Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

VRAH - 3. část

15. 07. 2003
2
0
916
Autor
Grip

 

Nocí se rozlétne mohutný tón kostelních zvonů. Hlas Boží doprovází obyvatele k spánku. Drobné sněhové vločky přikrývají střechy a ulice do bílého hávu. Město usíná spánkem pokojným. Jen opozdilci se ještě brodí sněhem a spěchají do svých domovů. Bůh nad nimi vše střeží.

 

Bělostný sníh září na střeše kostela. S prosvětlenými okny dotváří monumentální obraz nadpřirozeného. Epochálně kostel ční nad vším člověkem postaveným. Jakoby se vše soustředilo pouze v tomto místě. Vítr zde vytváří roztodivné obrazce; stíny se vyhýbají tomuto prostoru, který jim není přisouzen; vrány krouží kolem vrcholku věže, kde se tyčí zlatý kříž a spolu s burácivým větrem zaplňují prázdnotu ticha. Boží dům se otevře a spolu se skupinkou lidí krčících se mrazem vypustí i zářivé světlo, které se ztratí hned v prvním zákoutí uličky.

„Sbohem a zítra přijďte zas. Budete tu vždy vítáni. Sbohem, sbohem,... .“

Ve sněhové závěji se ztratí stopy posledních návštěvníků a kněz pečlivě uzamkne kostelní dveře. Ještě zkontroluje bezpečnostní zařízení a poté zamíří do hlavního sálu uhasit svícny. Kněze však již kdosi předstihl. Kouř vyhaslých knotů se line nad svíčkami a jejich pach dodává nastalé situaci tajuplnou dramatičnost. Pochybnosti se spolu s úzkými proudky dýmu vznášejí nad hlavou kněze.

„H-haló! Je tu někdo? Já vás vidím. Nemyslete si, že ne. Jestli hned teď nevylezete, tak zavolám policii. Takže?!“ i když na posvátné půdě, strach a obavy tu i přesto stále jsou. „Asi jsem zapomněl zavřít okno. Vždycky na něco zapomenu. Jsem to ale strašpytel. Kdo by tu taky mohl být tak pozdě večer?“ ptá se sluha boží sám sebe a snaží se slovy uklidnit své rozklepané tělo strachem.

 

Gotickými zdmi kostela se odráží klapot knězových bot a řinčení svazku mnoha klíčů. Měsíc prosvicuje jen některé části hlavního sálu a vytváří tak dojem nedomalovaného obrazu. Kněz jde jistě. Zná již každý kout kostela a ani stíny obklopující ho nedokážou jeho tempo zpomalit. Až pohled směrem k oltáři zastaví jeho kroky. Vidí jen z části obrysy čehosi před sebou, ale i přesto je přesvědčen, že jde o hosta, který se pozval sám.

„Hej! Co tady děláte? Že vy jste jeden z těch opilců, co nám sem pořád lezou. Jděte domů, za rodinou. V chrámu Páně nemáte, co pohledávat. Slyšel jste?!“ kněz je natolik blízko, že již vidí i ošumtělý kabát muže před sebou. Oddechne si. Je si jist, že od tohoto shrbeného pána žádné nebezpečí nehrozí. Malý subtilní muž nehybně hledí na ukřižovaného Krista.

„Musel hodně trpět. Trpět za vás, za lidi. A přeci nakonec došel pokoje,“ svými slovy muž překvapí kněze. Odvrátí hlavu od kříže a prázdným nicneříkajícím pohledem se zahledí do zmatených očí kněze. Ten jen těžko vydechuje. Zprvu čekal bezdomovce, ožralu či dokonce i zloděje, ale že půjde o takto podivného člověka, ani netušil. Vlastně nevěděl, že někdo tak podivný může vůbec existovat. S tváří ukrytou v prázdnotě; oči bez lesku, bez pohybu, bez života; s hlasem bez ozvěny...,  jakékoliv ozvěny. Jakoby mluvil s přeludem, výpolodem své fantazie, sám se sebou - - - s vlastním osudem.

„Kdo jste? Známe se? A co tu vůbec chcete?“

„Lazar. Já vás znám. Vy mě však zatím ještě ne.“

„Znáte mě?“ kněz se zamyslí. „Aha. Znáte mě z bohoslužby. No jistě. Ale co tu děláte? Víte vůbec kolik je hodin? Přijďte zítra. Budete vítán jako každý dobrý křesťan.“

„Nyní je ten čas. Přišel jsem, abych vás vyzpovídal. Mám mnoho otázek a vy velice málo času.“

„Ha, ha,... Tak vy chce zpovídat kněze? Vy jste pil. Alkoholem, pane nic nevyřešíte. Jen se ještě více do všech těch problémů ponoříte. Neschovávejte se a postavte se osudu čelem. No? Tak a teď běžte s Pánem Bohem. Jsem unavený a zítra brzo stávám.“

„Měl byste více naslouchat.“

„Celé dny nedělám nic jiného, synu. Pomáhám lidem, sloužím Všemohoucímu.“

„Nyní máte možnost pomoci mně a tím i sám sobě.“

„Tomu nerozumím,“ přeruší kněz Lazara.

„Pochopíte později,“ odpoví a poté pokračuje, „Chci najít tvého Boha a znovu se tak narodit,“ pohlédne na ukřižovaného Krista.

„Ale synu, Bůh je všude. Najdeš ho kdekoliv a za čímkoliv. I v tobě je. Jen se mu musíš otevřít.“

„Nechápete. V sobě ho nemám. Dávno mi ho vzali - - - spolu se životem.“

„Nesmysl,“ nevěřícně kroutí hlavou křesťan.

„Vy asi stále nevíte, kdo já jsem. Celý život obětujete Bohu a řídíte se jeho pravidly, aby jste nakonec nepoznal jeho dítě? Vy nevěříte v Boha. Vy jen cítíte potřebu věřit. Žít s otázkami bez odpovědí je nesnesitelné. Je lehčí být sluhem božím, než zůstat sám s tím vším neznámem. Avšak vy jste SÁM. Obklopujete se jen iluzí.“

„Ne!“ zlostně vykřikne. „Nejsem sám a nejsem ani jediný. Copak nevidíte, že je někdo nad námi, kdo má všemohoucí moc? Copak jste slepý? Bůh je odpovědí na vše.“

„Bůh je uspokojení a ujištění se, že je možné se něčeho přidržet. Ptát se je nebezpečné, protože nemusíte znát odpověď. Bůh vzešel z lidské obavy a strachu. Stvořili jste si ho, aby jste přežili. Člověk člověka neposlechne. Vyšší moc však ano. Zneužili jste ho pro vlastní potřeby. Pro potřebu přežití.“

Poněkud zmateně kněz hledá věty. Je na něm patrné, že mnohému neporozumněl nebo snad ani nechtěl rozumnět. „Cítím k vám soucit. Věříte vůbec něčemu? Já mám svou víru, ale co vy?“

„Je těžké pochopit. Ještě těžší je však vzdát se něčeho, čím jste dlouho žil. Ano, i já věřím. Věřím, že se zbavím svého břemena, který mi osud předurčil a budu žít. Věřím, že člověk sám o sobě není ničím, jen nepatrnou částečkou v nekonečnu. Však stane-li se součástí čehosi vyššího, obdrží velkou moc. Já se stal tou součástí, avšak nedobrovolně.“

„Součástí čeho?“ Zvědavost kněze přehluší jeho prvý důvod rozhovoru.

„Součástí smrti. Proto jsem zde. Jako Kristovým otcem byl Bůh, tak mým se stala Smrt. Chci svého otce odvrhnout, ale nechce mě pustit. Proto hledám cestu úniku. Kdo mi jí ukáže, uteče mému otci.“ Přiblíží se Lazar ke knězi a pozvedne k němu hlavu, aby mu mohl pohledět do očí.

Kněz se nehýbá. V té chvíli se obrovský sál smrskne jen do okolí dvou mužů proti sobě stojících. Měsíc projde oknem a v potrhaných cárech světla ozáří jen dvojici u oltáře. Všude kolem se rozprostírá temnota, připravující se vše pohltit. Nehybnost jen zdánlivě připomíná klid. Prach v záři Měsíce si volně poletuje prázdnotou a snaší se k mrazivé podlaze.

Kněz hledíc do Lazarových očí jen tiše promluví, „Jsou tak prázdné - - - a černé - - - tolik černé,“ odstoupí a vykřikne: „Nejste člověk. Jste netvor. Nezasloužíte si žít. Vy nesmíte žít!“ S nenávistí se vyhrne na Lazara. Pažemi se sápe po jeho krku. Lazar pomalu svěsí hlavu. Kněz mine krk a obejme svého vraha. Měsíční zář se posune a ozáří tak jen kněze. Ten sám tu klesá v bolestech a vykřikuje do temnot: „Znesvětils místo sváté! Nedojdeš pokoje, Lazare!!! Nikdy ... .“ Se zlobou v očích se přidržuje nohou Kristových. Ježíš syn Boží na něj jen smutně hledí. Padne mrtev.

Kapka slzy leží na zaprášené zemi nasáklé krví.

*                      *                      *                      *                     *

A nebylo nic, jen ticho a tma a smrt.


Skip
07. 08. 2003
Dát tip
Chlape, chlape! Máš dobrý nápady, leckdo by ti je mohl závidět. Víš, co chceš napsat, což je často mým problémem, že mnohdy nevím, jaká bude další věta, neřku-li děj, ale s tím měl "problém" i K. Čapek (nechci se srovnávat). Jenže to zpracování. Víc než u ostatních tvých děl, která jsem četl, jsem si u Vraha musel povzdechnout. Vím, že to něděláš schválně, ale svou neschopností (doufám, že jen dočasnou, že časem budeš fakt dobrej) vyjádřit se písemně plítváš svým potenciálem, který máš v hlavě, a že ho tam tedy je. První část: Ten set up, to se Lazar narodil. Chápu to dobře? Pak už ho vidíme na své "pouti" a poprvé zabíjí. Možná ne poprvé, ale my čtenáři ho vidíme zabíjet poprvé. A tady je jaksi zádrhel. Něco si tam ti dva povídají, nakonec se dozvídáme i Lazarovo jméno, ale proč vlastně zabíjí, to je dosti nejasné. Je to jednoznačně nejslabší část - myslím tím první část Vraha. Druhá část: Začal jsem číst a když se vzápětí objevil vrah stojící mezi lidmi, myslel jsem, jako většina, že jde o Lazara. V první části nebylo o jeho vzhledu, nebo spíš postavě nic. Docela mě to "štvalo", protože takovou tuctovost jsem nečekal. Prostě si zase někoho vyhlídne a zabije ho. Pak ale došlo k tomu obratu a objevil se Lazar, což mě vyloženě potěšilo a považuji to za velmi zdařilé a jednoznačně nejlepší v celém příbehu o Vrahovi. Následují ale jakési řeči, které nic moc neříkají a Lazar zabije vraha. Třetí část: Asi máš jasno v tom, co jsi chtěl sdělit o tom, co si lidé udělali z Boha, jenže to neumíš podat tak, aby to vyznělo opravdu smysluplně. Jsou to jen náznaky a z těch se dá jen tušit. Nevím, jestli to byl tvůj záměr. Pokud ano, pak je ale nedotažený. Problém je v tom, že máš problém s přímou řečí, a to ve všech třech částech. Strašně ti to drhne. Závěr (můj): Co vlastně Lazar chce? Zabíjením se vykoupit? Z čeho? Je tak poznamenán proto, že jeho matka brala drogy? Je to vlastně skutečný člověk, nebo jen nějaká nadpřirozená bytost? Nějaký posel? Čí? Smrti? Jestli ano, tak neblázni, to je blbost, alespoň tedy v tomto podání. A jak vlastně Lazar zabíjí? Není třeba, abys naturalisticky popisoval tento proces, ale nakonec se něco stane a zůstane jen mrtvola. To by nebylo špatné, kdyby to ale nevypadalo, jako by se ten člověk zabil sám. Poslední část bys rozhodně napsat měl a pokud ji máš již napsanou, doufám, že se dozvíme, proč vlastně Lazar zabíjí. Píšeš-li v odpovědi na kritiku, že vlastně zabíjí sám sebe, protože se nenávidí, tak to neberu. Nic ve tvém příběhu tomu nanasvědčuje. To máš možná jen ve své hlavě, ale musíš to také nějak sdělit nám, kdo to čteme. Že vraždí proto, že musí, protože je mu to předem dáno? Opět se ptám, proč? A nevysvětluj mi to v odpovědi, mnohem radši bych to pochopil z díla. Lazar je pro tebe symbol, ovšem toto dílo nijak symbolismem neoplývá. Říkáš, že Lazar nebo jemu podobný s jiným jménem tu bude stále. To znamená, že každého z nás si někdo takový najde a zabije nás? To přeci nemyslíš vážně. A jestliž by měl tedy být jakýmsi symbolem něčeho, co nás navštíví před smrtí, pak to opět není z tvého díla nijak jasné a ani být nemůže, protože ten symbol, za nějž ho považuješ, je jen v tvé hlavě, nám je Lazar předložen jako faktická postava, zrůda spíše duševní než tělesná. Lazara mi může být líto jen potud, představím-li si, jak byl společností opovrhován kvůli svému vzhledu. Hned mi naběhne asociace s Quasimodem. Pochopil bych, že se za tyto ústrky mstí, ale proč kvůli tomu tolik řečí? Je evidentní, že tak to není, nemstí se. To si alespoň myslím. A litovat vraha? Neznám takového, kterého bych mohl litovat a pochybuji, že ty ano. Litovat vraha nám tlčí jenom ve filmech. Mám podezření, že tě to ovlivnilo v tomto názoru. Jenže film není život, ale to ti vykládat nemusím. Toť vše. Na tvé přání sem dám tu povídku Malé velké setkání.

Pompejus
22. 07. 2003
Dát tip
Hm, nemůžu si pomoct, ale tvoje vysvětlení se mi líbí. Zřejmně máš dobře uspořádaný v hlavě následující děj a nenecháš se ovlivnit. To je dobře!!! Autor by měl na začátku vědět, jaký bude konec. Asi jsem to pochopil, když Lazara lituju. Seš prostě dobrej, ale tip už sem ti dal. Až příště ;-)

Pompejus
18. 07. 2003
Dát tip
Hm, připadá mi, že Lazar vraždí pro svou prázdnotu, pro svou nenasycenost, kterou ukrývá. Povedl se ti ten popis církve, je to tak jak píšeš, lidi si boha stvořili, aby měli čemu naříkat. Lazar je postava, která ač neexistuje, je mi jí líto. Ale na druhou stranu má limetka pravdu v tom, že opakováním ztrácí seriál na půvabu. Konec je v každém díle, ale uznej, že bez znalosti těch předchozích, by to člověk asi nepochopil hned. Je v tom propojení. Lazar vraždí, (je to blbé slovo, ale nenapadá mi jiné lepší) protože chce všechny špatné lidi dostat do hrobu. Ale, podle něj ti dobří nejsou. Masový vrah zeměkoule. Dávám ti TIP, když slíbíš, že se zamyslíš nad budoucností Lazara.

Grip
18. 07. 2003
Dát tip
Nikdo není jen dobrý nebo zlý. Proto každý může potkat Lazara. Tedy až přijde jeho čas. Já se tu taky snažil ukázat, že Lazar vlastně zabijí sám sebe, protože se nenávidí. Nebo že i vraždí, protože musí, protože je mu to už předem dáno. Lazar je pro mě symbolem. Jakou budoucnost myslíš? Další pokračování? Já už mám napsanou konečnou část. Jen nevím, jestli bych to neměl raději nechat už takhle. Chci tím říct, že Lazar či někdo s jiným jménem tu bude stále. Oni tu být musí. Jsem moc rád, že ti ho je líto. Můj první impuls k napsání Lazara byl, že jsem chtěl dokázat, že i vraha je možno litovat.

limetka
15. 07. 2003
Dát tip
Říká se, že další navazování na předešlá díla většinou nedopadnou dobře a jejich pokračování ztrácí šťávu toho předešlého. Ale mně se líbí nejvíc právě tahle trojka. Tady je mnohem víc myšlenek. TIP

Grip
15. 07. 2003
Dát tip
Díky!!!

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru