Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Život ako hra, hra ako život

12. 07. 2004
1
0
1785
Autor
TommyBoy

Hra s hrou

Motto: Šach je ako život. (Robert James Fischer, jedenásty svetový šachový šampión)

 

Na plné precítenie tohto príspevku je dobré mať poruke šachovnicu alebo aspoň základné znalosti kráľovskej hry. Nie je to nutné, len odporúčané.

 

1. e4 e5

V podstate každý začína rovnako. Rovnaké možnosti, rovnaké ciele. Ráta sa len víťazstvo, byť druhý (aj keď druhý najlepší) nikomu nestačí.

 

2. Df3 Df6

3. Dxf6 Jxf6

Niekto do toho skočí rovnými nohami. Drzo a agresívne hneď od začiatku. Ak má šťastie, prvá rana ho uzemní a umierni. Prehodnotí svoje možnosti a zmierni tempo. Všetko plynie pokojne a vyrovnane. Dvakrát meria, raz reže.

Ak je ale tvrdohlavý, hrozba nasleduje hrozbu.

 

4. d3 Sb4+

5. Sd2 Sxd2+

6. Jxd2 0-0

Preliata prvá krv, straty silou mocou dorovnané. Stále sa snaží. Veď stále je o čo, stále by to mal byť iba začiatok! Z jeho perspektívy je porážka v nedohľadne. Vlastne zatiaľ z každej perspektívy, stále je mnoho ciest na výber...

 

7. Jh3 d6

8. 0-0-0 Sxh3

9. gxh3 Jc6

Veci definitívne nejdú tak ako by mali. Nefunguje ani jedna poučka, taká múdra, taká vtipná, taká odporúčaná. Nevidí po sebe nijakú chybu, robí veci najlepšie ako vie. Že to nefunguje? Smola. Dopredu ísť sa musí, naspäť cesta nemožná...

 

10. b3 d5

11. exd5 Jxd5

12. c4 Jc3

13. Ve1 Jxa2+

Jasná hrozba. Straty sa kopia. Začína tanec nad plačom.

 

14. Kb2 Jab4

15. Je4 Vad8

16. Kc3 Ja2+

Jeden krok vpred, dva kroky vzad. S trochou irónie by sa dalo povedať, že labute už spievajú svoju pieseň... Tak ticho a pomaly sa plazia tóny, že mu znejú jako víťazný pochod. Nepozastavuje sa nad rytmom. Neroní slzy. Neľutuje. Iba chce. Veľmi chce byť víťazom.

 

17. Kb2 Jab4

18. Kc3 Ja6

19. Vhg1 Je7

20. Jf6+ Kh8

21. Jd5 Jxd5+

Veci sa zhoršujú, ale on má stále nádej. Možno je dobré, že nevie, čo ho čaká. Mohol by zazmätkovať a to by spravilo veci horšími.

 

22. cxd5 Vxd5

23. Kc4 Vc5#

Koniec je rýchlejší, ako sa čakalo, a pravdupovediac aj trochu bizarný.

A tak ľahko sa tomu dalo vyhnúť.

Minimálne na šachovnici.

 

Kto vie, koľko životov plynie ako táto hra, zbytočne rýchlo a ku zbytočne smutnému koncu?


Kolouch
19. 07. 2004
Dát tip
Po mírných problémech, kdy se mi kocour stále snažil sežrat černého krále a pak pro jistotou rozmetal všechny figurky, jsem partii na podruhé dohrál. Byla to opravdu velmi pěkná partie žravého šachu.

TommyBoy
13. 07. 2004
Dát tip
chroustjazz: to sa radšej ani nepriznávam, že som v nej mal prsty aj keď biely hral, ako keby videl šachovnicu druhykrát v živote no čo, nie je každá hra 1 c4 e5 2 Nc3... :)

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru