Československá literární komunita

Tak jako generace autorů před vámi, publikujte svoji psanou tvorbu. Podělte se o svoje názory a sbírejte zpětnou vazbu na svoje díla. Inspirujte se a učte od nejlepších.

Přidejte se

Ulice

Výběr:
10. 10. 2000
22
0
5661
Autor
Bambulka

Je to skutečný a vlastní zážitek byl natolik silný, že se to nedá slovy popsat… Té osůbce bych chtěla moc poděkovat! Je děsně odvážná a má můj nezměrný obdiv! Jsem vděčná za to, že jsem u toho směla být!

Našla jsem ji na schodech, seděla přesně tam, kde řekla... Nevypadalo to tak děsivě. "Dneska je klid." Pár frází na úvod. ... Pak odběhla ... podívat se, zda její "zákazníci" nečekají nahoře. Strach, obrovská nejistota a pochyby... "Máš očkování proti žloutence? Ne? Tak na nic nesahej, nějak je zabav, jsem zpátky během půl minuty." ... Skutečně se vrátila. ...nepopsatelná úleva, svíravý pocit v žaludku zmizel ... připadala jsem si až směšně. Po několika minutách přišla první ... dostala všechno, co potřebovala...i mastičku na "blbý vpichy". Po ní se objevili další a další, dokonce i početnější skupinky. Se zájmem jsem sledovala všechny detaily a snažila se pochytit nové slangové výrazy, které jsem ještě neznala. Mluvila s nimi naprosto uvolněně a oni jí důvěřovali... Najednou přiběhl on... "Leží tam, nemluví, nehýbe se, je děsně bílej!" Vystřelila jako raketa. Přes rameno na mě ještě stačila houknout: "Počkej tu u věcí. Vem to na chvilku za mě, už jsi viděla, jak to probíhá a co všechno jim máš dát!" Další nával strachu? K mému vlastnímu překvapení se nedostavil, naopak ... pocit, že teď musím pomoct lidem ... že, ač postavena před hotovou věc, to prostě zvládnu ... že to je další zkušenost, dostala jsem od života šanci se něco nového naučit ... jiná možnost není, v téhle situaci tě tu potřebujou ... sakra, nezvorej to! Zvědavé obličeje kolemjdoucích měnící se v pohrdlivé úšklebky plné odporu, útržky vět jako "Ta má teda ale nádobíčko!" a zděšené oblouky vyhýbající se mi na několik metrů... jako bych na čele měla vypáleno znamení. Kupodivu žádní policisti vyžadující osobní doklad, před kterými mě na začátku tolik varovala. Přišli tři... sedm čistých stříkaček, konzolínky... náplast ani mastičku nepotřebovali... "Nemáš vodu?" "Bohužel ne, tu mají „Káčkaři“," zněla má pohotová odpověď, kterou jsem jen pár minut před tím slyšela od ní... "Odkud jsi?, Jak dlouho to děláš?, Tak čauky"... vcelku přátelský rozhovor... a pak šli zase spokojeně dál. Za chvilku už jsem ji viděla běžet zpět podchodem. Výraz její tváře říkal vše... a tak mě ani nepřekvapilo, že místo ke mně zamířila okamžitě k telefonu. 155... krátký rozhovor, nahlášení adresy... vrátila se zase ven do parku. Za chvilku se objevil další: "Jdu jí pro věci, mám jí je přinýst." "Jasně, nepobereš to, jdu s Tebou a pomůžu Ti." Šli jsme... Jen pár schodů... a tam ležel. Bezvládné bílé tělo ostře kontrastovalo se zelenou trávou. Takhle vystrašenou jsem ji ještě nikdy neviděla... Stále sílící zvuk sirény a přibližující se zvuk sanitky... nápis "Záchranná služba hl. m. Prahy" spolu s červeným křížem na dveřích mi dodávaly pocit větší jistoty a klidu. Ti se o něj určitě postarají. ... "Sakra, to je jasnej herák! To přeci není žádná nevolnost!" A série výtek a obvinění typu " To Vy jste to hlásila? Odkud jste? Jak dlouho tam pracujete? Co máte za zdravotnický kurs? Jste sestra? Měla jste ho položit jinak! Takhle neměl vzduch a už se mohl poškodit mozek!" dopadala na její už takhle dost znejistělou a ustaranou tvář... "Já jsem hlásila, že sebou někdo šlehnul na zem", snažila se zůstat stále tak přátelská, jak to umí jen ona. A ke mně se natočila a zašeptala: "Kdybych nahlásila, že se někdo předávkoval, nepřijeli by vůbec." S hrůzou jsem si uvědomila, že má pravdu!! "Ten už je normálně regulérně mrtvej!" ... ne, sakra, dělejte něco, takhle to přeci nesmí skončit! ...Vzpomněla jsem si bezděky na sebe, na své bouřlivé období, jak málo stačilo... je to pak už jen malý krůček... Začali s ním dýchat, snažili se zavést infuzi, ale měli problémy najít žílu... "Musíme zavolat doktora!" A co jste Vy? , rozblikal se mi v hlavě varovný otazník. Obrátili se znovu na ní. "Proč to vlastně děláte, vždyť to jsou stejně ztracený případy!" "Ale dá se jim pomoct!", prolétla její tichá odpověď. "Jo, jedině tak, že jim dáváte čistý stříkačky a nenakazí se tak mezi sebou žloutenkou nebo jinýma sajrajtama." "Ale některý přestanou!" stále to nevzdávala. "No ale kolik z nich?!?" "Ale i to málo je úspěch! I kdyby to byl jen jeden jediný, tak to má význam a není to zbytečný!", přispěchala jsem jí chabě na pomoc s nějakými argumenty. ... Mávli nad námi rukou, jako bychom patřili také ke ztraceným případům. ... Konečně se probíral, začal sám dýchat. "Haló, mladej, slyšíš mě? Vítám Tě mezi živými!" Odpovědí byl onomu záchranáři jakýsi nereprodukovatelný chroptivý zvuk, který ale mým uším zněl jako andělská píseň. ... Vhodná žíla zůstávala stále nenalezena, ale to už přijíždělo další zdravotnické auto. Doktor přišel "v klídku", žádný spěch, věděl už, o jaký případ se jedná ... jediný pohled... "Už se hýbe? Tak už ho nechte, nebudem přeci do něj dál investovat! Vždyť je to jen feťák!"... Dovětek „A ne ČLOVĚK!“ zůstal viset ve vzduchu...
gabio
11. 12. 2004
Dát tip
Tohle dílko mi doporučil Albireo z Literry... je to skvělý...a pokud potkáš tu dotyčnou osobu, která tohle dobrovolně dělá, vyřiď jí moje obdivy...ne každej je schopnej pomáhat všem okolo... t

Bibša
24. 09. 2001
Dát tip
Bambu, tak toto je bomba na úvod mého návratu. Holka dej se na prózu a já tě budu hltat!!! Jsi báječný člověk, který píše srdcem. A když máš to srdce navíc tak krásné a opravdové, tak to se píše samo. Dík že jsi tohle napsala. Mě osobně to poučilo.

Deltex
02. 07. 2001
Dát tip
Bambulka: Možná... každopádně se o to budu snažit, ale co zmůže kapka v moři... každý ale musí začít u sebe... a já se obávám, že to v tomhle světě není až tak docela možné a nebo to bude hodně dlouho trvat... hodně dlouho, poněvadž už jsme klesli moc hluboko a já se bojím, zda-li existuje ještě cesta zpět!? Měj se nádherně...

Deltex
30. 06. 2001
Dát tip
BOHOVÉ.... jen tu tak sedím, celý můj človíček se chvěje - hrůzou, smutkem... a po tvářích stékají slzy. Svět je hnusný místo... je to místo, jaké jsme z něj udělali a to mi nedá spát. TIP! Měj se moc nádherně a díky! DeX

Bambulka
30. 06. 2001
Dát tip
DeX: to je to... pojďme z něj zase udělat místo plný lásky, tolerance, harmonie... možná je to jeden z důvodů, proč tu jsme...

AZALIN
06. 05. 2001
Dát tip

Sala
21. 04. 2001
Dát tip
Mám to v sobě: nepřecházet očima něčí bolest... a tohle se prostě přejít nedá!!!*********** CENA ZA ŽIVOT!!! vždycky se platí -něčí- krví..(jen když nepoteče z mého..odvrací se svět..) ..je fakt, že při podání ruky na ni mnozí často dupnou a o své "já" přerazí.."mějme druhého přednějšího sebe" se tak nápomocně nekoná.. k tomu mi nestačí ruce, nohy, abych se nevímjak od svědomí zdekovala, a každý "pokus" může do života svést.. hodně plnosti a poezie ke všemu co pro nás děláš! s díky *!...a navráceně záchranářským tipem

Janis
28. 02. 2001
Dát tip
aůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůůů! prostě...................! :)

ruby
13. 01. 2001
Dát tip
moc poucny!

Janis
07. 01. 2001
Dát tip
Bambi...tohle je moc moc moc (kde říct něco.kloudného.aby to neznělo tak strašně trapně?) opravdu moc!

ulita
29. 11. 2000
Dát tip
Dodo...jak zní to podobenství ?

Jákob
19. 11. 2000
Dát tip
Bambi máš můj obdiv, tak jako všichni ostatní co doukážou něco takovýho .......

kem
26. 10. 2000
Dát tip
tip,,,chci k tomu rict spoustu veci,,snad tak to chodi,,,,,

Prokletí
23. 10. 2000
Dát tip
*Ulice: krutý ... úplně jiná bambulka než jakou ji známe... psáno dle Tvého zážitku? ... já máme kamarádku, která dost dlouho v "tom" jela ... dodneška ji musím ladit dušičku .... díky ze tnhle skvělej příspěvek .... přehlíživost lidí je ta nejhorší vlastnost ... udělám co nejvíc abych taky nebyl takovej ... vážně ... t... Tak a mám Tě ... buď pilná a hodně piš, kritizuj a užívej si Písmáččího života ... Máme Tě velmi rádo... ! m.

Vio
19. 10. 2000
Dát tip
Bambi, málem jsi mi zastavila srdce... je to silné a rozhodně důvod k přemýšlení... nad sebou, nad ostatními, nad celým tímto světem. Nikdy jsem se do podobné situace nedostal a i když mám z toho strach, myslím, že by to bylo užitečné. Míwa má pravdu - částečně - pokusit se vcítit do těch doktorů, kteří to berou z trochu jiného úhlu pohledu. Mám takovou zkušenost, že velká většina lékařů, ať již se dali na medicínu z jakéhokoliv důvodu, po čase získává určitý cynický nadhled. Možná je to jejich obrana, možná to tak musí být... ALE!!!... "Už se hýbe? Tak už ho nechte, nebudem přeci do něj dál investovat! Vždyť je to jen feťák!"... !!! To je trochu silné kafe! Máš u mě TIPík jako hrom a druhý posílám Tvé kamarádce. Díky.

Vio
19. 10. 2000
Dát tip
ten TIPík

Miroslawek
19. 10. 2000
Dát tip
Vio: já to myslel trochu jinak ... proč zachraňovat někoho, kdo zachránit nechce a dobrovolně páchá pomalou (nebo i rychlou) sebevraždu. A kolikrát ještě? Proč mařit drahý čas i omezené prostředky, když všude je tolik potřebných (potřebnějších?) To není můj pohled, ale rozumím mu. Nemám osobní zkušenost s tvrdou drogou ani s takovouto lidsky náročnou situací, tak osobně neříkám tak ani tak a na moje slova tudíž dojde. Nemám rád, když je někdo škatulkován, navíc dopředu a bez individuálního posouzení jen podle prvního pohledu - feťák. Na druhou stranu nesnáším bezohledné spoléhání a bezstarostné využívání solidarity ostatních (ano, já to platím ze svých daní rád). Jiní také potřebují pomoci ... a Ti si to nezavinili sami. Čímž ovšem stojíme před dvěma otázkami ... opravdu si to Ti jiní nezavinili sami (kouřením, přežíráním se, neopatrností) a zavinil si to ten narkoman? Na to nedokáže nikdo dát uspokojivou obecnou odpověď. Pravda není ani na Bambulčině (Šílčině) straně, ani na straně zmiňovaných zdravotníků ... a nebo jsou dvě ... a nebo je to úplně nějak jinak. Tak raději skončím, než se do toho ještě víc zamotám.

Vio
19. 10. 2000
Dát tip
Míwo... tak s tímhle taky souhlas.

Bambulka
19. 10. 2000
Dát tip
Míwa: sakra! neměl jsi prozrazovat její jméno!!:-( proč zachraňovat někoho, kdo zachránit nechce? ... jak tohle víš? co mi vadí, je právě to škatulkování... když jde o lidský život, je mi jedno, jestli to je toxík nebo třeba prezident, je to prostě člověk! A do těch se neivestuje!! Ze svých daní platíš i spoustu jiných věcí... třeba benzín a kafe poslancům... to jsou ti potřební?

Vio
19. 10. 2000
Dát tip
Bambi, pozorně si přečti, co Míwa napsal. On neřekl, že každý narkoman se nechce zachránit, ale připouští možnost, že takoví existují a ti mu vadí. I mně. Je bez debat, že každý lidský život je třeba zachránit. Sakra, ale tyhle etické a morální otázky jsou příliš složité. Do toho jsem se nechtěl pouštět.

Bambulka
19. 10. 2000
Dát tip
Vio: máš pravdu, tohle není ten správný prostor... takže Ti to posílám do zprávičky:o)

Albireo
19. 10. 2000
Dát tip
Vznikla tady z toho zajímavá debata, ale je to téma moc vážné a asi by chtělo ventilovat jinde než v rámci kritik na jednu povídku.

Kittie
19. 10. 2000
Dát tip
Jen tu teď sedím a přemýšlím, jak maličko stačí, aby člověk odepsal člověka. Nemůžu pochopit, proč vlastně?! Protože mají strach? Protože se jim hnusí? Protože je to něco zakázanýho? Kam se poděl aspoň kousíček citu? Taky jsem si vzpomněla na to co "bylo". Až mi mráz přejel po zádech, s myšlenkou, že kdyby ne zrovna on, tak.. DÍKY!

Albireo
18. 10. 2000
Dát tip
Bambulko, děkuji. Pokud je to v podstatě reportáž, tak i za tvé chování. A pokud je to fikce, tak za skvělé vcítění do cizích pocitů. TIP

Miroslawek
17. 10. 2000
Dát tip
Jen feťák ... hmmm, pravda i nepravda. Ta povídka je trochu černobílá, vzhledem k postoji zdravotníků, který také dokážu svým způsobem pochopit. Dobrý námět k zamyšlení.

Sadaf
16. 10. 2000
Dát tip
Tak jsem tak seděl po přečtení této povídky asi tak 10 minut bez hnutí a hlavou se mi honilo mnoho myšlenek a nápadů, které jsem chtěl napsat jako kritiku, ne snad díla jako takového, ale jako názor na chování některých "taky" lidí... A vůbec nic mě nenapadlo, takovou prázdnotu, ti lidé dokázali ve mne zanechat....

Bambulka
16. 10. 2000
Dát tip
dík všem... jen bych si moc přála, abych už něco podobnýho nemusela zažít... na doktory jsem v posledních letech měla svůj názor a teď... už asi ani žádný nemám:-(

suva
14. 10. 2000
Dát tip
Asi ti ten zážitek nezávidím. Nevím, jestli bych to dokázala v sobě přemoct, ten strach a možná něco jako vklíněnou odtažitost. Jen mám podobný zážitek na vlastní kůži. Úplně vyčerpaná, ne pod vlivem nějaké látky, ale to je asi jedno, jsem potřech probdělých dnech a nocích trávených cestováním, omdlela a lidi okolo mne jen sem a tam štítivě procházeli dveřmi vlakové soupravy metra. Jedna paní mě zezadu převalila a ty dveře se pak už klidně mohly zavřít a oni spokojeně odjet. Netrvalo to déle než dvě tři minuty, ale po znovunabytí vědomí jsem si připadala jako prašivý pes a jakkoli je mi nenávist daleká, v tu chvíli jsem ji pocítila. Nenávist k pohodlnosti a lhostejnosti. Tak snad proto, abych se jí zase zbavila, bych tu lhostejnou přezíravou pohodlnost chtěla zkusit překonat. Ale vyhledávat podobné situace rozhodně nebudu. Život už nám je sem tam naservíruje sám.

JiKo
14. 10. 2000
Dát tip
SUVA ona to ale popisuje zté druhé strany. Hraje za červený tým ..

Merle
12. 10. 2000
Dát tip
jediné, co mám je planý obdiv...

JiKo
11. 10. 2000
Dát tip
Znám ty pocity nejistoty,které zmizí když musíš. Já mám zase štěstí na nehody. Dneska už se nebojím do toho jít a třeba ho špatně položit a dostat vynadáno od "pánů profesionálů" v bílém, protože když né já tak nikdo, tak tomu většinou je. Lidi se bojej. Já už ne. Přeji i ostatním aby se přestali bát. Třeba jednou budete potřebovat pomoci vy. Na narkomany mám podobnej náhled jako kdos bez nicku o dvě kritiky výš (holka záchranářka?). Třeba to ani my jednou neustojíme a budem potřebovat pomoc. Odsoudit je jednodušší než pomáhat. TýAjPí za provedení a Osobní poděkování všem aktérům povídky. Díky.

Lyryk
11. 10. 2000
Dát tip
Souzvuk, chrčivý, ale přecijenom souzvuk. Když jsem byl mladší nechápal jsem Rimbauda, že nechal poezie a jel do Jemenu řešit neřešitelné. Hazard pro život i pro poezii, obojí nám tu zůstalo, naštěstí..

Mámalibor
11. 10. 2000
Dát tip
ty nejsložiťější vlastně jednoduché, jako tvrdé dřevo " těžké je lehké a naopak ". Oni si ničí zdraví jen sami sobě. Kuřáci i nám všem. Dokud není pozdě .... SÍLY MÁME DOST, vůle většinou 0,

Falka
11. 10. 2000
Dát tip
. Bambi, moc ti děkuju, že jsi to napsala. Děkuji tobě, záchranářko. Za všechno, co děláš. Máš mou velkou úctu a obdiv a mám tě moc ráda. ***

Merle
11. 10. 2000
Dát tip
jediný, co mám je planej ikyž velkej obdiv...

myrinda
11. 10. 2000
Dát tip
jsem rada, ze jsem si tohle mohla precist je uzasny vedet, ze jsou takovi lidi.... diky

Bambulka
10. 10. 2000
Dát tip
A jak mi potom ta osůbka sdělila, tihle páni ještě patřili k těm slušnějším!!!

Dodo
10. 10. 2000
Dát tip
Bambulko Dík za tuhle věc. Dík za tvůj pohled na věc. Ps: Znáš to otřepaný podobenství o chlapci který na břehu moře sbírá vyplavené hvězdice a hází je zpátky do vody?

bobotic
10. 10. 2000
Dát tip
Investice do lidí-Jak já jim závidím jejich svědomí. ;-(

Dědouch
10. 10. 2000
Dát tip
Bam: je přijemný si všimnout jak v lidech existuje potřeba pomoct, bejt užitečnej pro ostatní.Mezi ohradama z reklam na drahý auta a laciný emoce přeci jenom existujou mezery kterejma se dá proklouznout do světa kterej Má smysl....

Na psaní názorů musíte mít ověřený email.
Sdílení
Nahoru