Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Hraje ještě ve spojené Evropě národ? Cítíte se být spíše Čechem nebo Evropanem?

05. 10. 2003
0
0
715
Autor
gurl

školní práce :o)

Co to vlastně znamená „cítit se Čechem“? Být na to hrdý? Hrdá můžu být na něco, co se mi povedlo, něco, co jsem dokázala…ale ne na to, že jsem se narodila na určitém území a patřím tedy do jakéhosi národa!

Stejně tak vyznívá další otázka – co si vlastně máme představit pod, tak často skloňovaným, pojmem „češství“? Národnost psaná na občanském průkazu? Jazyk, který nás, Čechy, spojuje? První zmíněné je jen zvláštní uskupení písmen na jakémsi „papíře“…a to druhé lze snadno vyvrátit použitím jiné řeči…třeba v zahraničí. Nebo i mluvením s cizinci – například i v našem rodném městě…

Co si myslíte o národních zvycích? O „národních“ vlastnostech? Které údajně má každý z nás? Já je považuji za poněkud zvrácené. Neuznávám jakoukoli generalizaci. Vždyť už jen každá generace v naší republice vyrůstala v  jiné době, mezi nimiž i absolutní laik musí zpozorovat nepředstavitelné rozdíly! A každý z nás také vyrůstal v různém prostředí, zažil něco jiného…A vše, co nás v životě potká, nás přece více či méně ovlivní…Tak jak tedy můžeme být stejní?!

A bytí Evropanem? Tady snad hledání společných rysů musí být ještě mnohem těžší… Tento kontinent obývá  tolik lidí… neporovnatelně více s přibližně deseti milióny v naší zemičce… A navíc samozřejmě existují fámy typu „čím jižněji, tím bývají lidé otevřenější, a naopak“, které jakékoli sjednocování absolutně vyvrací.

Současně s tímto nadpisem se přímo podbízí téma globalizace. Co na tom, že budeme pít anglický čaj, jíst čínské pokrmy, nosit italské boty, používat japonskou elektroniku?! Každý národ nechť vyrábí to, čím se proslavil, to, co umí. Jen tak se může životní úroveň zvyšovat – a tím nemyslím jen „západní“, vyspělé státy – každý z nás si musí uvědomit, že nelze vykonávat precizně spoustu věcí a že zaměření se na jednu, dvě činnosti nám umožní dosáhnout špičky ve svém oboru…

Na závěr bych chtěla zmínit latinský výrok „Homō sum et inter hominēs vīvō.“ („Jsem člověk a mezi lidmi žiji“). Tím bych chtěla poukázat na to, že celý svět tvoří jedinou komunitu… a jakékoli členění  - na Čechy, Američany, Francouze, atd. -  nepotřebujeme. Všichni jsme lidé…
_kxk
05. 10. 2003
Dát tip
Tvůj názor...O tom vlastně úvaha je, zveřejnit svůj názor... ale já s tebou nesouhlasím ( o tom taky úvaha je:) )... Když je nějaké sportovní zápolení...Nejsi radši když vyhraje tobě bližší Šebrle, čeští fotbaloví reprezentanti postoupí na Euro, čestí hokejisté vyhrají zlato. Nejsi ráda? Neslavíš? Nezdá se ti, že je rozdíl mezi kulturou různých států? I přes celosvětové zblížení ne téhle malé zemi?... Vem si jenom rozdílnost povah Němců a čechů..čechů a američanů... čechů a řeků.... člověk je při vývoji ovlivněn okolím..a tím okolím jsou pro nás Čechy, nikdo jiný.. Možná(určitě), že se mnou nesouhlasíš, ale zdá se mi, že svojí zemi nemáš ráda a chceš aby prostě byl svět a ne rozčlenění,a le pak by byl totální chaos a nepořádek... A to je až moc anarchistický, ne?

gurl
05. 10. 2003
Dát tip
Já bych řekla, že to je spíš PROTI anarchii, ne? :-) Jinak bych snad tvrdě odsuzovala globalizaci... Já tou úvahou nechci vyjádřit, že nemám ráda naši zemi...spíš absurdnost nadpisu...

_kxk
05. 10. 2003
Dát tip
Ten nadpis byl dané téma nebo jsi ten nadpis napsala ty sama?=:o)

gurl
05. 10. 2003
Dát tip
na daný téma :-(

Yossarian
05. 10. 2003
Dát tip
hned s úvodem nesouhlasím- myslím, že spusta lidí dovede být hrdá na to, o co se nijak nezasloužila "Neuznávám jakoukoli generalizaci. Vždyť už jen každá generace v naší republice vyrůstala v jiné době, mezi nimiž i absolutní laik musí zpozorovat nepředstavitelné rozdíly!" - rozdíly věkové a dané jinou technikou jistě ano, ale ty lidské nikoliv, naši prarodičové měli zrovna takové problémy, starosti s láskou, jako my teď "japonskou elektroniku?! " -- kde by se vzalo- čínskou snad, japonskou sotva

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru