Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

200 dolárov

25. 05. 2003
0
0
809
Autor
Romano

200 DOLÁROV

 

Jack už hodnú chvíľku pozeral von oknom a usúdil, že dnes napadne aspoň tridsať centrimetrov ďalšieho snehu. Ten maličký kopček, čo sa postupne utváral na spodku okenice, rástol ako dobre vykysnuté cesto a keď sa lepšie prizrel studeným vločkám, iba nevrlo zažmurkal. Boli stále rovnako veľké. Akoby sa všetok sneh chcel zosypať rovno na staré strechy domov v Alberly.

Ani ho to moc nemrzelo a v podstate mu to bolo celkom jedno, do krčmy u Mickyho chodil aj tak pešo a auto mal naposledy, keď mal v občianskom preukaze napísané stav: slobodný a pri každom politrovom pohári piva sa musel neustále obzerať okolo seba, pretože nikdy nemohol vytušiť zlodejský príchod polície.

Čas sa vliekol pomaličky a ľudia chodili zababušení do kakaovo hnedých kabátov a svojich každodenných problémov. Akoby si každý vytvoril okolo seba ochranné pole a beda tomu, čo by so pokúšal nejakým spôsobom narušiť.

Všetci si chránia, to, čo im ešte ostalo.

Bola sobota, dva týždne pred vianocami, no aj tak zívala krčma prázdnotou, dusný vzduch bol naplnený vôňou piva a vrčaním starého baterkového rádia. Jack si melancholicky spomenul na minulý rok, vtedy praskali lavice a sponad stolov sa k stropu plazili kľukaté stĺpiky dymov z rozpálených cigariet. V tie dni si človek nepočul vlastné slovo, no teraz…bál sa aj trochu odkašľať. Cítil, že by sa doňho ihneď zabodlo tých pár starých očí, čo tu ešte ostalo.

Prekliate časy - zahundral do poloprázdneho pohára od vína. Odrážala sa v ňom jeho tvár a lesklý nos, veľký ako šalátová uhorka.

Z akousi úzkosťou si pomyslel, že sa na staré kolená začína meniť, a to nielen v správaní, ale aj na tvári, všade, kde sa to len dá. Darmo, čas si nepotrpí na žiadne prestávky. Akoby mu každučký kúšťoček kože pretíňala vráska, dlhočizná a hlboká, pripomínajúca letokruh, čo vám každé ráno hlási:

Máš na krku ďalší rok. Čas pekelne letí mylí Jack.

Pomaličky a s určitou stareckou bázňou si odpil a pohár položil presne na to miesto, kde sa na stole utvoril nepodarený, mokrý kruh. Uvažoval si, že by si dal aj jednu cigaretku, aspoň taký krátky šľuk, len tak na zahriatie. Možno by sa rozkašľal ako chorý tuberák a možno nie, čo bolo v samej podstate jedno, pretože žiadnu cigaretu nemal. A ani žiadne peniaze……pekné…….kedy naposledy cítil medzi prstami pár poriadne šuchotajúcich stovák? Bolo to tak dávno, že by si mohol aj roztrhnúť hlavu….určite by si na to nespomenul.

Život…..alebo osud…..to je jedno… títo dvaja vám čosi dajú a potom len berú….je to večný kolobeh ako s tou vodou o ktorej sa učí v škole - pomyslel si.

Znovu si odpil.

Urobil to rýchlo, aby zahnal pesimistické predstavy, čo mu opäť obalili myseľ.

Víno sa začínalo pomaličky dotýkať spodku pohára a každým ubudnutým milimetrom sa neúprosne hlásil čas. Ten, ktorý ho hnal domov. Ani nepotreboval nahnevanú a uvrešťanú manželku.

Pohľadom zablúdil k barmanovi a chcel mu ukázať, že sa čochvíľa chystá platiť, no neobzrel sa, dlhými vycvičenými pohybmi trel zarosený pivový pohár a tvár mal pokrytú svojím svetom, ustarosteným a neprístupným.

Čo si asi tak myslí?- zahundral si v duchu Jack.

Možno, že nič.

Možno úplne nič.

Dvere sa otvorili rýchlo a prudko, sprevádzané ťahavým, zimomriavky vyvolávajúcim vrzgotom a Jackovým zvedavým pohľadom.

Kto sa nám to tu do pekla vlečie?

Muž mohol mať okolo štyridsať a patril k tým, na ktorých vás ihneď niečo upúta. Akoby nosil so sebou veľkú drevenú ceduľu s nápisom: POZOR TO SOM JA.

Nos mal červený od štipľavého mrazu a na pleciach sa mu lenivo povaľovalo päť centimetrov čerstvého snehu. Striasol ho dvoma rýchlymi pohybmi, čo Jackovi znovu a razantne hovorilo: Síce vyzerá akoby práve spadol z tej najvyššej jablone , no to je len bluf, niečo na tom chlapovi je, niečo sakramentsky pozoruhodné…….

V žalúdku pocítil akýsi zvierajúci pocit, pretože ten muž sa vybral práve oproti nemu, akoby to bol jeho starý známy a lesklé oči sa mu zaborili na jedno a to isté miesto: Jackov stôl aj z jeho unavenou maličkosťou.

“Dobrý deň pane. - smiešne zodvihol obočie a na ustarostenej tvári sa pokúsil vystrúhať nejaký zvláštny rodinný úsmev. Nepodarilo sa mu to.

“Dobrý deň, vlastne večer, myslím, že sa začína trochu stmievať……

Muž si pomaly sadol.

…….ak to nie je z toho vína.” - dokončil Jack.

Nezasmial sa.

V podstate to Jack ani neočakával, nie…dnes rozhodne nie. Vôbec nebol ten čas, kedy sa vám chce smiať a vonku štebotajú vtáky, slnko páli ako pominuté, to vôbec nie. Dnes bol tak čas prečítať si poriadne strašidelnú knižku.

Muž mal jasné, modré oči a červené ruky vyzerali akési veľké, akoby sa celý život živil miesením cesta. Avšak celý jeho zjav, tak ako ho v krátkej chvíli posúdil, pripomínal pokoj, taký ten lesný, keď sa prechádzate po mäkkom ihličí a odrazu sa vám mozog odbremenil od všetkých starostí, ktoré vedia tak pekelne ničiť rušný, mestský život.

Akoby to bolo úplne samozrejmé…….že teraz vošiel dnu, že si sadol rovno k nemu, hoci ho vôbec nepoznal…. a hľadel naňho skúmavým, takmer kamarátskym pohľadom. Zvláštne.

Musí sa mu lepšie pozrieť pod perie.

No stalo sa to, čo vôbec nikto a asi ani ten mrzutý, múdry barman neočakával.

Ten muž vytiahol čierny, lesklý revolver a namieril ho rovno na Jackov nos. Robil to pokojne, tak ako si pred chvíľou oprašoval zasnežené plecia a na tvári mal výraz akoby mu bol strašná zima alebo čo, dolná pera sa mu systematicky triasla a Jack si uvedomil, že počuje klepotajúci zvuk, ktorý nemohol byť ničím inším, ako zvukom drkotajúcich zubov.

“Navaľte prachy človeče. - zasyčal.

Jack sa zasmial. Je to asi nejaký blázon alebo mu už poriadne neslúži zrak a teraz si ho pomýlil s plechovou pokladnicou.

“A prečo odo mňa. - povedal a uvedomil si, že sa vôbec nebojí. Ten človek bol naozaj mimo zmyslov.

“Nepýtaj sa a navaľ prachy, jasné.

“Ale ja žiadne nemám, som čistý ako batoľa.- zahundral podráždene.

Muž vyzeral, že ho to trochu zaskočilo.

“Čo to trepeš, veď Frank vravel, že si prachatý.

“A kto je Frank?- zaodŕhal - ak sa smiem opýtať.

Zdalo sa, že hlaveň revolveru trochu klesla akoby náhle jeho vystretú ruku pochytila nejaká slabosť a muž preglgol a to tak nahlas, až sa Jackovi zazdalo, že si zlomil ohrýzok.

“Je to…..naraz sa zasekol…..a načo to chceš vedieť há, buď ticho a navaľ prachy Sam Golin.

No jasné, s niekým si ho pomýlil.

“Ale ja nie som žiadny Sam Golin. Ani jedno a ni druhé, chápete?.

Muž zavrčal, bolo to naozaj tak, zvuk, ako keď psovi zoberiete veľkú bravčovú kosť a hneď na to sa Jackovi na spotenom chrbte objavil pás zimomriavok. Každá z nich mu hovorila, že tu nie je niečo v poriadku. A vôbe, do frasa.

“A kto ste?” - výhražne vykrútil obrvy.

“Som Jack, Jack Bolwin, každý ma tu pozná a možno, že aj vy ak by ste boli odtiaľto….a…….

Zarazil sa.

Zvláštne, že si to všimol až teraz.

Naraz ho premohol strach a poriadne ľadový.

V krčme nebol nikto. Zmizol barman, zmizol zvuk praskajúceho rádia a takisto aj tí všetci starí opustení muži.

A bolo tu ešte niečo zvláštne.

Za starým okenným sklom nesnežilo. Nie. Bohu prisám svietilo slabé jesenné slnko a v diaľke sa ozval zvuk fŕkajúceho koňa. V návale desu sa mu zatmelo pred očami.

“Kde som to človeče?” - vykoktal.

Muž si pravým, dlhým ukazovákom pošúchal spánok. Akoby mu práve položil tú najhlúpejšiu otázku akú mohol.

“Ste v Amerike, človeče, píše sa rok 1869 a to znamená, že práve tento budeš mať vyrytý mojím nožom na tvojom špinavom hrobe.

“Ale za….za čo.

“Nevráti si prachy, kamarát.”- zasyčal.

A vtedy mu to došlo. Pred dvoma týždňami zabudal dať Gordonovi tých dvesto dolárov, čo si od neho požičal….preglgol…..to je šialené.

“Nie ja…..ja…ktorý rok ste to vraveli?”

“1869.” - akoby každé číslo zahučalo ešte jednou, obrovskou ozvenou.

“Tak čo, vrátiš? Už ma to vážne prestáva baviť.

On sa zbláznil, presunul sa v čase. A teraz dlží prachy.

Vytiahol z vrecka peňaženku.

“Koľko?

“Dve stovky.”

Našiel ich a trasľavou rukou mu ich položil na otvorenú dlaň.

“Dobre.” - muž zovrel prsty. Ozval sa šuchotajúci zvuk.

“Chlapci môžete to skončiť. - zahrmel na prázdnu krčmu. V okne sa objavil veľký reflektor a hneď na to, ako zhasol, zmizlo aj slabé jesenné slnko. Barman vyliezol spoza stola, tváril sa nenútenne, akoby tam po celý čas hľadal stratené guľôčkové pero a takisto aj ostatní chlapi.

Všetci sa smutno- vesele uškŕňali.

Dostali ho a opäť sa budú môcť o čom s chuťou rozprávať. Aspoň dobré dva týždne.

Jack to pochopil a veľmi rýchlo.

“A kde je Gordon?” - vybuchol v návale živočíšnej zlosti.

Jeden z chlapov sa obrátil práve, keď vošli dnu ďalší.

“Práve včera zomrel Jack, no nikto nemal peniaze na jeho pohreb - uškrnul sa a pokrčil plecami - dopočuli sme sa, že si mu dlžný. Určite by to tak chcel aj on. To je na sto percent.

Jack sa posadil na stoličku, hlavu vyvrátil smerom k stropu a dlho, dlho hľadel bezvýrazne na starú popukanú omietku.

Zlosť sa v ňom premieňala na chabú a stále narastajúcu beznádej.

Náhle dostal chuť na mäkkú, nababušenú posteľ.

Musí sa pripraviť na pekne dlhý týždeň…..

….a bez peňazí.

 

 

 

 

 

KONIEC


Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru