Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

O tom, ktorý hrá na svedomie

12. 02. 2004
6
0
2002
Autor
Ragnar

O TOM, KTORÝ HRÁ NA SVEDOMIE

I.

Na samom kraji sveta... Ale veď svet nemá kraje; ani konce nemá. Je ako okrúhly, zaguľatený záhon trpezlivo vyčkávajúci na hospodára. Bujnie a rozrastá sa. A ak by aj nejaké kraje mal, boli by natoľko vzdialené - a stále by sa posúvali ďalej a ďalej - že ešte nikto nikdy na ne ani len nedohliadol. No dom pod päťstoročným dubom ako keby stál na samom kraji sveta. Neviedla k nemu cesta. Ani len vyšliapaný chodníček. A ľudia v osade dávno zabudli, kedy naposledy čo i len počuli o obyvateľoch domu. Tá chalupa akoby sa im vytratila z pamäti. Len tu a tam, za teplých letných večerov, keď už bolo pokosené aj pohrabané a čerstvé seno napĺňalo padláše stodôl omamnou, ťažkou vôňou, len vtedy sa im zdalo, že z kopcov, kde stál dom pod päťstoročným dubom, sa nesie divá pieseň. Tmavé, hebké tóny sa striedali s ostrými, roztancovanými melódiami. Vo zvonivom virvare raz zneli ako smiech, ako blyšťanie tisícky trblietavých kryštálikov prelievajúcich sa z jednej dlane do druhej, inokedy kvílili ako plač, nárek stareny, či ako tiché zúfalstvo matky, čo stratila dieťa.

Ale nikto z osady sa nepýtal, odkiaľ sa nesie táto pieseň, nikto neskúmal, kto je tým hráčom, nikto nečakal, že sa ani mlynské koleso mnohokrát nezakrúti a už budú musieť ľudia z osady prijať do svojich životov toho, ktorý za teplých letných večerov vnáša nepokoj do beztak ubolených duší.

II.

Na schodíku pred rozbitými dverami drieme strakatá mačka. Pozrie na mňa, lenivo sa zdvihne. Zamraučí. Pomaly, pomaly sa mi obtrie koldokola okolo nôh. Vykročím. Mačka ide chvíľu so mnou, potom zmizne za bráničkou. Starý vinohradnícky dom. Rozpukaná omietka, no stále ešte biela. Odchádzam. Nechávam za sebou posledné domy tejto dediny. A slnko, nemý divák, ide si odpočinúť za kučeravý mrak. Šumí svet. Niekedy hučí, kričí, dokonca kvíli, no teraz šumí.

Po ceste tu a tam prejde chodec. Každým krokom pribúda v prachu jedna šľapaj. Šľapaj od starej zaprášenej topánky s vydratou podošvou. Cez plecia mám prehodený kabát. Lenivý, ospanlivý deň. Deň ako tá mačka. Aj také musia byť. Ruženec šľapají dlhý dvadsaťpäť rokov. Áno, už je to štvrť storočia, čo som opustil svoj dom.

Kráčajúc uberal som sa svetom - len tak. Tu a tam som sa pristavil s ľuďmi, posedel pred ich domami zvedavý, ako žijú, čo ich zamestnáva. Stával som poblíž kostola a hrával na píšťale a oni mi hádzali do klobúka tie čudné pliešky, za ktoré sa dal vymeniť chlieb i víno. Zvláštne to ich víno, rozväzoval sa im pri ňom jazyk a oni rozprávali. Rozprávali o žatve, oraní, o pílení na novom gátri, o zlej žene a hlúpom susedovi. A ja som načúval, načúval, slová do mňa vsakovali spolu s iskrivým, radostným mokom. A to, čo som počul, všetky tie drobné potešenia i žiale, tvrdé slová i zriedkavé rozochvenia, všetko toto zaznelo mojou dvojačkou, píšťalou s dvoma hlasmi.

A ľudia počúvali a počúvali - a niektorí nechceli počuť. Zrýchlili krok, odvrátili zrak. Tým, čo sa pristavili, čo na okamih počúvali, tým som bol vďačný. No tých druhých, ľudí utekajúcich a odvracajúcich zrak, tých som mal rád. Vlastne kvôli nim som pol života strávil v prachu ciest.

III.

Kto si? Hráč na píšťalu. Odkiaľ si prišiel? Ukázal som smerom k slnku vykúkajúcemu spoza vrchu. Čo tu chceš? Len kráčať a hrať a zas kráčať ďalej. Prečo nás nenecháš na pokoji?

Prečo nás nenecháš na pokoji? Kopli mi do klobúka a píšťalu zlomili na tvári. Vykročil som smerom k nim, no slová zamrzli pred bránami uší. Roztvoril som dlane a tie boli zranené. Trpkosť mi stisla pery. Sklonil som hlavu, otočil sa a kráčal do vrchov. Tam, kde som tušil dom pod päťstoročným dubom.


Žíně
12. 02. 2005
Dát tip
Líbilo se mi, jen ten závěr byl moc smutnej. To přece nejde, aby hráč s tímto posláním to vzdal a nechal lidi sobě napospas. Už z principu. A v pohádkách už vůbec ne. Ale je to varování. Slyším ho. Tip.

Ragnar
01. 09. 2004
Dát tip
Johanka, vďaka za nasmerovanie, ešte ho zohnať, :-)

johanne
30. 08. 2004
Dát tip
* ... a krysaře si určitě přečti, je to výborná věc ;)

Hermann
27. 04. 2004
Dát tip
Tento článok je asi o púti za svojím snom, či osobnosťou, alebo o hľdaní sťastia. Alebo samého seba? Možno...Píšeš zaujímavo a i keď jednoducho, prdsa len ma dej ztrhol a prinútil sa trochu i zamyslieť. Je to dej smutný, hľaajúci, s otáznikmi, ale je v ňom nádej, dom pod dubom... To je tá nádej, alebo si na konci chcel povedať, že si už prestal hľadať a zbierať prach na topánkach z ciest a usadil sa odiaľ si predtým vyšiel? Možno.... Táto poviedočka skrýva predovšetkým veľa osobného...A páči sa mi, lebo sa i moja osoba okrajovo dotýka nahodenej témy...Veľmi pekné... Hermann tip

Ragnar
27. 04. 2004
Dát tip
Dakujem za nazor - ono je to mozno aj o rezignacii na ulohu apostola alebo tak... Aj o Ceste - o puti cloveka za svojim poslanim, ale... ja neviem, take vznesene temy vlastne ani nemam rad. Podla mna je to o hracovi na dvojacku ktory prisiel do nespravnej doby... Pozdravujem, r.

Hermann
25. 04. 2004
Dát tip
stiahol som si na disketu a doma prečítam..Hodnotenie máš isté...Hermann

Ragnar
16. 02. 2004
Dát tip
Aššurbalit - no neviem, deťom by som to fakt asi nečítal, :-) Ale neviem, či len kvôli zložitosti - skôr kvôli niečomu inému... negev - vďaka za privítanie, :-) Krysaře si rád prečítam, zatiaľ ho nepoznám (barbar jedon! :-)) Jeden pokus o haiku som práve zavesil - možno dačo vyberiem aj z tých "vikinských", aj keď nespĺňajú kánony, o ktorých som sa dočítal tu na Písmákovi...

...no napisane je to dobre...zase poeticky ...ale na rozpavku asi trochu zlozite ...uz si predstyvujem ako tuto rozpravku citaju detom pred spanim...

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru