Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Titulky života

10. 06. 2003
2
0
1181
Autor
FKL

Když jsem jednou tavil umělou hmotu...

Bárbína č. I

 

Titulky života

Osoby: Mladík, Dědeček

 

Scéna I. : Lavička na frekventované ulici. Na lavičce sedí stařičký dědeček ve starobylém potrhaném fraku a brýlemi, hledí ustrnulým, jednotvárným a zžíravým pohledem do jednoho místa. K němu přisedne mladík, pružný a svižný. Dají se do hovoru.

Mladík: (Projde kolem dědečka, zarazí se a prohlíží si ho. Dědeček se ani nehne.) Mohu si přisednout?

 

Dědeček: (Těžce se obrací a chraptivým hlasem kyne.) Joo.

 

Mladík: Jak dlouho už tu sedíte?

 

Dědeček: Počkej. (Zamyslí se a vyndá malý kapesní kalkulátor. Chvíli počítá.) Od jara roku 1974. Proč se ptáš chlapče. Ty jsi reportér?

 

Mladík: (Udiveně) Nee.

 

Dědeček: (Vítězně) Já taky ne.

 

Mladík: (Jedovatě) Tak co tedy jste?

 

Dědeček: (Bohémsky) Já jsem umělista.

 

Mladík: (Nechápavě) Coo? Snad umělec. Nebo tak něco.

 

Dědeček: Umělista.

 

Mladík: Dobrá, a co tedy děláte?

 

Dědeček: Experimentuju.

 

Mladík: Proboha s čím?

 

Dědeček: S umělou hmotou.

 

Mladík: Ach tak. (Chvíli pomlka.) A jak své experimenty provádíte? (výsměšně) Zavařujete snad lidi do plastové fólie?

 

Dědeček: Ne. Já jsem jeden velký chodící plastový pokus. Podívej se. (ukazuje svou umělou nohu) O tuhle nohu jsem přišel v I. světový. To byly časy. Nejdřív jsem měl dřevěnou, pěknou z ebenu, ale když jsem chodil po dřevěným mostě, tak mi noha propadávala mezi špršlema. A tuhle (ukazuje a rozvírá si oční víčko) v II. světový jsem přišel o pravý oko. Zprvu mi dali skleněný, ale pak, když jsem začal stárnout a scvrkávat se, tak mi začlo vypadávat a při dopadu se rozbilo. To bylo hrozně nákladný. Proto jsem si koupil v osumašedesátým plastový. Když vypadne tak skáče jako hopík. Akorát je blbý ho s tím jedním okem zase najít. No a (ukazuje své vlasy) při tom velkým požáru ve Slavkovským lese mi shořely i vlasy. Proto jsem si koupil paruku. Z najlonu. Není to úplně ono, ale je to trvanlivý a levný.

 

Mladík: (chvíli mlčí přerovnává si informace v hlavě) A to je všechno? Nic víc už umělého nemáte?

 

Dědeček: Mám ještě (otevírá ústa a sahá si na přední zuby a jak má otevřená ústa tak mu není moc rozumět) umělý přední zuby. O ty jsem přišel (Velký nádech, jakoby chtěl pokračovat ve výkladu, v tom ho přeruší Mladík)

 

Mladík: (přeruší dědečkovi nádech) Já vím, zase v nějaké válce nebo politické šarvátce.

 

Dědeček: (Pokračuje)Neee, ty mi vyrazila manželka, když mě před dvaceti lety načapala s milenkou. No s tou z výlohy s tou plastovou. S tou jsme se nasmáli. Ona měla totiž takový (Široce se směje na Mladíka) trvalý úsměv od výrobce. Ještě teď si na něj vzpomínám. ( chce pokračovat dál vtom jej přeruší opět Mladík)

 

Mladík: (přeruší Dědečka) Ne, ne to už stačí.

 

Mladík: (chvíli mlčí) A vy jste za to nějak placený?

 

Dědeček: Já to mám jako reklamní činnost. Na každý mí umělý části mám vyraženou reklamu. Noha je od PET lahvárny Kolín, oko od Bižuterie Praha, zuby a vlasy o Barumu. Dlouholetá záruka. Poločas rozpadu asi 150 let. To víš, v dnešní době tržní ekonomiky, kdo si co utrhne to má.

 

Mladík: Ve vašem případě spíš kdo si co utrhne, to nemá!

 

Dědeček: Nu vidíš, nemám a přesto vydělávám. A už pěkně dlouho. Tahle doba reklamě jenom prospívá.

 

Mladík: Ach jo, když já jsem jenom chudý student. A nechce se mi mrzačit jen proto, abych dělal reklamu. Já bych nejraději tvořil.

 

Dědeček: Proboha, a co?

 

Mladík: Něco užitečného. Něco, co by prospělo (obrací se do publika a mluví k němu) tady těm všem lidem. (Hledí na konkrétní osobu) Třeba tady paní by určitě prospěla dovolená. Tak budu tvořit dovolenou.

 

Dědeček: A jak to chceš, prosimtě, udělat?

 

Mladík: No já se paní zeptám, nemá-li hlad. A když řekne, že ano, tak já jí dovolím se najíst a tím má konzumaci jídla dovolenou. Tak tedy má dovolenou.

 

Dědeček: A co když tady pani hlad mít nebude.

 

Mladík: (Otráveně) Tak jí dovolím něco jiného. Třeba spát, pít, mluvit, šeptat, sedět, smát se a – (v tom jej přeruší Dědeček)

 

Dědeček: (Přeruší ho) To je výborný. Tak si otevři dovolovací kancelář a já ti budu dělat reklamu.

 

Oba: (Zvednou se a začnou společně zpívat)

 

Když koukám na reklamu,

tak si hlavu nelámu,

košík totiž plný mám,

já na propagandu dám.

 

Čím víc je věc umělá,

tím větší dojem udělá,

u mě proto vítězí

nemrznoucí směsi.


Tyjo to je SUPER!!!! Sedim ve skole a lidi na me koukali trochu divne kdyz sem se tlemila;o) *************************

FKL
05. 11. 2003
Dát tip
to je u me normalni ale je divny ze se tlemim jenom ja. ostatnim ty věci nepridou moc k popukani ale tohle me pozvedlo naladu kdyz aspon nekdo se smal... pac to melo byt urceny k smichu... ale coz.... dekuji.....

FKL
13. 06. 2003
Dát tip
Sorry

Merle
12. 06. 2003
Dát tip
stačí kategorie drama...

nin
12. 06. 2003
Dát tip
a proč to nemůžete změnit vy? třeba autor nejni on-line

Miroslawek
12. 06. 2003
Dát tip
nin: změnit to jistě může-me, ale lepší se mi zdá nejprve zkusit autora, aby se chytil za nos sám a nezasahovat zbytečně silou, pokud to není opravdu potřeba.

Wopi
12. 06. 2003
Dát tip
Přesně tak.

Leata
12. 06. 2003
Dát tip
hele, není dneska jedenáctého...?

Wopi
12. 06. 2003
Dát tip
Někdy ten čas letí jako splašenej... možná už je zejtra....

[-CH2-CH2-]n + 3n .O2 ----- 2n .CO2 + 2n . H2O

Wopi
11. 06. 2003
Dát tip
Tahle kategorie je určena k upozorňování na zajímavá divadelní představení nebo filmy a proto je z děl vypichována na titulní stranu. Změň, prosím, v editaci děl kategorii na "ostatní".

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru