak veľmi kvalitne hrá.

Bolo to tak správne šokujúce…tak štipľavé a hnusné…..no jemu to bolo všetko tak neuveriteľne jedno.

Nepotreboval sa už zbytočne rozčuľovať.

To by nemalo absolútne žiadny význam…..

“Robte si, čo chcete….zaševelil pomedzi zovreté pery a potom sa zodvihol do sediacej polohy, lýtka vykrútil popod stehná a hlavu naklonil o pár centimetrov dopredu, v dôsledku čoho pripomínal v pivničnom prítmí turka zmoreného prisilným množstvom ópia…..

“To aj urobíme pán profesor.” - uškeril sa od ucha k uchu Sundin.

Fľašu, ktorá sa mu po celý čas jemne hompáľala v ruke, chytil pevne… kúsok pod tenkým hrdlom a druhou , naoko ťarbou, no Garlik veľmi dobre vedel, že obratnou rukou ju šikovne odzátkoval.

Z hrdla vyšiel pukavý zvuk a Sundin sa divoko zarehotal.

“Pán profesor, všetci si mysleli, akí ste zarytí negajčiar a abstinent…a teraz toto? Nájdu vás spitého úplne na mol a ešte k tomu….nahol sa tesne k nemu….úplne, ale úplne tuhého….čo si o tom bude na pohrebe myslieť vaša žena. Že ste sa zdrali ako starý námorník a potom ste si nešťastnou náhodou dolámali väzy a pritom ste ešte obťažoval aj profesorku Konturovú…. Čo si bude asi tak myslieť….že sa celé tie dlhé roky vo vás tak neuveriteľne mýlila…?

Garlik z hnusom odvrátil tvár.

Nechcel ďalej počúvať Sundinove slizké slová, no musel, vrývali sa mu do sluchu ľahko ako ostrý špendlík do nepozorného prsta….opäť sa ozvala bolesť, zaplavila mu celé čelo a s býčou tvrdošijnosťou búšila do spánkov. Garlik zvraštil tvár, akoby ho neviditeľná tvrdá dlaň fackala po lícach. Bol unavený a zmorený. Bolo mu tak strašne zle, že si vôbec nedokázal uvedomiť zmysel slov, ktoré mu Sundin práve z nenávisťou šepkal do ucha…… ……Smrť….premýšľal….značne obmedzený znovu rozdúchaným pichaním uprostred čela……môžem umrieť….môžem celkom normálne umrieť…..

V tom mu na krk tvrdo dopadla Sundinova ťažká, obrovská noha.

Prekopŕcol sa dozadu a bolesť uprostred čela sa zliala s novou, čerstvou, ktorá mu zalieval šiju a chrbticu ako horúca, čokoládová poleva na torte.

“Profesor Garlik, chceli by ste nám ešte niečo láskavé na záver povedať?” – spýtal sa viditeľne otrávený Sundin.

Garlik neodpovedal, stále sa spamätávajúc z tvrdého kopanca.

“Kým sa to stane musím vám ešte niečo pripomänúť… vy násilník.Viete, to s tou udalosťou…ozval sa odrazu milý hlas a následne i chichot profesorky Konturovej….ako ste mi pán profesor pribehol do kancelárie na pomoc ak si pamätáte, tak to….hmm….bol iba obyčajný podfuk. Chcela som sa s vami zblížiť….chcela som, aby ste….

Chcela si ma zničiť ako všetci… ty….pomyslel si trhane Garlik a zaťal stoličky pevnejšie do seba….. toľko slov, toľko jedovatých a trefných slov by som ti teraz mohol moja milá so spravodlivou zlosťou nastrielať do tváre…

Ale rozčuľovať sa? To teraz vonkoncom nechcem, to teda nie ….

Nechcem, aby som si ešte aj tým pokazil odchod z tohoto sveta – premýšľal letargicky a zistil, že ho premáha pokojný a možno aj oslobodzujúci spánok.

“Tak teda…ak nám už nič nepoviete.... profesor Garlik, dáme sa do toho….. zašomral o chvíľku z diaľky Sundinov priškripnutý hlas a v pivnici sa rozprestrelo nič nehovoriace ticho.

Kontúrovej chichot s náhlosťou zanikol a Garlik si to horko – ťažko uvedomil.

Ozvali sa kroky, dlhé a dunivé, sprevádzané rituálnymi výdychmi sípajúceho dychu…

( obzrel sa a zbledol )

….Sundin sa k nemu kolísal ako obrovský nemotorný opičiak a v ruke fržal svoju vražednú zbraň…….fľašku plnú silnej whisky…..

Prepána… tie beštie už nechcú čakať – pomyslel si s rýdzim, nefalšovaným strachom a ako uprostred zlého sna zistil, že to, čoho sa od začiatku najviac obával….

je holá pravda.

…. už nemal ani štipku poslednej sily…… aby sa im bránil….

Garlik zdesene zatvoril oči.

Ticho.

Kdesi vzadu rytmické, tlmené pípnutie.

A Opäť ticho.

Nič, len to záhrobné upokojujúce mĺkvo a akýsi známy, veľmi známy pach ho obostierali ako sladký balzam a Garlik si uvedomil, že žije. Na napnutej pokožke pod očami cítil chlad a po celom tele vláčne studené prádlo.

Zdalo sa mu, že ho od piät až po stuhnutý krk prefukuje vlažný vietor.

Ležal.

To bolo také samozrejmé, ako fakt, že žije.

Pod chrbticou cítil mäkké lôžko a nad sebou skoro nič nevážiacu hladkú perinu.

Uprostred hlavy sa neustále ozývala akási vzdialenú bolesť, no bola to len nepatrná kvapka oproti tomu, čo prežíval predtým…..

Alebo nie?….

Marili sa mu akési vzdialené spomienky, akoby útržky z dlhého, nekonečného filmu….

Vedel, že tá bolesť tu bola…vedel…

Ale kedy? A prečo?

Profesor Garlik nahlas preglgol.

Otvoril oči a do hnedých zreníc mu vrazilo neúprosné svetlo, no rozhodol sa, že vydrží. Pozeral sa na čistobiele steny, na rad upravených lôžok a zopár neustále pípajúcich prístrojov, ktoré ho obklopovali ako neživí, kamenno siví strážci.

Bol v nemocnici?

Ale prečo?

Opäť ho zasiahol vír nezaraditeľných spomienok a Garlik ho po chvíľke unavene zastavil. Nerozumel im. Nepoznal ich. Boli mu načisto cudzie.

Prehol krk aby lepšie videl a v tom sa zarazene strhol.

“Dobré ráno pán profesor.” – ozval sa muž, sediaci na malej stoličke naproti nemu. Nohy mal prekrížené spôsobom, akoby boli z gumy a jeho oči svietili smutným vyrovnaným leskom…

“Dobré.” – odvetil prekvapene Garlik.

“Ako ste sa vyspal?” – usmial sa, no ten úsmev, akoby vôbec nepasoval k jeho vážnej, až precízne vážnej tvári….

To bude doktor….kamarát psychiater…asi chce zistiť môj duševný stav, že mám pravdu – spýtal sa v duchu sám seba a potom sa odmlčal a hľadel na doktora.

Ale prečo? Prečo to chce zistiť?….

“Myslím, že dobre.” – odvetil Garlik a ako na potvrdenie dlho a s pôžitkom zívol.

“Viete, chcel som vám len povedať, že pani Konturová a pán Sundin sú vo väzení a takisto aj ich skrytý komplic profesor Markot…..našiel som vás tam ležať a ešte nedošlo k najhoršiemu…okamžite sme privolali políciu a tých dvoch sme držali pekne v šachu….

Garlik pokýval strapatou hlavou.

Absolútne nevedel o čom ten človek hovorí.

No ako psychiater…ako psychiater má to určite adekvátny dôvod.

Ľahol si a nachvíľku zatvoril viečka. Cítil sa akosi otupene, akoby vypil viac ako zvyčajne znesie a uprostred mozgu sa mu utváral neustály rad divných, zlepených spomienok, ktoré nedokázal pochopiť.

“Tak dobre pán profesor, ja už pôjdem – zodvihol sa napokon muž a keď podišiel ku dverám a siahal dlhou, kostnatou rukou na kľučku ešte sa v krátkosti otočil: …. a aby som nezabudol, už si vôbec nemylím, že ste hlupák…..už vôbec pán profesor…

Garlik naňho nemo hľadel….

… hľadel ešte hodnú, tichú chvíľku a aj keď profesor Doston už dávno odišiel, neodtŕhal zrak od bielych nemocničných dverí.

Nerozumel mu.

No, akoby cítil, že ten muž, teda pán psychiater sa s ním na niečo zvláštne hrá…ale to nevadí….rád sa s ním zahrá….

Ten človek sa mu zdal celkom…. celkom sympatický……..

 

 

 

 

KONIEC

 

 

 

 


Bakchus
10. 05. 2003
Dát tip
Celkom dobre to vyzerá-určitě lépe než naši a vaši kluci včera na ledě:)))

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru