Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Jízda

23. 06. 2003
14
0
2347
Autor
Dejf

Jízda



   Auto. Muž za volantem. Žena na sedadle spolujezdce. Dívka na zadním sedadle.
   "Kdy budeme v Brně?" zeptala se žena.
   Muž mrknul na hodinky. "Tak za půl hodinky."
   Žena přikývla. Mlčeli.
   "Nechcete zapnout rádio?" ozvala se zezadu dívka.
   Žena beze slova sáhla na knoflík rádia a zapnula ho. Byly to zprávy.
   "Na to nemám náladu," řekl muž a hned je vypnul. Žena si povzdychla a podívala se ven z okna na ubíhající krajinu.
   "Není ti zima?" ozval se muž s otázkou mířenou na dívku.
   "Ne," pípla tiše dívka.
   Zase mlčeli.
   "Pojďme si o tom promluvit," protrhla ticho žena s pohledem těkajícím z dívky na muže.
   Nikdo jí nevěnoval pozornost.
   "No tak!" pobízela je žena.
   "Já říkám do Švédska," řekl náhle muž, aniž by spustil zrak z ubíhající vozovky."Bude to sice drahý, ale nejsou to žádní řezníci a mělo by to být v pohodě."
   "Ale není na to trochu mladá, vždyť to může být nebezpečný," namítla žena a pohledem přejela dívku, která zamyšleně hleděla ven z okna.
   "To si měla rozmyslet předtím. Na to je podle mě taky ještě dost mladá," řekl muž.
   "Já ti nevím, Rudy, jestli je to správný rozhodnutí."
   "A co jinýho chceš dělat?" obrátil se na ni muž.
   "Dávej pozor na cestu," plácla ho přes ruku žena. Muž rychle obrátil zrak na cestu. "A nejeď tak rychle, nikam nespěcháme," dodala ještě.
   "Já nejedu rychle," řekl muž.
   "Jedeš."
   "Nejedu, jedu úplně normálně."
   "Tak prosím tě zpomal."
   "Jedu úplně normálně."
   "Já vím, ale zpomal prosím tě."
   "Proč? Vždyť jedu normálně."
   "Já vím, tak mohl bys prosím tě zpomalit."
   Muž na ženu znovu obrátil pohled a pak podřadil.
   "Není ti opravdu zima?" zeptal se muž dívky.
   "Ne," pípla dívka vzadu.
   "Fakticky, ne?" ptal se dál. "Já můžu zatopit."
   "Ne, dobrý," říkala tiše dívka.
   Zase mlčeli.
   "Nechtěli byste tam opravdu dát nějakou hudbu?" ozvala se zase dívka.
   Žena zapnula rádio. Zrovna hrála nějaká písnička.
   "Neruší tě to, Rudy?" zeptala se žena.
   "Jo, ruší," přikývl muž.
   Žena rádio vypnula.
   "Mně se zdá, že jedeš pořád rychle," řekla pak.
   "Nejedu, sakra, vůbec rychle."
   "Dobře," řekla tiše žena.
   Znovu bylo ticho.
   "Tak jeď, blbče!" začal nadávat muž na nějaké pomalé auto vepředu. "Samozřejmě, že ženská," komentoval to dál, když auto předjížděli, "ženský by se vůbec neměly pouštět za volant."
   Zase mlčeli.
   "Mně se zdá, že táhne, fakt ti není zima?" zeptal se muž dívky.
   "Ne! Není mi zima. Je mi teplo. A ještě jednou. Je-mi-tep-lo."
   Muž se na chvíli podíval dozadu.
   "Dávej, prosím tě, pozor na cestu," řekla žena.
   Muž se zase otočil.
   "A stejně si to nechám," řekla najednou dívka.
   Žena se otočila dozadu a pak zpátky na muže.
   "Ne," řekl muž.
   "Proč ne, Rudy?" podivila se žena.
   "Přece si nezkazí celej život."
   "Ale celej život si přece může zkazit právě tím, co chceš ty."
   "Blbost."
   "Žádná blbost, prostě si to nechá a basta. A zpomal."
   "Jedu sakra nejpomaleji, jak to jde."
   "Tak jeď ještě pomaleji."
   "Právě jsem ti řek, že jedu nejpomaleji, jak to jde."
   "Neříkej mi, že nemůžeš jet pomaleji."
   "Ne, nemůžu jet pomaleji."
   "Tak si jeď, jak chceš."
   "Taky pojedu."
   "Ale už kvůli ní bys mohl jet bezpečněji."
   "Jak kvůli ní, jak kvůli ní?"
   "Uvědom si, že za ni máme zodpovědnost."
   "Tak zodpovědnost? Já nevím, kdo ji pustil na týden ven s nějakým floutkem."
   "Jako já?"
   "No ty."
   "Takže podle tebe za to můžu jenom já jo, takže já za to můžu?"
   "No a já snad?"
   "No já nevím, kdo mi na to kývl, když sem se ho ptala. Ale to ty ses samozřejmě díval na bednu, místo aby ses věnoval tady naší malé holčičce."
   "Jaké malé holčičce? Klacek je to. Už je dost velká, tak by snad měla mít vlastní hlavu a vědět, co může a co ne."
   "Mohli byste laskavě přestat řvát!" vložila se do hovoru dívka.
   "Ty teď, prosím tě, mlč, ty teď mlč," řekla žena rázně dozadu. "A ty už jeď pomaleji, vždyť tam prší a ty jedeš aspoň dvě stě."
   "Miláčku, jedeme po okresce. Tady bych asi těžko jel dvě stě. Mám tam devadesát a navíc neprší, ale mrholí. To je rozdíl."
   "Mně je teď ale úplně jedno, jestli mrholí nebo prší. Pochopíš tohle?"
   "Nemám ani zapnutý stěrače."
   "No tak je zapni."
   "Proč, když jenom mrholí?"
   Žena si povzdechla. Bylo zase ticho.
   "Kdyby vám byla zima, tak řekněte. Můžu zatopit," řekl muž.
   Nikdo nic neříkal.
   "A stejně si to nemůže nechat," řekl po chvíli muž. "Co škola?"
   "Dodělá ji potom," odpovídala žena.
   "Kdy potom?"
   "No až to bude mít za sebou."
   "A kdo se o to bude starat, kdo to bude živit?"
   "No tak snad jí pomůžeme."
   "Jo, my jí pomůžeme. Takže ona si to spíská a my si to pěkně vylížeme. To je hezký."
   "A co ten kluk?"
   "Prosím tě nebuď naivní."
   "Nemohla bych třeba něco říct?!" ozvala se zezadu dívka.
   "No, co bys nám tak dceruško asi chtěla říct?" řekl muž.
   "Chtěla bych vám říct, že od vás vůbec nic nechcu a že se o sebe postarám sama. Honza mi slíbil, že mi pomůže."
   "Tak Honzíček ti slíbil, že ti pomůže. Tak to je hezký, on ti POMŮŽE! Ten je tak hodnej. To sem zvědavej, jak ti chce pomoct ten tvůj souložník," řekl muž.
   "Rudy, prosím tě, mírni se," obořila se na něj žena.
   "Nebudu se mírnit. Je to tak? Je to tak. A jestli si ta holka myslí, že jí s něčím budu pomáhat, tak to se šeredně plete. Všechno si to obstará sama. Já jí s ničím pomáhat nebudu."
   "Právě sem vám řekla, že od vás vůbec nic nechcu!" křičela dívka.
   Žena pohladila muže po rameni.
   "Já zatopím," prohlásil pak muž a otočil knoflíkem na palubové desce.
   Přijížděli do Brna.
  
Evička
09. 07. 2003
Dát tip
Vše řečeno. Hlavní téma daného dialogu je životně opravdu hodně závažné, zdá se často neřešitelné. Obdiv za tuto volbu! Pro mne zatím tvoje nejlepší povídka, mladý nadějný autore!*** Žij naplno a piš naplno dál! :-)

Calavera
08. 07. 2003
Dát tip
luk_maler_8: okey, v tom prípade použijem vidovú terminológiu: tá poviedka mi pripadá nedokonavá (pozor nemýliť s "nedokonalá"!), vychádzajúc z tvojho "trvá a trvat bude"

Calavera
08. 07. 2003
Dát tip
cekanka_ucekana: ja tu totiž hrám rolu zlého policajta, vy ste tí dobrí :o)

Rowenna
08. 07. 2003
Dát tip
Taky se mi zdá, že popis situace v autě je chvilkami příliš zdlouhavý. Ale tip jo.

Musím se opakpvat z úvodu: Pointa je přece v tom, že ty tři se navzájem vůbec neposlouchaj a nejspíš asi nikdy neposlouchali, holka by ráda vypadla, i kdyby to mělo být pro ni těžké, ale že je furt ve vleku rodičů, neví jak pryč. TEDY: Pointa je, že tenhle jejich bahenní kolotoč trvá a trvat bude (tedy dokud to někdo nerozetne).

Přečetla jsem si vážnou kritiku od Calavery a ty reakce na ni se mi už číst nechtěj. Myslim, že ani neni třeba na to něco řikat. Už jenom první připomínka "ženská za volantem" to přece řekne každej chlap, proč ne tenhle řidič? A právě v opakování těch řečí pořád dokola je kouzlo i pointa. Calavero, myslim, že tady seš úplně vedle.

Dejf
06. 07. 2003
Dát tip
Ale mně taky nešlo jenom o prostou fotografii životní scény. To nové, co jsem chtěl přinést bylo zpracování, chtěl jsem také ukázat, jakým absurdním způsobem probíhá každodenní konverzace, aniž si to uvědomujeme. A pokud hledáš v povídce nějaké poučení, myslím, že v této, kde je námětem nechtěné těhotenství, bys určitě něco našel. Můžeš to brát tak, že si to přečte nějaký rodič a shlédá, že by se měl chovat šetrněji ke svému dítěti, které s tímto problémem přijde. Nebo si to přečte ono dítě a pochopí, co si může ušetřit, když bude dávat rochu bacha. Ale hergot, co to píšu. To už si moc vymýšlím. Tuhle povídku jsem psal prostě pro radost, protože mě bavila. Líbilo se mi splétat tu konverzaci, vytvářet atmosféru, snažit se autentičnost a vůbec jsem nepřemýšlel nad tím, jestli tím sděluju nějakou myšlenku, nějaké ponaučení. Prostě jsem si hrál. Možná jsem taková literární prostitutka, ale já si fakt nemůžu pomoct, ale mně se tahle povídka opravdu líbí a mám ji rád. Nepovažuju se za nějakého umělce, který by měl napravovat společnost nebo někoho poučovat. Na to ani nemám. Je mi přece jenom 19 let a někdy si říkám, jestli bych s tím psaním neměl švihnout, jít radši pořádně žít a začít psát tak v 50 nebo 60 letech :-)))

Calavera
06. 07. 2003
Dát tip
ukecal si ma ;o)

Calavera
05. 07. 2003
Dát tip
> Pointa také chybý úmyslně, protože ani život není plný point. To je síce pravda, ale život žije každý z nás a viac či menej ho pozná, spisovateľ by mal teda prinášať niečo novéhe a nie len stroho vynímať úryvky zo života. Altenberg písal príbehy zo života, ale napriek tomu bolo v nich niečo povznášajúce a poučné. Realisti tiež nereflektovali životný údel formou akejsi literárnej fotografie reality, ale zvýrazňovali až preháňali aby utrpenie, ktoré život postavám prináša bolo priam deklaratívne. Ale áno, libido je najlepšia droga na svete, veď je prirodzená. Ale na ktorú holku si spomenieš po dvadsiatich rokoch? Na tú s pekným zadkom a prsiami alebo na tú, ktorá ti ukázala svet v inom svetle? Alebo chceš byť literárny Freddie Mercury, ktorý o sebe tvrdil, že je hudobná prostitútka a že skladá piesne na jedno použitie, tak ako žiletky?

Dejf
04. 07. 2003
Dát tip
Upřímnost rozhodně oceněním, ale tak úplně s tebou nesouhlasím. "ženská by se neměla pouštět za volant" - to nemá být laciná poznámka, to je prostě další z věcí, která vypovídá o atmosféře - je naštvanej na dceru a na manželku - na ženský, tak se to přenáší dál. Vůlgární mně to taky nepřijde. Opakování motivů je skutečně úmyslné. Má vytvářet takový refrén, atmosféru - samozřejmě nepředpokldám, že to zapůsobí na každého. Detaily mi možná opravdu jdou, ale v této povídce nejsou úmyslně použity. Jde v podstatě o takový konverzační experiment s minimem nepřímé řeči. Většina lidí v konverzaci užívá velice jednoduchého jazyka. Manželé zvlášť často konverzující velice stroze, protože se prostě už znají. Nervźoní ženy jsou v konverzaci často šíleně nelogické a rozčiluje je zbytečná logičnost mužů ... Pointa také chybý úmyslně, protože ani život není plný point. Ale o konci a jakémsi vyvrcholení zde podle mě mluvit lze. Jinak ale rozhodně souhlasím s tou duší!!! :-))) ale no řekni, není i něco na tom občas se kouknout na pěknou holku - prostě se jenom kouknout, aniž bys zkoumal, jestli má IQ vyšší než záchodový prkno ...

Calavera
03. 07. 2003
Dát tip
No, vychválili ťa už dosť a myslím, že oceníš úprimnosť. "Samozřejmě, že ženská," komentoval to dál, když auto předjížděli, "ženský by se vůbec neměly pouštět za volant." sa mi zdá zbytočne vulgárne, robí to z hrdinu burana, je to, ako hovoríte vy Češi, laciné. Niektoré motívy sa opakujú zbytočne často (so zatopením a spomalením), predpokladám, že ti išlo o vytvorenie nervóznej atmosféry, ale na to mi príde takéto opakovanie málo, jednoducho moc ma to nepresvedčilo, ty VIEŠ používať detaily a práve tie by sa sem hodily, človek je plný detailov, keď to v ňom vrie. "Boh je v detailoch." Charles Dickens Mnohí ťa "tipovali", pretože to má údajne dobrú atmosféru, i keď pointa chýba. Mne to príde ako keby si sa mal najesť len z vone nedeľného obedu, od ktorého čakáš pochúťku. Predsedu poroty slovenskej súťaže Poviedka sa raz spýtali čo uprednostňuje: keď je poviedka dobre napísaná, dobre sa číta a štýl je prosto úchvatný alebo keďmá skvelú pointu. Vyjadril sa pozitívne zmysle vyváženia týchto faktorov. Ja osobne sa prikláňam k tomu prvému. Ani holka nemusí byť zrovna Afrodita, ale tá duša!

Kodynie
02. 07. 2003
Dát tip
Povídka měla ráz, švih, děj plynul neomylně dál a dál, prostě konverzačka, trocha dramatičnosti nazaškodila, detaily o počasí a rychlosti a vzpurné dcerušce byly smíchany tak akorát. Mně se to líbilo, je to poměrně kompaktní a čtivý příběh. PS: Ten detail o Švédsku se mi zdá taky poměrně přehnaný, neřekla bych, že by v naší republice umírala každá druhá dívka při potratu pod rukama našich lékařů. Nejsme v Indii nebo třeba v Africe. Možná to jen byla nějaká bohatá snobská rodinka, která si mohla dovolit odvézt svou dcerušku do Švédska a pak samozřejmě pro ně nebylo nic jiného myslitelného než Švédsko (jinak to byl slabý pokus o laciný efekt a vyšel na prázdno). Běžný občan naší vlasti by nechal takový zákrok udělat třeba v Brně, když už tam jeli nebo bydleli.

Dejf
02. 07. 2003
Dát tip
Díky za tolik chvály a to Švédsko, to je asi fakticky nebylo úplně nejreálnější, příště se polepším. :-)))

Kodynie
02. 07. 2003
Dát tip
Tak jo, budu se těšit až se polepšíš, už jsem si Tě dala do oblíbených abych nepropásla další Tvé nové pokud možno povídkové dílko.

Dejf
27. 06. 2003
Dát tip
des_te_meer: to asi opravdu přožívají úplně všechny rodiny :-)) díky StvN: Nechápu, cos přesně nepochopil. Švédsko je poměrně dost známé kvalitním lékařstvím (dělaj se tam i potraty) a to že tam nejsou žádní řezníci, mělo znamenat, že u nás by třeba na řezníka narazit mohla ... A proč ti připadají postavy stejné? Každá představuje dost podstatně odlišný postoj, vyjadřuje se jinak, jinak přemýšlí ... zkus to rozvést ... a moc děkuju :-)) Kolega: Tohle byl takový malý experiment, ale nudě jsem se rozhodně chtěl vyvarovat. Proto je to psáno velmi stručně a pokud možno stroze, s maximem přímé řeči, kterou jsem se pokusil napsat co možná nejautentičtěji, aby povídce dodala patřičnou atmosféru. Nevím, kde se stala chyba ... zkus to třeba víc rozvést ... tíky :-))

StvN
25. 06. 2003
Dát tip
Já nepochopil začátek celýho kolotoče o těhotenství. Jakej význam tam má to Švédsko a zmínka o řeznících? Nejvíc mě asi dostala scénka s mrholením. "Nemám ani zapnutý stěrače." "No tak je zapni." Jsou tam dobrý momenty. Jinak mi ty postavy přijdou moc podobný.

Kolega
25. 06. 2003
Dát tip
Dejf nám utíká od svých zajetých kolejí... Máš tam nějak moc nudných pasáží, které člověka nutí přeskakovat v četbě. Kde je ta strhující atmosféra z Ordinace?

Dejf
24. 06. 2003
Dát tip
děkuju oběma ...

m11
24. 06. 2003
Dát tip
t

des_te_meer
24. 06. 2003
Dát tip
jee, ja se pridam do zastupu tipujicich, je to moc pekne:-) a to s tou rychlosti - mami vzdy rype, ze taata jede moc rychle a pritom se plouzime moc pomalu. a taaata vecne odpovida, jestli nekomu bude vadit, kdyz si otevre okenko, ze nema rad tu uzavrenou krabici:-)) a do toho ja se segrusi narikame, ze takhle pomalu nikdy nedojedeme vcas:-))) *********

Krrk
23. 06. 2003
Dát tip
Moc dobrá konverzačka. Líbí se mi ta stručnost a překvapivě kladem této povídky je, že nemá výraznou pointu - není potřeba. Dobře z toho číší atmosféra té situace. To přenesení problému s těhotenstvím do hádky manželů o rychlost auta. A to opakující "není ti zima" - super!!! A ten konec "Já zatopím" - ten říká všechno. Moc líbilo, tip*******

Dejf
23. 06. 2003
Dát tip
Asi jsem se zamiloval :-)))))) díky moc

Dash_707
23. 06. 2003
Dát tip
:)*

Keraspak
23. 06. 2003
Dát tip
Jo... :-)

Smykač
23. 06. 2003
Dát tip
Hoj Dejfe, výjimečně se zdržím dloubání do obsahu a struktury. Důvod je prostý, není to potřeba. Výborný trialog a zase krásně přirozené. Absence pointy opravdu je spíše kladem. Doufám, že tohle nepsal život;o)...tedy že ti nemám říkat Honzo:) Tip

Dejf
23. 06. 2003
Dát tip
Děkuju moc fšem. Krásko - opravdu jsem se pokoušel, aby to vypadalo co možná nejvíc realisticky, nesnažil jsem se to ale psát z pozice ženy, snažil jsem se popsat určitou situaci na základě mnou vytvořených charakterů - stejně tak mohla být ženská ta nervózní a chlap ten, co je úplně v pohodě. Je pravda, že tady jsem hodil horší světlo spíš na chlapa, ale šlo to napsat i naopak. Smykač - Opět jste mne potěšil, pane. Život to naštěstí opravdu nepsal. Děkuju, že mě stále čteš :-))

Jak to, že chybí, pointa, ty tři se navzájem vůbec neposlouchaj a nikdy se neposlouchali, spíše to vypadá, na to, že ta holka by ráda vypadla, i kdyby to mělo být pro ni těžké, ale že je furt ve vleku rodičů, neví jak pryč a že tohle bude trvat, dokud to někdo nějak nerozetne. TEDY: Pointa je, že tenhle jejich bahenní kolotoč trvá a trvat bude (tedy dokud to někdo nerozetne). Líbí, živé, přesně nelogické skoky (jako že ten člověk, jakoby nemluví k věci, ale ono to k tomu sedí; to dělá spousta lidí, že neodpoví na otázku, ale že otázku pochopí jako nějaký útok na sebe, a tak se rovnou hájí). Co mě překvapilo, bylo to, že jsem si představoval okolo hnusné počasí, já vím, že píšeš, že mrholí a přitopit, ale vlastně těch zmínek tam o tom moc není.

Jak to, že chybí, pointa, ty tři se navzájem vůbec neposlouchaj a nikdy se neposlouchali, spíše to vypadá, na to, že ta holka by ráda vypadla, i kdyby to mělo být pro ni těžké, ale že je furt ve vleku rodičů, neví jak pryč a že tohle bude trvat, dokud to někdo nějak nerozetne. TEDY: Pointa je, že tenhle jejich bahenní kolotoč trvá a trvat bude (tedy dokud to někdo nerozetne). Líbí, živé, přesně nelogické skoky (jako že ten člověk, jakoby nemluví k věci, ale ono to k tomu sedí; to dělá spousta lidí, že neodpoví na otázku, ale že otázku pochopí jako nějaký útok na sebe, a tak se rovnou hájí). Co mě překvapilo, bylo to, že jsem si představoval okolo hnusné počasí, já vím, že píšeš, že mrholí a přitopit, ale vlastně těch zmínek tam o tom moc není.

Dejf
23. 06. 2003
Dát tip
Krrk má smůlu, asi se spíš zamiluju do tebe :-))) Díky moc, píšeš v podstatě o všem čeho jsem chtěl dosáhnout - bez velkých popisů vytvořit jasný obrázek. Vytvořit diskuzi, která působí tak absurdně až je přirozená. Ještě jednou díky :-)))

No víš, zas na druhé straně, s tím počasím to měla být trochu kritika, jako že chybí detaily z deštivě olezlého dne, které by atmosféře mohly přidat.

Jednoduše skvělý! Kdes to vzal? Ta konverzace o rychlosti je přesně konverzace, kterou my vedeme s manželem vždycky v autě! Je to ze života, je to tak životný, že se mi nechce věřit, žes to vymyslel! °°°°°°

Dejf
23. 06. 2003
Dát tip
A já to chápal jako pochvalu. Ta povídka je úmyslně vystavená bez těch popisů. Původně jsem to zamýšlel jako takovej experiment jenom s přímou řečí, ale to mi přišlo až moc, tak to zůstalo takhle ...

Dejf
23. 06. 2003
Dát tip
Jejda, děkuju Čekanko i za klubík. To s tou rychlostí jsem fakticky úplně nevymyslel - moje babička i mamá bývaly v autě vždycky hrozně nervózní a furt do táty rejpaly a já to jako malej vykulenej kluk poslouchal ze zadního sedadla a říkal jsem taťkovi ať přidá:-))))

Cekanka: Doufám, že v tom autě, nevozíte př i podobné konverzaci těhotné dcerunky. ;-) Dejfe, tak i tak: To přece jde říci i přímou řečí, nebo komentářem k tomu, co dělá postava, abys vyjádřil, že je venku hnusně.

Dejf: Tak to s nima cejtim, jak vlezu do auta s mým manželem, jsem v křeči a povolim, až když zastavíme :-))) Luk: Nemáme dcerunky

Astra
23. 06. 2003
Dát tip
Dobré! Čekala jsem, že pointou bude bouračka - že se nakonec těhotná dívka kvůli hádce zabije, ale vybalancovals to.

Dejf
23. 06. 2003
Dát tip
Děkuji pěkně, milá dámo :-))))

fungus2
23. 06. 2003
Dát tip
Skvělý dialog!! TIP

Plopez
23. 06. 2003
Dát tip
Chudák taťka, celou cestu mu byla zima a nedal to vůbec najevo, až nakonci. jestli jsou ostatní tvoje věci jako tahle, možná tě začnu číst.

Dejf
23. 06. 2003
Dát tip
Taťkové sou holt chudáci :-))) díky ...

Myšlenka
23. 06. 2003
Dát tip
tip

Cirilla
23. 06. 2003
Dát tip
Jojo, tátové si to dycky vypijou... *

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru