Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

pro Tebe

30. 10. 2003
18
0
2676
Autor
StvN

Pláč, to jsou slzy. Voda a sůl. Jako mrtvé moře, které špínu vyplaví na povrch.

 

Dole padal sníh. Čerti se ženili. Hulákali písně celý nekonečný den, jako by se báli, že jim Slunce překazí radovánky. Ale to mělo ještě měsíc odpočívat v pokoji. Pak přijde jaro a čertiskům začne semestr. Po Silvestru to vypadá na bohatý rok, budou mít co dělat, aby to do zkoušek stihli. Vím, že se budou snažit, aby mi udělali radost.

Klepadlo na dveřích se jemně rozezvučelo. Sluha byl na blízku. Podržel mi deštník a pomohl z kabátu. ?Děkuji Petře.?

?Není zač,? odvětil starý pán ve fraku. Následovala jsem ho po schodech do prvního patra. ?Dlouho tomu, co jste nás navštívila naposledy.? Petr byl zdvořilý. Možná až příliš.

?Stýskalo se mi,? řekla jsem upřímně a cítila známý pocit v kostech a v hlavě. S každým schodem ze mne padala tíha, uvolňovala se napjatost. Svaly v obličeji povolily a já se po dlouhé domě usmála. Mládla jsem. Cupitala jsem po schodech a s každým dalším jsem byla menší a menší.

Petr mi podržel dveře, jako malé princezně. Vstoupila jsem do komorně, domácky zařízeného pokoje. Přívětivé přivítání.

?Vítám tě doma,? promluvil můj tatínek, táta.

?Ráda tě vidím,? vyjádřila jsem první pocit. Objetí bylo srdečné. Seděli jsme naproti sobě, nakloněni dopředu jako dva spiklenci a klábosili až nám od pusy stoupala pára. Byli jsme přátelé a byli jsme rodina. Petr přinášel zákusky, limonádu, čaj, svíčky, prostírání, polévku, večeři. Zatáhnul závěsy, zatopil v krbu, stále byl poblíž, ale my o něm nevěděli. Ulamovala jsem kousky nadýchané bábovky aniž bych se na ni dívala. Upíjela jsem oranžádu, aniž bych věděla, co dělám. Očima jsem lpěla na tatínkovi, zaplnil celý svět. Hráli jsem si na lidi.

 

 

Jste slavný archeolog, ale jaký je skutečný obor vaší činnosti.

Vystudoval jsem Hry a úsměvy u profesora Nadaného. Po smrti mé ženy jsem hru a úsměvy opustil a dal se na archeologii.

Chápu. Čím jste chtěl být jako malý chlapec?

Vždycky jsem si přál být velký. V první třídě mě odmítla dívka mých snů jen proto, že jsem byl o půl hlavy menší, než ona.

Kdybyste mohl něco změnit na naší Zemi, co by to bylo?

Asi bych z ní udělal placku, jak to bylo dřív. Líbilo se mi, když občas někdo přepadnul ?tak trochu mimo?.

Vzpomínky. Mají pro vás velký význam?

Ano, mají.

Myslíte si, že jsme my mladí ochuzeni o něco, co se již tak zvaně  nenosí?

Ochuzeni ani tak ne. Mládí má rádo samo sebe. Na druhou stranu si jsem jist, že mnoho z naší doby by se líbilo i dnes.

Co například?

Na střední jsem měl rád upalování čarodějnic. Byl to oblíbený sport. Pamatuju na Ali Bélu, to byla taková mladá, moc milá čarodějka. Kolikrát ta mě uhranula?. Upálili jsme ji přesně devětadvacetkrát, než předala titul mladší žačce. Nevídaná forma. Jako by to bylo včera.

Co si myslíte o smrti?

O smrti vím své. Nemám rád pomluvy, které se o ní s oblibou šíří.

Takže to jsou pomluvy?

Ovšemže.

Co považujete za štěstí?

Ty jsi mé štěstí.

Ale tati!

Copak?

Vážně. Jsme lidé.

Aha. To víš, je to těžký, ta empatie.Štěstí. To je pojem. Za štěstí považuji stav, nebo pocit, kdy vím, že mi ke štěstí chybí jediná věc a já vím která.

A jak nahlížíte na náhodu?

Že jsme tam, kde jsme. Je to zákonitost, nebo náhoda? Stvořila nás náhoda, nebo zákonitost? Na náhodu tedy nahlížím jako na opak zákonitosti.

Jak jste poznal svoji manželku?

Pravdu jsem poznal záhy po narození. Od té doby jsme byli stále spolu.

Miluješ ji?

Nedokázal bych bez ní být.

Narodila jsem se tedy z lásky?

Narodila ses z nenávisti ke lži.

Poslední otázka. Čím by jste nyní chtěl být jako malý chlapec?

Chtěl bych být spravedlivý.

Děkuji za rozhovor. Tati.

 

Nahoře stále padá sníh. Sedím se sklenkou červeného vína v měkkých polštářích pekelného trůnu. Zatím je tu klid, děti dovádějí venku. Ale již brzy, brzy začne semestr.


waldekke
07. 12. 2005
Dát tip
proč by mělo mrtvé moře vyplavit špínu napovrch? Usazeniny se ukládají na dně, nikoli na březích. Chtěl bych si přečíst něco pořádného by sétévé. Psaní je jako kreslení, malíř se nejdřív naučí malovat realitu, aby potom mohl dělat "své" umění. Nevidím žádný pořádný obraz, sétévé.

StvN
07. 12. 2005
Dát tip
Špína, jako třeba ropa, plave na povrchu. Usazeniny mají své krásy. Když seš ten detailista, tak jistě znáš rozdíl mezi kreslením a malováním. A co se týče reality. Tohle je jenom hra.

waldekke
07. 12. 2005
Dát tip
zkus nejdřív realitu; diskuse o špíně mě neba'.

_Amnesiac_
17. 11. 2005
Dát tip
Sakra, chlape. vždyť ty umíš psát. Styl je tady dobrej a má to myšlenku a všechno. Předpokládám tedy, že máš momentálně jen tvůrčí krizi a až přestaneš psát ty svoje bezpointní hlouposti, vrátíš se zas ke kvalitnim věcem, protože tohle mě i přes lehce kýčovitou nasládlost zaujalo velmi*

StvN
17. 11. 2005
Dát tip
Snad máš pravdu. Možná se mi sem už nechtěj dávat díla, o kterých si myslim, že jsou dobrá, když se najde vždycky prata debilů, co mi to pokopou.

StvN
22. 09. 2004
Dát tip
Rýpalko. A neposílej mi avíza od mých vlastních děl.

Vespa
22. 09. 2004
Dát tip
pak kdo je tady rejpal... ne, promin za ty aviza, nak mi to v posledni dobe nemysli

Vespa
21. 09. 2004
Dát tip
hezky, jedna z mala tvejch opravdu lehce ctivejch povidek. Mela bych ale jednu otazku: proc pises za zenskou? :o)

Semeno
20. 01. 2004
Dát tip
Ne na dlouho, ..škoda.

StvN
20. 01. 2004
Dát tip
Pity. (Semínko)

Semeno
20. 01. 2004
Dát tip
Cože? Vykuř :o))

Semeno
20. 01. 2004
Dát tip
Cože? Vykuř :o))

StvN
20. 01. 2004
Dát tip
Jsi nějak zvlčila.

maia
12. 01. 2004
Dát tip
Ty si co za exota? :-)

j_i_r_i_k
12. 01. 2004
Dát tip
Když já se rozhod, že už kouřit nebudu, sorry...

j_i_r_i_k
12. 01. 2004
Dát tip
StvN: A Tobě sorry za dvě zbytečné "kritiky" :)...

Jsem zpátky!!! Vykuř!!! Jsem zpátky!!! Vykuř!!! Jsem zpátky!!!

Díky, Komrci, zase jsem si to ráda přečetla :-)

Semeno
28. 12. 2003
Dát tip
To nevim. Ne :o)) Ach jo. Bez vítězství.

StvN
25. 12. 2003
Dát tip
Zvykáš si na mě.

Semeno
22. 12. 2003
Dát tip
Sakra. jak to proboha děláš, že jsi tak dobrej? U tajdýdletentononc mi ani nevadí ta dokonalá přesnost. Jóóóóóóó!!!!!!!!!!!!! Suuuuuuppppppeeerrrrrr

Ighor
14. 12. 2003
Dát tip
Hezký..... Úplně se rozlývám..... Ale je to fakt něžný. Dostalo mě to.

Mno, tak se vracím na místo činu. Teď už nenaštvaná a tiše si to dávám mezi nej- Protože je to pěkný a můžu si to číst pořád. Ale nebuď z toho ještě víc sebevědomej, protože...prostě proto.

StvN
01. 12. 2003
Dát tip
Nebudu. Pšš.

Ty už takový jsi. Pssst.

Lukri
28. 11. 2003
Dát tip
**** příjemně se mi četlo ... tip*

maia
08. 11. 2003
Dát tip
Zaujimavo zakomponovany rozhovor.

Paranoicus
05. 11. 2003
Dát tip
Hmmm ... dobrý. DOST DOBRÝ, ČLOVĚČE! A nebýt začátku ... možná by to bylo ještě lepší, jelikož nejdřív jsem začal číst to kursivou, potom jsem zkontroloval i začátek ...

StvN
05. 11. 2003
Dát tip
Prislo mi, ze to nejakej uvod potrebuje. Mozna ale mohl byt kratsi. Dik za zlutou kritiku.

Nicollette
03. 11. 2003
Dát tip
hm,ten rozhovor je...takovej zvláštní .... docela sem si to při čtění živě představovala.... určitě tip

studanka
02. 11. 2003
Dát tip
mě se to moc líbí...

Andulka
30. 10. 2003
Dát tip
..ten zacatek drhne, je takovy pomaly, neprirozeny....Od toho, kde pises, ze jsi doma...tak od toho se mi to libi moc. Zacina to byt zive, ctenar ti rozumi, pak vynikajici napad s tim rozhovorem, skvely konec! :-)

Andulka
30. 10. 2003
Dát tip
..ten zacatek drhne, je takovy pomaly, neprirozeny....Od toho, kde pises, ze jsi doma...tak od toho se mi to libi moc. Zacina to byt zive, ctenar ti rozumi, pak vynikajici napad s tim rozhovorem, skvely konec! :-)

Rozervanec
30. 10. 2003
Dát tip
Nadchl uz prolog..pap ten popis doma...souhlas s andulkou bych tam vubec nemusela mit...a skocila bych rovnou k tomu rozhovoru......ten je supr originalni a stopro se sem jeste vratim....hlavne ta vete.....ale tati.Vazne.Jsme lide. To me nejak vzalo za srdicko...vlastne cele to...asi pac jsme si u toho predstavila, ze bych nikdy nebyla se svym otcem schopna zadneho natoz takovehleho dialogu..... Moc moc moc povedene...:c))))*

Stinohlav
30. 10. 2003
Dát tip
Sakrys, libilo a moc :) Tip

3/5+T .......

moc pěkné, forma i nápad

čekanko, to není vůbec pravda...zas tu jsi, což je fajn a na výsluní můžeš být ty, opravdu StvN, je to pěkné, nic víc k tomu nemám co říct

StvN
30. 10. 2003
Dát tip
Jak by vyzněl konec nebýt začátku?

j_i_r_i_k
29. 10. 2003
Dát tip
Nóóó... Má to atmosféru, to rozhodně, i na myšlenky to není zcela prosté... Ale obecný ideologický rámec mi nesedí - což mi nijak nebrání tipnutí...

StvN
29. 10. 2003
Dát tip
Na ideologii se vykašli. Don´t_worry - to byl. Chtěl jsem ti udělat radost, ale zase jsem se zmýlil.

j_i_r_i_k
29. 10. 2003
Dát tip
Proto jsem tip )...

StvN
29. 10. 2003
Dát tip
Jo, jsem rád, že ses tu zase objevil.

Líbí, moc!!!!! °°°°°°°°°°°°°°°° DW: Hele, ty mi tu bezostyšně přebíráš chlapy! :-)))))

Řekla bych, že muž činu jsi i ty. Pěkné. Název "Dole padal sníh" byl hezčí.

Seregil
26. 10. 2003
Dát tip
Nádherný... tip, avi a oblíbenost největší...***

StvN
26. 10. 2003
Dát tip
Tomu říkám muž činu.

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru